شناسه خبر : 31487
دوشنبه 13 بهمن 1393 , 09:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جهنمی که نفوذ ایران برای آمریکا ساخته است

موضع آمریکا درباره تحولات یمن؛ سیاست انتظار و انفعال؛ سردرگمی کاخ سفید در یمن و جهنمی که نفوذ ایران برای آمریکا ساخته است
 
منابع یمنی و آمریکایی در واشنگتن می‌گویند، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده، به ویژه سازمان سیا تصمیم گرفته‌اند، به تنهایی عملیات علیه سازمان‌های تروریستی در یمن را بدون هماهنگی با احزاب رسمی این کشور، انجام دهند. زیرا اعتماد آمریکا به نهادهایی که به دست حوثی‌ها افتاده است از میان رفته است.
سردرگمی کاخ سفید در یمن و جهنمی که نفوذ ایران برای آمریکا ساخته است

گروه نیوز: الحوثی ها به وسیله کمیته های مردمی پایتخت صنعا را در اختیار دارند و کاخ ریاست جمهوری یمن نیز بیشتر به یک مکان تشریفاتی تبدیل شده است.

این در حالیست که علاوه بر این پس از استعفای رئیس‌جمهور یمن، احزاب سیاسی یمنی تدوین توافق حل بحران این کشور را آغاز کرده‌اند.

رسانه های یمنی خبر داده اند که جنبش «انصار الله» طرح تشکیل «مجلس ریاستی» را به عنوان راه حل موقت اداره امور کشور تا زمان برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری در این کشور را ارائه داد است.

از سوی دیگر منابع عربستانی خبر می دهند، عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن به صورت نهایی و بدون بازگشت تصمیم به استعفا از سمت ریاست جمهوری یمن را اتخاذ کرده است.
عربستان پس از ناکامی در عراق و سوریه اینک به شدت نگران یمن است. ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان قبل از مرگ حتی استفاده از گزینه نظامی علیه الحوثی ها در یمن را نیز بیان کرده بود. یمن به سبب نزدیکی به مناطق نفت‌خیز عربستان دارای اهمیت استراتژیک برای آل سعود است. از سوی دیگر انقلابیون در یمن معتقدند عربستان به دنبال تجزیه این کشور و تضعیف گروه های مردمی است.

با این وجود تمام امید آل سعود همچنان به دولت آمریکا برای دخالت گسترده در یمن می باشد. امیدی که در روزهای اخیر تبدیل به یاس نیز شده است.

آمریکایی ها همانند تحولات سوریه درباره یمن نیز تمایل و قاطعیتی برای حضور نظامی و دخالت مستقیم و گسترده نشان نداده اند. مسئله ای که عربستانی ها را بیش از پیش به شدت نگران کرده است.

با این وجود، لابی آل سعود در کنگره آمریکا با همکاری جمهوریخواهان نیز فشار زیادی به دولت اوباما برای دخالت بیشتر دریمن وارد کرده است.

جمهوریخواهان معتقدند علاوه بر اینکه مبارزه با القاعده در یمن باید به صورت جدی تر دنبال شود، برای مقابله با نفوذ بیشتر انصار الله به عنوان نیروهای نزدیک ایران نیز اوباما را متهم به کم کاری می کنند.

اما در حالیکه اوباما آشکارا اقدام نظامی در یمن را رد کرده، جان مک کین از حزب جمهوریخواه و دایان فاین اشتاین از حزب دموکرات حتی از اوباما خواسته‌اند نیروهای عملیات ویژه به یمن اعزام کند و اگر لازم باشد، نیروهای زمینی نیز بفرستد تا با پیشروی میدانی کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله مقابله کنند.

در همین حال اوباما، رییس جمهور آمریکا درباره استراتژی دولت خود درباره مقابله با گروه های ترویستی در یمن گفته است: تلاش می‌کنیم شبکه تروریست‌ها در یمن را بدون استفاده از ارتش آمریکا به عنوان یک نیروی اشغالگر، بلکه با بهره گیری از مشارکت و تبادل اطلاعات با حکومت محلی تعقیب کنیم. این سیاست ادامه خواهد یافت. گزینه دیگر این است که هر زمان تروریستی در کشوری سر بلند می‌کند، ما هم برای سرکوب آن، از نیروی نظامی‌مان استفاده کنیم. این راهبردی پایدار نیست.

دنیس مک دانف رئیس کارکنان کاخ سفید در تشریح جزئیات راهبرد آمریکا در قبال تحولات سیاسی و امنیتی جدید یمن نیز گفته است: "آمریکا در اداره حکومت در یمن دخالت نخواهد کرد و قصد ندارد نیروی نظامی به این کشور اعزام کند. متحدان واشنگتن به ارسال تجهیزات، آموزش نیروها و همکاری امنیتی نیاز دارند و اعزام گسترده نیرو نتیجه‌ای به همراه ندارد. یمنی‌ها خودشان باید به بحران در این کشور پایان دهند. آمریکا آمادگی دارد سران سیاسی یمن را برای دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز و شفاف زیر فشار قرار دهد.‌"

مایکل اوهانن تحلیلگر ارشد اندیشکده بروکینگز در واشنگتن در نقد عملکرد دولت اوباما درباره تحولات یمن معتقد است: به نظر نمی‌رسد دولت اوباما برنامه و طرح مشخصی برای رویارویی با تهدیدهای تروریستی داشته باشد. تصور می‌کنم بخشی از آنچه دولت تعقیب می‌کند تنها حفظ وضعیت موجود است؛ ماهیت وقایع و بسیاری از روابط جاری مطلقا مطلوب نیست. فکر نمی‌کنم برای گذر از این دوران، حتی بصورت نظری، راهبردی قابل تاملِ و پایدار وجود داشته باشد"

گزراش اخیر شبکه العربیه نیز بخش دیگری از انفعال آمریکا در قبال تحولات یمن را نشان می دهد. در این گزارش آمده است: بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، پیش از سفر به ریاض در مصاحبه‌ای گفت: «ما آگاه هستیم که ایران سال هاست به حوثی در یمن کمک مالی می‌کند. بنابرین رابطه ویژه‌ای بین آن‌ها وجود دارد».

العربیه تصریح می کند: چنین اعتراف صریحی از سوی یک مسئول بلندپایه آمریکایی، نه تنها نشانگر مشکل بزرگی است که نفوذ ایران در یمن بوجود آورده بلکه درک دیر وقت آمریکایی‌ها از واقعیت‌های موجود در این کشور را نیز منعکس می‌کند.

این گزارش همچنین می افزاید: اکنون با فروپاشی دولت یمن، واشینگتن مهم‌ترین همپیمان خود در مبارزه با تروریسم را که زمانی سازمان‌های امنیتی‌اش به او متکی بودند، از دست داده است. عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن دیگر کنترلی بر نیروهای نظامی و امنیتی خود ندارد. حوثی‌ها در میان نیروهای امنیتی و فرماندهان ارتش در پایتخت یمن نفوذ کرده اند. تماس آمریکایی‌ها با هادی منصور از زمانی که حوثی‌ها خانه‌اش را محاصره کردند، کاملا متوقف شد.

منابع یمنی و آمریکایی در واشنگتن می‌گویند، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده، به ویژه سازمان سیا تصمیم گرفته‌اند، به تنهایی عملیات علیه سازمان‌های تروریستی در یمن را بدون هماهنگی با احزاب رسمی این کشور، انجام دهند. زیرا اعتماد آمریکا به نهادهایی که به دست حوثی‌ها افتاده است از میان رفته است. ثانیا در نتیجه نفوذ حوثی‌ها در میان فرماندهان و اتاق‌های عملیاتی، احتمال درز اطلاعات به خارج از یمن افزایش یافته است، لذا هرگونه هماهنگی‌ در این زمینه، کاملا متوقف شده است.

پییر غانم گزارشگر و تحلیلگر سیاسی تلویزیون العربیه در نیویورک نیز در این باره می‌گوید، یکی از مسائلی که اوضاع را بر آمریکایی‌ها پیچیده‌تر کرده، عدم درک آن‌ها از شرایط و اوضاع یمن است. آمریکایی‌ها از درک آنچه در یمن اتفاق می‌افتد، نه تنها عاجزند، بلکه حتی توانایی نفوذ، تغییر یا تاثیر بر روند رویداد‌ها را ندارند.

این در حالیست که یکی از دیپلمات‌های آمریکایی در واشینگتن به پییر غانم در آمریکا نیز گفت: «عدم مداخله در شرایط کنونی و انتظار کشیدن برای پایان حوادث سیاسی در صنعا تا فرارسیدن وقت موضع گیری در برابر واقعیت‌های جدید، یکی از مهم‌ترین ویژگی سیاست آمریکا در یمن است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi