شناسه خبر : 109948
یکشنبه 02 ارديبهشت 1403 , 12:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی:

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسیده است

فاش نیوز - قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: با آسودگی خیال تولیدکننده و افزایش تولید، وضعیت عرضه کالاهای اساسی به تولید مازاد رسیده است.
به گزارش کیهان، آن‌طور که از گزارش‌های رسمی برمی‌آید، تأمین ارز مورد نیاز واردات کشور چه درمورد کالاهای اساسی و چه سایر کالاها وضعیت مناسبی دارد. در جدیدترین آمارها، مرکز مبادله ارز و طلا اعلام کرد که طی فروردین‌ماه سال جاری، 621 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین شد که 548 میلیون دلار آن بابت کالاهای اساسی و کشاورزی شامل اقلام گندم، دانه‌های روغنی نهاده‌های دامی بوده است و 73 میلیون دلار برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی تامین شده است. 
سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا روز گذشته با ارائه این آمارها خاطرنشان کرد: در سه هفته اول سال یک میلیارد و 792 میلیون دلار،‌ در هفته قبل 980 میلیون دلار و از اول سال تاکنون دو میلیارد و 772 میلیون دلار ارز برای تجارت تامین شد.
وی گفت: برای کالای اساسی و دارو در سه هفته اول 392 میلیون دلار، هفته قبل 229 میلیون دلار و از اول سال تاکنون 621 میلیون دلار به نرخ 28500 تومان تامین شد.
بر این اساس در مجموع دو میلیارد و 58 میلیون دلار ارز صنایع تامین شده که این ارزها به دو صورت نیمایی و توافقی بوده است. همچنین صنایع حمل‌ونقل و خودرو با 463 میلیون دلار و صنایع معدنی با 222 میلیون دلار ارز نیمایی و توافقی بیشترین میزان ارز را دریافت کردند.
به گفته مدیرعامل مرکز مبادله ایران، تامین ۶۹ درصد نیازهای وارداتی صنایع مختلف کشور با دلار 41000 هزار تومان (ارز نیمایی) صورت گرفته است. 27 درصد واردات که مربوط به کالاهای اساسی و دارو است، با نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین می‌شود. نیازهای بخش خدمات هم، که حدود چهار درصد است، با نرخ ۴۳ هزار تومان تامین می‌شود. میانگین وزنی ارز تامین شده نیز عدد 37 هزار و 500 تومان را نشان می‌دهد.
 وضعیت ذخایر کالاهای اساسی
وضعیت مناسب تامین ارز واردات از زبان سایر دستگاه‌ها نیز شنیده می‌شود. علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت تولید و ذخیره کالاهای اساسی اظهار داشت: نهاده‌های دامی نقش مهمی در تولید انواع کالاهای اساسی مانند مرغ، تخم‌مرغ، شیر و گوشت دارند و در گذشته نیز دولت‌ها همواره درگیر آن بودند. از سال گذشته به‌ویژه از نیمه دوم سال با هماهنگی بانک مرکزی شرایط تأمین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی به‌شکلی تأمین شد که دیگر با مشکل مواجه نبودیم.
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در گذشته دامدار برای تأمین نهاده مورد نیاز خود باید پول خود را پیش‌پرداخت می‌کرد تا تعدادی واردکننده خاصِ نهاده، اقدام به واردات می‌کردند اما اکنون با تأمین کامل نهاده‌ها، تولیدکنندگان نگرانی بابت تولید خود ندارند.
پیمان‌پاک تصریح کرد: ارز مورد نیاز واردات در سه ماه اول تأمین شده و دولت در حال برنامه‌ریزی برای تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی در سه ماهه دوم سال است. با توجه به تأمین مناسب نهاده‌های دامی در حوزه تولید مرغ و تخم‌مرغ و شیر، وضعیت تولید مناسب و تولید مازاد داریم که به تنظیم بازار کمک می‌کند اما با توجه به اینکه دوره تولید دام زمان‌بر است آن نیز به‌زودی به ثبات می‌رسد.
او اظهار داشت: قیمت مصوب ذرت 11 هزار و 300 تومان است اما با توجه به عرضه مناسب این محصول در بازار زیر نرخ مصوب خود و به‌قیمت هشت هزار تومان به فروش می‌رسد. درحالی که در گذشته نهاده‌های دامی به‌صورت پشت‌فاکتوری (دریافت هزینه اضافی از خریدار) به فروش می‌رسید اکنون قیمت آنها به زیر قیمت مصوب رسیده و دیگر شاهد بازار سیاه نیستیم.
افزایش 30 درصدی تولید مرغ
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در اسفندماه سال گذشته 150 میلیون قطعه بود که باعث رکورد در تولید و افزایش 30 درصدی تولید شد. درباره تأمین سایر کالاهای اساسی مانند شکر نیز باید اشاره داشت که پیک مصرف این محصول در ماه مبارک رمضان بود که مشکلی برای تأمین این محصول نداشتیم. در ادامه هم مشکلی برای تامین شکر نداریم.
پیمان‌پاک افزود: پرداخت ارز امسال به واردکنندگان کالاهای اساسی آغاز شده و نگرانی بابت تأمین ارز کالاهای اساسی نداریم و تمام منابع ارزی در دسترس است.
 تأمین ارز کالاهای اساسی
وی ادامه داد: سال 1402 از بابت تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی سال بسیار خوبی بود و به‌شکل مرتب و مناسبی انجام می‌شد اما همواره تأخیری در پرداخت ارز کالاهای اساسی وارداتی وجود دارد. در برخی از کالاها در حال حرکت به این سمت هستیم که ارز آنها بموقع تأمین شود و در برخی از کالاها، تأمین ارز با فاصله انجام می‌شود. 
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال جاری نیز روند تأمین ارز به‌طور مستمر و با هماهنگی بانک مرکزی در حال جریان است و تأمین می‌شود. همچنین یک میلیون و 600 هزار تن روغن در سال گذشته وارد کشور شده و ذخایر استراتژیک این محصول به‌طور کامل پر است.
پیمان‌پاک با بیان اینکه بودجه ارز واردات گوشت قرمز اختصاص داده شده است، ادامه داد: تا پایان سال ارز مورد نیاز گوشت قرمز تأمین شده و تمام کمبود تولید گوشت قرمز از محل واردات جبران می‌شود. در سال گذشته 100 هزار تن گوشت منجمد و 30 هزار تن گوشت گرم به کشور وارد شده بود اما برای سال جاری میزان واردات گوشت منجمد 140 هزار تن افزایش می‌یابد اما میزان واردات گوشت گرم ثابت است.
او با یادآوری اینکه افزایش واردات گوشت قرمز برای تأمین و تنظیم بازار است، گفت: عمده گوشت وارداتی، گوساله است؛ به‌طوری که 80 درصد گوشت گوساله و 20 درصد گوسفندی است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi