شناسه خبر : 32263
چهارشنبه 06 اسفند 1393 , 11:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مراسم یادواره شهدای مهندس

دبیر یادواره شهدای مهندس خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی مهد 165 مهندس شهیدی است که در اوج تحریم‌های دفاع مقدس، لفظ "ما می‌توانیم" را سرودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان- محمد روحانی در مراسم یادواره شهدای مهندس که شامگاه یکشنبه،سوم اسفندماه، در مجتمع فرهنگی رضوان برگزار شد، افزود: پیام امسال ما این است، همچنان که مهندسان دهه 60 در جنگ تحمیلی و جنگ نظامی افتخارآفرینی کردند،راه مهندسان شهید توسط شهدای مهندس دهه‌ی 80 همچون شهید احمدی روشن، شهید شهریاری و شهدای هسته‌ای ادامه پیدا کرد و در دهه 90 که مرزهای انقلاب اسلامی، امروز از دریای مدیترانه تا اقیانوس هند، گسترش پیدا کرده و توسط شهید شاطری‌مقدم ادامه پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: امروز با شهدا عهد و پیمان می‌بندیم همچنان که شما به ندای رهبرتان لبیک گفتید، ما هم امروز در این جنگ جهانی اقتصادی پیروز خواهیم شد؛ همچنان که ایران به تنهایی در یک میز مقابل 6 ابر قدرت جهانی ایستادگی کرده است.

 

در ادامه این مراسم شهیری، از فرماندهان بخش مهندسی - رزمی دفاع مقدس، با بیان اینکه شهدا با شهادتشان صادقانه‌ترین امضا را برای ما به یادکار گذاشتند، افزود: برخی از این مهندسان، شهدایی هستند که در دوران سازندگی و قبل از سال 59 که دشمنان اسلام جنگ را بر مردم ما تحمیل کنند، در راه سازندگی و توسط دشمنانی به شهادت رسیدند که حاضر نبودند سازندگی، توسعه و عزت را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیینند.

 

وی ادامه داد: به ویژه در دوران دفاع مقدس در سراسر جبهه‌های جنگ تحمیلی کارهای عظیم مهندسی و تلاش‌های عزیزان سلحشور رزمنده بود که مانع و سد راه دشمن در ورود به خاک جمهوری اسلامی شد و بعد هم توانستند با تدابیر و درایت‌های فنی و مهندسی خود دشمن را به عقب برانند و از کشور خارج کنند؛ رزمندگان اسلام در نهایت موفق شدند دشمن را تا درون خاک عراق تعقیب و او را تابع و تسلیم امر خدا نموده و پذیرش حق جمهوری اسلامی را به او تحمیل کنند.

 

شهیدی در ادامه بخشی از فعالیت‌های مهندسان رزمنده را برشمرد و افزود:راه‌هایی در غرب، جنوب و شمال غرب احداث شد تا رزمندگان بتوانند تدارکاتشان را به خطوط مقدم جبهه برسانند و همچنین پل‌هایی که در سخت‌ترین شرایط و در کمترین زمان احداث شد که شاید برای ساختن هر پل ده‌ها نفر به شهادت می‌رسیدند.

 

وی افزود: برخی مواقع لازم بود جلوی پیش‌روی و تحرکات دشمن را گرفت و باید از پدافند آبی استفاده می‌شد، وظیفه تیم‌های مهندسی این بود که با امکانات پدافند آبی و احداث کانال‌هایی متعدد، جلوی راه دشمن، آب بیاندازند تا نیروهای دشمن نتوانند جلو بیایند و در بعضی مواقع که دشمن از پدافند آب استفاده کرده بود، وظیفه ما تخلیه‌ی آب‌ها بود.

 

در پایان ماشالله آخوندی، یکی دیگر از فرماندهان بخش مهندسی- رزمی جنگ نیز جنگ و دفاع ایران را انسان‌محور خواند یعنی جنگی که نه ابزار محور است نه پول محور، نه تجهیزات و نه علم‌محور.

 

وی ادامه داد: منظور از انسان محور، انسان الهی و انسانی است که معجزه بیافریند و در راستای این محوریت علم بسیار کارگشا و راه‌گشاست یعنی کسانی که در دفاع مقدس، اطلاعات وسیعی داشتند و باخبر بودند که اگر صحنه‌ عملیات تعمیم و تجهیز نشود،حتی امکان دارد عملیات به شکست برسد.

 

همچنین در طول این مراسم از خانواده‌های شهیدان علی،حسن و محمد اعتمادی و محمدحسن و حمید سماعی و اسفندیار و اسکندر آرمین تجلیل شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi