شناسه خبر : 109535
چهارشنبه 15 فروردين 1403 , 17:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دین و سیاست

فاش نیوز - با اهداء شایسته ترین سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات؛
1. از حضرت امام(ره) است که: «آن‌قدر آیه و روایت که در سیاست وارد شده است، در عبادات وارد نشده است....»
در همین راستا؛ همانطور که می دانید؛ امیر سخن و بیان مولای متقیان امام علی(ع) در خطبه چهلم - بعد از جنگ صفین - به ضرورت حکومت و وظایف حاکم الهی پرداخته است. آن حضرت در نامه‌ی معرو ف به امام حسن (ع) چنین فرمود: اگر خواستی بفهمی "زمان" یعنی چه، سیاست و حکومت را بشناس، زیرا اگر سیاست و حکومت دگرگون گردد، زمان عوض می شود.
2. دو سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در آمریکا کتابی با عنوان «دین و سیاست» چاپ و منتشر شده بود ...«هنگامی که گفته می‌شود دین باید از سیاست جدا باشد، تصو آن است که هر یک از دو مقوله دین و سیاست به طور جداگانه در بستر مخصوص به خود حضور داشته و فعالیت کنند» و نویسنده ابراز نگرانی می‌کند و می‌نویسد «... که دین به نفع سیاست خودکشی کند»! و با تأسف! می‌گوید؛ «این نکته‌ای است که فقط [امام] خمینی به آن پی برده و انقلاب اسلامی را برپایه آن پدیده آورده است.
در زمینه‌ی همین بحث «اریک او. هانسون» نیز در کتاب نگاهی نو به دین و سیاست در نظام بین المل، به سایبان مقدس و امر قدسی و ناقدسی؛ اشاره کرده و می نویسد: از زمان انقلاب اسلامی، حوادث جهان به این سو رفته که در بسیاری از نظام های سیاسی ملی دین مؤلفه‌ی مهمی به شمار می آید.
او با اذعان به وارد کردن خلاقانه‌ی اندیشه ی اجتماعیِ شیعی در ملت [-دولت] قرن بیستم می نویسد: «ریسک ترویج  دین و سیاست در کنار یکدیگر، در آغاز سده بیست و یک، کمتر از ریسک ایجاد شده توسط وضع موجود سکولار است. [اما در عین حال] معانی دقیق دین هنگام بحث از تمدنی به تمدن دیگر، از ملتی به ملت دیگر و حتی از مکانی به مکان دیگر، تغییر می کند. و عملِ دین، می تواند منجر به خوب و هم شر در سیاست بشود.»

با بهترین آرزوها برای شما و با احترام و مهر

|| سیدمهدی حسینی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi