شناسه خبر : 110005
دوشنبه 03 ارديبهشت 1403 , 17:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نام دیوارنگاره «فرصت بحران» از فرمایشات حاج قاسم گرفته شد

باقری در مورد عکس صحنه‌پردازی شده «وارثین» گفت: این مظلومیت و در عین حال اقتداری که ما در مردم غزه می‌دیدیم، ایده‌ای را به ذهنم آورد و تا به حمایت برسد و تولید شود، این طرح به مردم فلسطین تقدیم شد.

به گزارش دفاع‌پرس، «سید احسان باقری» مدیر خانه عکاسان ایران از یکشنبه، دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ میهمان برنامه «به افق فلسطین» بود.

وی در مورد برخی از آثار هنری خود توضیحاتی را در این برنامه ارائه کرد.

دیوارنگاره‌ای برای پاسداشت مدافعان سلامت

«سید احسان باقری» مدیر خانه عکاسان در مورد طرح «فرصت بحران» گفت: این پل معلقی هست که ساخته شده و افرادی که زیر آن قرار گرفتند، اما از آنجایی که این امکان وجود ندارد که افراد بتوانند افراد بالاتر را بیشتر از چند ثانیه روی شانه‌شان تحمل کنند، از داربست استفاده کردیم، اما پشت تصویر آن بریده شده است، ولی آسمان همینطور است و فضا همینگونه که به کرونا اشاره دارد، امیدبخش است.

وی افزود: من باور دارم که امید، نخستین نقطه ارتباط هنرمند با مردم است؛ ضمن اینکه ما توانستیم با مدافعان سلامت، قشری از مردم که شاید هیچ‌وقت دیده نمی‌شدند، این فاجعه را پشت سر بگذاریم.

کرونا، دفاع مقدس زنان، پرستاران و پزشکان

مدیر خانه عکاسان گفت: موضوع کرونا، دفاع مقدس زنان، پرستاران و پزشکانی بود که پشت صحنه کار ایستادند و نگذاشتند بحران ایجاد شود و نام این طرح (فرصت بحران) از فرمایشات شهید قاسم سلیمانی گرفته شده است که در مورد بحران‌ها و فرصتی که ایجاد می‌کنند، سخن گفته است.

داستان یک پرچم؛ تصویری دوباره از یک عکس ساختگی!

باقری در مورد دیوارنگاره‌ای که در ۱۳ آبان ۱۳۹۴ در میدان ولیعصر (عج) رونمایی شد، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ و در گرماگرم برجام، عکس صحنه‌پردازی شده‌ی «داستان یک پرچم» را تولید کردیم، ایده‌ی ما هم بیانات رهبر معظم انقلاب بود که فرمودند آمریکا همچنان مصداق کامل استکبار جهانی است.

 

وی افزود: این عکس در ۱۳ آبان آن سال روی دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رفت و واکنش‌های بین‌المللی بسیاری از تیتر BBC تا خبرگزاری رویترز و ژاپن داشت؛ چون بخش بالایی عکس، مشهورترین عکس جهان است؛ عکسی که نشان می‌دهد که سربازان آمریکایی در آن به جزیره ایوو جیمای ژاپن تجاوز کردند و پرچم‌شان را در یک عکس ساختگی که به ظاهر مستند، اما کاملا کارگردانی شده است، روی تپه بالای جزیره زدند و من طرح خود را از این عکس الهام گرفتم.

 

مدیر خانه عکاسان ادامه داد: در این عکس سعی شده است که شعار «مرگ بر آمریکا» به‌صورت کاملا تصویری به نمایش گذاشته شود و تپه‌ای هم که سربازان بر آن ایستاده‌اند، مملو از جنایات بین‌المللی آمریکاست.

اقتباسی از کار استاد فرشچیان

باقری در مورد تابلوی «عصر انتظار» گفت: این طرح «عصر انتظار» اقتباسی از کار «عصر عاشورا» استاد محمود فرشچیان است و اینکه ما انقلاب خود را در امتداد عاشورا می‌دانیم.

وی افزود: مکان این عکس، شهرک سینمایی دفاع مقدس است و این‌ها تابوت شهید هستند که آن‌ها را از معراج شهدا به امانت گرفتیم و برخی از این خانم‌ها دختر شهید هستند و این کار در خود معراج نصب شده است.

 

خرمشهر‌ها

مدیر خانه عکاسان ادامه داد: این عکس در چهل سالگی آزادسازی خرمشهر گرفته شده است. عکسی که از آزادسازی خرمشهر در ۴۰ سال پیش در همین نقطه گرفته شده بود، دوباره گرفته شده است. ما عکاس آن را روی ماشین داریم و از همان مدل ماشینی استفاده کرده‌ایم که جلوی مسجد جامع خرمشهر قرار داشت. نام عکس «خرمشهرها» است که اشاره به موفقیت‌ها در حوزه‌های مختلف دارد.

وارثین

باقری در مورد عکس صحنه‌پردازی شده «وارثین» که روز قدس در میدان انقلاب اسلامی رونمایی شد، اظهار داشت: ما این نام (وارثین) را با تأسی از آیه قرآن که مربوط به داستان حضرت موسی (ع) است، انتخاب کردیم. 
وی افزود: از ابتدای عملیات «طوفان‌الاقصی» چیزی که توجه مرا به خود جلب می‌کرد و فکر می‌کردم که به‌عنوان رسالت هنری خود باید به آن بپردازم، این اتفاقی بود که برخلاف همیشه که در دنیا سانسور می‌شد، در فضای مجازی و در عالَم سر وصدا کرده است، اما باز این مظلومیت و در عین حال اقتداری که ما در مردم غزه می‌دیدیم، ایده‌ای را به ذهنم آورد و تا به حمایت برسد و تولید شود، کامل‌تر شد و علاوه بر فریم اصلی که اقتباس ازآیه قرآن است، عکس‌های وایرال شده در فضای مجازی و شخصیت‌های تأثیرگذار در آن ماه‌ها در این عکس حضور دارند و این طرح به مردم فلسطین تقدیم شد.

 

تصویر افرادی که نمادی از مقاومت فلسطین هستند

مدیر خانه عکاسان ایران ادامه داد: لایه اصلی و ظاهری کار، سپردن فرزندان به آب هست، اما در کنار آن، وقایع تکان‌دهنده یا افرادی را داریم که در خط مقدم روایت این داستان یا نمادی از مقاومت فلسطین هستند؛ برای مثال شیخ احمد یاسین را به‌عنوان نمادی از شهدای این مسیر داریم که سال‌ها قبل با ایمان و اعتقاد می‌گفت: ما در همین روز‌ها دیگر رژیم صهیونیستی را نخواهیم داشت و ملت فلسطین پیروز خواهند شد.

وی در مورد شرایط جوی آن کار گفت: شرایط فصلی انتهای پاییز بودیم و اطراف تهران خیلی کم آب وجود داشت. اینجا ورودی سد لتیان است و امسال به‌خاطر شرایط کم‌آبی، سطح آب پایین بود و ما امکان سفر به جنوب در یک موقعیت بهتر را نداشتیم و مجبور شدیم با لودر جلوی آب را بگیریم.

روز قدس، بهترین روز رونمایی برای «وارثین» بود

باقری گفت: من دوست داشتم که ما برای این کار یک رویداد رونمایی داشته باشیم، چون تصاویری که در دنیا از تجمع مردم در کشور‌های مختلف برای فلسطین را می‌دیدم، خیلی باشکوه بود. احساس می‌کردم که هنوز آن تصویر باشکوه از حضور مردم ایران در کنار مردم فلسطین در ایران که همه عاشق فلسطین هستند و در خط مقدم این مبارزه قرار دارند، شاید دیده نشده است و فکر می‌کردم که شاید رونمایی این کار می‌تواند فرصتی برای این کار باشد که نشد و بهترین موقعیت برای این کار، روز قدس بود که تجمع خوبی از مردم در میدان و خیابان انقلاب اسلامی دیدیم و این طرح آنجا اکران شد و بازخورد زیادی در رسانه‌های داخلی داشت و فکر می‌کنم که هنوز جا دارد در فضای بین‌المللی بسیار کار شود، اما در فضای رسانه‌ای داخلی بسیار خوب دیده شد.

انتهای پیام

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi