شناسه خبر : 28552
سه شنبه 04 شهريور 1393 , 14:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت وگویی خاطره انگیزدرخانه ایران

فاش نیوز - ازکرخه تا راین رودی طویل به درازای خاطرات رشادت ،جوانمردی ، دردمندی و صبوری دلیران این سرزمین است. "کرخه تا راین" نام رودی نیست که  از رشته کوه های زاگرس درمرکز ایران و از رشته کوه آلپ درجنوب آلمان

سرچشمه می گیرد بلکه این رود جاری در خاطرات حماسی ماست که از تاریخ ایمان واعتقاد ما ، از عاشورای 61هجری و از بلندی های سرزمین کربلا سرچشمه گرفته، در دهه 60 هجری شمسی و در کوه های و دشت های غرب و جنوب ایران جریانی طوفنده یافته و تا شمال اروپا را نیز آبیاری کرده است!

در زمان دفاع مقدس و سال های پس از آن رزمندگان اسلام کوله باری از زخم ها ودردهای مقدس خود را، به رسم سوغات سفری روحانی و معنوی به قلب اروپا بردند. مجروحان دفاع مقدس ، بسیاری از خاطرات و روایت دردها و صبوری های حماسی  خود را مظلومانه به رود راین سپردند و اقیانوس ها سپردند.

حالا رود راین ، با یاد و خاطره این مردان خدایی غریبانه سر برزانوی خانه ایران نهاده و خاطرات سبز آنان را درگوش دشت ها و کوه ها و جنگل ها زمزمه می کند.

حالا دیگر درخانه ایران درکلن خبری از ناله های پر طاول و جنب و جوش های پردرد نیست و شکوفه زخم های عاشقی حیاط این خانه را درشهرکلن آلمان و درساحل رود راین زیبا نمی سازد!

خبرنگار ما درسفری که اخیرا" به قدمگاه عاشقان درقاره سبز داشته گفت وگویی با دکتر حجت یکی از کارکنان باسابقه خانه ایران و مسئول فعلی این مرکز انجام داده است:


فاش نیوز – آقای دکتر درباره این مکان خاطره انگیز توضیحاتی بفرمایید.

- این ساختمان در اصل متعلق به یکی از سران شهر کلن بوده که انتشارات خیلی بزرگی داشته که در دوران حکومت آلمان نازی آقای دومون که صاحب این ساختمان بود را گرفتند و بازداشتش کردند و ساختمان را مصادره کردند. پس از مصادره این ساختمان در اختیار نیروهای کمکی قرار گرفت و محلی برای نگهداری از مجروحین جنگی جنگ جهانی دوم شد. پس از اتمام جنگ جهانی دوم با توجه به تخریب زیاد شهر برلین و تقسیمات آن زمان، تصمیم گرفته شد که پایتخت آلمان به سمت غرب یعنی شهر بن برود. چون اکثر کشورها سفارت خانه ها را در کنار شهر کلن قرار داده بودند و سفرا در شهر کلن اقامت داشتند که آن زمان این ساختمان را دولت ایران به عنوان سفارت ایران خرید.


ظاهرا" آقای اسفندیاری اولین سفیر ایران در این ساختمان  و تا سال 1975 این ساختمان به عنوان سفارت ایران در آلمان مشغول فعالیت بوده است. آقای اسفندیاری دو فرزند داشته که یکی از آنها ثریا بوده که بعدها همسر شاه شد.

بعدها سفرای زیادی به عنوان سفیر ایران در این ساختمان مشغول فعالیت شدند. در سال 1975 دولت ایران یک ساختمان 7 طبقه در شهر بن خرید و سفارت به آن مکان منتقل شد{این ساختمان درحال حاظر درشهر بن خالی افتاده درحالی که بسیاری از اتباع ایرانی برای انجام کارهای کنسولی خود ناچارند به شهرهایی مثل برلین که خیلی دوراست بروند} و اینجا به مهمانسرای سفرا تبدیل شد.

بعد از انقلاب و اوایل جنگ تحمیلی وقتی تعداد مجروحان جنگی بیشتر شد به فکر افتادند تا مرکز پشتیبانی از درمان مجروحان و جانبازان در اروپا فراهم بشود تا به درمان جانبازان کمک شود و با کمک سفارت ایران و سرکنسولگری های دیگر شهرهای آلمان مانند مونیخ، هامبورگ و ... به مرور زمان بخشی از این ساختمان به عنوان مرکز درمان جانبازان و مجروحین جنگی تبدیل شد. بعد ازتشکیل بنیاد شهید این این ساختمان  به بنیاد شهید تحویل داده شد و به مرور زمان بخش اعظمی از جانبازان، بخصوص جانبازان شیمیایی برای درمان به آلمان اعزام و در این ساختمان مستقر می شدند و تحت درمان قرار می گرفتند بطوریکه گاهی اوقات بیش از 100 جانباز همزمان در این مکان مستقر بودند و روند درمان را طی می کردند.  به مرور زمان و بهتر شدن شرایط درمان در ایران در طول سال های دهه 70 این اعزام ها کمتر و کمتر شد . این ساختمان در ابتدا در اختیار بنیاد شهید و سپس در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و اکنون هم در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران است. حالا هم جانبازانی که امکان درمانی در ایران برایشان فراهم نباشد به آلمان اعزام می شوند و ما کارهای پشتیبانی درمانی این عزیزان را انجام می دهیم و در کنار این موارد کارهای پشتیبانی محدود از قبیل تهیه دارو برای بنیاد انجام می دهیم. به طور خلاصه وظیفه اصلی ما پشتیبانی از درمان جانبازان و خانواده شهدا در ایران می باشد.



فاش نیوز – ساختمان از لحاظ فیزیکی به  چه صورت است؟ آیا ساختمان مناسب رفت و آمد و اقامت جانبازان ویلچری هست؟

- در طبقه همکف ما بیش از 12 اتاق داریم که این اتاق ها همه همسطح هستند که مناسب برای جانبازان نخاعی می باشد که گاهی ما بیش از 20 جانباز نخاعی در اینجا داشتیم . درطبقه بالا هم حدود 20 اتاق قرار دارد برای آندسته از جانبازانی که قادر هستند از پله ها بالا بروند. ما برای اسکان جانبازان نخاعی مشکل خاصی نداریم. البته الان دیگر اعزام جانبازان به دلیل پیشرفت امور درمانی در ایران به اینجا تقلیل پیدا کرده و همین اتاق ها جوابگوی اسکان جانبازان نخاعی می باشد.

فاش نیوز – آقای دکتر در مورد خودتان بگوئید واینکه  چرا شما اینجا و مسئول این  مرکزهستید؟!

- بنده بیش از 20 سال هست که در خدمت جانبازان عزیز هستم. از سال 1368 با عنوان مترجمی مدارک پزشکی جانبازان در این مکان شروع به فعالیت نمودم. در دوران ریاست آقای محسن رفیقدوست که مسئول خانه جانبازان در آلمان بر عهده حاج محسن جزایری بود بنده با عنوان کارمند، همکار و مترجم در خدمت جانبازان بودم که بخشی از دوران خدمتم مربوط به دوران دانشجویی بود. پس از دوران ریاست اقای جزایری بنده در سال 1380 به عنوان معاون مرکز درمانی خانه جانبازان و الان هم مسئول خانه جانبازان در آلمان هستم.



برای اینکه چرا من اینجا هستم دلیل خاصی نمی بینم. شاید چون نزدیک به بیش از بیست سال در خدمت جانبازان در اینجا هستم. سالیانی هم به عنوان معاون در این مکان خدمت کرده ام و چون پزشک هم هستم و با توجهبه این که تخصص بنده جراحی عروق می باشد به روند درمان جانبازان و مسائل درمانی این عزیزان واقف هستم و طبیعتا" به زبان آلمانی اشراف کامل دارم و هم از لحاظ تجربی و تخصصی به مسائل درمان جانبازان آشنایی خوبی دارم. بحث دیگر اینکه باعث صرفه جویی در هزینه ها هم شده است. در حال حاضر فقط من و یک سرایدار در این مکان هستیم. که اگر بخواهیم روند معمول برای اینجا داشته باشیم بالطبع نیاز به یک مشاور و مترجم هست که با توجه به مسئله ارز و محدودیت در تخصیص ارز، بار مالی کمتری به بنیاد تحمیل می شود و بنده چندین مسئولیت را قبول کرده ام و این خودش صرفه جویی در هزینه ها می تواند باشد.

فاش نیوز – روند و چگونگی پذیرش و اعزام جانبازان به اینجا چگونه است؟

- نحوه اعزام بدین صورت است که جانبازانی که روند درمان را در تهران طی کرده اند اگر به جایی رسیدند که نیاز به ادامه روند درمان به خارج داشته باشند به معاونت بهداشت و درمان بنیاد معرفی می شوند. در این معاونت یک شورای پزشکی – تخصصی برای هر گونه از بیماری ها وجود دارد که این شورا پرونده و سابقه جانبازان را مورد بررسی کامل قرارمی دهد و اگر به این نتیجه رسیدند که نیاز به درمان در خارج هست ، پس از موافقت شورا برای اعزام، بخش دیگری از معاونت بهداشت و درمان بنیاد بنام ستاد جذب متخصصین با ما تماس می گیرند و به ما اطلاع می دهند و مدارک جانباز را برایمان ارسال می کنند و از ما برای پذیرش استعلام می کنند.

قبلا" هم گفتم با توجه به آشنایی بنده با روند درمان جانبازان در اینجا، دیگر معطلی زیادی نخواهد داشت و مرکز درمانی مناسب برای جانبازان - با توجه به نوع بیماریشان - تشخیص می دهیم و مدارک جانباز را برای آن مرکز درمانی ارسال می کنیم. آنها برایمان وقتی را تعیین می کنند و بصورت کتبی اعلام می کنند و ما هم اینجا یک نامه تضمین مالی تهیه و به ستاد جذب ارسال می کنیم. آنها هم با همکاری سفارت آلمان در تهران یک وقت مصاحبه برای جانباز اعزامی تعیین می کنند تا ویزا صادر شود و بدین صورت جانبازان برای درمان به اینجا اعزام می شوند.


نهایت تلاش ما این است که پذیرش جانباز در اینجا در سریعترین زمان ممکن انجام شود ولی گاهی اوقات در سفارت المان حدود 3 تا 4 هفته طول می کشد که شرایط و مدارک جانباز را بررسی کنند و ما هم سعی می کنیم در همان روزهای آغازینی که به اینجا می آیند در مراکز درمانی پذیرش شوند.

فاش نیوز –
بیشتر جانبازان باچه مجروحیت ها ومشکلاتی به اینجا می آیند؟

- در ابتدا بیشترین مجروحین ما جانبازان شیمیایی بودند چون آن اوایل بیشترین مجروحیت ها شیمیایی بود که پزشکان ما هم اطلاع زیادی از درمان آنها نداشتند که بالطبع بخش زیادی از جانبازان شیمیایی به آلمان اعزام شدند و در طول زمان پزشکان ایرانی با پیشرفت در امور درمان این نوع از مجروحیت ها روند درمان را پیگیری کردند و الان این اعزام ها به حداقل رسیده بطوریکه الان حدود 2 یا 3 اعزام درکل سال به اینجا داریم. سعی کرده ایم که امکانات درمانی را در ایران گسترش دهیم و با همکاری بنیاد توانستیم امکانات درمانی را درایران افزایش و کیفیت درمان را بالا ببریم، کلینیک های تخصصی را با کمک پزشکان خارجی راه اندازی کنیم مثل کلینیک درد در بیمارستان خاتم تهران که دیگر نیاز به اعزام جانبازان به کلینیک درد آلمان برطرف شده است. یا کلینیک بیماران شیمیایی که در بیمارستان ساسان راه اندازی شده که هر 6 ماه یکی از بهترین متخصصان آلمانی به این کلینیک می رود و با همکاری پزشکان ایرانی به درمان جانبازان شیمیایی می پردازند. یا کلینیک استومیولیت در بیمارستان ساسان راه اندازی کرده ایم که قبلا" بسیاری از جانبازان دارای مشکل استخوانی به خارج اعزام می شدند که الان درمان در این کلینیک انجام می شود و شاید الان هر دوسال تنها یک نفر به اینجا اعزام می شود. ما هم داروهای موردنیاز را از اینجا پشتیبانی می کنیم.

در مورد جانبازان نخاعی هم با توجه به پیشرفت درمان در ایران شاید دیگر نیاز به اعزام به خارج نداشته باشیم. در قسمت های توانبخشی در ایران پیشرفت های زیادی حاصل شده و نیاز به اعزام برطرف شده است. تمامی این مجروحیت ها قبلا" کاندیدای اعزام به خارج بودند اما الان دیگر اینطور نیست. در زمینه چشم هم همینطور است که درمان در ایران انجام می گیرد.

فاش نیوز – در مورد جانبازان نخاعی در اینجا چه کارهایی فراتر از آنچه که در ایران انجام می شود صورت می گیرد؟

- هنوز راجع به درمان ضایعه نخاعی به آن معنا پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است. یعنی برای ترمیم ضایعه نخاعی ، با توجه به پیشرفت علم پزشکی درمان قابل توجهی تا الان مشاهده نشده اما کارهایی که چه در اینجا و چه در ایران انجام می شود سعی بر این است که مشکلات و عوارض ناشی از این ضایعه کمتر شود و با انجام توانبخشی، فرد آسیب دیده بتواند با این مشکل  بهتر کنار بیاید.

فاش نیوز – آیا این امکان در اینجا فراهم هست که بتوانید پیشرفت های پزشکی در مورد ضایعات نخاعی و سایر مجروحیت ها را رصد کنید و با توجه به افزایش سن جانبازان راهکارهای جدید پزشکی برای بهتر شدن و کمک به درمان اینها را در اینجا پیگیری می کنید؟

- بله. از آنجایی که با مراکز مختلف درمانی در ارتباط هستیم ، پیشرفت ها و روش های درمان نوینی که وجود دارد واطلاعات  و یافته های مربوطه را به تهران و معاونت بهداشت و درمان منتقل می کنیم و آنها هم این راه کارها و روش های درمان را مورد مطالعه قرار داده و در جهت پیشرفت درمان جانبازان اقدام می کنند.

البته یکسری مسائل کلی وجود دارد که نیازمند همکاری چندین ارگان است. مثلا" یک ویلچری اگر بخواهد در خیابان های تهران تردد کند مشکلات زیادی خواهد داشت که برای رفع این مشکل بنیاد به تنهایی نمی تواند اقدام نماید بلکه با مشارک شهرداری می تواند اقداماتی انجام دهد. در حقیقت نیازمند یک عزم ملی برای رفع چنین مواردی هستیم. البته جانبازان ما هم در بسیاری از موراد با برخی مسائل درمانی به روز و آپدیت هستند. از طریق ارتباطات اینترنتی یا تماس با ما یافته های خودشان را چک می کنند و حتی ما هم از یافته های آنها مطلع می شویم و کلا" این ارتباط ها به روزآمد شدن مسائل درمانی کمک زیادی می کند. ما با گروه های مختلف جانبازان هم همکاری داریم. مثلا 8 سال پیش با خانه نور ارتباط برقرار کردیم و در یکی - دوتا نمایشگاه در اینجا شرکت کردند و توانستند نرم افزار های بسیار خوبی در زمینه جانبازان نابینا فراهم کنند که پیشرفت های خیلی خوبی در زمینه خواندن و نوشتن و حتی درک مطلب صفحات اینترنتی برایشان فراهم شد.

فاش نیوز – در همین چند روزه با یکسری وسایل کمک حرکتی بسیار خوب برای جانبازان نخاعی آشنا شدیم که به نظر ساختار پیچیده ای ندارند و بسیارکمک حال جانبازان و معلولین نخاعی در حرکت و عبور و مرور حتی در جاهای صعب العبور می تواندباشد. می توان  از این تجهیزات نمونه ای را تهیه وبه ایران ارسال کرد تا در مورد ساخت یا تهیه کردنش  اقدام شود. آیا این قبیل اقدامات و معرفی وسایل پزشکی و کمک حرکتی در حیطه مسئولیت این مرکز می باشد؟

- هر ساله در آلمان دو نمایشگاه تخصصی درباره دستگاه های توانبخشی ، یکی در فصل پاییز و در شهر دوسلدورف و دیگری هم اوایل بهار در شهر لایپزیک برگزار می شود. هر ساله هم از بنیاد شهید و حتی از جانبازان به این نمایشگاه می آیند و پیشرفت ها و یافته های جدید در این گونه  موارد را به ایران انتقال می دهند و در مورد تهیه آن پیگیری می شود. مثلا" قرار است برای نمایشگاه امسال چهار جانباز ضایعه نخاعی بیایند و این بازدیدها سالیان سال است که انجام می شود.  برخی از این دستگاه ها مانند ویلچرهای ایستا تهیه شده است. یعنی بسیاری از امکانات توانبخشی در ایران از دستگاه ها ی توانبخشی ارائه شده در نمایشگاه ها و کاتالوگ هاشناسایی و فراهم گردیده است. اما برخی وسایل که ایران نیامده دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. ممکن است برخی ازا ین مشکلات مربوط به بنیاد باشد یا جانبازان از ان وسیله استقبال نکرده باشند.

فاش نیوز – از لحاظ ارتباط تشکل های ایثارگری و جانبازی در ایران با انجمن های فعال در آلمان از قبیل انجمن های معلولین نخاعی یا نابینایان و انتقال تجربیات بین این تشکل ها چه از طریق حضوری یا شبکه های مجازی بسیار می تواند مثمر ثمر باشد. چون آلمانی ها در ساخت وسایل توانبخشی معلولین پیشرفته هستند. یا حتی برخی تجربیاتی که جانبازان ایرانی به دست آورده اند می تواننددر اختیار تشکل های اینجا قرار دهند. آیا این امکان فراهم شده ویا فقط صرفا" به حضور چند جانباز در نمایشگاه بسنده شده است؟

- ما تشکیلاتی جدای از این مرکز در اینجا نداریم و توان ما هم با این امکانات محدود می باشد و بیشترین ارتباطات ما با مراکز درمانی می باشد و یافته های تازه درمانی را به تهران منتقل می کنیم.

فاش نیوز – در حال حاضر فقط همین یک مرکز را در کل آلمان داریم؟

- بله، البته اوایل جنگ دو مرکز دیگردر شهرهای مونیخ و هامبورگ هم داشتیم اما الان همین مرکز کلن را داریم. قبلا" در انگلیس و اتریش هم داشتیم که دیگر وجود ندارند و همین مرکز کلن کارهای درمانی جانبازان اعزامی به اروپا را پشتیبانی می کند.

فاش نیوز – چرا کلن به عنوان تنها مرکز باقی مانده؟ آیا اینجا ویژگی خاصی دارد؟

- چون از اول هم این ساختمان در اختیار بنیاد قرار داده شده و شهر کلن هم چون در غرب آلمان قرار دارد و زمانی که دو آلمان شرقی و غربی وجود داشت قسمت غربی مرکز مهم صنعتی ، تجاری و علمی آلمان محسوب می شد و امکانات درمانی که در این جا هست نسبت به دیگر شهرها بیشتر است. از طرفی شهرهای آلمان غربی بسیار نزدیک هم هستند و 50-60 کیلومتر از هم فاصله دارند و به راحتی می توان به امکانات درمانی در اکثر موارد دسترسی داشت.


فاش نیوز – شما با مراکز درمانی اینجا قرارداد دارید یا به طور موردی ارتباط برقرار می کنید؟

- الان دیگر چون تعداد جانبازان اعزامی زیاد نیست قرارداد خاصی نداریم، فقط با چند تا بیمارستان قرارداد داریم. در سال های گذشته چون تعداد جانبازان اعزامی به 100 تا می رسید، آن زمان با بیشتر بیمارستان ها و مراکر درمانی آلمان ارتباط و قرارداد داشتیم. اما الان کمتر شده است.

فاش نیوز – از لحاظ هزینه آیا شما مستقلا" بودجه دارید یا از تهران برای شما ارسال می کنند؟


- ما یک اعتباری در بیمارستان های طرف قرارداد داریم به این صورت که مبلغی از طرف بنیاد به این بیمارستان ها پرداخت می شود و بعد از درمان جانبازان، بیمارستان ها هزینه های انجام شده را برایمان ارسال می کنند و اسناد هزینه ها را ما به سرکنسولگری ایران می دهیم و پس ازتایید و مهر، این اسناد به تهران منتقل می شود.

فاش نیوز – برنامه خاصی برای آینده این مرکز در نظر گرفته شده است یا به همین روند ادامه خواهید داد تا تعداد جانبازان اعزامی کمتر شود و کلا" این مرکز هم بسته شود؟

- ما تصمیم بر این داشتیم که به مرور زمان تعداد اعزامی ها را با تجهیز امکانات درمانی در ایران کاهش دهیم که همین دو سال پیش حدود 10 تا 12 نفر اعزامی داشتیم ولی الان به به سالی یک یا دونفر می رسد. هدف ما پشتیبانی از مراکز درمانی در ایران می باشد. اما آینده این مرکز بستگی به تصمیم مدیران بنیاد در تهران دارد که یا زمینه کاری جدیدی را تعریف می کنند یا همین مرکز را با همین فعالیت های کنونی تعریف می کنند.

فاش نیوز – همین بیمارستان ساسان که قبلا" اشاره کردید وجهه خوبی بین جانبازان شیمیایی ندارد و از آن به عنوان قتلگاه نام می برند. جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان جزء مظلومترین جانبازان هستند که کیفیت درمان مناسبی در ساسان ارائه نمی شود. آیا هدف از ایجاد کلینیک شیمیایی در ساسان فقط صرفه جویی ارزی بوده یا به کیفیت خدمات ارائه شده هم توجه می شود؟

- ببینید همان طور که در مورد ضایعه نخاعی گفتم در مورد ضایعه ریوی هم همین طور است که برخی بافت های آسیب دیده تنفسی و بدنی قابل ترمیم نیستند. در کلینیک ها هم مبنا بر این است که وضعیت جانبازان بدتر نشود و مرتبا" کنترل شوند و به روند درمانشان ادامه دهند تا وضعیتشان بحرانی نشود. قبلا" این دوره های درمانی یک ساله بود که الان هر 6 ماه این اقدامات کنترلی روی جانبازان با حضور متخصصان آلمانی و با کمک پزشکان ایرانی ، متناسب با پیشرفت بیماری اقدامات درمانی انجام می گیرد و اگر نیاز به اعزام باشد اینکار را می کنند.


فاش نیوز – آقای دکتر اگر یکی از بستگان شما یا یکی از آشنایانتان نیاز به درمان داشته باشند آیا خود شما حاضر هستید این درمان مثلا" در ساسان انجام شود یا برای درمان بهتر به اینجا اعزام می کنید؟

- ما باید دو تا مطلب را از هم تفکیک کنیم. یکی سطح درمان و دیگری خدمات و اقدامات جانبی . بیمارستان ساسان می تواند چون در مرکز شهر است آلودگی زیادی داشته باشد ولی اگر جانباز را به دورتموند ببرند به علت تمیزی و پاکیزگی بیشتر نسبت به تهران برای فردبیمار بهتر است و اکسیژن بیشتر با کیفیت بهتری دارد . اما از لحاظ نوع درمان فرق زیادی با تهران ندارد. جانبازانی بودند که بعد از درمان در اینجا به یک وضعیت پایداری رسیده اند و ما در تهران این وضعیت پایدار را ادامه دادیم.

فاش نیوز – آماری از شهادت جانبازان شیمیایی دارید که از این آمارها روند درمان در اینجا را بررسی کنید و یا ببینید با اعزام نکردن آنها و درمان آنها در ساسان چه نتیجه ای حاصل شده است؟

- درمورد شهادت جانبازان برخی مسائل دیگر دخیل هستند. زمان مجروحیتشان، سن آنها کم بوده و الان اکثرا" به میانسالی رسیده اند و اکثرا"دچار آسیب های جدی و شدیدی شده اند. در مورد جانبازان نخاعی هم نمی توان آنها را با یک فرد عادی مقایسه کرد چون به علت تحرک کمتر دچار برخی مشکلات از قبیل کلیوی یا قلبی می شوند. یا در مورد جانبازان شیمیایی به علت آسیب دیدن ریه، اینها بیشتر درمعرض بیماری های عفونی و برخی بیماری های حاد دیگر قرار می گیرند که همه این موارد بر شهادت جانبازان تاثیرگذار هستند و همین موارد بر عمر جانبازان تاثیر می گذارد.

فاش نیوز – متاسفانه برخی ازمسئولان  برای کوچکترین عمل جراحی به خارج می آیند چون اطمینان به درمان در ایران ندارند. حالا برای جانبازانی که عمر و سلامتیشان را در راه دفاع از مملکت گذاشته اندحساب وکتاب های مالی به میان می آید. آیا واقعا" بحث هزینه ها در اعزام نکردن جانبازان نیز مطرح است؟

- در شورای عالی پزشکی که در تهران تشکیل می شود من حضور ندارم و نمی توانم قضاوت درستی راجع به این قضیه داشته باشم. همانطور که گفتم چون در روند درمان جانبازان به اینجا هستم به شما می گویم که نحوه درمان با ایران تفاوت زیادی نمی کند ولی برخی مسائل جانبی که به روند درمان کمک می کند در اینجا بهتر است. مثلا" اگر جانبازی بخواهد از شهرستان به بیمارستان خاتم برود کلی مسیر را طی کند ولی برای جانبازان اعزامی به اینجا از همان فرودگاه  ماشین با راننده در اختیار قرار می دهیم. پس امکانات جانبی اینجا بهتر از ایران است اما در روند درمان، همین پزشک اینجا را به ایران می فرستیم. یعنی مسئولیت کلینیک های احداث شده در ایران هم به عهده متخصصان اینجا می باشد . مثلا" پرفسور مهاجر مسئول کلینیک درد در شهر فرایبورگ بوده اند و الان هم مسئول کلینیک درد در بیمارستان خاتم هستند که هر ماه یک یا دوبار آنجا هستند. یا پرفسور اشتانسل مسئول بخش پانومولوژی بیمارستان همر هستند که ایشان هم هر 6 ماه به ایران می روند و جانبازان شیمیایی را ویزیت می کنند و پیشنهادات درمانی و دارویی را می دهند.



فاش نیوز – آیا برای متخصصان آلمانی که به ایران می روند برایشان فرقی نمی کند که این روند درمان در ایران انجام شود یا آلمان؟

- ببینید مهم این است که پزشک مورد نظر می گوید برای درمان به این امکانات احتیاج دارم و امکانات لازم برایشان تهیه می شود. روزی که پروفسور مهاجر به کلینیک درد ما در بیمارستان خاتم رفت کلینیک تکمیل نبود ولی ایشان گفتند مثلا" من دستیار می خواهم یا فلان وسیله و امکانات را می خواهم که به مرور زمان تکمیل شد. پس پزشکان به مرور زمان و با توجه به روند درمان درخواست امکانات و تجهیزات می کنند.
مثلا" پروفسور اشتانسل یک لیست جدید داده و درخواست برخی تجهیزات و امکانات را نموده است. یا برای مجاری ادراری پروفسور ماندی و دکتر صدیق به ایران رفته اند که اسفنگتر مصنوعی را با همین پزشکان ایرانی ساختیم. پس بجای اینکه 100 جانباز به اینجا اعزام کنیم با همان هزینه می توانیم تعداد بیشتری از جانبازان را تحت درمان قرار دهیم . چون برای روند درمان همین متخصصانی که در آلمان هستند را به ایران فرستادیم. ولی در مورد برخی امکانات جانبی نمی شود کاری انجام داد. مثلا" مسئله ترافیک تهران را ما نمی توانیم کاری انجام دهیم.

فاش نیوز – یادم هست آن اوایل مجروحیت که در آسایشگاه بودیم کسانی که ضایعه نخاعی شده بودند و برای درمان به اینجا اعزام شده بودند، پس از بازگشت خیلی روحیه و وضعیت بهتر و باثبات تری داشتند.

- بله شاید برخی از جانبازان به لحاظ روحی دچار مشکل شده بودند و حالشان پس از بازگشت بهتر شده است.

فاش نیوز – آیا غیر از جانبازان افراد دیگری هم برای درمان به اینجا مراجعه می کنند؟

- خیر. تنها ارتباط ما در اینجا با جانبازان می باشد. ولی ممکن است افراد دیگری چه مسئول و چه غیر مسئول با ما تماس بگیرند و از ما درباره برخی موارد پزشکی و مراکز درمانی اینجا مشاوره بگیرند که با کمال میل این راهنمایی ها را در اختیارشان قرار می دهیم.




فاش نیوز – آیا شما توانسته اید موارد آموزشی توانبخشی مثل مواردی که به جانبازان نخاعی در مورد چگونگی بلند شدن و جابجا شدن روی تخت و ویلچر کمک کند به کشورمنتقل کنید؟

- ببینید اگر کلی به این قضیه نگاه کنیم، در کلینیک درد صرف دادن دارو توسط پزشک که نیست بلکه مواردی مثل فیزیوتراپی هم در کنار کلینیک درد در بیمارستان خاتم مستقر شده یا بخش روانشناسی و دیگر مسائل مرتبط با مشکلات جانبازان در کنار هم به درمان جانبازان کمک میکنند. به مرور زمان مسائل جانبی مربوط به آن ضایعه و درمان آنها هم اضافه خواهد شد. مثلا" در همان ابتدا حوزه ما فیزیوتراپی نبود بلکه بیشتر مسائل درمان ضایعه نخاعی و درد آنها بود که به مرور زمان فیزیوتراپی هم به آن اضافه شد.

فاش نیوز – در مورد جانبازان اعصاب و روان اقداماتی که در اینجا انجام می شود مثمر ثمر هست؟

- اعزام جانباز اعصاب و روان به این مرکز خیلی کم بوده و بیشتر در همان کلینیک درد در تهران درمان می شوند و ما ارتباط کمی با این عزیزان داشتیم.
در پایان درباره این مرکز بگویم اینکه در حال حاضر 4 جانباز و سه همراه اینجا داریم که یکی در مرکز درمانی با همسرش مستقر است و دربیمارستان هم به همراه این ها اجازه می دهند که کنارشان باشند ولی برای معلولین خودشان اینجا رسم نیست که همراه داشته باشند ولی برای جانباز ما که اینجا می آید چون غریب است و نمی تواند از لحاظ زبانی با افراد ارتباط برقرار کند نیاز به یک همدم دارد. یعنی برای رسیدگی به اندازه کافی اینجا پرستار و پرسنل هست که کارهای رسیدگی به جانبازان را انجام دهند و حضور همراه بیشتر جنبه روحی برای این عزیزان دارد.

فاش نیوز – جانبازانی که برای درمان به اینجا می آیند دوران نقاهت را هم در اینجا سپری می کنند؟

- بله. دوران بستری را در همان مرکز درمانی تعیین شده هستند و اگر نیاز به بستری پس از عمل داشته باشند هم آنجا می مانند و اگر نیاز به ویزیت پزشک داشته باشند در اینجا مستقر می شوند تا کارهای درمانیشان انجام شود. یعنی ما کارهای درمانی جانبازان را ، هم قبل و هم بعد از درمان ویا  عمل جراحی انجام می دهیم.

فاش نیوز – شما سابقه ای از جانبازان اعزامی به اینجا و روند درمان و مدت اقامتشان و کلا" جزئیات جانبازان اعزامی به اینجا را جمع آوری کرده اید؟

- ما سالیانه گزارش تهیه و به ایران ارسال می کنیم اما اوایل جنگ و با توجه به اینکه اول بنیاد بود و بعد بنیاد جانبازان ومستضعفان و بعدا" بنیاد شهید و امور ایثارگران شد بالطبع همه گزارش های قدیمی در بایگانی های مربوط به خودشان باید باشد. ولی الان ما دسترسی به آن پرونده ها نداریم تا بانک اطلاعاتی را کامل کنیم.

فاش نیوز – کلا" این مرکز چند پرسنل دارد؟

- فقط من و یک سرایدار که آن هم از افراد محلی اینجاست. البته در صورت نیاز و موردی هم از نیروهای محلی که تجربیاتی در امور جانبازان دارند استفاده می کنیم.

فاش نیوز – در پایان اگر نکته ای راجع

اینستاگرام
باسلام بنده پاشنه پايم قطع مي باشد اگر امكان معالجه در المان دارد كه پاشنه پا دروست كنند به بنده اطلاه هيد در همين سايت
جانباز عزیز امکان معالجه در خارج کشور هست . بار مالی اش هم چندان بالا نیست اما بهتر است اول با یک متخصص ارتوپدی خوب مشورت کنی و اگر جوابش مثبت بود ، بنیاد جانبازان را مجبور کنی هزینه آنرا بپردازد. دعا میکنیم همه جانبازان شفا پیدا کنند ولی زیاد هم نگران نباش چون کامنت تو را برای یک جانباز 70% خواندم ، برایت دعا کرد البته خودش قطع 2 عضو است و پروتز درست و حسابی هم ندارد، اوضاعش خیلی وخیم تر از شماست.
راستی چند درصدی ؟؟
جانباز گرامی اگر در مورد پول و حقوق و مادیات و معوقات و ...........سؤال کرده بودی تا حالا صد نفر جوابت را داده بودند
جواب = بله امکان معالجه هست اما نه از طریق سایت . برو پیش پزشک خودت . اونها بهتر اطلاع دارند
با سلام
میخواستم سوال کنم که اگر بخواهیم جانبازی را شخصا برای درمان به آلمان بیاوریم چکار بایدکردبا اتوجه به شرایطی که درمان تو ایران داره حالا زمان و شرایط که نمیخواهیم از طریق بنیاد باشه ،
چطور میتونیم اینکار رو بکنیم؟
توجه داشته باشید اصلا کاری به شرایط و موقعیت در ایران و پیشرفت شان نداریم و فقط میخواهیم خودمانبفرستیمش آلمان اونجا دوستانی داره که راهنمایش باشند.مشکل ما نحوه اعزام از ایران است؟
اگه لطف کنید راهنمایی فرمایید.
متشکرم
سلام بر همه عزیزانی که زحمت کشیدن در ایران و المان غربی کلن جهت درمان پایان سال ۶۶ و اویل سال ۶۷ ادامه درمان را در بیمارستان و مراکز فیزیوتراپی خانه کلن ایران درمان ادامه دادم تا توانستم مشکلات کمتر حس کنم از همه تشکر قدردانی می نمایم
سلام بر همه عزیزانی که زحمت کشیدن در ایران و المان غربی کلن جهت درمان پایان سال ۶۶ و اویل سال ۶۷ ادامه درمان را در بیمارستان و مراکز فیزیوتراپی خانه کلن ایران درمان ادامه دادم تا توانستم مشکلات کمتر حس کنم از همه تشکر قدردانی می نمایم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi