شناسه خبر : 50908
دوشنبه 22 آذر 1395 , 08:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

این مستند وارد زندگی جانبازان اعصاب و روان شده است

آرش لاهوتی مستندسازی که امسال با مستند «آبی کم‌رنگ» نامزدی چند جایزه از جشنواره سینما حقیقت شده است، درباره مراحل ساخت این مستند توضیح داد.
 آرش لاهوتی، تهیه‌کننده و کارگردان «آبی کم‌رنگ» درباره این تولید شبکه مستند که همزمان به دو بخش ملی و بین‌الملل جشنواره سینما حقیقت راه یافته است، اظهار کرد: این کار به جانبازان اعصاب و روان می‌پردازد و یک سال و هشت ماه از روزی که کار را آغاز کردم تا زمانی که ساخت آن به پایان رسید، برایش زمان گذاشتم. هشت ماه که به صورت همزمان درگیر پژوهش و گرفتن مجوزهای لازم بودم، ۳۲ جلسه هم تصویربرداری داشتیم و پروژه تدوین هم مفصل و وقت‌گیر بود.
 
این مستند وارد زندگی جانبازان اعصاب و روان شده است
وی افزود: برای پیدا کردن شخصیت‌ها تحقیق و پژوهش طولانی داشتیم. برای یافتن این افراد با گروه مشاوران، جلسات متعددی داشتم و با کمک و راهنمایی آنها و صحبت با خود جانبازان به چهار کاراکتر رسیدم.

این مستندساز درباره انگیزه‌هایش از رفتن سراغ این موضوع، توضیح داد: خیلی اهمیت دارد تا جایی که از دستم بربیاید، کاری کنم تا فاصله جانبازان اعصاب و روان با جامعه کمتر شود. اینکه آنها را راحت‌تر بپذیرند. بدانند آنها هم انسان‌های عادی مثل بقیه مردم هستند. اگر بتوانم این افراد را به جامعه نزدیک‌تر کنم، «آبی کم‌رنگ» نتیجه‌بخش بوده است.

لاهوتی درباره ساختار تازه‌ترین ساخته خود، گفت: در این اثر خبری از نریشن و مصاحبه نیست، بلکه سعی کردم صرفا مشاهده کنم. فیلم نظاره‌گر است و به جای اینکه در آن مصاحبه‌ای ببینیم و جانبازان مخاطب مستقیم قرار بگیرند، وضعیت زندگی آنها را مشاهده می‌کنیم و ارتباطی را که با یکدیگر دارند می‌بینیم. خیلی از آنها ۳۰ سال است آنجا هستند و دوستی‌ها و روابط خاصی بینشان برقرار است.

کارگردان «راننده و روباه» در پاسخ به اینکه آیا وارد زندگی شخصی این افراد نیز شده یا خیر، تصریح کرد: فیلم دو نیمه است؛ بخش اعظم کار در بیمارستان روانپزشکی می‌گذرد و بخشی نیز به مرحله‌ای مربوط می شود که جانبازان به مرخصی می روند و خانواده آنها را در فیلم می بینیم.

وی یادآور شد: به اعتقاد من کار مستند این نیست که قضاوت کند، بلکه انگیزه اصلی خود من از ساخت این مستند این بوده که بتوانم نگرش مردم را تغییر بدهم.

لاهوتی درباره پیش‌بینی‌اش از موفقیت این اثر در دو بخش جشنواره سینما حقیقت، گفت: پیش‌بینی در این باره ندارم. در درجه اول برای من این مهم بود که فیلم روی خودم تاثیر بگذارد. به قول معروف هر چیزی به دل خود آدم بنشیند به دل تماشاگران هم می‌نشیند. همین که با ساخت این فیلم قدری آدم بهتری شده‌ام، برای من خیلی اهمیت دارد.

این مستندساز در پایان گفت: به اعتقاد من جانبازان اعصاب و روان آنقدر داستان‌ها و اتفاقات منحصر به فردی دارند که از این سوژه می توان صدها فیلم دیگر هم تولید کرد.

عوامل «آبی کم‌رنگ» عبارتند از:

تهیه‌کننده، کارگردان، پژوهشگر و تدوینگر: آرش لاهوتی، تصویربردار صادق سوری، صدابردار: هادی ساعد محکم و علی علوی، آهنگساز: افشین عزیزی، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی. تهیه شده در شبکه مستند سیما.

«آبی کم‌رنگ» تولید جدید شبکه مستند، ضمن نامزدی در بخش‌های بهترین فیلم مستند بلند، بهترین تدوینگر و بهترین موسیقی جشنواره سینما حقیقت در بخش جایزه شهید آوینی این جشنواره نیز به عنوان بهترین مستند بلند نامزد شده است.
منبع: ایسنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi