شناسه خبر : 107971
سه شنبه 10 بهمن 1402 , 08:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

امسال صادرات داروی ایرانی ۲ برابر سال گذشته

فاش نیوز - رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در سال جاری حدود 100 میلیون دلار صادرات دارو داشتیم، درحالی که سال گذشته میزان صادرات ما حدود 50 میلیون دلار بود.
به گزارش کیهان، نشست خبری «فجر سلامت» با حضور رئیس سازمان غذا و دارو و اصحاب رسانه روز دوشنبه در وزارت بهداشت برگزار شد.
سیدحیدر محمدی در این جلسه با اشاره به برگزاری دومین دوره نمایشگاه «سلامت‌بنیان» اظهار داشت: در این نمایشگاه به دستاوردهای متعدد دارویی دست پیدا کردیم و علاوه ‌بر دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، فرآورده‌های طب سنتی، گیاهان دارویی و محصولات غذایی جدید با محوریت دانش‌بنیان به سبد محصولات غذایی و دارویی کشور اضافه شدند. امسال ۱۷ قلم به سبد دارویی، ۳۳ قلم تجهیزات پزشکی و ۸ قلم کالای طب سنتی به سبد محصولات ما اضافه شدند و تمامی محصولاتی که در دومین دوره نمایشگاه سلامت‌بنیان رونمایی شدند «های‌تک» (فناوری پیشرفته) هستند.
محمدی در ادامه تبیین دستاوردهای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی دو شرکت تولید‌کننده سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایسی دست به تولید این محصول زده‌اند. دو شرکت تولیدکننده دستگاه دیالیز نیز اضافه شده‌اند. همچنین شرکت‌های متنوع تولید ونتیلاتور و داروهای بیهوشی داریم، کمااینکه در زمان کرونا این محصولات را نداشتیم اما اکنون آنها را صادر می‌کنیم. علاوه‌بر این‌ها، دستگاه شتاب‌دهنده خطی، تلسکوپ جراحی، دستگاه احیاکننده ریوی، دستگاه آزمایش هموگلوبین را تولید کردیم.
 کمبودهای دارویی در دسته داروهای اساسی نیستند
وی بیان داشت: اکنون توانسته‌‌ایم مشکلات مربوط به داروی بیماران سرطانی را حل کنیم. همچنین بسیاری از داروهای بیهوشی را امسال به همت شرکت‌های دانش بنیان تامین کردیم و کمبودی نداریم. امسال در مقایسه با پارسال به لطف خدا و اهل بیت و تولیدکنندگان، کمبودهای دارویی ما بسیار کاهش یافته و داروهایی که کمبود داریم در دسته داروهای اساسی نیستند و سایر داروها نیز امکان جایگزینی دارند.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروهای جدید وارد فهرست دارویی کشور شده که با تکنولوژی بالا یا مکانیزم اثرجدید، به محض تولید اطلاع‌رسانی می‌شود، ادامه داد: واکسن‌های پنج‌گانه، تب زرد، روتاویروس و پنوموکوک و... در نوبت تولید و رونمایی هستند که امسال با کمک معاونت بهداشت وارد برنامه واکسیناسیون می‌شود.
 ماهانه پنج میلیون شیرخشک توزیع کردیم
محمدی افزود: اقداماتی برای ذخیره استراتژیک شروع کردیم که سیاست همه کشورهاست. نیاز داشتیم مواد اولیه زیادی را وارد و ذخیره کنیم که این کار برای بسیاری از محصولات انجام شد و اولویت ما اکنون روی ۸۰۰ قلم داروی اساسی است. همچنین بعد از کمبود شیرخشک در کشور، ماهانه پنج میلیون شیرخشک توزیع کردیم و ذخیره خوبی در کارخانه‌ها و شرکت‌های پخش شیرخشک داریم.
 آخرین وضعیت صادرات داروی ایرانی به کشورهای خارجی
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان در مورد بررسی آخرین وضعیت صادرات داروی ایرانی گفت: در سال جاری حدود 100 میلیون دلار صادرات دارو داشتیم، درحالی که سال گذشته میزان صادرات ما حدود 50 میلیون دلار بود. وضعیت خوبی در صادرات دارو داریم، اگرچه مشکلاتی در بازاریابی تولیدکنندگان داخلی وجود دارد. انتظار داریم با 99 درصد تولید دارو، میزان صادرات ما بسیار بیشتر از میزان کنونی باشد.
محمدی ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده دارویی ما باید در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور بیشتری داشته باشند تا محصولات خود را بهتر عرضه کنند. بسیاری از کشورهای همسایه خریدار یک‌سری داروهای دارای کیفیت پایین هستند، ما کیفیت بسیار بالایی در تولید داروها داریم اما هنوز خریدار خود را آن‌طور که شایسته است، پیدا نکردیم.
 در تولید داروهای بیولوژیک جزو کشورهای سرآمد دنیا هستیم
وی افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی نیز بیش از 50 درصد از محصولات ما در حال صادرات است و عمده صادرات ما مربوط به داروهای بیولوژیک می‌شوند؛ این داروها ارزش افزوده خوبی برای تولیدکنندگان دارند و در تولید داروهای بیولوژیک جزو کشورهای سرآمد دنیا هستیم. داروهای بیولوژیک با تکنولوژی بالا هستند و ما با بومی‌سازی این داروها مثل آنتی بادی، انواع واکسن‌ها و سلول‌های خونی را تولید می‌کنیم.
 افتتاح دومین پالایشگاه پلاسمای ایرانی تا پایان سال
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه پاسخ به کیهان با اعلام یک خبر خوش دیگر گفت: دومین پالایشگاه پلاسمای ایرانی که فاکتورهای خونی را تولید می‌کند، تا پایان سال کار خود را با حدود حدود 200 الی 300 هزار لیتر ظرفیت پالایش پلاسمای خون را همواره جزو نیازهای ما بوده، آغاز می‌کند. بسیاری از داروهای بیولوژیک ما که قیمت بالاتری دارند را به کشورهای منطقه و تعدادی از کشورهای اروپایی صادر می‌کنیم که این داروها تقاضای زیادی دارند و ما مازاد نیاز داخل، این داروها را صادر می‌کنیم.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi