شناسه خبر : 72282
شنبه 12 بهمن 1398 , 17:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش فاش نیوز از روز اول جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره؛

اصحاب رسانه بر سر سفره هفت سین سینمای انقلاب

در این میان برگزارکنندگان جشنواره بر آن هستند حوزه هنر به خصوص سینما مدیون خون شهدا است. تاثیر خون شهدایی چون حاج قاسم سلیمانی در میان مردم همبستگی ایجاد کرده است و به همین دلیل همه گی امیدواریم که در این جشنواره بتوانیم دین خود را به خون این عزیزان ادا کنیم...

فاش نیوز - همزمان با آغاز ایام الله دهه ی فجر و چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر که بزرگترین رویداد فرهنگی هر ساله کشور می باشد، آغاز به کار کرد.

شنبه ۱۲ بهمن ماه ۹۸ پردیس سینما گالری ملت در قاموس کاخ جشنواره، میزبان اهالی رسانه شد تا علاقه مندان دو آتشه ی هنر هفتم، آن هم از جنس رسانه ای، بار دیگر بر سر سفره ی هفت سین سینما گرد هم جمع شوند. اگرچه پایتخت نشینان این روزها سرمای سوزناک زمستانی را حس می کنند، اما هوای روز نخست جشنواره ی فیلم فجر در سینمای اصحاب رسانه گرم و بهاری و پر حرارت بود و اخبار ریز و درشت در پس و پیش چراغ های رنگی پردیس شیشه ای سینما ملت می درخشید. از ارسال کاروان بزرگ کمک رسانی به هموطنان عزیز سیستان و بلچوستانی گرفته، تا نمایش ۳ فیلمی که قهرمان تمامی آن ها زنان بودند و همچنین برگزاری جلسات نشست پرسش و پاسخ که حسابی بر گرمای جشنواره افزودند.

در این میان برگزارکنندگان جشنواره بر آن هستند حوزه هنر، خصوصا" سینما، مدیون خون شهداست. تاثیر خون شهدایی چون حاج قاسم سلیمانی در میان مردم همبستگی ایجاد کرده است و به همین دلیل همگی امیدواریم که در این جشنواره بتوانیم دین خود را به خون این عزیزان ادا کنیم. یکی از حوزه‌های مؤثر فیلمسازی در کشور شهید پرور ایران، حوزه فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس است و امروز همه شاهد هستیم که مقاومت یک واژه پر معنا و تاثیرگذار است و همواره از شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان محور مبارزه با استکبار و مقاومت یاد می‌شود. به واسطه همین امر، توجه به سینمای مقاومت و دفاع مقدس و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند یکی از وظایف دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر است و در همین رابطه به برکت خون شهید سلیمانی تصمیم گرفته شد جایزه‌ای با عنوان بخش مقاومت اهدا شود.
در ادامه گزارش خبرنگار سرویس سینمای ایران فاش نیوز را از کاخ جشنواره، محل استقرار اهالی رسانه می خوانید.

لغو افتتاحیه به نفع عزیزان سیل زده

امسال بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری و دبیر جشنواره سی و هشتم فیلم فجر، هزینه‌های برپایی مراسم افتتاحیه، در جهت کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده و دوست داشتنی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفت. کمک‌های پرمهر سینمای ایران طی مراسمی با حضور ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر و محمد نصیری، رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، شامل چند خودروی حامل اجناس اهدایی، از مقابل پردیس سینما گالری ملت (سینمای رسانه‌ها) به سمت استان سیستان و بلوچستان به حرکت درآمدند.

همچنین کمک‌های وعده داده شده توسط سیدمصطفی احمدی، تهیه‌کننده ی فیلم دفاع مقدسی «درخت گردو» نیز همراه این کاروان به سمت استان سیستان و بلوچستان فرستاده شد.

اهالی رسانه «سه کام حبس» گرفتند

در سانس اول از روز اول نمایش فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره و سینمای رسانه ها، اهالی رسانه «سه کام حبس» گرفتند. پس از نمایش فیلم «سه کام حبس»، بلافاصله نشست خبری این فیلم با حضور خبرنگاران، منتقدان و عوامل فیلم آغاز شد. سامان سالور (کارگردان)، ساسان سالور (تهیه‌کننده)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، مهدی ابراهیم‌زاده (صدابردار)، غزاله معتمد (طراح لباس)، سحر شهامت(طراح صحنه)، محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، متین ستوده و سمیرا حسین‌پور بازیگران فیلم که همگی عموما پوشش لباس سیاه را برگزیده بودند، در این بخش حضور یافتند و اجرای مراسم را نیز محمود گبرلو بر عهده داشت.
در ابتدای نشست، ساسان سالور، تهیه کننده فیلم از حضار درخواست کرد که به احترام جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی یک دقیقه سکوت کنند و بایستند.

در ادامه سامان سالور، کارگردان فیلم «درباره داستان» گفت: بسیاری فیلم‌ها با موضوعات اجتماعی ساخته می‌شوند و ساخت این فیلم سه سال زمان برد. تلاش ما بر این بود که جنبه دیگری از اعتیاد و ضربه‌ای که به خانواده می‌زند را به تصویر بکشیم. از نظر من فراگیری اعتیاد در جامعه موضوع مهمی است و امیدوارم این فیلم تلنگری برای این افراد باشد که زندگی خانوادگی‌شان را تباه نکنند.
محسن تنابنده نیز در پاسخ به این سئوال که چه نقشی در نگارش فیلمنامه داشته است و تجربه بازی با پریناز ایزدیار را چگونه توصیف می‌کند؟ گفت: راجع به فیلمنامه، من به همان اندازه در کنار کار بودم که خانم ایزدیار و دیگران. نه تنها قبل از تولید اثر که در هنگام کار هم همه با هم و در کنار هم بودیم و تمرین‌های قبل از فیلم کمک کرد تا با خانم ایزدیار به هم نزدیک شویم و فکر می‌کنم این کار کمک کرد تا ایفای این نقش درست از کار در بیاید و بازی با خانم ایزدیار برای من تجربه خوبی بود.
پریناز ایزدیار هم در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چگونگی تجربه همکاری با محسن تنابنده گفت: تجربه با آقای تنابنده یکی از بهترین اتفاق‌ها و تجربیات دوران بازیگری من بود. چرا که حواس او به بازیگر رو به روی خودش هست و این باعث می‌شود که بازیگر با خیال راحت تری با نقش ارتباط برقرار کند.

ایزدیار همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا شما تلاش کردید از نقش‌های گذشته تان دور شوید؟ گفت: یک چیزهایی هستند که به شخصیت واقعی من مربوط می‌‌شوند و حذف کردن یا تکرار کردنش می‌تواند خوب نباشد. من سعی می‌کنم در نحوه بازی کردنم اغراق وجود نداشته باشد و سعی کردم کاراکتر متفاوتی را بازی کنم که باورپذیر باشد.

در ادامه ی این نشست، سامان سالور در پاسخ به این سئوال که مخاطب این فیلم چه کسانی هستند؟ گفت: اگر فیلم موفق شده باشد آینه‌ای در برابر جامعه بگیرد، مخاطبش همه ی کسانی هستند که با قصه ارتباط برقرار می‌کنند. به خصوص نوجوان‌های یازده دوازده ساله‌ای که اعتیاد در پیرامونشان و در هر فضایی که به آنها ربط دارد وجود دارد. جدای از مردم، امیدوارم کسانی که می‌توانند قدمی برای رفع مشکلات مردم بردارند هم این فیلم را ببینند. افرادی که می‌توانند کاری کنند که ما به هم عشق بدهیم.

سالور در پایان نشست فیلمِ خود گفت: همه ی ما می‌دانیم جشنواره امسال، جشنواره سختی بود، اما تصمیم گرفتیم به احترام شما اینجا حضور داشته باشیم و من از همه ی عوامل فیلمم به شکل جداگانه سپاسگزاری می‌کنم.

 

 

 

گاو سفید هم قصیده خواند

در سانس دوم، «قصیده گاو سفید» بر پرده ظاهر شد و پس از‌ نمایش این رونمایی، در نشست خبری فیلم، گوش اصحاب رسانه آماده ی شنیدن صحبت های سرایندگان «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها شد که وی را غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده)، آروین پور رئوفی (بازیگر)، پوریا رحیمی سام (بازیگر)، علیرضا ثانی‌فر (بازیگر)، مریم مقدم (نویسنده و بازیگر)، امین جعفری (مدیر فیلمبرداری)، عبدالرضا حیدری (صدابردار)، حسین قورچیان (صداگذار)، کامران خلج (طراح چهره‌پردازی)، عطا مهرداد (تدوینگر) همراهی می کردند و نشست با اجرای محمود گبرلو و حضور رضا درستکار(منتقد) برگزار شد.

غلامرضا موسوی، تهیه کننده در ابتدای این نشست گفت: در تولید این فیلم گروه‌های مختلف گاهی با 14 الی 48 ساعت کار مدام سر فیلمبرداری حاضر بودند که لازم می‌دانم از آنها و تک تک کسانی که اینجا حضور دارند تشکر ‌کنم.

وی ادامه داد: این فیلم، یکی از آرام‌ترین تولیدات من در 40 سال سابقه کاری‌ام بود. قصه این داستان اصلا چیز عجیب غریبی نیست، این اتفاق در ایران نیز افتاده است. اتفاقی افتاده که اشتباه است و در فیلم نیز توضیحات داده شده است.

رضا درستکار، منتقد این فیلم گفت: ما در جامعه خاصی زندگی می‌کنیم و بابت اتفاقاتی که می‌افتد ناراحت هستیم.
وی اظهار داشت: هیچ‌کس از یک امر اثباتی حرف نمی‌زند. در رسانه‌ها به بقیه عادت داده‌ایم که فقط فیلم‌ها را له کنند؛ ولی به نظر من  باید از فیلم‌های خوب تشکر کرد. خیلی سخت است فیلمی را دوست داشته باشی و درباره آن حرف بزنی، آن هم فیلمی که دما و شرایط امروز جامعه در آن هست.

درستکار اینطور ادامه داد: فیلم را ۲ بار دیدم و هر دو بار آن را دوست داشتم. زنی که در چنین فشاری هست را باید درست ببینیم. این فیلم تلاش می‌کند دمای جامعه را همانطور که هست ببیند و به کسی نیز باج نمی‌دهد.
درستکار افزود: در سینمایی که دائما به سمت عقب می‌رود تماشای چنین فیلمی مایه مباهات است. این فیلم محترم است.
بهتاش صناعی‌ها، نویسنده وکارگردان «قصیده گاو سفید»، نیز گفت: زمانی که فیلمساز می‌خواهد فیلم بسازد، نمی‌تواند دقیقا درباره سمبل‌ها بگوید. گاوی که در فیلم بود به عنوان سمبل استفاده شده بود.

صناعی‌ها تصریح کرد: قصه‌ای نوشتیم که شرایط پیرامون قانون را بنویسیم، هر قانون نقطه ضعف‌هایی دارد که می توان درباره آن نوشت و ما نیز سعی کردیم بر این موضوع تکیه کنیم. پرونده‌های زیادی از قبل یا بعد از انقلاب در کشور رخ داده، مشخصا نمی‌توان گفت یک پرونده مطرح است؛ بلکه این فیلم از چندین پرونده الهام گرفته است. قصد ما لزوما زیر سئوال بردن یک قانون نیست. هرقانونی نقاط ضعفی دارد و به صورت کامل درست نیست. ما تصمیم گرفتیم باگ های یک قانون را به تصویر بکشیم. در جایگاهی نیستم که به عنوان یک کارگردان سینما بگویم این قانون خوب است یا بد؛ اما فقط می‌گویم به این قانون می‌توان کمی بیشتر فکر کرد.

اهالی رسانه عامه پسند شدند و نشدند

آخرین سانس نمایش فیلم و آخرین نشست خبری روز نخست جشنواره در پردیس سینما گالری ملت از آن فیلم «عامه‌پسند» به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی سهیل بیرقی بود که با حضور عوامل فیلم، سهیل بیرقی(کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده)، حسین جعفریان(مدیرفیلم‌برداری)، کریستف رضاعی(آهنگساز)، مجید کریمی (مجری‌طرح)، هوتن شکیبا و باران کوثری بازیگران فیلم برگزار گردید و اجرای محمود گبرلو و نقد آنتونیا شرکا را به همراه داشت.

در ابتدای نشست، آنتونیا شرکا درخصوص‌ فیلم گفت: بعد از دو فیلم «من» و «عرق سرد» که با دو‌ قهرمان سرکار داشتیم، در فیلم سوم آقای بیرقی موضوع قهرمان به آن صورت مطرح نیست. در این فیلم با زن میانسالی سرو کار داریم که در زندگی شخصی خودش شکست خورده و خصلت مبارزه  در او وجود ندارد. این زن می‌توانست در شهر خود بماند و به زندگی‌اش ادامه دهد اما مهاجرت می‌کند و  برای تغییر شرایط زندگی‌اش تلاش مضاعف می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در فیلم، فهمیه با مردهای زیادی سر و کار دارد و واکنش‌های مختلفی از او نسبت به آن‌ها می‌بینیم. کارگردان ما را در جایگاهی می‌نشاند‌ و وادارمان می‌کند که ببینیم سهم ما در مواجه با سیل زنانی که در این شرایط زندگی می‌کنند چگونه است.

شرکا با بیان اینکه ما در فیلم بجز میلاد، مرد دیگری را در قاب نمی‌بینیم افزود: میلاد در «عامه‌پسند» همانقدر تنهاست که فهمیه تنهاست. او به دلیل تنها زندگی کردنش چوب جامعه را می‌خورد و فهمیه نیز به گونه‌ای دیگر تنهاست.
کارگردان این فیلم نیز در ارتباط با انتخاب این رده سنی برای کاراکتر فهمیه گفت: کمترین توجه موجود، متوجه مادران ماست و ما در حق آنها ظلم می‌کنیم. هیچ‌گاه به آنها در قالب انسان آزاد بودن حق نمی‌دهیم. فیلم به همین علت احساس مرثیه را روایت می‌کند. این زن به این دلیل که عامه‌پسند نیست حذف خواهد شد.

شرکا در خصوص کاراکتر زن این فیلم گفت: در پایان فیلم در سالن زیبایی فهمیه را می‌بینیم که با امید به زندگی خود ادامه می‌دهد و دیگر اجازه ‌نمی‌دهد زیبایی روی صورت او اعمال شود.

پس از اتمام این مراسم، اهالی رسانه از خبرنگاران و عکسان و منتقدان که تمام روز را در راهروها و سالن های پردیس ملت مشغول گپ و گفت های گرم و هیجانی راجع به فیلم ها بودند، هنگام خروج از سینما با زمین برفی و هوای خیس خورده مواجه شدند که این آخرین سورپرایز و غافلگیری آنها در شنبه ۱۲ بهمن ۹۸ بود.

 

 


گفتنی است اولین روز جشنواره سی و هشتم فیلم فجر در کاخ جشنواره و سینمای رسانه ها را می توان، روزی زنانه نامید؛ چرا که قهرمان اصلی هر ۳ فیلم به نمایش درآمده یعنی «سه کام حبس»، «قصیده گاو سفید» و «عامه پسند»، زنان هستند و مردان در حاشیه قرار داشتند و چه بسا بتوان گفت عاملی دردسرساز برای زنان بودند.

پریناز ایزدیار، مریم مقدم و فاطمه معتمد آریا سه بازیگر اصلی این سه فیلم اولین روز جشنواره فجر بودند.
در «سه کام حبس» همانطور که از اسم آن پیداست و به یک عمل معتادان حین استعمال مواد مخدر و اساسا مواد مخدر اشاره دارد، زندگی مصیبت زده ی زنی را مشاهده می کنیم که برای نجات جان شوهرش که در کار فروش مواد مخدر بوده و حال به خاطر تصادف در بیمارستان بستری است، از زنی ساده و خانه دار به یک خرده فروش شیشه تبدیل می شود و البته دست آخر همراه کودک خردسال خود به زندگی بر می گردد.

در «قصیده گاو سفید» با  زنی روبرو هستیم که همسرش را به خاطر حکم اشتباه یک قاضی (اعدام) از دست داده اما بعدا بدون اینکه بداند، وارد ماجرای عاشقانه با همان قاضی می شود که با حکم اشتباه خود اسباب اعدام شوهرش را فراهم آورده است و  پایان آن به ماجرایی هولناک ختم می شود.

در «عامه پسند» زنی ۵۷ ساله را می بینیم که بعد از ۲۸ سال زندگی مشترک سنتی، تصمیم به جدایی و کوچ از تهران به شهرستانی کوچک را می گیرد و در پی تلاش برای ساخت زندگی ای مستقل، با نگاهی عوامانه روبرو شده و همه ی دارایی خود را از دست می دهد؛ اما باز در پایان از حقیقت وجودی خود رضایت و میل به شروعی دوباره دارد.

گزارش از: تورج اردشیری نیا

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi