شناسه خبر : 75314
دوشنبه 19 خرداد 1399 , 11:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سلسله مطالبی در باره ناآرامی های آمریکا

نمی توانم نفس بکشم- دهمین روز

بجز رییس جمهوری آمریکا، همه مقام ها و جناح های سیاسی می کوشند اعتراضات را به سوی رفتارهای مسالمت آمیز سوق دهند...

ناآرامی ها در آمریکا
نمی توانم نفس بکشم-17

 

بجز رییس جمهوری آمریکا، همه مقام ها و جناح های سیاسی می کوشند اعتراضات را به سوی رفتارهای مسالمت آمیز سوق دهند.  
دیروز اشاره کردم که پلیس گام های چندی برای آرام کردن اعتراض ها برداشته است. مهم ترین این ها زانو زدن پلیس در برابر تظاهر کنندگان و ابراز همدردی با احساسات جریحه دار شده آنان در پی قتل جورج فلوید بود.  
دادستان کل مینه سوتا، ایالتی که جورج فلوید در آن به قتل رسید، نیز اتهامات جدیدی را علیه چهار پلیسی که در قتل وی مشارکت داشتند، مطرح کرد و متهم اصلی، که به قتل غیر عمد متهم شده بود، اکنون با اتهام قتل شبه عمد رو به رو است.
باراک اوباما، رییس جمهوری پیشین آمریکا، نیز طی مقاله ای از تظاهرات مسالمت آمیز حمایت و توسل به خشونت را رد کرد. وی نوشت: در اخبار زن مسن سیاهپوستی را دیده ام که تنها خوار و بار فروشی محله اش در حومه به آتش کشیده شده و گریه می کند.
به گفته وی: "اعتراض و نافرمانی مدنی اغلب تنها سبب توجه نظام سیاسی به آنانی می شود که به حاشیه رانده شده اند"، و افزود: "انتخاب مقام های حکومتی که بتوانند تغییرات واقعی ایجاد کنند نیز ضروری است."
انتظار می رود برگزاری مراسم یادبود جورج فلوید و پوشش گسترده آن توسط رسانه ها نیز به میزان زیادی به آرام شدن جو ملتهب اعتراض ها کمک کند. در سخنرانی های این مراسم عمدتا بر اصلاح نظام قضایی و اجرای عدالت تاکید شد و رفتار و گفتار ترامپ مورد انتقاد قرار گرفت.
اما در روزهایی که ناآرمی های آمریکا در جریان بوده و وقایع نگاری آن را، به طور خلاصه، منتشر کرده ام شماری از دوستان خرده گرفته اند که ایران خود هزاران مشکل دارد و اگر کسی می خواهد بنویسد باید در مورد بی عدالتی ها و مشکلاتی بنویسد که در ایران در جریان است.
از آنجا که معتقدم هر کسی حداقل بخشی از واقعیت را می گوید و نه تمام آن را، به دوستان یادآوری کرده ام که هر نظری در مورد رویدادهای ایران و مشکلاتش داشته باشیم، که البته نگاه خاص خود را دارم، به عنوان فردی که در رشته روابط بین الملل تحصیل کرده و حداقل بیست سال در صفحه خارجی و بین الملل مطبوعات کار کرده ام نمی توانم بنا به دلیل ذکر شده از پرداختن به مسائلی را که در راس نظام بین الملل می گذرد، صرف نظر کنم. خواه از زاویه نظریه سیستم ها و یا نظریه وابستگی متقابل به مسائل جهانی نگاه کنیم، هر رویداد و تحولی در آمریکا بر زندگی همه ساکنان دهکده جهانی، از جمله ایران، اثر می گذارد و آگاهی از آن ضروری است.  
اما اکنون که بحث به مسائل ایران و آمریکا رسید، جا دارد به نقل از نیویورک تایمز اعلام کنم که مایکل وایت، بازداشتی نیروی دریایی آمریکا، دیروز (پنچشنبه، 15 خرداد) آزاد شده و راهی آمریکا است.  
به گزارش نیویورک تایمز، آزادی وایت، به عنوان بخشی از مبادله زندانیان، تازه ترین شاهدی است که نشان می دهد با وجود خصومت متقابل، مقامات ایران  و دولت ترامپ با یکدیگر در ارتباط اند.
در همین حال وزیر خارجه آمریکا، مایک پمپئو، گفته است خوشحال است که مقام های ایران "در باره این موضوع رفتار سازنده ای داشته اند.”
 از سوی دیگر مقام های قضایی فدرال در آتلانتا ترتیبات آزادی یک پزشک ایرانی آمریکایی را تکمیل کرده اند. فرد یاد شده ماتیو طائری است که همچنین به نام مجید طاهری شناخته می شود. نامبرده در سال 2018 به اتهام تخطی از مقررات صادرات بازداشت شد.
وی سال ها در فلوریدا و آتلانتا زندگی کرده است اما وکیل وی، استیون برن، می گوید اجازه دارد به ایران برود.
آزادی وایت، دریادار آمریکایی، یک روز پس از آن صورت می گیرد که سیروس اصغری دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا آزاد و روز چهارشنبه (14 خرداد) وارد تهران شد. 

حشمت الله رضوی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi