شناسه خبر : 31448
یکشنبه 12 بهمن 1393 , 10:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تلاش برای اشتغال خانواده شهدا

حجت اله امانی مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران با 18 سال تجربه در امور اشتغال خانواده های معظم شاهد و ایثارگر و سال ها تجربه در بخش های مختلف بنیاد به گفته خود از شدت احساس تکلیف و دینی که دارد، هنوز بعد از سال ها، وقتی پا به محیط کارش می گذارد اضطراب و فشار زیادی را تجربه می کند. خبرنگار شهید نیوز در زمینه اشتغال فرزندان معزز شهدا و اعضای جامعه ایثارگری با وی به گفتگویی حدود دوساعته پرداخته که اهم آن را در ذیل می خوانید.
او معتقد است بیش از ایجاد اشتغال، باید برای ایجاد فرهنگ اشتغال کار و برنامه ریزی کرد.

-    ابتدا در باره ابعاد کاری خود توضیح دهید؟ اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران یعنی چه؟
اگر در بنیاد یک مثلث را در ابعاد ایجاد یک شغل فرض کنیم، قاعده این مثلث بحث آموزش و توانمند سازی افراد است . استخدام و خود اشتغالی اضلاع بعدی این مثلث در حیطه مسئولیت ما هستند.
در بحث توانمند سازی راهکارهای مختلفی را دنبال می کنیم . جدا از اطلاعات شغلی و آماری که از افراد داریم، البته بر مبنای خود اظهاری، مقدمه کار ما در این بخش، مشاوره شغلی است که حدود 9 سال است در این زمینه کار می کنیم. البته به دلیل نبود افراد متخصص در برخی استان ها، خیلی موفق عمل نکرده ایم که در این زمینه با برون سپاری کار را قویاً پیگیری خواهیم کرد .
یک اقدامی که در ماه های اخیر بطور جدی پیگیری می شود، تفکیک جامعه هدف بر مبنای علاقه مندی به به استخدام و کارآفرینی است. یعنی هسته های مشاوره شغلی ، با انجام مشاوره در قالب سئوالات و تستهای روانشناسی  اعضای جامعه هدف را به دو بخش فوق  تقسیم می نمایند .
رسیدن به هدف فوق مستلزم به کارگیری مشاوران مجرب و متخصص در امر مشاوره شغلی است .
البته از نظرات مشاورین فنی و تخصصی نیز در خصوص استمرار و پایداری طرح ها نیز استفاده می شود .
در زمینه توانمندسازی با بیشتر موسساتی که میتوانند متولی امر آموزش های مهارتی باشند به ویژه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور هماهنگی به عمل آمده است و در زمینه کارورزی شغلی نیز با همه دستگاههای دولتی همکاری شده است .
البته مدتی کارورزی شغلی از دستور کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خارج شد اما در حال حاضر در شورای عالی اشتغال کشور مجددا مطرح شده که می تواند نقش تاثیرگذاری در توامندسازی ایثارگران ایفا نماید .


-    رویکرد حمایتی بنیاد در بحث خوداشتغالی را توصیح دهید؟
اگر قرار است فرزند شهیدی کارخود اشتغالی انجام دهد باید ، حمایت های لازم از وی انجام پذیرد ،  مثلا بیمه یکی از آنهاست که بنیاد این مهم را در دستور کار خود قرار داده است.
در بحث حق بیمه خویش فرما با اولویت فرزند شهید تا 5 سال ، حق بیمه پرداخت می کنیم تا فرد بعد از 5 سال بتواند به تنهایی در این زمینه فعالیت کند.
اگر قرار است محوریت بر کارآفرینی و خوداشتغالی باشد، باید در سهمیه های استخدامی ها یک میزان ثابتی را در نظر گرفت . و این نکته را باید در نظر داشت که بنیاد توان ایجاد اشتغال برای همه فرزندان جانبازان زیر 50 درصد را ندارد و اولویت اول فرزندان شهدا و جانبازان بالای 50 درصد می باشند و در سایر موارد هم اگر علاقمندی و توانمندی وجود داشته باشد ، با خوداشتغالی پی گیری می کنیم
در مورد طرح تکاک هم باید به این نکته اشاره کرد که ، اگر قرار است اشتغالزایی انجام شود، فرصت باید بر مبنای تقاضای فرد باشد. هرکاری لازمه شناسایی، آموزش، مقدمات کار و اطلاع رسانی است تا به مرحله اجرا در بیاید. وقتی نیازسنجی درستی در این زمینه انجام نشده، نباید برایش برنامه ریزی کرد. ابتدا طرح پیشنهاد شود، نیاز سنجی و شناسایی افراد و آموزش انجام شود و سپس طرح اجرا شود که هزینه ای هم اگر صورت می گیرد هدفمند باشد. در این زمینه مکرر تأکید شده که طرح باید بر مبنای نیاز جامعه هدف باشد.

 

تلاش برای اشتغال 9700 فرزندشهیدو 8 هزار خواهر وبرادر شهید جویای کار

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi