شناسه خبر : 109976
دوشنبه 03 ارديبهشت 1403 , 11:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

هر ۳ پاسدار یک تفنگ!

فاش نیوز - قدرت‌الله صمدنژاد از نیروهای اولیه سپاه در شهرستان تکاب می‌گوید: من بازاری بودم که اوایل تأسیس سپاه وارد این نهاد مقدس شدم. آن زمان حقوق ماهانه ما یک هزار تومان بود و چون با کمبود سلاح مواجه بودیم، به هر ۳ پاسدار یک تفنگ دادند.

۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی(ره) تأسیس شد. نهادی قدرتمندی که امروز می‌تواند در مقابل تهدیدات پیچیده داخلی و خارجی علیه نظام جمهوری اسلامی بایستد.نیروهای اولیه سپاه در اقصی نقاط کشور خاطرات خواندنی از تشکیل سپاه دارند که به اخلاص پاسدارها و کمبود سلاح در روزهای نخست تشکیل این نهاد اشاره دارند و افتخار می‌کنند به لباس سبز پاسداری که در راه دفاع از انقلاب اسلامی بر تن کردند.سپاه شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی، نیروهای پاسداری داشت که در مقابله با نیروهای ضدانقلاب در کردستان جانانه مقاومت کردند؛ طوری که ضدانقلاب هیچ وقت نتوانست وارد شهرستان تکاب شود.«قدرت‌الله صمدنژاد» از نیروهای اولیه سپاه در شهرستان تکاب است. روایت او از تشکیل این نهاد مقدس را در ادامه می‌خوانیم.مهر ماه ۱۳۵۷ جمعی از بازاری و هیئتی‌ها در مسجد جامع تکاب جمع شدند و یک کمیته عملیاتی علیه رژیم پهلوی تشکیل دادند. در این کمیته با نیروهای ژاندارمری این رژیم مبارزه می‌کردیم تا اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲۰ نفر عضو این کمتیه بودیم که در خیابان‌ها و کوچه‌ها نگهبانی می‌دادیم. بعد از فرمان امام خمینی(ره) برای تأسیس سپاه، عابدین سقا از نیروهای پاسدار بود که با لباس سبز از تهران به تکاب آمد و به نیروهای متعهد اعلام کرد که بیایند عضو سپاه شوند؛ تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان هم آمدند برای گزینش. گزینش‌ها را عابدین سقا انجام داد که با ۲۰ نفر سپاه شهرستان تکاب شکل گرفت.نیروهای پاسدار از جوانان نمونه بودند که می‌خواستند خودشان را فدای انقلاب اسلامی کنند.

ساختمان اولیه سپاه در یک درمانگاه کوچک ۲ طبقه بود که بعد به قلعه‌ای نقل مکان کردیم. آن زمان با کمبود اسلحه مواجه بودیم که به هر ۳ پاسدار یک تفنگ دادند. من بازاری بودم که عضو سپاه شدم. آن زمان کارهای فرهنگی در سپاه انجام می‌دادیم و در خیابان‌های اصلی نگهبانی می‌کردیم. حقوق ماهانه ما یک هزار تومان بود.تا اینکه غائله کردستان شروع شد و نیروهای سپاه مستقیم وارد مبارزه شدند. اولین شهید پاسدار تکاب، شهید حاجیان‌پور بود که در عملیات دیواندره به شهادت رسید. بعد از مدتی درگیری در احمدآباد که اطراف تکاب بود، صورت گرفت که تعدادی از نیروهای پاسدار شهید و اسیر ضدانقلاب شدند. این فعالیت‌ها ادامه داشت و هیچ وقت ضدانقلاب جرأت نکرد وارد تکاب شود.ما نیروی پاسداری داشتیم به نام حاج‌حسن بحری که فروردین سال ۹۷ بر اثر عوارض جانبازی به شهادت رسید. این پاسدار در شب عروسی‌اش، وقتی متوجه درگیری شد، مراسم را رها کرد و خودش را به نیروهای پاسدار رساند. بعد از مقاومت در حالی که پایش گلوله ‌خورده بود، به منزلش بازگشت. ما در سپاه تکاب، شهید عباس الطافی را داشتیم که شجاعتش مثال‌زدنی است. حتی نیروهای بسیج مردمی از جمله شهید باقر محمدیاری دوشادوش نیروهای پاسدار در عملیات‌ها شرکت می‌کردند. آنچه که ما از سپاه دیدیم، فقط اخلاص بوده و هست.

منبع: خبرگزاری فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi