شناسه خبر : 108252
چهارشنبه 18 بهمن 1402 , 09:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س)

عناصر هویتی و میراثی گلزار شهدا در جریان بهسازی حفظ می‌شود

فاش نیوز - مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) توضیحاتی درباره تکمیل ظرفیت بهشت زهرا(س) و روند بهسازی و مرمت گلزار شهدا ارائه کرد.

جواد تاجیک در حاشیه جلسه سه‌شنبه علنی شورای شهر تهران و در تشریح ظرفیت بهشت زهرا(س)، با بیان اینکه برای سال آینده دو آرامستان در شهر تهران به بهره‌برداری می‌رسد، درخصوص امکان توسعه بهشت زهرا(س) در محل فعلی آن گفت: امکان توسعه بهشت زهرا وجود ندارد.
چرا که پیرامون آن ساختمان‌های مسکونی قرار گرفته و اگر حداقل فضاهایی هم وجود داشته باشد با توجه به شرایط ترافیکی تصمیمی برای توسعه آن در این محدوده نداریم. لذا بهتر است به فکر آرامستان جدید باشیم، تدبیری که اگر ۲۰ سال پیش انجام می‌شد امروز با چنین بحرانی مواجه نمی‌شدیم.
محل دفن قطعات عمومی تا سال آینده تکمیل می‌شود
تاجیک در پاسخ به خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه آیا تکمیل ظرفیت بهشت زهرا(س) در سال آینده قطعی است یا خیر، بیان داشت: باید توجه داشت که ظرفیت بهشت زهرا(س) پُر نمی‌شود، بلکه ظرفیت قطعات عمومی که دفنِ روزانه در آنها انجام می‌شود تمام شده و بهشت زهرا(س) در ناحیه یک، دو و کسانی که از قبل پیش‌خرید کرده‌اند و کسانی که دفن مجدد روی قبور 30 ساله انجام می‌دهند، همچنان ظرفیت دارد. اکنون محل دفن قطعات عمومی که تقریباً 40 درصد دفن روزانه ما است، تا سال آینده پُر می‌شوند. بنابراین باید فکری برای زمانِ بعد از تکمیل این 40 درصد داشته باشیم که تعیین آرامستان‌های جدید بهترین راه‌حل است.
آخرین وضعیت بهسازی گلزار شهدا
وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر روند مرمت و بهسازی گلزار شهدا و رعایت ملاحظات خانواده شهدا و رهبر انقلاب در مورد حفظ شکل کنونی مزار شهدا نیز گفت: بهسازی یک قطعه از گلزار شهدا تقریبا به اتمام رسیده است و روند بهسازی مابقی قطعات سال آینده طی خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) افزود: ما در گلزار شهدا یک‌سری عناصر هویتی داریم که نه فقط در روند اجرای بهسازی که قبل از آن نیز به آن اهتمام داشتیم. عناصر هویتی شامل حجله، قاب بالای سر قبور، سنگ مزاری که از زمان شهدا گذاشته شده است و یک‌سری قاب عکس‌ها و نمادهایی است که خانواده شهدا بالای قبر گذاشته‌اند. این عناصر هویتی اکنون میراثی شده‌اند و باید حفظ شوند. ما پیش از آنکه بهسازی را آغاز کنیم، با هماهنگی بنیاد شهید به خانواده شهدا این موضوع را اعلام کردیم و حتی اجازه تعویض این عناصر را به خانواده شهید نیز نمی‌دهیم؛ این درحالی است که تا الان بیش از سه هزار مزار و حجله شهید توسط خانواده شهدا تعویض شده و فضای میراثی گلزار که رهبر انقلاب فرمودند با همین شکل باید حفظ شود، توسط بخشی از خانواده شهدا دستخوش تغییر شده است. بنابراین ما به خانواده شهدا اعلام کردیم که اگر مایل به تعویض قبور هستند باید با هماهنگی سازمان بهشت زهرا باشد و دلیل اقدام آن‌ها را نیز جویا می‌شویم.
تاجیک ادامه داد: این دغدغه ما برای بهسازی مزار شهدا، عقلانی است و از سوی رهبر انقلاب نیز تکلیف شده است و با رعایت این اصل که این قبور، عناصر هویتی گلزار شهدا هستند، فضای پیرامونی، فضای سبز و فضای سایه‌بان‌هایی که عموما نا ایمن هستند و خطرزا هستند و امکان نصب روشنایی به آن‌ها وجود ندارد را رفته رفته مناسب‌سازی می‌کنیم. در نهایت احیای حجله‌ها باقی می‌ماند که به دلیل شکستگی شیشه و درب آن‌ها، قرار است بازسازی‌شان کنیم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi