شناسه خبر : 36826
دوشنبه 26 مرداد 1394 , 16:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آزاده ای که بعد از بازگشت زائر قبر خودش بود!

آزاده اسماعیل یکتایی پس از سال ها اسارت و بازگشت به میهن اسلامی متوجه می شود که خانواده اش پس از دریافت خبر شهادتش، پیراهن برجای مانده از او را تشییع و در گلزار شهدا دفن کرده و سنگ قبری نیز بر مزار او گذاشته اند. 

 
یکتایی با یادآوری خاطرات آن روزها اظهارداشت: این ماجرا به سال ۱۳۶۹ برمی‌گردد. وقتی که از اسارت آزاد شدم زائر مزار خود بودم! من در۱۴ سالگی به جبهه رفتم و پس از سه ساله درنهایت به اسارت دشمن درآمدم. 
 
وی با اشاره به نحوه اسارتش گفت: چون مجروح شده بودم و در میدان مین روی مین ضد نفر رفته بودم، پای چپم قطع شده بود و تعدادی از دوستان نیز به شهادت رسیده بودند. زمان مجروحیت پشت نیروهای عراقی‌ بودیم ودر بحبوحه عملیات، بچه ها نمی‌توانستند خودشان را به ما برسانند و ما را نجات دهند، در نتیجه به همراه غلامرضا سعیدی تصمیم گرفتیم تا حرکت کنیم. 
 
یکتایی لنگرودی گفت: شهید غلامرضا سعیدی، بی سیم چی ام بود و تصمیم گرفتیم که حرکت کنیم، من نشسته راه‌ می ‌رفتم. هوا گرم بود و من لباسم را از تن درآوردم و جالب اینکه تمام اطلاعات شخصی من پشت آن نوشته شده بود؛ اسماعیل یکتایی، از گردان یا رسول(ص) لشگر قدس گیلان اعزامی از لنگرود! من آن موقع فرمانده دسته ضربت گردان بودم، بعدها همین لباس تشییع و به خاک سپرده شد. 
 
وی گفت: در این مدت بصورت نشسته حرکت می کردیم و در همین فاصله هم با بی‌سیم، با فرماندهی گردان و جانشین فرماندهی گردان ارتباط داشتیم، ولی بعد ارتباط‌ مان قطع شد. من ۵ روز را نشسته حرکت کردم، متاسفانه در روز دوم به دلیل انفجارهایی که رخ داد، سعیدی به شهادت رسید. 
 
 
حدود ۸ کتاب در خصوص آزادگان و خاطرات دوران اسارت نوشته ام 
یکتایی لنگرودی جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس و آزاده سرافراز کشورمان در ادامه افزود: حدود ۴ سال در اسارت دشمن بعثی بودم و بعد از دوران اسارت ۸ جلد کتاب در خصوص آزادگان و دوران دفاع مقدس به نوشته تحریر درآوردم. 
 
وی گفت: کتاب بازداشتگاه تکریت ۱۱، مثل پرنده، زندگی ممنوع، عطرگل محمدی، بازگشت پرستوها، تشنه شبنم، نسیم شرقی از جمله آثار بنده درخصوص دوران اسارت است و البته یک کتاب به نام رقص روی یک پا نیز زیرچاپ دارم که انتشارات آن را حوزه هنری تهران عهده دار است. 
وی گفت: در کتاب رقص روی یک پا که حدود ۶۵۰ صفحه دارد، مجموعه ای از خاطرات بلند خودم را زادگاهم، دوران پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ و دوران اسارت به رشته تحریر در آوردم. 
 
فرهنگ اعلام شهدای استان گیلان را تدوین کردم 
یکتایی لنگرودی گفت: همچنین بنده آمار ۸ هزار شهید گیلان را طی یک مجموعه کتابی جمع آوری و تدوین کردم و تحویل بنیاد شهید وامور ایثارگران استان دادم که در آن زندگی نامه مختصر شهدای استان گیلان درقالب فرهنگ اعلام جمع آوری و تدوین شده است. 
 
وی با اشاره به ۲۶ مرداد سالروز ورود تاریخی آزادگان به میهن اسلامی گفت: فرهنگ ایثار و شهادت و صبر و مقاومت آزادگان باید همواره به نسل جوان معرفی شود. 
 
وی با بیان این پایمردی و صبر و ایثار شهدا و آزادگان سبب امنیت این مرز و بوم شد، گفت: اگر مطالعه ای به ادبیات بازداشتگاهی کل جهان و خاطرات اسارت آنها داشته باشیم ، پی می بریم، اسرای ایرانی شاکله خاطرات و ادبیات بازداشتگاهی در ایران را تغییر دادند. 
 
یکتایی لنگرودی گفت: همه خاطرات اسرای جهان به دو موضوع انتحار(خودکشی) و فرار ختم می شد و حتی اگر فیلم های سینمایی آلمانی را دیده باشیم می بینیم اسرا همیشه در سلول های خود یا به فکر فرار یاخودکشی بودند اما آزادگان و اسرای ما به جهت توکل به حضرت حق، وتوسل به انبیا و اهل بیت و ولایتمداری و نیروی صبر و پایمردی، این شاکله جهانی را به هم زدند و ادبیات جدیدی را در میان ادبیات اسرا ایجاد کردند که ماندگار شد. 
 
وی تأکید کرد: باید فرهنگ ایثار و مقاومت در کشور میان نسل های جدید نیز احیا و ترویج داده شود. این فرهنگ باید بماند و تعریف شود تا از تحریف آن جلوگیری شود.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi