شناسه خبر : 40593
شنبه 05 دي 1394 , 08:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چه کسی عملیات کربلای ۴ را لو داد؟

درجنگ تحمیلی عملیات‌های زیادی انجام شد؛ که اکثر قریب به اتفاق آنها به قسمت اعظم اهداف پیش‌بینی شده خود دست یافتند؛ اما در این میان کربلای 4 یک استثناست.

عملیات کربلای 4 هیچ گاه مظلومیت و شجاعت رزمندگان را فراموش نمی کند. عملیاتی که رادارهای آمریکائی به جبران قضیه مک فارلین، تمام جزئیات عملیات را به عراقی ها داده بودند. رمز عملیات یا محمد(ص) بود که ساعت 22:45 روز سوم دیماه سال 65 اعلام شد.

مظلومیت شهدای عملیات کربلای چهار تداعی کننده غربت و مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا است. عملیات می بایست در ساعت 22:30 مورخ 1365.10.03 آغاز شود. به همین خاطر غواص های خودی ساعاتی قبل به درون آب رفته و به سمت خط دشمن حرکت کردند. در این میان، نیروهای دشمن که کاملا آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به طرف نیروهای ایرانی شلیک می کردند. در مجموع، عملیات خارج از کنترل و هدایت فرماندهی قرار گرفته بود و قبل از هر دستوری یگان ها با توجه به نوع وضعیت و هوشیاری و عکس العمل دشمن به محض رسیدن به ساحل، درگیری را آغاز می کردند. در این حال، رمز عملیات (یا محمد) حدود ساعت 22:45 اعلام شد و نیروهای عمل کننده فقط توانستند در جزایر سهیل، قطعه، ام الرصاص، ام البابی و بلجانیه نفوذ، و در بعضی مناطق نیز به صورت موضعی رخنه کنند.

شهید حسین خرازی شب عملیات گفت: بچه ها امشب، عاشورای امام حسین است؛ ما داریم امتحان می شویم، آمده ایم که به تکلیف خودمان عمل کنیم. بچه ها امشب هوا خیلی سرده، عملیات سخت و نفس گیره، موقعیت خاص شلمچه، بچه ها شاید یک نفر هم برنگردیم.   

  
ببینید ما خیلی وقته که با هم هستیم. اما تا ساعاتی دیگر فرق دارد، هر کسی ذره ای شک دارد توی دلش. ترس دارد، منتظر دارد. بچه اش منتظره، زنش منتظره، پدر و مادر پیر دارد، خواهر و برادر بی سرپرست دارد. دلش جائی گیر است.

وسط صحبت گفت: بچه ها فانوس ها را خاموش کنید. فانوس ها یکی یکی خاموش وکانال سراسر تاریک شد. چشم چشم را نمی دید.

حاج حسین ادامه داد: بچه ها الان دیگه اینجا تاریکه، ما هم همدیگر را نمی بینیم. من دارم می رم. 10 دقیقه دیگر برمی‌گردم. من وقتی آمدم، باید ببینم چند نفر از شما مانده اید، که تصمیم بگیرم باید چکار بکنم. 

حاج حسین که گفت من باید چکار بکنم. ناگهان کانال منفجر شد. گریه سراسر کانال را سر گرفت. مگر بچه ها گذاشتند که حاج حسین بصیر برود و 10 دقیقه دیگر بر گردد.

اجرای عملیات کربلای 4 به دلیل  مجموعه‌ای از کمک‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا به عراق٬ ستون پنجم سازمان مجاهدین خلق ایران٬و پناهنده شدن برخی افراد رده‌بالای سیاسی به خارج از  کشور، با شکست مواجه شد.

خلاصه گزارش عملیات:   

نام‌ عملیات: کربلای‌ 4 آبی‌ - خاکی"     

زمان‌ اجرا: 1365.10.03 

مدت‌ اجرا: 2 روز   

تلفات‌ دشمن‌: 7060 کشته، زخمی‌ و اسیر     

رمز عملیات: محمد رسول‌ الله (ص)

مکان‌ اجرا: جزایر دهانه‌ شمال‌ غربی‌ خلیج‌ فارس‌ - جنوبی‌ترین‌ محور جنگ‌    

ارگان‌های‌ عمل‌کننده: رزمندگان‌سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌

اهداف‌ عملیات: تهدید شهر بصره‌ از سمت‌ جنوب‌ و تصرف‌ جزیره‌ ام‌ الرصاص‌ و ابوالخطیب‌ عراق‌ و محاصره‌ نیروهای‌ دشمن‌ در شبه‌ جزیره‌

 

منبع: دفاع مقدس
اینستاگرام
سلام بر مجاهدان رزمنده دفاع مقدس
سلام بر شهدا
درود وسلام خدا بر شهدای عزیز جنگ مخصوصا دلاور مردان و شهدای عزیز کربلای 4 بخصوص 175غواص شهید (واقعا مرد جنگ بودند درود بر شرف و غیرتشان)اگر شهدا نبودند ما الان نمیتوانستیم راحت زندگی کنیم خداوند با سیدالشهدا محشورشان کند انشاالله 7732
عراقی ها آماده بودند و اطلاعات کامل رو هم داشتن و ۷۰۰۰ نفر تلفات دادن؟
یعنی با همچین ارتش دست و پا چلفتی طرف بودیم توی جنگ؟
پس چرا چند تا دیگه از همین عملیات های موفق انجام نشده که تکلیف جنگ یکسره بشه؟
آمار تلفات خودی رو چرا اعلام نکرده؟
مردم رو چی فرض کردین؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi