شناسه خبر : 110049
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 , 10:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رونق دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم رقم زد

طلسم‌شکنی تجارت گازی ایران و پاکستان پس از ۱۵ سال

فاش نیوز - در 15 سالی که از امضای قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان گذشته هیچ زمانی مثل اکنون، مقامات پاکستان با توجه به دیپلماسی فعال انرژی دولت و با وجود سنگ‌اندازی‌های آمریکا، نسبت به رفع موانع اجرائی شدن این قرارداد، مصمم نبوده‌اند.
به گزارش کیهان، تصمیم به احداث خط لوله گاز ایران را به پاکستان و هندوستان در سال 1990 مطرح و قرار شد این خط لوله منتقل کند که پیام‌ صلح در شبه قاره باشد. 
بر اساس توافق اولیه، قرار بود خط لوله 2700 کیلومتری، گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند که به دلایلی هند از این قرارداد کنار کشید. نهایتا قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان خردادماه ۱۳۸۸ به امضای رؤسای‌ جمهوری دو کشور رسید.
بعد از آن در سپتامبر 2012 برابر با شهریور 1391 عملیات اجرائی معاهده آغاز شد و رؤسای جمهور وقت ایران و پاکستان توافق کردند که در این زمینه همکاری داشته باشند. بر اساس عملیات اجرائی معاهده، پیش‌بینی شده بود که پاکستان نیز خط لوله خود را طی ۲۲ ماه تا مرز ایران بکشد و هریک از طرفین که در مهلت مقرر یعنی۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ برابر با آذر 93 به تعهدهای خود عمل نکند، باید بابت هر روز تأخیر، مبلغ مشخصی به طرف مقابل جریمه پرداخت کند. 
در یک دهه‌ای که از اجرای قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان گذشته هیچ زمانی مثل اکنون، مقامات پاکستان با توجه به دیپلماسی فعال انرژی دولت و با وجود سنگ‌اندازی‌های آمریکا، نسبت به رفع موانع اجرائی شدن این قرارداد، مصمم نبوده‌اند.
 پایان 15 سال انتظار
به گزارش تسنیم، در چارچوب دیپلماسی فعال دولت، دوماه پیش بود که وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که کمیته انرژی کابینه پاکستان با آغاز کار برای احداث خط لوله از مرز مشترک پاکستان تا بندر گوادر موافقت کرده است. در این بیانه آمده بود: با توجه به کمیته نظارتی که در سپتامبر سال گذشته از سوی نخست‌وزیر پاکستان برای بررسی توصیه وزرای مربوط درباره خط لوله گاز ایران و پاکستان تشکیل شده بود، کمیته انرژی کابینه توصیه‌های دریافت از سوی کمیته نظارتی را تایید و به موجب آن در مرحله نخست، کار بر روی احداث 80 کیلومتر خط لوله گاز از مرز پاکستان تا بندر گوادر آغاز خواهد شد.
حال در خلال سفر رئیس‌جمهوری ایران به پاکستان، جواد اوجی، وزیر نفت ایران با همتای پاکستانی خود نشست مشترکی برگزار کرد که طبق اعلام وزارت نفت، دو طرف در این دیدار بر تحکیم روابط دو کشور به‌ویژه در بخش انرژی و نفت و گاز تأکید کردند و توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی و صدور خدمات فنی و مهندسی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات وزیران نفت ایران و پاکستان بود.
اگرچه وزارت نفت ایران از جزئیات مذاکرات صورت گرفته در این جلسه خبری منتشر نکرده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که آغاز تجارت گازی دو کشور مورد واکاوی دو طرف قرار گرفته است.
به‌نظر می‌رسد از این سفر و جلساتی که در خلال آن برگزار شده، می‌توان طلسم‌شکنی آغاز تجارت گازی دو کشور را پس از حدود 15 سال انتظار داشت؛ البته این مهم بستگی به قدرت چانه‌زنی دو طرف و اهتمام مسئولان دو کشور برای رفع موانع خواهد داشت و مقامات پاکستان باید در عمل نشان دهند که سیاست یک‌بام و دوهوای گذشته در مورد تعلیق خرید گاز از ایران را زیر سایه همراهی با آمریکا کنار گذاشته‌اند.
 تحکیم روابط دو کشور در بخش انرژی
به گزارش شانا، جواد اوجی، وزیر نفت روز دوشنبه (سوم اردیبهشت‌) در حاشیه سفر رئیس‌جمهوری، به اسلام‌آباد، با بیان اینکه طرف پاکستانی مشتاق است هرچه زودتر تزریق گاز به خط لوله آی‌پی انجام شود، گفت: پاکستان برای تسریع در این کار در حال تنظیم قرارداد با شرکت‌های مختلف است.
وی افزود: با اقدام‌هایی که انجام خواهد شد، امیدواریم طبق قرارداد بین‌المللی که بین ایران و پاکستان امضا شده است، در دوران فعالیت دولت سیزدهم شاهد صادرات گاز به پاکستان باشیم.
وزیر نفت که به همراه رئیس‌جمهوری به پاکستان سفر کرده است با مصدق مسعود ملک، وزیر نفت پاکستان، دیدار و گفت‌وگو کرد. تحکیم روابط دو کشور به‌ویژه در بخش انرژی و نفت و گاز از مهم‌ترین محورهای مورد تأکید در این دیدار بود.
توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی و صدور خدمات فنی و مهندسی نیز از محورهای مذاکرات وزیران نفت ایران و پاکستان به‌ شمار می‌آید. وزیر نفت پاکستان هم پس از این ملاقات در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه فرصت‌هایی خیره‌کننده بین دو کشور برای تعمیق همکاری‌های تجاری و اقتصادی وجود دارد، گفت: مرحله نخست مذاکرات ما مرتبط با همه محورها برگزار شد و ما این روند را در مراحل بعدی ادامه خواهیم داد. ایران و پاکستان به همکاری برای رفاه منطقه و تأمین منافع ملت‌های یکدیگر ادامه می‌دهند.
منافع توسعه روابط بین‌المللی گازی
«حمیدرضا عراقی»، مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز در این رابطه به ایسنا گفت: هرچه ایران بتواند با همسایگان از نظر تبادل گاز، واردات و صادرات رابطه برقرار کند هم از نظر امنیت ملی و هم از نظر اقتصادی مزایای زیادی دارد اما اینکه چه زمانی این مسئله محقق شود، میزان خسارت چقدر باشد بستگی به مذاکراتی دارد که بین دو طرف صورت می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ایران پتانسیل بالایی در حوزه مهندسی دارد و هیچ مشکلی در این حوزه وجود ندارد، تصریح کرد: از نظر ظرفیت با توجه به کمبود گازی که در داخل کشور داریم باید اقداماتی صورت بگیرد تا بتوانیم صادرات را در اولویت قرار دهیم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi