شناسه خبر : 109982
دوشنبه 03 ارديبهشت 1403 , 11:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

لحظاتی ناب از دیدار «شهید حجازی» با مستندسازان

فاش نیوز - به‌بهانه سومین سالگرد شهادت سردار شهید سیدمحمد حجازی کلیپ کوتاهی از لحظاتی ناب از دیدار این سردار شهید با جمعی از مستندسازان منتشر شد.

 

دفاع‌پرس، به‌بهانه سومین سالگرد شهادت سردار شهید سیدمحمد حجازی کلیپ کوتاهی از لحظاتی ناب از دیدار این سردار شهید با مستندسازان که در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شده بود، منتشر شد.

شهید حجازی در این دیدار به مستندسازان اشاره کرد و با بیان اینکه بدون تعارف تمام‌قد بخاطر زحمات و کارهای ارزشمندی که انجام داده‌اید، می‌ایستم، گفت: خدا رحمت کند، حاج قاسم گفته بودند این دوستان مستندساز را جمع کنید چون من می‌خواهم با این‌ها صحبت کنم و اینجا در این جلسه جای حاج قاسم خالی است و ایشان باید تشریف می‌داشتند.

وی ادامه می‌دهند: هر مانع و مشکلی باشد، ما آماده‌‌ایم بشنویم و این‌ها را برطرف کنیم. اینجا به شکل رسمی و با صدای بلند عرض می‌‌کنم ما حاضریم؛ نه‌تنها حاضریم بلکه از شما خواهش می‌کنیم، تقاضا می‌کنیم، درخواست می‌کنیم که شما در این حوزه و زمینه تلاش کنید. مشکلات جنگ فقط تیر و ترکش و خمپاره و این‌جور چیزها نیست. مشکلات جنگ یکی هم نداشتن پول و نداشتن امکانات و نرسیدن ماشین و کمبود نیروی انسانی و نداشتن آموزش است؛ این‌ها هم جز مشکلات است.اتفاقاً اگر ما این‌ها را هم جز مشکلات جنگ ببینیم، این‌ها می‌شود مجاهده. بعد از جنگ هم دقیقا!ً همین فضا بود و می‌گفتند بابا دیگه جنگ تمام شد و چی دوباره هی فیلم‌های این‌ها را پخش می‌کنید.

این سردار شهید می‌افزاید: خدا انشالله حفظ کند رهبر معظم انقلاب، ایشان پیش‌قدم شدند و ایشان متولی این کار شدند و از کارهای شهید آوینی و دیگران حمایت کردند که آقا بیا روایت فتح بساز. فکر مقاومت؛ منطق مقاومت و دکترین مقاومت هم مخاطب و شنونده دارد و هم سودمند است. این را باید گفت.

گفتنی است؛ سردار حجازی در سال ۱۳۵۴ در رشته مکانیک دانشگاه اصفهان قبول شد ولی یک سال از دوران دانشجویی‌اش بیشتر نگذشته بود که دستگیر شد و بعد از چهار ماه حبس و شکنجه آزاد و پس از آزادی به قم رفت و شروع به خواندن درس طلبگی در مدرسه حقانی شد. به صلاح‌دید شهید بهشتی علاوه بر درس طلبگی دوباره کنکور داد و در سال ۱۳۵۷ در دانشگاه اصفهان در رشته اقتصاد قبول شد؛ اما با پیروزی انقلاب هر دو را رها کرد و به پاسداری از انقلاب ابتدا در کمیته شهری و سپس در سپاه پاسداران پرداخت. سردار حجازی اردیبهشت سال ۱۳۵۸ در بین بنیان‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان بود. ایشان اولین عضو رسمی سپاه پاسداران در اصفهان با شماره عضوت یک بود!

لحظاتی ناب از دیدار «شهید حجازی» با مستندسازان+ فیلم

با شروع جنگ تحمیلی، در روز دوم جنگ، شهید حجازی به همراه گروه بیست‌نفره‌ای که دوره‌های آموزش چریکی را دیده بودند به جنوب رهسپار شدند. در همان روزهای ابتدایی با شهید باقری آشنا شد و برای انجام عملیات، به شناسایی مناطق جنگی در حاشیه کرخه کور رفتند. بعدازآن شهید حجازی در گلف به‌عنوان مسئول اعزام نیرو خدمت می‌کرد.

شهید حجازی در روزهای پایانی سال ۱۳۵۹ به اصفهان بازگشت و ابتدا به‌عنوان عضو شورای فرماندهی و مسئول تبلیغات سپاه اصفهان فعالیت می‌کرد و سپس با تشکیل سپاه منطقه ۲ کشوری که شامل استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد بود، چند ماهی به‌عنوان مسئول امور پاسداران، سپاه منطقه ۲ کشوری را سروسامان داد.

سردار حجازی بعد از عملیات رمضان در اوایل سال ۱۳۶۲ به‌عنوان جانشین فرماندهی سپاه منطقه ۴ (شامل استان‌های خراسان بزرگ، سمنان، مازندران، گرگان و گیلان) به مشهد رفت. آن زمان نیروهای نظامی شوروی در افغانستان حضور داشتند و درایت شهید حجازی کمک بزرگی در کنترل حدود ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داشت.

در اواخر سال ۱۳۶۴ شهید حجازی از خراسان به جنوب کشور رفت و به‌عنوان جانشین فرمانده قرارگاه قدس خدمت‌رسانی کرد. فرماندهان در حال طرح‌ریزی برای عملیات کربلای ۴ بودند و شاید تا آن زمان کسی وجهه عملیاتی وی را نمی‌شناخت و اکثر افراد او را به‌عنوان یک فرد ستادی می‌شناختند اما رفتار و منش و او عاملی شد تا در میان فرماندهان لشکرها و تیپ‌ها محبوبیت پیدا کرد. وی با حضور در شناسایی‌ها و یا بازدیدهایی که از خط‌ها داشت خود را به‌عنوان یک نخبه نظامی به هم‌رزمانش شناساند.

لحظاتی ناب از دیدار «شهید حجازی» با مستندسازان+ فیلم

بعد از انتقال قرارگاه قدس از جنوب به غرب، سردار حجازی نیز به همراه سردار عزیز جعفری، فرماندهی سپاه منطقه ۳ کشور و فرماندهی قرارگاه قدس را داشتند. درواقع طی تقسیم‌کاری که انجام شده بود عزیز جعفری بیشتر امور میدان عملیاتی را بر عهده داشت و حجازی در زمان عملیات، به‌عنوان جانشین در کنار ایشان بود. ضمن این‌که در امور سپاه‌ها و بسیج سه استان همدان، ایلام و لرستان، آماده شدن لشکرها، سازمان‌دهی، آموزش و نیروگیری و اعزام نقش اصلی با سردار حجازی بود.

سید محمد حجازی پس از جنگ و دفاع مقدس، و تا روز شهادتش نیز مسئولیت‌های به سرانجام رسانده است. ازجمله ده سال فرماندهی او بر بسیج که همه به‌عنوان عصر طلایی بسیج از آن یادکرده‌اند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi