شناسه خبر : 68414
پنجشنبه 03 مرداد 1398 , 09:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عملیات «مرصاد» به روایت مجاهدان سپاه «بدر»

نشست «عملیات مرصاد به روایت مجاهدان سپاه بدر» امروز (چهارشنبه) با حضور رزمندگان این سپاه و خانواده شهید «محمد مُجازی» در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در این نشست، «ابواحمد النداوی» رزمنده سپاه «بدر» در دوران دفاع مقدس، با اشاره به نحوه شکل‌گیری این سپاه، اظهار داشت: سپاه «بدر» سال ۱۳۶۰ هجری شمسی تشکیل شد، ابتدا یک گروهان به نام «شهید صدر» متشکل از مهاجرین عراقی بود؛ اما کم‌کم نیرو‌ها و داوطلب‌ها به آن پیوستند و این گروهان به تیپ ارتقاء پیدا کرد و فرمانده تیپ هم ابتدا شهید «اسماعیل دقایقی» بود.

وی افزود: بعد از عملیات «کربلای ۵»، تیپ «بدر» توسعه پیدا کرد و تبدیل به لشکر شد؛ البته از کشور‌های دیگری مانند تونس، الجزایر، مصر، لبنان هم تعدادی نیرو در لشکر «بدر» بودند؛ اما اغلب نیرو‌های آن را مجاهدان عراقی تشکیل می‌دادند.

«ابواحمد النداوی» با بیان این‌که سپاه «بدر» در عملیات «کربلای ۵» حدود ۲۰۰ شهید تقدیم کرده است، گفت: بعد از عملیات «کربلای ۵»، در محدوده «پنجوین» علمیات انجام دادیم و یک مدت بعد نیز در عملیات «والفجر ۱۰» در آزادسازی «حلپچه»، سپاه «بدر» نقش کلیدی ایفا کرد. همچنین در عملیاتی که در منطقه «شاخ شمیران» برگزار شد، موفق شدیم به عنوان یک منطقه استراتژیک که اگر دست عراقی‌ها می‌افتاد کل رزمندگان در «حلپچه» اسیر می‌شدند، به خوبی عملیات کنیم.

عملیات «مرصاد» به روایت مجاهدان سپاه «بدر»

وی با اشاره به نقش سپاه «بدر» در عملیات «مرصاد»، تصریح کرد: هنگام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد، صدام و کشور‌های غربی فکر کردند که ایران نیروهایش ضعیف شده که قطعنامه را پذیرفته است؛ لذا منافقین را تجهیز کردند تا به ایران حمله و رژیم جمهوری اسلامی را سرنگون کنند. در آن زمان ما در مرخصی بودیم؛ اما وقتی فرمان امام خمینی (ره) را شنیدیم، از قم به کرمانشاه رفتیم. در کرمانشاه شهید «صیاد شیرازی» با هلی‌کوپتر، گردان ما که «شهید صدر» بود را در دل منافقین هلی‌برن کرد؛ این نقشه شهید «صیاد شیرازی» بسیار در روند عملیات «مرصاد» تأثیرگذار بود؛ چراکه منافقین فکر می‌کردند ایران دیگر نیروی زیادی ندارد؛ اما وقتی دیدند که نیرو پشت سر، وسط و مقابل آن‌هاست، حرکت نیرو‌ها و یگان‌های‌شان متوقف شد و به راحتی هدف رزمندگان قرار گرفتند و یگان‌های هوانیروز آمدند و تمام آن‌ها را بمباران کردند و سه روز بعد نیز در حالی که ما آب و غذا دیگر نداشتیم، شهید «صیاد شیرازی» مجددا با هلی‌کوپتر آمد و ما را به عقب منتقل کرد.

سپاه «بدر» در اکثر عملیات‌های دفاع مقدس مشارکت داشت

در ادامه این مراسم «ابووارث الحسنی» یکی دیگر از رزمندگان سپاه «بدر» در دوران دفاع مقدس، با اشاره به تأثیر حضور سپاه «بدر» در هشت سال دفاع مقدس، اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد مردم عراق را شیعیان تشکیل می‌دهند و تابع مرجعیت هستند؛ لذا پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) موجب شد تا مردم عراق بسیار خوشحال شوند و در شهر‌های این کشور نظیر «نجف» در تمجید از مقام امام خمینی (ره) و حمایت از انقلاب اسلامی ایران، جشن برگزار شد.

وی افزود: زمانی که انقلاب اسلامی ایران تازه پیروز شده بود، «صدام» با آمریکا، کشور‌های غربی و همچنین کشور‌های مرتجع عربی، بعد از بررسی شرایط منطقه، به این نتیجه رسیدند که به ایران حمله کنند؛ چراکه فکر می‌کردند در آن زمان ارتش ایران ضعیف است و تمرکز آن‌ها در استان‌های مرزی این کشور کم است.

«ابووارث الحسنی» گفت: وقتی جنگ آغاز شد، عده‌ای از مردم عراق به ایران مهاجرت کردند و عده‌ای هم توسط «صدام» از عراق بیرون و به ایران فرستاده شدند؛ چراکه مراجع فتوا داده بودند هرکسی که می‌تواند با خانواده یا به صورت انفرادی به جمهوری اسلامی ایران ملحق شود و از اسلام دفاع کند؛ البته یک سری افراد هم از سوریه، لبنان و اروپا آمدند و سپاه «بدر» را تشکیل دادند.

وی تأکید کرد: رزمندگان سپاه «بدر» در اکثر عملیات‌های دوران دفاع مقدس مشارکت داشتند و موفق شدند به‌عنوان نیرو‌های ویژه امام خمینی (ره) تحت عنوان «قواة الامام الخمینی» در عملیات‌های برون مرزی شرکت کنند.

عملیات «مرصاد» به روایت مجاهدان سپاه «بدر»

نیرو‌های سپاه «بدر» معتقدند که اطاعت از ولایت فقیه شرعا و عقلا واجب است

این رزمنده سپاه «بدر» در دوران دفاع مقدس، با بیان این که هدف رزمندگان سپاه «بدر» از مقابله با «صدام»، اطاعت از فتوای مراجع و امام خمینی (ره) به عنوان مرجع عالی‌قدر و مورد احترام بود؛ چراکه اطاعت از ایشان برای کلیه مردم عراق واجب است، بیان داشت: نیرو‌های سپاه «بدر» معتقدند که اطاعت از ولایت فقیه شرعا و عقلا واجب است و در این مسئله مرز خاکی وجود ندارد؛ لذا می‌بینیم که در میان شهدا، رزمندگانی از همه کشور‌ها اعم از بحرین، عراق و... وجود دارند.

وی ادامه داد: برخی از خانواده‌های رزمندگان سپاه «بدر» حتی بیش از سه شهید تقدیم کردند؛ مثلا در عملیات «کربلای ۲» یک پدر و پسر شهید شدند و در عملیات «مرصاد» نیز پسر دوم شهید شد. امروز در گلزار شهدای قم، در بیشتر قطعه‌ها شهدای عراقی وجود دارند و یا جانبازانی که امروز هم زنده هستند.

«ابووارث الحسنی» با اشاره به عملیات «مرصاد»، تأکید کرد: وقتی جمهوری اسلامی ایران قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد را قبول کرد، ارتش بعث عراق از سوی حکام کشور‌های مرتجع عربی و آمریکا، دستور گرفت تا منافقین را برای حمله به ایران تجهیز کند و منافقین هم فکر کردند چون ایران قطعنامه را قبول کرده، پس در زمینه نیرو و مهمات ضعیف شده است؛ لذا تصمیم گرفتند که از این فرصت استفاده و حمله کنند.

عملیات «مرصاد» به روایت مجاهدان سپاه «بدر»

وی گفت: منافقین در روز سوم مرداد از مرز خسروی و قصرشیرین وارد خاک ایران شدند و بعد از طی کردن سرپل‌ذهاب، کرند و اسلام‌آباد غرب، قصد داشتند تا خود را به تهران برسانند و در میدان «آزادی» جشن پیروزی بگیرند. منافقین تقریبا ۲۵ تیپ شامل حدود ۵۵۰۰ نفر بودند که حدود ۴۸۰۰ نفر در داخل عراق سازماندهی شده و بقیه هم از خارج از عراق به اردوگاه «اشرف» آمده بودند.

این رزمنده سپاه «بدر» در دوران دفاع مقدس ادامه داد: همزمان با حمله منافقین، رژیم بعث عراق به منطقه جنوب ایران حمله کرد؛ چراکه می‌خواست از این‌که تمرکز نیرو‌ها در این منطقه کم است سوءاستفاده کند. از طرفی دیگر بعثی‌ها با بمباران‌های هوایی خصوصا بمباران‌های شیمیایی، به کمک منافقین آمدند.

وی گفت: در این موقع، به ما خبر دادند که منافقین حمله کردند و شما باید وارد عمل شوید؛ لذا سپاه «بدر» در این شرایط در توقف پیشروی منافقین نقش بسیار مهمی ایفا کرد؛ چراکه منافقین وقتی فهمیدند که پشت سر آن‌ها رزمندگان اسلام قرار دارند، از لحاظ روحی و روانی شکست خوردند.

«ابووارث الحسنی» ادامه داد: بعد از این مسئله بود نیرو‌های گردان «عمار» گردنه‌ها را تصاحب کردند و با منافقین درگیر شدند؛ اما نیرو‌های زرهی منافقین در منطقه چهارزبر بودند تا روز چهارم گردان «جعفر طیار» که من در این گردان بودم، همراه با نیرو‌های گردان «امام خمینی» و گردان «امام موسی کاظم (ع)» از سپاه «بدر» نقش مهمی ایفا کردند؛ چراکه مقابل منافقین سد معبر شدند؛ این موضوع باعث شد تا دوباره منافقین از لحاظ روحی شکست بخورند و تعداد از نیرو‌های آن‌ها به هلاکت برسند؛ از طرفی نیز خودرو‌های تویوتا مجهز به ۲ باک بنزین که کشور‌های مرتجع عربی به منافقین داده بودند را رزمندگان سپاه «بدر» به غنیمت گرفتند و خود را تقویت کردند.

تجهیزات منافقین تا ۱۲ کیلومتر در آتش می‌سوخت

وی تصریح کرد: رزمندگان سپاه «بدر» با هماهنگی نیرو‌های ایرانی خصوصا فرماندهی مقتدر شهید «صیاد شیرازی» که اداره این عملیات با مهارت و شجاعت وی صورت گرفت، با نیرو‌های منافقین که از نفربر‌ها پیاده شده و در منطقه پراکنده شده بودند درگیر شدند تا روز پنجم مرداد، قبل از طلوع آفتاب بود که با رمز «یا علی بن ابی طالب (ع)» عملیات «مرصاد» شروع شد و در همین روز پایان یافت که با ضربه سنگینی که هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران به منافقین زد، تا ۱۲ کیلومتر تجهیزات آن‌ها در آتش می‌سوخت و عده‌ای از نیرو‌های آن‌ها به سمت عراق فرار کردند و عده‌ای نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

انتهای پیام/ 113

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi