شناسه خبر : 72756
جمعه 02 اسفند 1398 , 15:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از مستند «جاده نفت» تا سینمایی «لازاروی خوشحال»؛

نگاهی به فیلم‌های هفته فیلم ایتالیا

فاش نیوز- در هفته فیلم ایتالیا که به همت موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان و سفارت جمهوری ایتالیا در ایران از تاریخ یکم الی هفتم اسفندماه۱۳۹۸ در سه شهر تهران(خانه هنرمندان)، شیراز(پردیس گلستان) و کیش(سینما لبخند) برگزار می‌شود، هفت فیلم از سینمای ایتالیا به نمایش درمی‌آید. در گزارش پیش روبه معرفی فیلم‌های این هفته فیلم می‌پردازیم.

«جاده نفت»:تنها مستند بلند برتولوچی
«جاده نفت» تنها فیلم مستند بلندی است که توسط برناردو برتولوچی ساخته شده است. موضوع این فیلم استخراج و توزیع نفت است.قسمت اول این فیلم، با موضوع استخراج نفت در ایران فیلم‌برداری شد. قسمت دوم، تانکری است که نفت را از خلیج فارس تا جنوا می‌برد و  قسمت سوم به خط لوله‌ای می‌پردازد که نفت را از ایتالیا به آلمان می‌برد.برتولوچی در ساخت این فیلم از ابراهیم گلستان کمک گرفته است.

«لازاروی خوشحال»: سفر قدیس ساده‌دل
«لازاروی خوشحال»، سومین اثر سینمایی از آلیس رورواچر کارگردان جوان ایتالیایی محصول سال ۲۰۱۸ است. این فیلم داستان آشنایی «لازارو» پسر کشاورزی که عده‌ای او را ساده لوح می خوانند با پسری نجیب زاده است. زندگی آن‌ها در روستای دورافتاده‌ای تحت سلطه آلفونسیا معروف به ملکه سیگار، می‌گذردو…«لازاروی خوشحال» تا کنون ۱۶ بار برنده جوایز مختلف  و ۴۵ بار نامزد جایزه در جشنواره‌هایی نظیر جشنواره کن، جشنواره شیکاگو، جشنواره فیلم اروپایی، جشنواره مستقل اسپیریت، گلدن گلاب، جشنواره فیلم ایتالیا لندن و جشنواره فیلم مونیخ شده است.

«جایی که سایه‌ها فرو می‌افتند»:داستان یک پرستار
«جایی که سایه‌ها فرو می‌افتند» محصول سال ۲۰۱۷ فیلمی است که در ۱۰۰ دقیقه داستان یک پرستار و دستیارش را به تصویر می‌کشد.داستان این فیلم درباره پرستاری به نام آنا و دستیارش، هانس است که در خانه سالمندانی کار می کنند که زمانی یتیم خانه‌ای بوده که در آن زندانی بوده‌اند و به نظر می‌رسد که هنوز هم در زمان و مکان گیر کرده‌اند. این فیلم سه بار نامزد جایزه در جشنواره‌هایی مانند استکهلم و ونیز شده است.

«تعادل»:مبلغ مذهبی و محیط زیست
«تعادل» یک درام ۸۹ دقیقه‌ای به کارگردانی وینچنزو ماررا است. این فیلم داستان جوزپه مبلغ مذهبی میانسال است. مدت زمان خدمت جوزپه به‌عنوان مبلغ مذهبی در آفریقا به پایان رسیده و او به کشورش بازگشته است. جوزپه از اسقف درخواست می‌کند تا برای جایگزینی دون‌آنتونیو، به شهر کوچکی در نزدیکی ناپل فرستاده شود. دون‌آنتونیو مشغول مبارزه با آلودگی محیط زیست شهر است که ناشی از انباشتن غیرقانونی زباله‌های صنعتی در منطقه‌ای به نام سرزمین آتش‌ها است، منطقه‌ای در حومه شهر که مافیای محلی در آن‌جا ضایعات و زباله‌های صنعتی را در فضای باز روی هم انباشته و می‌سوزانند.این فیلم یک بار برنده جایزه و دو بار نامزد جایزه در جشنواره‎هایی مانند جشنواره فیلم ونیز و BIFEST شده است.

«شجاع: یک قهرمان تنها»:مردی در میلان
مرد میانسالی به سختی سعی می کند با حفظ عزت خود، در میلان زندگی کند.این داستان فیلم «شجاع: یک قهرمان تنها» درامی ۱۰۷ دقیقه‌ای به کارگردانی جیانی آملیو است.فیلمی که تا کنون پنج بار برنده جایزه و پنج بار نامزد جایزه در جشنواره‌هایی مانند گلدن گلوب، ونیز، BIFEST شده است.

«مارتین ایدن»:یک داستان عاشقانه
«مارتین ایدن» فیلمی  در ژانر ماجراجویی به کارگردانی پیترو مارچلو است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این فیلم براساس رمانی با همین نام اثر جک لندن ساخته شده است. فیلم به زندگی ملوانی فقیر به نام مارتین ایدن می‌پردازد که با عزمی جزم و اراده‌ای پولادین، رویای داشتن تحصیلات و شهرت ادبی را در سر می‌پروراند. پس از آن که مردی جوان به نام آرتورو را از کتک خوردن نجات می‌دهد، به خانه او دعوت می‌شود و در آنجا با خواهرش النا ملاقات می‌کند. در ادامه، مارتین به النا علاقمند می‌شود.  این فیلم برنده بهترین بازیگر نقش مرد(لوکا مارینلی) در جشنواره ونیز و برنده جشنواره بین المللی تورنتو شده است. همچنین این فیلم در سه جشنواره دیگر هم نامزد شده است. این فیلم برای اولین بار در جشنواره ونیز اکران شد.

«مادرم»:طوفان عاطفی
این فیلم محصول سال ۲۰۱۵ به کارگردانی نانی مورتی است.داستان فیلم، حول زندگی مارگاریتا که یک کارگردان است، می‌گذرد. مادر او در بیمارستان است و فیلم‌برداری فیلمش، با حضور یک بازیگر آمریکایی کله‌شق، خوب پیش نمی‌رود. رابطه‌اش با دنیای پیرامونش بد است و او میان جاه طلبی کاری و سختی پذیرش مرگ مادر، سعی می‌کند خود را از یک طوفان عاطفی برهاند.فیلم «مادرم»، حال‌وهوای یک زندگی نامه را دارد. کارگردان، یک زن را برای نقش اصلی انتخاب کرده و خودش در نقش برادرِ او ظاهر می‌شود. و به این ترتیب تردیدها و کابوس‌های خود را با ما در میان می‌گذارد . «مادرم» فیلمی است غمگین که بارقه‌هایی از شوخی و رستگاری هم در آن به چشم می‌خورد. این فیلم ۱۲ برنده و ۲۴ نامزدی در جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم کن، شیکاگو، سزار، جوایز فیلم اروپایی، گلدن گلوب و… را کسب کرده است.

* منبع: هنر و تجربه

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi