شناسه خبر : 37439
پنجشنبه 19 شهريور 1394 , 12:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پاسخ اندوخته شاهد به سوالات ایثارگران

با توجه به سؤالات متعدد اعضا در خصوص شرکت شاهد، از سوی روابط عمومی شرکت ذخیره شاهد مجموعه این سؤالات در اختیار امور سهام ومدیران شرکت شاهد قرار گرفت و پاسخ داده شد.
 
مشروح سؤالات و پاسخهای ارائه شده جهت آگاهی سهامداران بدین شرح می باشد:

- مهمترین فعالیت های شرکت شاهد چیست ؟
شرکت شاهد در سال1363 با سرمایه اولیه اهدائی حضرت امام خمینی(ره) با نیت تامین نسبی اقتصادی آینده فرزندان معزز شهدا ایجاد شد . شرکت شاهد در طی سنوات مختلف دارای فراز و نشیبهای مختلفی بوه است در ابتدا بعنوان یک شرکت خاص و با شرایط ویژه‌ای که درکشور مطرح بود مورد عنایت بسیاری از سازمانها و ارگانهای دولتی بوده است و بسیاری از منابع در آن زمان از طریق فرصتهای که در اشکال مختلف ایجاد شد تامین می‌گردید.شرکت شاهد در سال1373 دربیش از 110 فعالیت مختلف اقتصادی  نفوذ و دستیابی داشت و در کل کشور هم دارای فعالیتهای مختلف اقتصادی بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی فعالیتهای اقتصادی برای سایر  افراد و همچنین سازمانهای دولتی در قالب برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی تقریبا از حالت قبل خارج شد و نگاه رقابتی کم و بیش در کشور حاکم شد. در این دوره با بهره گیری از فرصتهای ایجاد شده در قانون ویژه ایثارگری از کارخانجات و واحد های اقتصادی که بنا بود به بخش خصوصی واگذار شود، این شرکت حدود 15 واحد اقتصادی و صنعتی مثل بانک تجارت را خریداری کرد و بدنه مجموعه شاهد تقریبا صنعتی شد این دوره تا سال 1377 ادامه داشت ودر این مقطع مدیر شرکت شاهد تغییر پیدا کرد و در واقع مدیری که نگاه ویژه بازرگانی داشت به مجموعه شاهد وارد شد. با توجه به عدم بازدهی و قدمت  تعدادی از واحد های صنعتی خریداری شده این واحد ها از حالت اقتصادی خارج شدند ودر عین حال با توسعه فعالیتهای بازرگانی شرایط جدیدی در مجموعه حاکم شد در پایان دوره سوم مدیریت شرکت شاهد در اواخر سال1379 شرکت از لحاظ مالی شرایط بدی داشت. عدم بازدهی واحد های تولیدی از یک طرف و فقدان نقدینگی لازم برای پاسخگویی به فرزندان معزز شهدا که از لحاظ سنی هم بالا رفته بودند از طرف دیگر باعث گردید که شرکت با بحران مالی برخورد کند در این زمان با انتصاب مدیریت جدید و حمایت نماینده محترم ولی فقیه در بنیاد شهید انقلاب اسلامی خوشبختانه وضعیت شرکت شاهد در سال1380 بهتر شد و با انجام چندین معامله در بازار بورس وضعیت مالی شرکت از شرایط بهتری برخوردارگردید .

- وظیفه شرکت شاهد درقبال فرزندان و همسران شاهد چه می باشد ؟

حفظ و صیانت از سرمایه های فرزندان و همسران مکرم شهدا .

- شرکتهای زیرمجموعه شرکت شاهد کدامند؟  
در مقطعی که شرکت شاهد وارد بورس شد ساختار اجرائی شرکت بصورت متمرکز و دارای هیات مدیره و مدیرعامل و چندین شرکت زیر مجموعه بود. با توجه به اینکه تعدادی ازشرکتهای موجود درآن مقطع زیانده بودند اقدام به پالایش شرکتها شد و آن دسته از شرکتهایی که زیانده بودند و تداوم فعالیت آنها در مجموع به ضرر شرکت شاهد بودند متوقف، واگذار یا ادغام گردیدند و با ساختاری جدید شامل 4 هلدینگ تخصصی عمران و توسعه برای فعالیت در امر مستغلات (زمین و ساختمان) بازرگانی شاهد برای فعالیت در امر بازرگانی داخلی و خارجی سرمایه گذاری سعدی برای فعالیت در بازار سرمایه و انجام فعالیتهای مختلف سرمایه گذاری سوخت و انرژی برای فعالیت در زمینه مواد سوختی، شکل گرفت.
با توجه به اینکه شرکت عمران و توسعه شاهد وارد فرابورس شد و این شرکت دارای سهامدار غیر شد پاره ای از فعالیتهای ملکی مربوط به شاهد می بایست به نحوی مدیریت شوند که منافع آن برای خود شاهد و سهامداران مربوطه واقع شود و برای اینکار شرکت فراوری و توسعه ابنیه شاهد تاسیس و انجام فعالیتهای خاص شرکت شاهد به این شرکت واگذار شد.

 
- شرکت شاهد در چه سالی وبا چه سرمایه ای وارد بورس شده است و ورود به بورس چه منافعی برای شرکت و سهامداران آن داشته است؟
در اوایل دهه 80 یکی از موضوعات مهمی که پیش روی مدیران بنیاد شهید و شرکت شاهد قرار گرفت ، کبیر شدن غالب فرزندان شاهد و در نتیجه تغییر موضوعی اهداف تأسیس شرکت و لزوم مشارکت قانونی سهامداران در مدیریت شرکت و همچنین ضرورت کشف قیمت واقعی سهام با وارد کردن شرکت به بورس بود و پس از مطالعات چندین ساله پیرامون راهبرد آتی شرکت شاهد،مدیریت شرکت به این نتیجه رسید که مصلحت شرکت و سهامداران در ورود به بورس است. لذا در تاریخ 84/06/07با نماد معاملاتی ثشاهد در گروه املاک و مستغلات طبقه بندی و در تالار بورس گنجانده شد.سرمایه شرکت در ابتدای ورود به بورس 410/000 میلیون ریال بود.

- سرمایه فعلی شرکت شاهد چقدر می باشد؟
سرمایه فعلی شرکت بیش از 2.706.632  میلیون ریال است.

- مهمترین فعالیتهای جاری شرکت شاهد چیست؟
در شرکت عمران و توسعه فعالیت در عرصه صنعت ساختمان و املاک موجود کار می شود  علاوه برآن شرکت مذکور با داشتن امکانات فنی و مهندسی و اجرایی کارهای مشاوره ای طراحی و نظارت عمده عملیات اجرایی بخش ساخت و ساز شرکت شاهد را عهده دار می‌باشد.
شرکت هرمز انرژی عمدتاً به فعالیت در زمینه سوخت  و انرژی شامل ساخت مخزن – ذخیره سازی سوخت و تجارت مواد سوختی استقلال دارد، این شرکت در منطقه ترافیک ساحلی بندرعباس دارای 5 منبع به ظرفیت 41000 مترمکعب می‌باشد که در مجموع درآمد مناسبی برای شرکت شاهد دارد.
هلدینگ بازرگانی شاهد در زمینه های مختلفی فعالیت دارد که بعنوان نمونه فری شاپها درمبادی ورودی و خروجی کشور و فرودگاه ها توسط شرکت فروشگاه های آزاد شاهد، کارخانه تولید سیگار در زنجان که با مشارکت بخش خصوصی مراحل پایانی تکمیل خود را طی میکند ، در بخش فلزات ، تأمین و فروش ضایعات فلزی توسط شرکت بازرگانی فلزات شاهد و همچنین  تامین تجهیزات بیمارستانی و داروهای خاص و مکمل  ها توسط شرکت اسپید شاهد را می توان نام برد.

- برنامه های آتی و چشم اندازی که برای شرکت شاهد در نظر دارید را تشریح نمایید؟
در خصوص برنامه های آتی شرکت شاهد، چون در بورس فعالیت می کنیم به دنبال این هستیم که جزء شرکتهای طراز اول بورس قرار گیریم اما تحقق این امر به شرایط متعددی منجمله مناسب بودن فضای کسب و کار کشور و بسیاری از شرایط سرمایه گذاری و تولیدی بستگی دارد. با این وجود نظر به الزامی که شرکت برای افزایش ثروت و پرداخت به موقع سود سهامداران دارد در هر مقطع زمانی کوشش می نماید ضمن بهره گیری مناسب از امکانات موجود از فرصتهایی درآمدزایی که بوجود می آید حداکثر استفاده را بنماید.
 
- چه موانع و مشکلاتی در راه تحقق برنامه های جاری و آتی شرکت وجود دارد؟
مهمترین چالش هایی که شرکت در حال حاضر با آن مواجه است یکی بحث تامین نقدینگی برای انجام سرمایه گذاری ها است که این قضیه در شرکت شاهد با توجه به شرایط خاصی که دارد نسبت به سایر شرکتها که معمولا  از طریق سهامداران عمده مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند تفاوت دارد. زیرا در شرکت شاهد با توجه به اینکه سهامدار عمده ما خود متعهد به پرداخت سود به اعضای موسسه اندوخته شاهدمی باشدکه شامل فرزندان و همسران مکرم شهدا هستند، لذا همواره در این زمینه دارای مشکل می باشد.  
مورد دیگر برمی‌گردد به فضای کسب و کار کشور به ویژه بازار سرمایه که تغییرات و آثار آن هم روی شرکت شاهد بی تاثیر نیست .

- مجمع عمومی شرکت شاهد در چه تاریخی برگزار می گردد ؟
سال مالی شرکت شاهد در سی و یکم خرداد ماه هر سال و معمولاً سه یا چهار ماه برای تهیه صورتهای مالی بطول می‌انجامد، که معمولا برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت در اواخر مهرماه هر سال برگزار  می گردد.

- شرکت شاهد در سال گذشته چقدر سود به سهامداران پرداخت کرده است؟
سال گذشته درمجمع به هر سهم مبلغ 280 ریال سود تصویب و به سهامداران پرداخت شده است.

- پیش بینی شما از سود سال 93  شرکت شاهد چیست؟
سود سال جاری پیش بینی شده در بودجه 304 ریال می باشد که میزان تحقق آن بعد از تهیه صورتهای مالی مشخص می‌شود.

- سهامداران عمده شرکت کدامند وچند درصد از سهام شاهد متعلق به موسسه اندوخته شاهد می باشد؟
در مقطع زمانی کنونی ترکیب سهامداران به شرح ذیل بوده است:
موسسه اندوخته شاهد بعنوان سهامدار عمده دارای 70/50 درصد سهام
شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نفت دارای 4/77 درصد سهام
شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان دارای 2/48 درصد سهام
شرکت سهامی بیمه ایران دارای 2/07 درصد سهام
سایر حقوقی ها دارای 5/83 درصد سهام
حقیقی هادارای 14/36 درصد سهام
- برای فرزندان و همسران مکرم شهدا که از طریق موسسه اندوخته شاهد سهامدار غیر مستقیم شرکت شاهد محسوب می شوند خدمات، امکانات یا تسهیلات ویژه‌ای در نظر دارید یا خیر؟
فرزندان و همسران مکرم شهدا عضو موسسه اندوخته شاهد هستند و موسسه اندوخته شاهد هم سهامدار عمده شرکت شاهد است، ماموریت شاهد براساس موضوع اساسنامه تلاش برای سودآوری می باشد و بغیر از این در حال حاضر ماموریت دیگری در ارتباط با فرزندان و همسران مکرم شهدا نداریم.

- علت کاهش نرخ سهام شاهد چیست؟
کاهش نرخ سهام  به فضای کسب و کار کشور و تغییرات شاخص بورس و شاخص صنعت در گروه صنعت مربوطه بستگی دارد یکی از علل این تنش در بازار در طی یکسال گذشته می‌باشد.علاوه بر آن وابستگی بودجه های شاهد به املاک و رکود  در این بخش و سیاست شاهد مبنی بر اجتناب از خام فروشی از علل دیگر این امر است.

- آیا امکان افزایش نرخ سهام شاهد وجود دارد؟
بله- قطعاً با بهتر شدن شرایط عمومی بازار ، رونق کسب و کار و برگشت سرمایه سهامداران به بورس و رونق مجموعه فعالیتهای اقتصادی شرکت، امکان بالارفتن نرخ سهام هم وجود دارد.

- شماره تماس و روش های اطلاع رسانی شرکت را اعلام فرمایید؟
شماره های تماس 4-88747063   - 83895305 فکس : 88733613
سایت شرکت شاهد:    www.shahed.co.ir
ایمیل:    info@shahed.co.ir
آدرس: تهران – خیابان مطهری- انتهای خیابان کوه نور- پلاک 24 امور سهام شرکت شاهد کد پستی 1587694813

اینستاگرام
ایکاش فرزند جانبازان هم سهم کوچکی داشت ولو اندک ولو منفی ولی پشتش گرم می شد
باسلام به تمام دوستان جانبازوازاده وخانواده شهداعزیزان درکشورماخیلی ازسرمایه هابنام دیگران هست ولی برعکس درامدانهابه جیب عده خاصی میرودبرای مثال خدابیاموزدحاجی ابوتراب چندکارخانه جهت ایندخانواده ازادگان تهیه کردولی سودانهامختص به چندازاده ونماینده خاص می باشدمثل شرکتهای کوثر
واقعا جانبازان شیمییایی چقدر مطلوم بودند هنوز بعد ازسی سال دریغ ازیک ریالی چه سهامش بماند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi