شناسه خبر : 109989
دوشنبه 03 ارديبهشت 1403 , 12:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

افزایش حقوق والدین شهدا چقدر پاسخگوی نیاز‌های معیشتی است؟

فاش نیوز - روز گذشته خبری مبنی بر افزایش ۱۱۴ درصدی حقوق والدین شهدا منتشر شد، اما همچنان گلایه جامعه ایثارگری نسبت به حقوق خود پابرجاست.

 

افزایش حقوق والدین شهدا چقدر پاسخگوی نیاز‌های معیشتی است؟دفاع‌پرس، افزایش حقوق‌ها هر ساله طبق قانون در دومین ماه سال بر روی فیش‌های حقوقی اعمال می‌شود و همزمان با آن نیز نرخ بسیاری از کالا‌ها و خدمات به طور رسمی افزایش می‌یابد.

پرداختی حقوق والدین شهدا و بخشی از ایثارگران که تحت پوشش بنیاد شهید هستند توسط این نهاد پرداخت می‌شود. هر ساله با افزایش قیمت‌ها و براساس تورم کشور مبلغ این حقوق افزایش می‌یابد تا بتواند بخشی از بار معیشتی خانواده از روی دوش آنان کم کند.

والدین شهدای دوران دفاع مقدس که بیشترین آمار شهدا را دارند امروزه در سنین کهنسالی نیازمند خدمات ویژه‌ای برای تامین نیاز‌ها و گذران زندگی هستند که بخش قابل توجهی از حقوق آنان بابت پرداخت اینگونه خدمات صرف می‌شود. هرچند که حق پرستاری والدین شهدا از جمله تکالیفی است که پرداخت آن بر عهده بنیاد شهید است، اما به دلیل کمبود بودجه این نهاد واریز حق پرستاری با تاخیر واریز می‌شود و از این همین رو مشکلاتی را برای والدین شهدا ایجاد کرده است. 

سال گذشته حقوق ایثارگران پس از افزایش در اردیبهشت به مبلغ هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید که این مبلغ امسال با افزایش ۱۱۴ درصدی به ۱۵ میلیون تومان رسیده است. هرچند این افزایش حقوق قابل توجه بوده است، اما افزایش هزینه‌های کالا و خدمات در کشور باعث شده و همچنین افزایش هزینه‌های درمان که در دوران کهنسالی بیشتر می‌شود نمیتواند تامین کننده نیاز‌های این گروه باشد.

گلایه ایثارگران و والدین شهدا این است که حقوق تعیین شده معادل متوسط حقوق کارمندان دولت است که از سوی سازمان اداری استخدامی در سال ۱۴۰۳ ابلاغ شده و کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.

پیش از این قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید بار‌ها به این نکته اشاره کرده بود که بنیاد شهید نهادی پشتیبان و هماهنگ کننده است و در اینباره توضیح داده بود: «حفظ شان و کرامت خانواده‌ها و پاسخ به نیاز‌های مشروع آنان از مسوولیت‌های ماست که شامل نیاز‌های معیشتی، درمانی، رفاهی و تفریحی این افراد است و سه و نیم میلیون جامعه تحت پوشش ما در همه ابعاد نیازمند خدمات هستند. چه در حوزه ترویج و چه تکریم بنیاد شهید نه در قانون و نه در امکان عقلی و عملی نمی‌تواند جای تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور بنشیند، نمی‌تواند جای وزارت مسکن، شهرداری و راه و شهرسازی برای تامین خانه باشد، باید زمینش را وزارت مسکن تامین کند، زیرساخت را وزارت نیرو بدهد و شهرداری مجوزاتش را صادر کند تا خانه‌ای ساخته شود. نقش بنیاد شهید در این مرحله به عنوان کسی که معاضدت و پشتیبانی می‌کند وارد عمل می‌شود.»
پرداخت حقوق، بیمه، مستمری، حق پرستاری و ... از جمله وظایفی است که قانونگذار آن را برعهده بنیاد شهید قرار داده است و با توجه به جامعه سه میلیون و نیمی جامعه هدف بار مالی گزافی را بر روی بنیاد شهید گذاشته است که گا‌ها باعث عدم توانایی پرداخت آن می‌شود. مبالغ پرداخت نشده با عنوان مطالبات ایثارگران تا سال‌های گذشته یکی از هزینه‌های انباشته شده بنیاد شهید بود که با مساعدت دولت‌های قبل به صورت کامل پرداخت شد.

نکته مهمی که، اما وجود دارد چه در خصوص جامعه ایثارگری و چه در مورد بخش قابل توجهی از حقوق بگیران کشور آن است که افزایش حقوق‌ها چقدر متناسبت با افزایش قیمت‌ها و تورم در کشور است؟ موضوع واضح و قابل مشاهده، اما با وجود همه افزایش حقوق‌ها، کوچکتر شدن سفره مردم و برطرف نشدن نیاز‌های اساسی در سال‌های اخیر است که باعث شده قشری، چون ایثارگران که از فداکاری و از جان گذشتگی آنان در برهه از تاریخ این سرزمین نجات بخش سرزمین ما بوده است امروز از وضعیت معیشت خود گلایه‌مند باشند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi