شناسه خبر : 37753
چهارشنبه 01 مهر 1394 , 09:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشست نقش رسانه‌ها در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد

 معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نباید مباحث مرتبط با دفاع مقدس در رسانه‌ها دستمایه سوء‌استفاده‌های سیاست‌ورزان شود؛ چرا که قواعد فعالیت در حوزه‌ی خبری و رسانه‌ای فرهنگ ایثار و شهادت قواعد جداگانه‌ای دارد.

به گزارش ایسنا، ششمین نشست راهبردی فرهنگ ایثار با عنوان «نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ ایثار» در دبیرخانه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد.

در این نشست حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت منهای طرح بحث‌های تشریفاتی است؛ چرا که این موضوع نقش بسیار اثربخشی در جامعه ما ایفا می‌کند؛ بنابراین نباید نسبت به مباحث مرتبط با دفاع مقدس نگاه مناسبتی داشته باشیم؛ چرا که محدود کردن دفاع مقدس در رسانه‌ها به یک هفته اساسا اثربخش نخواهد بود و باید به دنبال استمرار تبیین و تشریح موضوعات مرتبط با دوران دفاع مقدس در رسانه‌ها در طول سال باشیم.

وی تاکید کرد: حفظ فرهنگ مقاومت در کشور امری ضروری است؛ چرا که این فرهنگ موجب حفظ درون‌زایی نظام می‌شود و نقش بازدارنده‌ای در مقابل وسوسه‌های دشمن خواهد داشت. همچنین نباید دفاع مقدس به صورت دولتی اداره شود. اگرچه نقش دولت و سازمان‌های دولتی باید حمایتی و حضوری بسترساز باشد. اما آنچه که موجب ماندگاری دفاع مقدس است،‌ مدیریت مردمی آن خواهد بود. در دوران جنگ تحمیلی نیز دستگاه‌های دولتی فقط مسؤول سازمان‌دهی نیروها بودند و جبهه به صورت ملی و مردمی اداره می‌شد. حفظ اسناد دفاع مقدس و دسترسی آسان به این اسناد از نکاتی است که باید مورد توجه ما قرار بگیرد.

انتظامی با تاکید بر این موضوع که مواردی که مولد فرهنگ ایثار و شهادت هستند را باید حفظ کنیم‌، توضیح داد: وحدت، همدلی‌ و پرهیز از جهت‌گیری‌های سیاسی نیز از جمله مواردی بود که از دل فرهنگ ایثار و شهادت در دوران دفاع مقدس بیرون آمد. اکنون نیز دفاع مقدس در رسانه‌ها نباید دستمایه سوء‌استفاده سیاست ورزان شود؛ چرا که سیاست و رسانه هر یک قواعد جداگانه‌ خودشان را دارند. نکته دیگری که در رابطه با دفاع مقدس رسانه‌ها باید به آن توجه کنند پرهیز از انحصارطلبی است. اینکه بگوییم فقط من بلندگوی دفاع مقدس هستم پسندیده نیست. دفاع مقدس مفهومی عمومی و برای همه اقشار جامعه است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: پرداختن به مباحث مرتبط با دفاع مقدس باید همه جانبه و مطابق با اقتضای روز جامعه باشد و نباید محدود به خاطره گویی بشود؛ علاوه بر این باید از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی نیز بهره‌مند شویم.

انتظامی در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: تربیت و آموزش خبرنگاران تخصصی حوزه ایثار و شهادت یک امر ضروری است اما متاسفانه در کشور خبرنگار تخصصی این حوزه وجود ندارد؛ البته سال‌ها پیش انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران دفاع مقدس فعالیت داشت می‌توان بار دیگر با تقویت این انجمن پیگیر تربیت و آموزش خبرنگاران تخصصی در حوزه دفاع مقدس بود. اخلاص یکی از خصوصیات خبرنگاران حوزه شهادت است چرا که این مولفه اخلاقی موجب می‌شود تا صبر و سعه صدر آنها افزایش یابد.

وی درباره صدور مجوز برای سایت‌ها و نشریات فعال در حوزه دفاع مقدس نیز توضیح داد: در رابطه با این مجوزها نیز باید بگویم پیگیر تسهیل و سرعت بخشی به صدور مجوزهای این گونه سایت‌ها و نشریات در هیات نظارت بر مطبوعات هستیم و مدت زمان صدور مجوزهای این سایت‌ها و نشریات پس از تکمیل پرونده حداکثر پنج ماه خواهد بود. برای ما هفت حوزه خبری دارای اولویت هستند که از جمله آنها نشریات و سایت‌های فعال در حوزه قرآن، احکام اسلامی و شعایر دینی‌، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس و توجه به محورهای اقتصاد مقاومتی مانند تولید داخلی هستند.

همچنین در این حوزه خبری سیاست ما پرداخت یارانه مستقیم به سایت‌های دفاع مقدسی نیست. اما پیگیر رسیدگی به مباحثی همچون بیمه های آنها و تسهیل در بخشی از امور مطبوعاتی این سایت‌ها و نشریات خواهیم بود با این وجود این طرح قابل مطالعه خواهد بود.

وی با اشاره به نمایشگاه مطبوعات نیز گفت: در نمایشگاه مطبوعات رسانه‌هایی که دارای مجوز باشند اجازه فعالیت خواهند داشت و به سایت‌های خبری نیز اعلام کردیم که باید ماده 18 قانون مطبوعات را که به ثبتِ نام مدیرعامل، صاحب امتیاز و آدرس محل فعالیت است را درج کنند؛ چرا که موجب شفافیت فعالیت آنها خواهد بود و کمک می‌کند تا از حالت شبنامه الکترنیکی فاصله بگیرد.

در پایان این نشست خبری از دو لوح فشرده با عناوین «تاریخ یک افتخار» و«خط ویژه» رونمایی شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi