شناسه خبر : 30056
یکشنبه 09 آذر 1393 , 13:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

.

گزارش مشروح ازنشست خبری رییس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد وایثارگر

 

فاش نیوز - نشست خبری علی عباس کمری رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران با اصحاب رسانه سه شنبه مورخ 4/9/93 در مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی برگزار شد.

بیان خلاصه وضعیت و اقدامات مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر در مختصات سابقه شکل گیری، اهداف، محورها و فعالیت های سال 93 هم در بخش نخبگان و هم بخش تشکل ها، اهم صحبت های وی دراین نشسشت بود که مشروح آن در ادامه می آید.

شاخص های نخبگی

این مرکز از سال 76 آغاز به کار نمود. در سال های اولیه بیشر فعالیت ها بر امور دانشجویی / دانش آموزی متمرکز بود و از سال 80 به بعد فعالیت های خود را در زمینه های علمی _ پژوهشی و فرهنگی – هنری مربوط به دانشجویان، اساتید، مخترعین  و مبتکرین و مکتشفین گسترش بخشید. از همان ابتدا هدف شکل گیری این مرکز، حفظ کرامت نخبگان و سر آمدان جامعه شاهد و ایثارگر بوده است. اهداف کلان و سیاست های راهبردی این مرکز به واقع  شناسایی، جذب، حفظ، حمایت، هدایت و ارتقاء نخبگان در نظام جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شد. ما برای شروع و ادامه فعالیت نیاز به یکسری شاخص ها به جهت عضوگیری بودیم که این مهم در12 بخش تدوین شد: نفرات اول تا سوم المپیادهای معتبر داخلی و خارجی، رتبه های برتر آزمون سراسری در مقاطع کارشناسی- کارشناسی ارشد- دکترا، مخترعین- مکتشفین- صاحبان طرح های تحقیقاتی، نفرات اول تا سوم مسابقات معتبر قرآنی/ ورزشی کشوری و بین المللی، مولفین- مترجمین- شعراء، ارائه دهنده گان مقالات علمی پژوهشی- علمی ترویجی در همایش ها ی داخلی و بین المللی، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با مدرک دکترا به همراه اساتید ممتاز و نمونه، مدرسین و محققین برجسته حوزه های علمیه، نفرات اول تا سوم دانشگاه های داخل و خارج کشور در مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین حوزه های علمیه از سطح 1 تا بالاتر، پایان نامه های برتر دانشگاهی در مقطع ارشد و دکترا، آفرینندگان آثار بدیع ادبی- هنری، کارآفرینان برتر.

جامعه آماری

آمار جذب از سال 88 به اینطرف در طی 5  سال نشان از رشد دارد. بر این اساس سال 88: 3383 نفر، سال 89: 3760 نفر، سال 90: 4584 نفر، سال 91 : 5473 نفر، سال 92: 5778 نفر که پیش بینی می شود در سال 93 این آمار جذب به 6000 نفر برسد.

از این میان در سال 92  تعداد 2880 نفر فرزند شهید، 2143 نفر جانباز ، 180 نفر آزاده ،  675 نفر فرزند جانباز،  105 نفر فرزند آزاده ، 38 نفرهمسر شهید،64 نفر همسر جانباز، 18 نفر همسر آزاده می باشند. مجموع همسران 120 نفر می باشد .

اما  بر اساس مدرک تحصیلی این مرکز شامل تعداد 837 نفر دارای  phd،440  نفر با تخصص پزشکی،  65 نفر بورد تخصصی و فوق تخصصی ،  640 نفر دکترای حرفه ای، 1853 نفرکارشناسی ارشد و 2065 نفر دانشجوی کارشناسی تا دکترا می باشد.   دستاورد علمی این مرکز نیز در طی 8 سال فعالیت مستمر تعداد 22798 عنوان می باشد.

اقدامات پس از ادغام

تا پیش از سال 92 این دو جامعه هدف در قالب دو مرکز جدا از هم بودند که با آمدن ریاست جدید و تغییر سیاست های کلان بنیاد شهید، به دلیل موقعیت ها و فرصت هایی که این دو قشر می توانستند در خصوص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، کنار هم داشته باشند در هم ادغام شدند. پس از ادغام فعالیت هایی که انجام شد در طول یک سال گذشته شامل این موارد می باشد:  بازنگری و تدوین اساسنامه مرکز، دستورالعمل حمایتی از نخبگان توسط ریاست بنیاد شهید که امضاء و آماده ابلاغ به استان هاست، اجرای طرح آلاله در هفته شهید که 22 اسفند ماه سال گذشته در 3 استان محروم کشور ( خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان ) با تشکیل تیم های تخصصی نخبگان برای بازدید از خانواده ها معظم شهداء برگزار گردید، حضور نخبگان شاهد و ایثارگر در نهاد ریاست جمهوری، دیدار شورای برنامه ریزی و مشورتی نخبگان با ریاست قوای سه گانه از جمله رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، دیدار نخبگان و تشکل ها از حوزه های مختلف موجود در وزارت خانه ها، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نخبگان و تشکل ها به مدت یک هفته که با دیدار مسئولان بلند پایه نظام همراه بود، برگزاری 4 ورک شاپ با عناوین معماری برند برای کارآفرینان- مخترعین برتر- مدیریت رویداد- خلاقیت و کارآفرینی، دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و پیشنهاد های شورای مرکزی نظام به ایشان برای قرار گرفتن در سیاست های کلی نظام، برگزاری همایش تبیین جایگاه نخبگان و ایثارگران در برنامه ششم توسعه با تاکید بر آسیب شناسی برنامه پنجم توسعه در مهر 93، دیدار شورای مرکزی و مشورتی نخبگان و تشکل ها باریاست بنیاد شهید.

فعالیت های پیش روی مرکز تا پایان سال

برگزاری همایش ملی 1 روزه با عنوان تببین جایگاه نخبگان و تشکل ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت  در25 یا 26 آذرماه که در آنجا محورهای مطالعاتی سفارش شده بررسی می شود، تهیه بانک اطلاعاتی نرم افزاری دیجیتال جامع از نخبگان و سرآمدان که 6000 نفر هستند ( در دو هفته آینده با قابلیت بروزرسانی و دسترسی از راه دور در حوزه های مختلف )  و صدور کارت عضویت جهت ارائه خدمات ( برای تک تک اعضاء با لحاظ سطربندی تا شهریور سال آینده ) ، بازنگری و تدوین چشم انداز 10سال گذشته بنیاد شهید تا به الان، تدوین چشم انداز 10 سال آینده  تا سال 1404 بنیاد شهید و امور ایثارگران، ادامه طرح " آینده سازان  یا مدیران فردا " بارویکرد جدید به کمک نخبگان و اعضای تشکل ها در بحث جانشین پروری، برگزاری همایش تجلیل از نخبگان برتر استانی  در دهه فجر سال 93، برگزاری همایش تجلیل از نخبگان کشوری در روز شهید ( 22 اسفند) سال جاری، برگزاری اکسپو هنرمندان نخبه شاهد و ایثارگر در دهه فجر امسال،  فراخوان علمی اختراعات و طرح های تحقیقاتی در سال آینده، برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان نخبه شاهد و ایثارگر، طرح  " بوستان شاهد یا پارک ایثار " در هر استان ها توسط شهرداری ها واداره محیط زیست وسازمان های مربوط  برگزار می شود که بواسطه آن به یاد هر شهید یک درخت کاشته می شود با ذکر مشخصات شهید بر روی تنه درخت، توسعه کمی و کیفی مرکز نخبگان و تشکل ها، فعالیت های پژوهشی و فرهنگی.

ما تلاش کردیم که دستورالعمل استانی و کشوری تشکیل و حمایت از تشکل ها به همراه ضوابط اجرایی و مقررات تطبیق یافته با قوانین دولت جمهوری اسلامی را تدوین کنیم و با توجه به تغییرات صورت گرفته در مجموعه فوق و به منظور سازماندهی تشکل های ایثارگران حمایت های مالی و معنوی بنیاد از این عزیزان را لازم دانستیم.

 

 

تشکل های مرکزی و استانی

تشکل یک سازمان مردم نهاد است، سازمان غیر دولتی است، برای فرار از دولتی و دست و پاگیر شدن تاسیس می شود توسط 7 یا 10 نفر، که هیئت مدیره یا هیئت امناء هستند تا بتوانند حرفشان را به دولت تحمیل کنند و برسانند، جذب بر اساس نظر مدیران آن سازمان است.

در حال حاضر شامل 51 تشکل مرکزی می باشند که که در مرکز فعالیت  می کنند، تشکل های استانی که تا کنون شناسایی شده و دارای مجوز می باشند 21 مورد ثبت شده است که این تعداد تا 130 مورد قابل شناسایی است، از این تعداد 35 تشکل بسیار فعال فرهنگی- اجتماعی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در حوزه  اقتصادی  5 تشکل،  در حوزه جانبازان  70 درصد و خاص ( قطع عضو، نابینا ) 9 تشکل، در حوزه احزاب سیاسی معتبر و شناسنامه دار شامل دو تشکل " مجمع جانبازان ایثارگران انقلاب اسلامی و مجمع فرزندان شاهد ایران اسلامی "، تعداد تشکل های ایثارگری ثبت شده در وزارت کشور و استانداری تهران 33 تعداد می باشد، تعداد تشکل های ثبت شده دارای کد رهگیری برای انجام مراحل قانونی 18 تشکل، تعداد 28 تشکل ملی از این مجموعه داریم که 14 تای آنها دراستان  تهران و مابقی در شهرستا ن ها هستند، در حوزه بین المللی 9 تشکل ویژه. تشکل های فعال در حوزه درمان نیز داریم.

از دستاوردها در این زمینه می توان به تدوین اساسنامه، شورای سیاستگذاری، دستورالعمل ضوابط اجرایی در جهت اخذ پروانه فعالیت و جلوگیری از موازی کاری،  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با تعریف 8 کمیسیون ( فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی، بهداشت و سلامت، علمی پژوهشی، مناسب سازی محیط، حقوق و امور بین الملل)، چاپ و نشر 15 عنوان کتاب با موضوع سیره عملی شهداء و فرمانده هان و توزیع مجلدها در بخش پایانه های حمل و نقل زمینی و هوایی جهت مطالعه مسافران، آماده سازی 13 عنوان کتاب دیگر در این حوزه، 40 عنوان کتاب در بخش نخبگان، مستندسازی از خانواده های شهداء، جمع آوری و بروز رسانی آثار ادبی در خصوص زنان شهیده و ایثارگر، نشست تخصصی زنان فرهیخته ایثارگر با موضوع سبک زندگی دینی،  ارائه 65 مقاله با رویکرد انتخاباتی و سیاسی، تولید خبر درباره گروه های تروریستی و فرقه های دینی و همچنین حقوق بشر، برگزاری نمایشگاه مصدومین شیمیایی در سالن اصلی کنفرانس سالیانه کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی.

 

راه های ارتباطی و عضوگیری

یکی مراکز بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ها در حوزه معاونت فرهنگی است با حضور یک کارشناس امور نخبگان که وظیفه راهنمایی و جذب  را دارا است با تکمیل فرم دستاوردها و بررسی در شورای مرکزی و عضویت مثبت یا منفی اعلام خوهد شد. شیوه دیگر مراجعه به سایت دانش پژوهان با آدرس :www.dhpn.isar.ir

 

 

دستورالعمل حمایتی

-        ابتدا جذب و پس از آن بر اساس فعالیت هر چقدر دارای سابقه علمی بیشتر ( به طور نمونه تعداد مقالات ) و دستاوردهای علمی و تخصصی با ارزش باشند هم حمایت مادی  و معنوی خواهند شد بر اساس ضرائب در فرمول ( تقریبا برای هر مقاله علمی 70 درصد هزینه تامین می شود. از اختراعات نیز 50 درصد از طرح های ارائه شده توانستند از منابع داخلی بنیاد و یا از طریق معرفی به بانک ها اجرایی و عملیاتی شوند ). توافق نامه ای نیز برای نخبگان سطوح بالاتر در آخرین مراحل تدوین است با بنیاد ملی نخبگان و معاونت فناوری تحقیقاتی ریاست جمهوری دکتر ستاری که اینجا نیز تشویق خواهند شد.

-        اعطای فرصت مطلعاتی و بورسیه ،کمک دیگر نهادها را نیز طلب می کند که البته ما در کنار اداره کل آموزش عالی بنیاد شهید پیگیر فعالیت ها هستیم.

-        هرجایی در بنیاد شهید و یا خارج از بنیاد شهید مشکلی در جامعه هدف یا غیر جامعه هدف هست اتاق فکر ما آماده است بدون هیچ چشم داشت و امور دست و پاگیر و دخالت، تجربیات و دانش مرکز را در اختیار مدیران برای ایده سازی و حل مشکلات خواهیم کرد.

-        شعار بنده در مرکز دانش پژوهان جمع آوری و صیانت از ایده های نخبگان و رساندن به تولید انبوه است.

-        چون تشکل ها به ثبت رسیدند و دارای اساسنامه می باشند ما هیچ گونه کنترل نظارتی نمی توانیم داشته باشیم. ما کنترل می کنیم که خدای نکرده افراد غیر ایثارگر به نام ایثارگر فعالیت کاذب و سواستفاده نکنند.

-        بیشترین وقت اختصاصی به ملاقات داده شده ریاست بنیاد شهید به نخبگان و تشکل ها در جهت احقاق حقوق جامعه هدف می باشد. حتی احقاق حقوق جانبازان شیمیایی در سطوح بین المللی.

-        در هر حوزه ای که مرتبط باشد با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت حتی اگر فرد یا گروهی 100 درصد عضو خانواده ایثارگران نباشند، حتی اگر ایثارگر نباشند اما ویژگی های نخبگی را داشته باشند ما حمایت مادی و معنوی می کنیم. هم عضو پویا و هم عضو افتخاری داریم و خواهیم داشت. نحوه شکل گیری مهم است که باید اسامی هیئت مدیره یا امناء را به کارشناس تحویل دهند که ما بر اساس مدارک تحویل گرفته شده استعلام ها را انجام می دهیم و ابتدا موافقت نامه اصولی مقدماتی و سپس پروانه فعالیت می دهیم. که با گرفتن تاییدیه، ثبت در دیگر نهادها نیز انجام خواهد شد.اگر از طریق وزارت کشور هم اقدام کنند باید همین مسیر را طی کنند.اینجا هم مورد به بنیاد شهید ارجاع داده خواهد شد.

-        کمترین آمار بیکاری را از جامعه هدف در بین نخبگان داریم.

-          سال گذشته با تاسیس شرکت " تکاک " ( سامان نور کوثر - توسعه کارآفرینی ایثارگران کوثر ) که با کمک سازمان اقتصادی کوثر صورت پذیرفت هر ایده پردازی هر فردی که ایده ای داشته از نخبگان عضو مرکز ، در زمینه تولید انبوه ایده شان  این وظیفه  تقبل شده است که تا 5 سال  با حمایت ها طرح آن نخبه به ثمر برسد. ضمن اینکه از وام هم استفاده می کنند. تقریبا 168 طرح تا به الان ارائه شده است. اینجا دیگر فقط بحث ایثارگری تعریف نشده است. حتی جانبازان 10 درصد و غیر ایثارگران می توانند تحت پوشش قرار بگیرند. صحبت از پشتوانه مادی بودن، اشتغال آفرینی و زود بازده بودن سرمایه گذاری است. از ویژگی های شرکت " تکاک " اینست که محصول می تواند در جامعه هدف به مصرف برسد.

-        نهایت تلاش را برای شناسایی و جذب نخبگان به کار می بریم.

-        سایتی هم با قابلیت های مختلف از جمله عضوگیری نخبگان و تشکل ها از سراسر کشور در دست احداث است که ارتباط با جامعه هدف را بیشتر می کند.

-        ایثارگر دیگر نیازمند نیست بلکه توانمند است و با قاطعیت می گویم دیگر زمانی است که از ثمره علمی و تخصصی و تعهدی این عزیزان استفاده کنیم.

-          با بنیاد ملی نخبگان توافق نامه ای صورت گرفته که به محض عملیاتی شدن  مفاد آن به اطلاع خواهد رسید.  در تاسیس پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان حمایت های مادی و معنوی از نخبگان صورت خواهد پذیرفت.

-        بحث شهریه دانشجویان مربوط به حوزه اداره کل آموزش عالی و مدیر کل آن دکتر شهرکی پور است. اینکه گفته می شود شهریه دانشجویان ایثارگر پردیس بین الملل مربوط به سال های 90 و 91 پردخت نشده و دانشگاه مدرک ایشان را تحویل نمی دهد، یا دانشگاه روزانه پردیس شهریه کامل را پرداخت نمی کند یا شهریه دانشجویان پزشکی پرداخت نشده، اینها را می بایستی ایشان جوابگو باشند.

-        بحث کادر سازی برای نظام از بین جامعه نخبگان و تشکل ها بسیار جدی است. ایشان دانشمندان صالحی هستند و این قابلیت و لیاقت را  برای نظام دارند که مسئولیت های مهمی را در آینده بر عهده بگیرند. همانطور که پدران اینها در طول 8 سال دفاع مقدس در حوزه تخصص، تعهد، مجاهدت و ایثارگری مقاوت های بی نظیری از خودشان نشان دادند ایشان نیز در این دوران تحریم و مبارزه با استکبار جهانی از این ظرفیت ها برای جانشین پروری برخوردار هستند.

کد خبرنگار: 70
اینستاگرام
سلام
خدمت دوستان عرض ادب داریم
آقایان محترم برای تغیر وتحول در قانون جانبازان چه کار واعمالی انجام داده اید

1) جانبازان زیر 25%(قانون ظالمانه)

الف) جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی زیر 25%(قانون ظالمانه)

ب) کلیه جانبازان زیر 25%(قانون ظالمانه)

2)الان فرزندان همسران جانبازان از کلیه خدمات از جمله رایگان بودن هزینه دانشگاه و.......
در صورتیکه خود رزمنده میدان نبرد وجنگ ورزمنده دلاور زیر 25%(قانون ظالمانه)
از کلیه این خدمات محروم است فکر نمیکنبد در قیامت باید جوابگو باشید
تمام نخبگان ما بی پول هستندونمی توانند سرمایه اولیه را تامین کنند.فکری به حال این قضیه بکنید.مطلب دوم اینکه طرح تکاک هم فقط به ایثارگرانی که پولدارباشندوام میدهد.چون 51درصدباید اورده اولیه داشته باشید.
ما مدیون جانبازان عزیز هستیم
باید قدردان آنها باشیم و تمام توان خود را برای حل مشکلات این عزیزان و خانواده های محرتم آنها بکار ببندیم.هر چند نخواهیم توانست
من خیلی دوست داشتم اقای کمری که ادم فهیم و مسیولی هستند حداقل نامی از
خانه ایثارگران و دکتر عزیز یزدان پرست میبرند که زندگی خودش را فدای ایثارگران کرده
من زندگی خودم وزن وبچهام را مدیون خانه ایثارگران هستم ومیگم خدا خودش وزن وبچاش را حفظ کند این تشکل است مدیون هستم تا قیامت
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi