شناسه خبر : 75313
یکشنبه 18 خرداد 1399 , 11:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سلسله مطالبی در باره ناآرامی های آمریکا

نمی توانم نفس بکشم- نهمین روز

همچنین در نیویورک و شماری از دیگر شهرهای آمریکا، پلیس در ابراز همدردی با قتل جورج فلوید و به نشانه احترام به معترضین به قتل وی، بارها در برابر آنان زانو زده است.

ناآرامی های آمریکا
نمی توانم نفس بکشم-16

 

امروز نهمین روز ناآرامی ها در آمریکا است. این ناآرامی ها از روز پنج خرداد (25 می) با قتل یک سیاهیوست 46 ساله به نام جورج فلوید توسط پلیس، آغاز شد.
بارزترین تحول ناآرامی های این روزها رفتار پلیس است.
یک هفته پس از شروع ناآرامی ها دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، از فرمانداران ایالت ها و شهرداری ها خواست با به کارگیری گارد ملی بر خیابان ها مسلط شوند.
وی همچنین تهدید کرد اگر مقام های یادشده نتوانند آرامش را برقرار کنند خود با اعزام نیروی نظامی به اعتراضات پایان خواهد داد.
با دستور رییس جمهوری انتظار می رفت سرکوب شدت گیرد، اما به نظر می رسد واکنش پلیس عکس این بوده است.
شگفت انگیزترین واکنش پلیس از سوی رییس پلیس هیوستون بود. وی که پس از سخنان دونالد ترامپ با سی ان ان گفتگو می کرد؛ گفت که پلیس در پی تسلط نیست بلکه در پی همراهی با اندیشه و احساس مردم است.
وی خطاب به رییس جمهوری آمریکا در مورد برخورد خشن با معترضین گفت: اگر حرف سازنده ای برای گفتن نداری دهانت را ببند و زندگی جوانانی را که در سنین بیست سالگی هستند به خطر نیانداز.
همچنین در نیویورک و شماری از دیگر شهرهای آمریکا، پلیس در ابراز همدردی با قتل جورج فلوید و به نشانه احترام به معترضین به قتل وی، بارها در برابر آنان زانو زده است.
اقدام دیگر پلیس دلجویی از خانواده مقتول بوده است. روز گذشته رییس پلیس نیویورک با برادر جورج فلوید در کلیسایی در این شهر دیدار کرد و اعلام داشت که پلیس آنچه را که در مینیاپولیس (رویداد قتل جورج فلوید) گذشت، محکوم می کند.
در همین حال، دادستان کل ایالت مینه سوتا، کیت الیسون، اتهام پلیسی را که با فشار زانو روی گردن جورج فلوید باعث قتل وی شده بود، از قتل غیر عمد و درجه سه به قتل درجه دو تغییر داد و سه پلیس دیگر را که تا کنون اتهامی علیه آنان طرح نشده بود، به معاونت در جرم متهم و بازداشت کرد.
به گفته دادستان کل مینه سوتا این تصمیم به نفع اجرای عدالت در مورد قتل جورج فلوید، خانواده اش، جامعه و ایالت مینه سوتا است.
وی گفت که این تصمیم بر اساس شواهد جمع آوری شده اتخاذ شده است و نه فشار معترضین و افکار عمومی!
اما تغییر اتهام از قتل غیر عمد به قتل درجه دو به چه معناست؟
مفهوم قتل غیر عمد کم و بیش روشن است. برای مثال اگر در برخورد تصادفی دو خوردو فردی جان خود را از دست بدهد قتل غیرعمد رخ داده است، چرا که راننده خاطی پیشاپیش برای قتل برنامه ریزی نکرده و عمدی در کار نبوده است. به عبارتی قتل ناخواسته رخ داده است.  
در قتل درجه یک، مرتکب قتل پیشاپیش برنامه ریزی می کند و با نیت قبلی و با هدف به هلاکت رساندن طرف مقابل دست به اقدام می زند.
در قتل درجه دو، مرتکب جرم از قبل برای کشتن فرد برنامه ریزی نمی کند اما در حین درگیری  ضربه ای وارد می کند که می تواند منجر به هلاکت طرف مقابل شود.
پلیسی که با فشردن زانو بر گلوی جورج فلوید سبب مرگ وی شد، اکنون با چنین اتهامی رو به رو است.
اما نرمش قابل توجه پلیس و رفتار مسالمت جویانه اش تا چه میزان به کاهش تنش و پایان ناآرامی ها کمک خواهد کرد؟

حشمت الله رضوی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi