شناسه خبر : 74204
سه شنبه 02 ارديبهشت 1399 , 16:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وقتی رئیس بنیاد شهید در غیبت صغری به سر می‌برد

رئیس بنیاد شهید در روزهای کرونا تنها کار جدی‌اش دادن پیام تسلیت بوده برای والدین شهدا و بعضا جانبازانی که به علت موقعیت جسمانی‌شان جزء افراد پرخطر در مواجهه با این بیماری بودند و به شهادت رسیدند.

وقتی رئیس بنیاد شهید در غیبت صغری به سر می‌برد/ ایثارگران بدون حامی در روزهای کرونایی

14 مرداد سال 98 به مناسبت روز خبرنگار بنیاد شهید و امور ایثارگران نشستی ترتیب داد تا خبرنگاران بتوانند طبق روالِ گذشتهِ اینگونه نشست ها سوالات خود را از بالا ترین مسئول بپرسند و از آخرین عملکردها مطلع شوند. 

با آغاز نشست اغلب خبرنگاران زمانی که باید در نوبت خود سوالی مربوط به مشکلات و مسائل بنیاد شهید مطرح کنند اولین سوالشان این بود که آقای شهیدی چه خبر؟ حالتان خوب است؟ پارسال دوست و امسال آشنا؟ 

خبرنگاران هر کدام سعی می کردند در قالب شوخی و کنایه، گله مندی خود را از حجت الاسلام شهیدی مطرح کنند چرا که حدود 2 سال خبری از او در جمع شان نبود. رییس بنیاد شهید بیماری ریوی را دلیل غیبت خود عنوان کرد و گفت: «با توجه به اینکه حالم رو به بهبود است پیگیری ها را با جدیت بیشتری انجام خواهیم داد.» اوایل همان سال 98 بود که وی به علت بیماری حاد ریوی در بیمارستان بستری شده بود و باید روزهای بیشتری را برای گذراندن دوران نقاهتش  می  گذراند.

قرار شد از آن به بعد ارتباطش با اصحاب رسانه بیشتر شده و جامعه ایثارگری هر چه بیشتر در جریان فعالیت های بنیاد شهید قرار گیرد. 

*غیبت صغرای آقای رییس

سوال خبرگزاری فارس علاوه بر چرایی علت غیبت وی در آن نشست، این بود که چرا وقتی حال شما مساعد نیست و به نظر می رسد توان اداره این بنیاد عریض و طویل را ندارید میز مسئولیت را به شخص دیگری واگذار نمی کنید؟ و دیگر موضوعی که این خبرگزاری به آن اشاره کرد و بارها و بارها در مورد آن گزارش و مصاحبه منتشر کرده، بیمه دی و خدمات مربوط به آن بود. 

اما جوابی که از شهیدی دریافت شد مانند جواب دیگر سوال خبرنگاران بود. پاسخ هایی غیرکارشناسی و رفع تکلیفی که شاید بتوان گفت: جملاتی که گفته می شد تا بالاخره حرفی گفته شود. 

اما در حالی که دوباره 9 ماه از آن نشست می گذرد غیبت صغرای آقای رییس تمام نشده و گویا ایشان همچنان توان فعالیت بیشتر را ندارد. 

*خودسوزی هایی که پیام مظلومت را فریاد می زد

مشکلاتی که در این سالها مطرح بود نه تنها حل نشده بلکه جدی تر و بیشتر و گاهی وخیم تر نیز شده است. برای مصداق می توان دوباره به بیمه دی اشاره کرد که یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ایثارگری به خصوص جانبازان، در مورد آن است. مشکلاتی که موجب شد در ماه آخر تابستان سال گذشته چند تن از عزیزان جانباز اقدام به خود سوزی کنند تا شاید فریاد مظلومیت و اعتراضشان به گوش کسی برسد و فریادرسی پیدا شود. اما نه تنها بنیاد سعی کرد با توجیهی این موضوع را سرپوش بگذارد بلکه اقداماتش در حد برداشتن نگهبان جلوی درب بنیاد شهید قم بود که چرا نتوانسته از ورود یک جانباز جلوگیری کند؟ 

*ایثار بیمه دی؛ شوخی یا جدی!

بیمه دی با مشکلات عدیده ای رو به روست و چون توان مالی اندکی دارد و نمی تواند چنین جامعه هدفی را حمایت کند نه تنها بدهی های زیادی بالا آورده بلکه به همین علت بیمارستان ها و پزشکان طرف قرارداد یکی پس از دیگری ارتباطشان را با این بیمه قطع کردند. در خبرگزاری روزی نبود که جانبازی تماس نگیرد و شکایت نبرد از بی کفایتی این بیمه. 

یکی دیگر از مشکلات جانبازان اعصاب که برخی به علت مشکلاتشان مجبورند در آسایشگاه ها زندگی کنند و خانواده هایشان با آن مواجه بودند این بود که بنیاد شهید این آسایشگاه ها را بعضا به بیمارستان خصوصی تبدیل کرده و حال آنها به علت قانونی که بیمه دی گذاشته باید به خانه می رفتند و دوباره به بیمارستان مراجعه می کردند برای بستری شدن. جانبازانی که امکان ماندن در خانه به علت حال جسمی و روحی شان خطرناک بود و می توانست مشکلات جدی ایجاد کند. 

*اظهار نظر عجیب معاون رییس بیناد شهید 

اما در همین ایام ناگهان خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دوباره مسئولیت بیمه درمانی جامعه ایثارگری به عهده بیمه گذاشته شد. 10 آذر سال 98 با معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید تماس گرفتیم تا تعجبمان از این تصمیم پاسخ داده شود که وی گفت:  اغلب بیماران بستری از این بیمه درمانی ابراز رضایت کردند و تنها تعدادی از افراد که مشکلات سرپایی داشتند با مشکلاتی مواجه شدند. 

یکی دیگر از مسائل جدی در بنیاد شهید گمانه زنی هایی است مبنی بر فساد مالی گسترده که باعث شده عده ای نگذارند گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید که سالهاست آماده قرائت در مجلس است، خوانده شود. 

*قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس چه شد؟

مجتهد مشاور حقوقی جانبازان که یکی از افراد کلیدی برای جمع آوری اطلاعات و اسناد برای کمیته تحقیق و تفحص بود سال گذشته با گلایه فراوان در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت: حدود سه سال 45 نفر با هزینه حدود 400 میلیونی برای انجام این کار تحقیقی فعالیت کردند که نتیجه آن در قالب یک گزارش توسط خجسته نماینده مجلس به علی لاریجانی رییس مجلس داده شد. این گزارش به موضوعاتی با محور تخلفات بانک، بیمه و صرافی دی، تخلفات سازمان اقتصادی کوثر، تخلفاتی درحوزه اعطای درصد جانبازی، تخلفاتی در استخدام نیروها و اعطای تسهیلات به جانبازان و ایثارگران و البته تخلفاتی در زمینه برخی واگذاری‌ها و مناقصه‌های مشکوک تنظیم شده بود. اما خبری از پیگیری آن نشد که نشد. حتی یکبار که ما نزد قاضی یکی از پرونده ها رفتیم در خصوص بانک دی، دیدیم فقط اصل گزارش نزد قاضی هست و ضمائم پیوست نشده. وقتی مطلب را  توضیح دادیم ایشان مایوسانه حرف زد وبه صورت کلی گفت که کاری از دست او برنمی‌آید. البته این صحبت مربوط به دوره قبل قوه قضاییه است. شنیدن این حرف ها برای ما خیلی مایوس کننده بود، البته با تغییراتی که در قوه قضاییه انجام شده امیدوار شدیم اتفاق جدیدی رخ دهد.

اما یک موضوع دیگر از این دردنامه مثنوی هفتاد من کاغذ مشکلات بنیاد شهید مربوط است به ماه آخر سال گذشته و شروع بیماری کرونا که همچنان ادامه داشته و تا مدت نامعلومی ادامه خواهد داشت. 

*اقدامات نامرئی بنیاد شهید در روزهای کرونایی

رییس بنیاد شهید در این ایام تنها کار جدی اش دادن پیام تسلیت بوده برای والدین شهدا و بعضا جانبازانی که به علت موقعیت جسمانی شان جزو افراد پر خطر در مواجهه با این بیماری بودند و به شهادت رسیدند. همچنین دادن وعده های واهی مثل دادن پک های بهداشتی به جانبازان و دادن حقوق به برخی جانبازان زیر 25 درصد که با مشکلات مالی رو به رو هستند. این درحالی است که طی روزهای اخیر برخی جانبازان در تماس با این خبرگزاری اعلام کردند در ماه های اخیر حدود 300 هزار تومن بدون اطلاع قبلی از حقوقشان کسر می شود. پیگیری های خبرگزاری فارس تا این لحظات بدون پاسخ مانده و  پاکدل معاون تعاون شهیدی از پاسخگویی به این موضوع شانه خالی کرده و سکوت اختیار کرده است.  

وعده هایی که آنچنان در سایت مربوط به بنیاد شهید منعکس می شود که برخلاف متن خبر توخالی و واهی بوده است. 

*اداره بنیاد شهید بر عهده چه کسی است؟

رییس بنیاد شهید که خود به علت مشکلات ریوی و سن بالایی که دارد از جهات مختلف در خطر مبتلا به کرونا هست چطور می تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد؟ او که سه سال در غیبت صغرا به سر می برد چرا خدمت رسانی به جامعه ایثارگری را به فرد تازه نفسی نمی دهد؟

آنچه در بازخورد فعالیت های بنیاد نمایان است چرخاندن چرخ بنیاد شهید توسط معاونان شهیدی است و عملا تنها حجت الاسلام شهیدی اسما رییس این بنیاد است. معاونانی که روی صندلی ریاست جا خوش کرده اند و از وضع موجود و نبود یک رییس کارآمدتر و جدی تر خرسند هستند. آنهایی که تمام تلاششان را می کنند تا مانعی شوند بر تصمیم رییس جمهور که گفته می شود قصد تغییر در ریاست این بنیاد را دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi