شناسه خبر : 74203
سه شنبه 02 ارديبهشت 1399 , 15:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اقدامات نامرئی بنیاد در ایام کرونایی

اقدامات نامرئی بنیاد شهید برای جانبازان و والدین شهدا در ایام کرونایی

اگر شما جانباز یا عضوی از جامعه ایثارگری هستید به ما بگویید در روزهای کرونایی بنیاد شهید چه خدماتی در راستای مبارزه با شیوع این ویروس برای شما انجام داده و آیا مشکلی در این خصوص داشته اید؟

زهرا بختیاری: با آغاز روزهای کرونایی و درگیری عموم مردم در ایران اقداماتی در جهت عدم شیوع این بیماری انجام شد. اگر چه در روزهای ابتدایی شیوع این بیماری، به علت ابهاماتی که وجود داشت و هنوز زوایای زیادی از آن مشخص نبود اقدامات انجام شده محدودیت بیشتری داشت اما رفته رفته تسلط و آشنایی بر روند آن افزایش پیدا کرد که البته در موازی این موارد بر تعداد بیماران نیز افزوده شد.

در خبرها و توصیه های  منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، معلوم شد در حالی که همه مردم در معرض مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند اما چند دسته از افراد که بیماری های زمینه ای مثل آسم، مشکلات تنفسی، مشکلات ریوی و دیابت دارند احتمال ابتلایشان به کرونا بیشتر و درصد خطرناک بودن آن نسبت به بقیه مردم نیز بالاتر است. 

با شنیدن این خبر به یاد جانبازان افتادیم، خصوصا جانبازان شیمیایی و قطع نخاع و همچنین پدر و مادر شهدا که به دلیل سن بالایشان از جمله افراد پرخطر در مواجهه با کرونا هستند و این روزها بیش از پیش خبر شهادت و یا فوتشان به گوشمان می رسد.

همچنین در بخش فارس من خبرگزاری فارس پیگیر مطلبی شدیم که مخاطبان با بیش از 100 امضا از ما خواستند پیگیر اقدامات بنیاد شهید در این خصوص شویم.

در این مطلب مخاطبی نوشته بود: «با شیوع کرنا ویروس در سطح کشور طی 20 روز گذشته بنیاد جانبازان زحمت کشیده و فقط یک پیام بهداشتی جهت پیشگیری برای جانبازان شیمیایی ارسال کرده‌است.بهتر از هرکس بنیاد می‌داند که نفس کشیدن جانبازان فوق در شرایط نرمال نیز به سختی انجام شده و زمانی که مردم در خواب راحت شبانه هستند. این جانبازان حتی با اکسیژن تا صبح سرفه امانشان را می‌برد. در پیام بنیاد اعلام شده جانبازان از خانه خارج نشوند.مگر امکان دارد یک آدم در بیرون خانه کار نداشته باشد. بنیاد جانبازان نمی‌توانست حداقل یک پک بهداشتی تعدادی ماسک، مواد ضد عفونی و... که از نان شب برای این جانبازان واجبتر بوده و در هیچ داروخانه‌ای پیدا نمی‌شود. برای این بندگان خدا ارسال نماید. این چه رسیدگی به جانبازان است.

از تعدادی جانبازان خواستیم به ما بگویند آیا در این روزها بنیاد شهید که متولی اصلی این عزیزان برای حفظ سلامتی و تسهیل روند زندگیشان است، اقداماتی کرده؟  متاسفانه از این تعداد برخی ترجیح دادند اصلا در مورد این موضوع صحبت نکنند و برخی دیگر نیز با شوخی و کنایه گفتند: «ای بابا چه توقع هایی دارید» عده دیگری نیز با تعجب می پرسیدند: «مگر باید بنیاد کاری انجام دهد، ما کلا مدت هاست جایی به نام بنیاد شهید را فراموش کرده ایم.»

یک جانباز شیمایی دیگر گفت: «وقتی به رییس بنیاد شهید منطقه پیشنهاد دادم که ماسک و اقلام بهداشتی برای جانبازان شیمیایی که این روزها با کمبود این محصولات مواجه هستند، تهیه کنید گفت: راست می گویی ها. چه کمکی می توانی در این خصوص به ما کنی؟!»

با تعدادی از خانواده شهدا هم تماس گرفتیم اما آنها نیز تا امروز کمکی از بنیاد دریافت نکرده اند. 

این صحبت ها همه علی رغم مصاحبه ای بود که رییس بنیاد شهید در گفتگویی با معاونان خود در 7 فروردین 99 داشت. وی در این گفت و گو به برخی از خدمات بنیاد در زمینه مبارزه با کرونا اشاره کرده و گفته بود: 

«علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری توزیع اقلام بهداشتی که در کشور نیز کمیاب شده بود توسط ستاد مرکزی و بنیاد استان‌ها برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند جانبازان شیمیایی انجام شده و ادامه دارد و علاوه بر آن تلاش شده است از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها برای خدمات رسانی به ایثارگران نیز بهره‌برداری شود.»

اما سری زدیم به سایت بنیاد شهید تا ببینیم آنجا که از آخرین اخبار و اطلاعات این بنیاد می توان مطلع شد مطلبی مشاهده می کنیم؟ شاید جانبازان و خانواده شهدا به دلایلی از این کمک ها بی خبر هستند. 

در این سایت همچنین میرمرادی معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران در 30 فروردین 99 با اشاره به شیوع بیماری کرونا در بخشی از یک مطلب جملاتی شبیه جملات رییس بنیاد زده و می گوید:

با وجود محدودیت‌های اعتباری و مشکلاتی که برای اقلام بهداشتی در کشور وجود داشت، با تلاش‌های صورت گرفته در ستاد مرکزی و ادارات کل بنیاد در استان‌ها توزیع اقلام بهداشتی برای گروه‌های در معرض خطر ایثارگری از جمله جانبازان شیمیایی، والدین سالمند شهدا و جانبازان قطع نخاع انجام شده و همچنان ادامه دارد. 

سایت ایثار را که باز کنید تیترهایی به چشمتان می خورد که گل درشت و به قول معروف چشمگیر است. تیترهایی که اگر متن  آن را نخوانید در ذهنتان این متبادر می شود که بنیاد شهید چه اقدامات بسیاری در این راستا انجام داده است. در جای مشخصی از صفحه اصلی کادری با آلارم قرمز و آبی توجه شما را به خود جمع خواهد کرد که روی آن نوشته

«اطلاعیه‌های معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران برای بیماری کرونا ویروس»

در آن صفحه چهار اطلاعیه به جانبازان شیمیایی و خانوده شهدا و کل جامعه ایثارگری داده شده که در مجموع هر چهار اطلاعیه این عزیزان را به شستن دست در ایام کرونا ترغیب کرده است. همچنین در اطلاعیه اول تاریخچه ای از این ویروس را به جامعه ایثارگری می دهد. 

در اطلاعیه دیگری بنیاد شهید خطاب به این عزیزان که بیش از بقیه در معرض کرونا هستند، ضمن تاکید بر شستن دست ها آورده است: 

ایثارگران عزیز
با عنایت به آخرین اطلاعات و مطالعات در سطح کشور و جهان بهترین راه مبارزه و جلوگیری از گسترش این بیماری رعایت دقیق موازین بهداشتی و نکاتی است که به آن اشاره می‌شود:
۱- ایثارگران دارای بیماری زمینه‌ای از جمله بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مثل سرطان، شیمی درمانی، جانبازان شیمیایی و نخاعی و دارای بیماری‌های تنفسی ریوی و کبدی حتی‌المقدور از منزل خارج نشوند.
۲- مهمانی نرفته و مهمان نپذیرید.
۳- از استخر و اماکن ورزشی استفاده نکنید.
۴- در همایش‌ها و اجتماعات عمومی شرکت نکنید.
۵- به ملاقات بیماران نروید.
۶- اگر بیماری حاد و اورژانسی ندارید به مراکز درمانی مراجعه نفرمایید.
۷- از گوشت و تخم مرغ کاملاً پخته شده استفاده کنید.
۸- دست‌ها را مرتب بشویید.
۹- به‌صورت متناوب مایعات میل کنید.

اگر شما جانباز یا عضوی از جامعه ایثارگری هستید به ما بگویید در این مدت بنیاد شهید به جز درج این اطلاعیه ها در سایت چه خدماتی در راستای مبارزه با کرونا برای شما انجام داده و آیا مشکلی در این خصوص داشته اید؟

 

منبع: فارس
اینستاگرام
بنیلدشهید یعنی چی؟!!!
مگه سازمانی بنام بنیادشهید داریم.؟!!!!!؟؟
مطالب فکاهی ننویس لطفا.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi