شناسه خبر : 48634
شنبه 30 مرداد 1395 , 08:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نسل سوم انقلاب در میدان ایثار و شهادت

ماجرا از چند سال قبل شروع شد و از حدود سه سال قبل با حمله تروریست‌ها به آرامگاه حجر بن‌عدی صحابی پیامبراعظم(ص) و تهدید به تخریب بارگاه ملکوتی حضرت زینب کبری(س) اوج گرفت.
 
جوانان مسلمان با شعار «کلنا عباسک یا زینب» از سراسر سرزمین‌های اسلامی به سمت سوریه حرکت کردند تا چون عباسِ زینب باشند.
 
 جوانانِ ایرانی، افغانی، عراقی، لبنانی، یمنی و پاکستانی به سوری‌ها پیوستند و در برابر تروریست‌های تکفیری قد علم کردند. افغانستانی‌های آن‌جا به «فاطمیون» معروف هستند، عراقی‌ها «عباسیون» وایرانی‌ها به مدافعان حرم. اما همه آنها در عینِ گمنامی می‌جنگند تا با اهدای خونشان نگذارند دشمنِ تکفیری وجبی به زینبیه نزدیک شود.
 
 این روزها جوانان پاک وطن با آگاهی از این مسئله، از اقصی نقاط ایران لباس رزم به تن می‌کنند و فرسنگ‌ها آنسوی مرزها در سوریه از حرم دفاع می‌کنند و جان شیرین خویش را در راه آرمانهای بلند راه اسلام تشیع و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام فدا کرده و نام زیبای شهادت را بر پیشانیشان می‌نشانند «شهدای مدافعان حرم!»
 
آری هنگامی که پیکرپاکشان بر دوش مردم تشییع می‌شود، چه زیبا سال‌های دفاع مقدس را در ذهن تداعی می‌کنند. آنها بازماندگان سال‌های ایثار و شهادتند، یادگاران خون و شمشیر و شهادت.
 
در گزارش پیش‌رو به مدافعان حرم پرداختیم، و از رشادت‌های بی‌مانند آنان گفتیم، همراه ما باشید.
 
نسل سوم انقلاب در میدان ایثار و شهادت؛ چنان حبیب مظاهر مدافع حرمم
 
 
حق بزرگی که شهدای مدافع حرم به گردن ما دارند
 
چه زیباست که در ابتدا سخنان رهبر معظم انقلاب در این‌باره را بخوانیم.
 
ایشان در دیدار با خانواده‌های شهدای مدافع حرم تاکید فرمودند: «حقیقتاً هـم شـهدای شـما، هـم خانواده‌هـا، پـدران، مـادران و فرزنـدان آنـان، حـق بزرگی بر گـردن همـه ملت ایـران دارند. ایـن شـهدا امتیازاتـی دارند: یکـی ایـن اسـت کـه اینهـا از حریـم اهل بیـت(ع) در عـراق و سـوریه دفـاع کردنـد و در ایـن راه بـه شـهادت رسـیدند...
 
امتیـاز دوم ایـن شـهدای شـما ایـن اسـت کـه اینهـا رفتنـد بـا دشـمنی مبـارزه کردنـد کـه اگـر اینهـا مبـارزه نمی‌کردنـد ایـن دشـمن می‌آمـد داخـل کشـور... اگـر جلویش گرفتـه نمی‌شـد مـا باید اینجـا در کرمانشاه و همـدان و بقیه اسـتان‌ها بـا اینهـا می‌جنگیدیم و جلـوی اینهـا را می‌گرفتیم. در واقع ایـن شهدای عزیـز ما جـان خودشان را در راه دفاع از کشـور، ملت، دیـن و انقلاب اسلامی فـدا کردند.
 
امتیـاز سـوم هـم این اسـت کـه اینهـا در غربـت بـه شهادت رسیدند، ایـن هـم یـک امتیـاز بزرگـی اسـت، این هـم پیش خـدای متعـال فرامـوش نمی‌شـود».
 
تفسیر ایثار و شهادت در کار مدافعان حرم
 
اما در این میان همسران شهدای مدافع حرم نیز حرف‌های فراوانی برای گفتن دارند و بعضا دسترسی به آنان بسی دشوار است.
 
خانم ربیعی همسر شهید مدافع حرم «جمال رضی» با بیان اینکه مدافعان حرم برای پول به جنگ دشمنان اسلام و انسانیت نمی‌روند، تأکید می‌کند: «مدافعان حرم به خاطر پول و دفاع از کشورهای دیگر جان خودشان را به خطر نمی‌اندازند، بلکه آنها همسر و فرزندان عزیز خودشان را می‌گذارند تا فرسنگ‌ها آنطرف‌تر و در کشور دیگری به دفاع از حریم اهل بیت(ع) بپردازند.»
 
ربیعی با گله مندی از برخی حرف‌ها  در‌باره‌دریافت پول توسط مدافعان حرم، می‌گوید: « اگر به شخصی بگویند در صورت خارج شدن از یک اتاق ۵۰ درصد احتمال دارد که سالم برگردی این کار را انجام نمی‌دهد، اما مدافعان حرم با علم به اینکه شهادت در انتظار آنها است به جنگ تروریست‌های تکفیری می‌روند و این یعنی خلق حماسه و ایثار، آن هم در زمانه‌ای که همه چیز را با معیار مادیات می‌سنجند.»
 
وی با بیان اینکه زندگی مادی ما تغییری نکرده است، می‌افزاید: «مدافعان حرم علاوه بر اینکه برای دفاع از حرم و بارگاه امامان معصوم(ع) به نبرد با دشمنان اسلام می‌روند، برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) نیز به نبرد با داعشیان می‌روند.»
 
نسل سوم انقلاب در میدان ایثار و شهادت؛ چنان حبیب مظاهر مدافع حرمم
 
 
سردار محمدرضا یزدی معاون حقوقی و امور مجلس سپاه در همین باره می‌گوید: «کسانی را که به جبهه‌های مقاومت اعزام می‌کنیم، حقوقی را می‌گیرند که در تهران دریافت می‌کنند و مبلغ اضافه‌ای به آنها پرداخت نمی‌شود؛ ضمن اینکه تعداد زیادی از این عزیزان بدون اینکه حقوقی هم بگیرند، داوطلبانه در دفاع از حرمین حضور می‌یابند؛ لذا طرح سخنانی مبنی بر پرداخت حقوق میلیونی به مدافعین حرم، حرف‌هایی بی‌ربط است؛ که عده‌ای نیز به این شایعه دامن می‌زنند.»
 
فرمانده سپاه تهران بزرگ سردار محسن کاظمینی نیز با اشاره به موضوع نحوه اعزام مدافعین حرم می‌گوید: «نواحی بسیج تهران بزرگ، ثبت نام داوطلبان برای انجام فعالیت‌های مستشاری در سوریه را انجام می‌دهند؛ اما از میان افرادی که آموزش می‌بینند، فقط تعداد اندکی به این کشور اعزام می‌شوند؛ که این اشتیاق هم نشان‌دهنده آمادگی عاشقان به ولایت و انقلاب اسلامی برای ایثار و جانفشانی است.»
 
تفکرات شهدای مدافع حرم
 
شهید عبدالحسین یوسفیان از شهدای مدافعین حرم در یکی از سخنان خود به تشریح دلایل شرکت رزمندگان اسلام در کشوری دیگر مثل سوریه و عراق پرداخته است.
 
 این شهید بزرگمرد در سخنان خود آورده است: « اسلام حد و مرزی ندارد و مرز مشخصی برای آن نیست و دفاع از مظلوم در هر جایی واجب است. هر انسان مظلوم و مسلمانی در هر کجای جهان است، وظیفه ماست که از او دفاع کنیم و مهم نیست که در کدام کشور است، اکنون که در سوریه و عراق مسلمانان مظلومی وجود دارند ما باید در این زمینه از سایر کشورهای اسلامی پیشرو و پیشقدم باشیم.»
 
در ادامه گزارش یادداشتی را می‌خوانیم ازشهید «حشمت سهرابی» از شهدای مدافع حرم از شهر ایلام که ۲۵ روز قبل از شهادتش به رشته تحریر درآورده است.
 
از این یادداشت به خوبی می‌توان مهیا شدن این پاسدار رشید ایلامی را برای بال گشودن حس کرد:
« این‌جا می‌شود بهترین روزها و بدترین و تلخ و شیرین زندگی را مرور کرد. می‌توان دوران کودکی از آن‌جا که یاد بازی می‌کند را دوره کرد. می‌توان فکر کرد برای اصلاح و بهبود .... رفتن و رفتن.... چقدر دلبستگی.... چقدر دلتنگی... آه خدایا! تمام عمر آدم نیمی به دلبستگی و نیمی به دل کندن درگذر است. کدام قبول توست؟ دل دادن و سردادن برای خوبانت که زیباست. خدایا! ما را گرفتار دنیا مکن و مگذار دنیا فریبمان دهد که دانای حکیم فقط تویی...»
 
باید در این مجال که این عزیزان از جان و مال و فرزند و شهر و دیارشان دست کشیده و در راه آرمانهای اسلامی شهید شده‌اند بتوان با ترویج فرهنگ ناب ایثار وشهادت یاد و خاطره آنها را گرامی داشت و این تفکر ناب را بسط و گسترش داد.
 
احساس تکلیف و رسالت الهی
 
مدافع حرم یک رسالت بزرگی را پیش روی خود می‌بیند که اینگونه عاشقانه برای رشادت و ایثار آغوش باز می‌کند و به استقبال شهادت می‌رود.
 
سردار غلام عسکر کریمیان فرمانده سپاه عاشورا با اشاره به انگیزه مدافعین حرم می‌گوید: «آن چیزی که تا به امروز انقلاب اسلامی را حفظ نموده است احساس تکلیف و رسالت محوری است که مردم و بخصوص جوانان کشور ما دارند و قطعاً انگیزه اصلی مدافعین حرم، دفاع از انقلاب اسلامی در فراسوی مرزهای جغرافیایی ایران و دفاع از حرم اهل بیت علیهم‌السلام بوده است و این حرکت می‌تواند الهی باشد. به بیان دیگر باید گفت که در این آشفته بازار دنیای امروزی فقط انگیزه الهی می‌تواند ما را به مقابله با دشمنان دین و مذهب وادار کند.»
 
فرمانده سپاه عاشورا بااشاره به بسط دادن فرهنگ ایثارو شهادت در جنگ با نیروهای تکفیری در سوریه می‌گوید: «به نظر می‌رسد بزرگترین کاری که ایران و ایرانیان توانستند در این جنگ با تکفیری‌ها آنرا انجام دهند پیاده سازی مدل بسیج و مقاومت مردمی است، مقاومتی که پایه‌های آن دفاع وشهادت و گسترش فرهنگ ایثار وشهادت است. چرا که این جنگ دفاع مقدس و دفاع حق و باطل و اسلام ناب و اسلام کفر است و البته جنگی است نابرابر با گروهها وتکفیری‌های تحت حمایت عربستان، قطر، امارات، ترکیه، آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر عناصر استکباری و وهابیت که آنرا پشتیبانی می‌کنند.»
 
الگوی حسینی(ع) پیش روی مبارزان با تکفیری‌ها
 
اقدامی که مدافعان حرم انجام می‌دهند گویای این است که برای دفاع از اسلام و ارزش‌های دینی حاضرند جان خود را تقدیم کنند.
 
شهدای مدافع حرم شهدایی هستند که از امام حسین(ع) الگو گرفته و برای دفاع از اسلام و ارزشها به شهادت می‌رسند.
 
این روزهایی که ما آرام در حال زندگی کردن هستیم و با آرامش و امنیت به کارهای روزمره می‌رسیم، مدافعانی در آن سوی مرزها در برابر دشمنان و گروه‌های تکفیری ایستاده‌اند و جان خود را فدا می‌کنند. این مدافعان حرم درس‌های بزرگی به ما می‌دهند که مهم‌ترین  آن این است که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) در سوریه و عتبات عالیات درعراق خصوصا در شهر سامراء،از زندگی، خانواده و دنیا گذشتند و به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند.
 
سید محسن لطیفی تحلیل‌گر مسایل سیاسی و مدیرکل و فرمانده بسیج صدا و سیمای استان آذربایجان شرقی با اشاره به آرمان‌های مدافعان حرم به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «بی‌شک ‌انگیزه اصلی مدافعین حرم، دفاع از حریم ولایت و فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام در کنار دفاع جانانه از حرم این انوار تابناک و حفظ محور مقاومت در برابر تکفیری‌های تروریست است.»
 
وی تصریح می‌کند: «علاوه بر این باید در نظر داشت که اگر این دفاع جانانه در مقابل دشمنان اسلام ناب محمدی (ص) و عوامل استکبار جهانی نبود، چه‌بسا این جنگ به مرزهای جمهوری اسلامی و حتی داخل میهن اسلامی‌مان کشیده می‌شد. بنابراین باید این دفاع جانانه را قدر دانست و دست و بازوی این عزیزان را بوسید و به روح بلند شهدای مدافع حرم درود فرستاد.»
 
لطیفی با بیان اینکه شهدای مدافع حرم، 3دهه پس از پایان سال‌های دفاع مقدس نشان دادند که راه جهاد و شهادت هنوز به روی مشتاقان آن باز است می‌افزاید: «شکی نیست که مراسم مختلف تشییع و یابود این عزیزان، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه ما رونق دوباره بخشید و روح کربلایی و نینوایی را در شهرهای ایران عزیزمان و نیز در شهرهای مختلف عراق و سوریه پراکنده و این خود یادآور آن جمله معروف حضرت امام راحل است که فرمودند: ما درپی فتح قله‌های معنوی جهان هستیم.»
 
وی در ادامه سخنان خود می‌افزاید: «حضور جوانانی شیعه و سنی از افغانستان، لبنان، عراق، سوریه، ترکیه و سایر کشورهای اسلامی و حتی جوانانی از کشورهای غیر اسلامی در این میدان مبارزه با استکبار جهانی و تروریسم دست نشانده، نشان از بالندگی فرهنگ ایثار و شهادت دارد. همه ما به امید روزی هستیم که این راه سرخ به روز سبز ظهور منجی موعود(عج) ختم شود، چه این که عشق و ارادت روزافزون این جوانان با قافله‌‌سالار انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای - مدظله‌العالی - این نوید را به ما می‌دهد. ما منتظر ظهری عاشورایی هستیم که جهان را به عدالت و برادری برساند.»
 
نسل سوم انقلاب در میدان ایثار و شهادت
 
نگاه به سنشان که می‌کنیم (مدافعان حرم) اغلب جوان هستند و دهه هفتادی و از نسل سوم انقلاب! همان‌هایی که نه دوران انقلاب را دیده‌اند و نه هشت سال دفاع مقدس را، اما چه زیبا درس‌ها را آموخته‌اند، گویی خود در تک‌تک کلاس‌های دروس انقلاب شرکت داشته‌اند و اکنون با نمره بیست از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند. آری اینان شاگردان مکتب امام خامنه‌ای هستند.
 
 
نسل سوم انقلاب در میدان ایثار و شهادت؛ چنان حبیب مظاهر مدافع حرمم
پاسدار شهید «سجاد طاهرنیا» (استان گیلان)-پاسدار شهید «محمد ظهیری» (استان خوزستان)-پاسدار شهید «سید روح الله عمادی» (سوادکوه)، تعدادی از شهدای مدافع حرم نسل سوم انقلاب
 
 لطیفی درباره حضور نسل سوم انقلاب در این جنگ با تکفیری‌ها می‌گوید: «حضور جوانان نسل سوم در جبهه مقاومت و مبارزه با تکفیری‌ها، نشان از پویایی آموزه‌های ناب انقلاب اسلامی دارد. خانه‌های مقاومتی که در این چند سال ازآغاز این میدان جدید مبارزه با استکبار جهانی و صهیونیسم قسم خورده شکل گرفته است، نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی، پویا و سرزنده است و امروزه مرزهای انقلاب اسلامی محدود به مرزهای جغرافیایی ایران عزیز نیست.»
 
حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه نیز با بیان اینکه یکی از سوالاتی که در طی سالیان گذشته تاکنون مطرح بوده این است که آیا نسل‌های بعدی که در انقلاب اسلامی خواهند آمد مشابه دوران دفاع مقدس خواهند بود؟ و ایثارگری و فداکاری نسل‌های گذشته را خواهند داشت ؟
 
وی می‌گوید: «ما شاخص‌های فراوانی داریم که نشان می‌دهد اتفاقاً نسل‌های بعدی و نسل سوم و چهارم نه تنها پس رفتی نداشته بلکه این نسل قویتر از نسل اول انقلاب که دفاع مقدس را رقم زد، می‌باشد. اینان پای انقلاب ایستاده و عاشق انقلاب هستند. چنان‌که یکی از شاخص‌های علاقه‌مندی گرایش فوق‌العاده برای اعزام و دفاع از حرم و مبارزه با جریان‌های تکفیری است که امروز در بین نسل جدید تبدیل به شاخص شده است. این علاقه‌مندی فوق‌العاده است و امروز اگر توجه کنیم می‌بینیم جمعیت میلیونی عاشقانه داوطلب اعزام به سوریه هستند.»
 

 

منبع: مشرق
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi