شناسه خبر : 108074
پنجشنبه 12 بهمن 1402 , 11:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

افتتاح چهل و دومین «جشنواره بین‌المللی فیلم فجر»

آیین افتتاحیه چهل و دومین «جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» در تالار وحدت با اجرای محمد سلوکی برگزار شد.

به گزارش دفاع‌پرس، آیین افتتاحیه چهل و دومین «جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» در تالار وحدت با اجرای محمد سلوکی برگزار شد.

محمد خزایی رییس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب ایل بیگی، فریبا کوثری، ابوالفضل پورعرب، پرویز شیخ طادی، هاشم میرزاخانی، فرید سجادی حسینی، داریوش یاری، بهروز شعیبی، انسیه شاه حسینی، علی اوجی، فریبا نادری، هومن حاجی عبداللهی، ارسطو خوش رزم و تهیه کنندگان، کارگردانان و عوامل فیلم‌های سینمایی حاضر در جشنواره از میهمانان این مراسم هستند.

در ابتدای برنامه و پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن، نمایش گروهی سیمرغ برای حضار به اجرا درآمد. محمد سلوکی مجری آیین افتتاحیه، ضمن خوش آمدگویی به حضار در سالن، اظهار داشت: مردم شریف ایران، هنرمندان و دوست‌داران مردم ایران که برای اعتلای ایران عزیزمان در طول سالیان هر چه آنچه داشته‌اید، عرضه کردید، درود بر شما. امشب دور هم جمع شده‌ایم و با آیین افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در خدمتتان هستیم.

سپس،  مجتبی امینی دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ضمن خوشامدگویی به مهمانان، مدیران و مسئولان گفت:خانم ها آقایان؛هنرمندان عزیز سلام.  به افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خوش آمدید. آغاز دهه مبارک، فجر و فرا رسیدن جشن‌های چهل و ششمین طلوع خورشید انقلاب اسلامی را تبریک عرض میکنم. بهانه این گردهمایی و سرور جمعی، سینمای شریف و اخلاقی ایران عزیز ماست. سینمایی که از پیروزی انقلاب اسلامی از نو متولد شد و امروز شاهد درخشش آن هستیم. سینمایی همچون سرو، بالابلند و زیبا، چشم دوخته به آسمان.  سینمایی که پرسشگر، مطالبه گر و جوینده است، اما ناامید و سیاهنما نیست. سینمایی که در آن می‌شود غم و شادی، افتخار و سربلندی این مردم را دید. سینمای همه مردم  ایران در هر کجای این سرزمین باشکوه که روزگار می گذرانند.

وی گفت: در ده روز آتی در بخش ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، ضیافتی پرشور چشم به راه دوستداران هنر سینماست. آثاری متنوع و جسورانه، فیلم‌های کمدی، آثار دفاع مقدس فیلم‌های خانوادگی و آثاری با مضامین بکر، روی پرده خواهند رفت. این گوناگونی کم نظیر و غبطه برانگیز است. در بخش بین الملل بیش از ۷۰ کشور جهان، همراه ما در این رویداد هستند و میهمانان و چهره‌های مختلفی در جشنواره حضور دارند.

سینماگران عزیز! خالقان این چشم انداز روشن، خانواده بزرگ سینمای ایرانند. آنها که امشب در کنارشان هستیم و دیگرانی که در این ده روز به ما خواهند پیوست. خانواده محترم سینما، که اختصاص یک سینمای ویژه به آنها، در این دوره نشان دهنده نگاه حمایتی دولت سیزدهم به این قشر و اهمیتشان در معادلات فرهنگی امروز است.
جشنواره چهل و دوم، پلی است بین مردم، اکران و سینما. شور و شوقی که در یک سال اخیر در سینماها دیدیم، حمایت از سینمای مردم پسند را ضروری کرده است، پس این دوره هم به آثار خانوادگی و هم فیلم‌های کمدی به طور ویژه، نگاه کرده‌ایم و دیگر، جایشان در جشنواره خالی نیست. آنچه در جشنواره نمایش خواهیم داد نوید یک سال پررونق برای سینمای ایران را می‌دهد، منتظر بهاری پر مخاطب هستیم. 
امشب، پس از مدتها آیین افتتاحیه را برگزار کردیم تعدد برنامه های جشنواره و بخش‌های مختلف باعث شد، برای پرهیز از طولانی شدن رویدادها، به افتتاحیه فکر کنیم. امشب و در کنار شما، از یک عمر فعالیت هنری چهار سینماگر بزرگوار قدردانی می‌کنیم. سنت نیک پاسداشت بزرگان را از یاد نبرده‌ایم و به آنان ادای احترام خواهیم کرد. همچنین در بخش مسابقه سینمای مستند‌ فیلم کوتاه و تبلیغات سینمای ایران، برگزیدگان را معرفی خواهیم کرد.

جشنواره فیلم فجر، همواره محل تولد نسل تازه فیلمسازان و بازیگران بوده است،امسال هم شاهد کشف پدیده ها هستیم و خوشحالیم که فعالیت نسل جدید مانع از حضور دیگر نسل‌های فیلمسازی و بازیگری نشده است. به این چشم انداز که نگاه کنیم جز امید و رونق چیزی نخواهیم دید.
سرافرازانه به مسیر پیش رو چشم میدوزیم و برای خانواده ی بزرگ سینمای سربلند ایران، روزهایی روشن آرزومندیم.

پس از سخنان مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره و در ادامه برنامه، کلیپی از آماده سازی و روند برگزاری چهل و دومین جشنواره، نشست خبری و ... پخش شد.

محمد سلوکی در ادامه برنامه گفت: در ایام دهه فجر، در طول سال‌های بسیار، جشن‌های مختلفی رقم خورده است اما در سینما جدیت این ایام متفاوت است چرا که آنچه سینماگران در آثار خود به نمایش می‌گذارند؛ به نمایش گذاشتن فرهنگ این مرز و بوم است. در ادامه این آیین افتتاحیه، کلیپی با حال و هوای انقلاب اسلامی برای حضار در سالن پخش شد. مجری این مراسم گفت: یادآوری نام هنرمندان بزرگی که روی این صحنه درخشیدند و لذت تجربه خیلی از چیزهایی که برای ما محال بوده و با معجزه سینما برای ما ساختند، همیشه باقی است. گرچه مرگ وجود دارد ولی ما یاد و خاطره همه درگذشتگان را گرامی می داریم. در ادامه کلیپی از درگذشتگان سینما و هنر ایران پخش شد و یاد و خاطره این عزیزان سفر کرده را در خاطر حضار تداعی کرد.

در بخش دیگر این مراسم افتتاحیه، کلیپ بخش تبلیغات سینمایی و معرفی هیات انتخاب و داوران این بخش، پخش شد و هیات داوران به صحنه آمدند. تندیس بهترین آنونس و تیزر به امید میرزایی برای فیلم «فسیل و تصور» اهدا شد. همچنین در ادامه جوایز این بخش، تندیس بلورین بهترین پوستر به محمدتقی پور برای پوستر فیلم فسیل رسید. در بخش بهترین عکس نیز، سیمرغ بلورین بهترین عکس به محمد بدرلو برای مجموعه عکس‌های فیلم سه کام حبس اهدا شد.

محمد سلوکی گفت: قرار است امشب هم یاد بگیریم و هم یادآوری و ابراز احساسات و تشکر کنیم از پیشکسوتانی که سال‌ها برای ما و سینمای ایران زحمت کشیدند و این بخش به یکی از جذاب‌ترین ستاره‌های ادوار سینمای ایران متعلق است.

پس از سخنان مجری، کلیپی از هنرنمایی ابوالفضل پورعرب پخش شد که با تشویق حاضران در سالن همراه شد.

انتهای پیام/

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi