شناسه خبر : 76356
دوشنبه 23 تير 1399 , 09:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سامانه نظامی به قلدری رژیم صهیونیستی در سوریه پایان می‌دهد

 
 
 
 

مصاحبه| کارشناس نظامی سوری: تقویت سامانه نظامی به قلدری رژیم صهیونیستی در آسمان سوریه پایان می‌دهد

«محمد عباس» کارشناس نظامی و سرلشکر بازنشسته ارتش سوریه با تأکید بر اینکه «همکاری نظامی ایران و سوریه چارچوب همکاری آینده را ترسیم می‌کند» گفت: تقویت سامانه نظامی سوریه به قلدری رژیم صهیونیستی در آسمان این کشور پایان می‌دهد.

 «علی ایوب» وزیر دفاع سوریه و «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در دمشق در زمینه گسترش‌‌ همکاری‌های نظامی همه‌جانبه توافقنامه‌ای امضا کردند.

بشار اسد در دیدار با سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  ایران ضمن ابراز خرسندی از نتایج نشست‌های سوری و ایرانی و امضای توافقنامه همکاری نظامی، آن را بیانگر سطح روابط دو کشور دانست و گفت: این توافق حاصل سال‌ها کار مشترک و همکاری در زمینه رویارویی با جنگ تروریستی علیه سوریه و سیاست‌های خصمانه علیه دمشق و تهران است.

درباره این توافقنامه و اهمیت راهبردی آن مصاحبه‌ای با سرلشکر «محمد عباس» نظامی بازنشسته و تحلیلگر امور امنیتی و نظامی سوریه انجام دادیم که متن کامل این مصاحبه در زیر می‌آید:

تسنیم: همان‌طور که می‌دانید توافقنامه نظامی فراگیری برای تقویت همکاری نظامی و امنیتی در زمینه‌های مختلف در جریان سفر اخیر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به سوریه به امضای مقامات دو کشور رسید، آیا می‌توانید درباره جزئیات بیشتری از این توافقنامه صحبت کنید و اهمیت آن را در چارچوب روابط همکاری نظامی بین دو کشور تشریح کنید؟

محمد عباس: جزئیات این توافقنامه را وزیر دفاع سوریه و رئیس ستاد کل مشترک نیروهای مسلح ایران اعلام کردند و از همکاری نظامی در همه زمینه‌های نظامی سخن گفتند، این بدان معنا است که همکاری و هماهنگی و ارتقای سطح همکاری راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی در چارچوب آموزش نظامی، تربیت کادر فرماندهی، آموزش رزمی و همکاری فنی و نظامی وجود دارد، همچنین این به‌معنای آن است که ساختار همکاری از جهت کیفیت، شبکه‌سازی و انسجام در عملکرد و عملیات میدانی از ارتقای بیشتری برخوردار خواهد بود. این انسجام و شبکه سازی باعث شد که تروریسم در بسیاری از مناطق سوریه شکست بخورد. این انسجام و همیاری بین نیروهای محور مقاومت در برابر تروریسم باعث شد تا فاکتورهای قدرت و توانمندی رزمی ارتش سوریه ارتقا بیابد و این موفقیت‌ها در سطح عملیاتی و راهبردی و تاکتیکی به‌دست آید.

درخصوص محتوای این توافقنامه، صحبت همچنین از توسعه توانمندی‌های رزمی در میان است. از جمله، مسئله پدافند هوایی و سایر تخصص‌ها و فناوری‌های دیگر نظامی.. این ابزارها و قدرت‌ها به طرز کیفی تکامل و ارتقا خواهند یافت. وقتی از بحث کیفی صحبت می‌کنیم منظورمان این است که وضعیت هم اکنون خوب است اما از نظر کیفیت، بهتر و از نظر عملکرد کیفی در چارچوب اجرای این مأموریت‌ها خواه از منظر دقت یا موثر بودن ارتقا خواهد یافت. این بدان معنا است که ما با یک وضعیت بسیار متحول و پیشرفته در زمینه ارتقای عملکرد کیفی نیروهای مسلح سوریه در چارچوب همکاری و هماهنگی بین دو کشور دوست ایران و سوریه روبرو هستیم. در نتیجه، توافقنامه جامع نظامی در سطح انتظارات از آن، به اهدافی راهبردی منجر خواهد شد.

اهمیت توافقنامه از این نظر است که همکاری نظامی بین دو کشور را تقویت و چارچوب همکاری آینده را نیز ترسیم خواهد کرد که این امر به نوبه خود ارتقای کیفی عملکرد محور مقاومت در برابر تروریسم را تضمین خواهد کرد. من منظورم فقط سوریه نیست بلکه منظورم محور مقاومت در برابر تروریسم است که قدرت بیشتری برای اجرای مأموریت‌های محوله برای مهار قلدری آمریکا و مهار حرکت خزنده آمریکا در منطقه و جلوگیری از تداوم این امر خواهد داشت. این امر همچنین بدان معنا است که کیفیت و عملکرد و توان نیروهای مسلح سوریه نیز ارتقا خواهد یافت و آنها از توان بیشتری برای اجرای مأموریت‌های محوله برخوردار خواهند شد. این توافقنامه همچنین از آن جهت حائز اهمیت است که دریچه ورود فناوری نظامی و تکنولوژیک برتر ایران است که امروز برجسته است و یک فاکتور تعیین کننده در فاکتورهای نبرد برای کسب پیروزی‌های بعدی به شمار می‌رود.

تسنیم: از نظر شما صحبت سرلشکر باقری که اعلام کرده ایران سامانه های پدافندی هوایی را تقویت خواهد کرد، چه پیامی دارد؟

محمد عباس: صحبت سردار باقری درخصوص تقویت سامانه پدافند هوایی سوریه تنها یک مثال است و وی این گفته را به عنوان مثالی درچارچوب همکاری نظامی بین ایران و سوریه مطرح کرد. این صحبت بدان معنا نیست که صحبت فقط از تقویت سامانه پدافند هوایی است بلکه شخصاً فکر می‌کنم که سردار باقری این صحبت را به عنوان یک مثال درخصوص نوع همکاری نظامی مطرح کرد و منظور این بود که توسعه سامانه پدافند هوایی سوریه یکی از اولویت‌های توافقنامه جامع نظامی بین سوریه و ایران خواهد بود. صحبت سردار باقری همچنین حاوی این پیام (خطاب به دشمنان) بود که اگر شما قلدرها فکر می‌کنید که این آسمان (آسمان سوریه) ملک شما خواهد بود که در آن جولان دهید، باید بدانید که برای همیشه اینگونه نخواهد بود و این آسمان فقط از آن سوریه و کسانی است که در برابر تروریسم دفاع می‌کنند و با تروریسم آمریکا می‌جنگند. با تقویت عملکرد سامانه پدافند هوایی سوریه ما شاهد عملکرد و قدرت بیشتر این سامانه برای پاسخ و مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی خواهیم بود و در نتیجه، این وضعیت به این قلدری و این تلاش‌های آمریکا و صهیونیست‌ها برای دست اندازی به آسمان سوریه پایان خواهد داد.

تسنیم: ابعاد توافقنامه جامع نظامی ایران و سوریه در این برهه زمانی چیست و چه تغییراتی در سطح میدانی ایجاد خواهد کرد؛ خصوصاً که رسانه های صهیونیستی از این توافقنامه ابراز نگرانی کرده‌اند و به عنوان مثال، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت که شاید ببنیم که ایران سامانه پدافندی "خرداد 3" را به سوریه ارسال کند که پهپاد بزرگ و پیشرفته " Global Hawk " آمریکا را در تیرماه 2019 سرنگون کرد.

محمد عباس: درباره ابعاد توافقنامه در این برهه زمانی باید بگویم که این امر تأکیدی بر انسجام محور مبارزه با تروریسم و مقاومت در برابر تروریسم است. این توافقنامه همچنین بر افزایش کیفی توانمندی این محور تأکید می‌کند. توافقنامه جامع نظامی بین ایران و سوریه نشان می دهد که ابتکارعمل در دستان صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها باقی نخواهد ماند بلکه برای تحقق اهداف راهبردی در چارچوب پایداری، استقامت و دفاع به  محور یاد شده منتقل خواهد شد. ما این پایداری در دفاع را شاهد بودیم که توانست در طول سالهای گذشته همه ضربات دشمنان را مهار و خنثی کند؛ خصوصاً که ما تلاش آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به حاکمیت ملی سوریه و نیروهای مسلح سوریه و اجرای حملات هوایی موشکی و پهپادی آنها برای رسیدن به اهدافشان را شاهد بودیم اما حقیقتاً نتوانستند به این اهداف خود برسند.

علاوه بر این، امروز این توافقنامه تأکید می‌کند که با وجود همه تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تلاش این کشور برای ضربه زدن به اقتصاد ملی سوریه و پایداری شهروندان سوری و پایداری مقاومت، این مقاومت قادر است که ابتکار عمل را در دست داشته باشد و امروز وارد مرحله پیشرفته‌ای از موفقیت دفاعی شود. منظور از موفقیت دفاعی این است که ما برای دفاع، حمله خواهیم کرد. یعنی در چارچوب دفاعی، حمله و دفاع خواهیم کرد. این بدان معنا است که شما از میهن و توانمندی‌ها و ملت خود دفاع می‌کنید. این دفاع بدان معنا است که شما ابتکار عمل هجومی را به‌دست خواهید داشت تا جلوی تداوم این تجاوزگری علیه ملت سوریه را بگیرید.

از ابعاد دیگر توافقنامه جامع نظامی بین ایران و سوریه این است که بیانگر عرصه نبرد از تهران تا سوریه و یمن و لبنان است. این توافقنامه حکایت از آن دارد که عرصه مقاومت در برابر تروریسم درنگ و تردید نخواهد کرد و به هم پیوسته است و به این روند ادامه خواهد داد.همچنین می‌توانیم بگوییم که یک بُعد ژئو استراتژیک در امتداد جغرافیا از دمشق تا تهران و بیروت وجود دارد که از بغداد عبور می‌کند.

درخصوص امضای توافقنامه جامع نظامی ایران و سوریه در این برهه زمانی نیز باید بگویم که زمان به نفع مقاومت خواهد بود و هرکس به فاکتور زمان درخصوص دشمن صهیونیستی – آمریکایی دل بسته است، ناکام خواهد بود زیرا اراده مقاومت بسیار قویتر و قدرت کیفی و رزمی بالایی که از آن برخوردار خواهد شد و در دستان نیروهای مسلح سوریه خواهد بود و  قادر خواهد بود که رفتار تجاوزگرانه آمریکا را مهار کند و از توان بیشتری برای مقاومت برخوردار خواهد بود.

علاوه بر این، خانه عنکبوت صهیونیستها در انتظار قصاص عادلانه خواهد بود و هزینه آن را خواهد پرداخت و آمدن چنین روزی دور نیست. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نگران ارسال سامانه خرداد 3 به سوریه از سوی ایران است؟ بله، ایران در تقویت توانمندی پدافند هوایی سوریه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و در این زمینه تردیدی به خرج نخواهد داد. امروز این توافقنامه چارچوبی را تدوین و همکاری راهبردی بین نیروهای مسلح سوریه و ایران را تحقق می بخشد؛ بویژه که گفتیم که ما درچارچوب یک محور واحد مقاومت در برابر تروریسم قرار داریم و ضروری است که این هم پیمانی تأکید کند که نیازمند هماهنگی و همکاری در زمینه توانمندی‌های رزمی ارتش های دو کشور و اقدامات مربوط به مقابله با قلدری آمریکا و تروریسم صهیونیست‌ها و حامیان آنها است که در چارچوب ائتلاف متجاوزان علیه سوریه و ملت‌های مظلوم عمل می‌کنند. قدرت‌های استکباری دشمن نخواهند توانست به اهداف خود در آینده برسند و با شکست و ناکامی بیشتری به خواست خداوند روبرو خواهند شد.

پهپاد گلوبال هوک آمریکا در واقع یک پهپاد پیشرفته و بزرگ و به منزله افتخار صنایع آمریکا است اما به وسیله یکی از انواع سامانه‌های پدافند هوایی ایران یعنی "خرداد3" سرنگون شد. این بدان معنا است که ما شاهد تحول و پیشرفت در زمینه انواع ابزارهای پدافند هوایی مدرن و جدید و بکارگیری آنها خواهیم بود که وارد عرصه درگیری در سوریه خواهند شد و همچنین صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نیز تلاش خواهند کرد که سامانه‌های جدیدی و ابزارهای پیشرفته‌ای را ارائه کنند اما فکر می‌کنم که اینها نیز در دروازه های آسمان سوریه بار دیگر سرنگون خواهند شد. معتقدم که ما در محور مقاومت در برابر تروریسم همه نیروها و اهرم‌های لازم را در اختیار داریم که بینی این رژیم صهیونیستی را به خاک ذلت و خواری بمالیم.

با سرنگونی پهپاد گلوبال هوگ آمریکا با سامانه موشکی "خرداد3" آمریکای قلدر و فناوری این کشور خوار و خفیف شد. شاید سامانه‌های پدافندی پیشرفته‌تر و مدرن‌تر از این سامانه نیز ایران داشته باشد. فکر می‌کنم که ما در روزها و هفته های آینده استحکام و تقویت بیشتری در سامانه پدافند هوایی سوریه در رده‌ها و تخصص‌ها و ابزارهای مختلف و صفوف نیروهای مسلح خواهیم داشت.

تسنیم: بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جریان دیدار خود با سردار باقری از نتایج نشست های دوجانبه بین ایران و سوریه و امضای توافقنامه همکاری نظامی و فنی بین دو کشور ابراز خرسندی کرد و آن را بیانگر سطح روابط راهبردی بین تهران و دمشق و نتیجه سالها فعالیت مشترک و همکاری برای مقابله با جنگ تروریستی علیه سوریه و سیاست‌های خصمانه علیه تهران و دمشق توصیف کرد. شما از محتوای این کلام چه چیزی برداشت می کنید؟

محمد عباس: ساختار همکاری بین نیروها و اعضای محور مقاومت در برابر تروریسم آمریکا مستحکم و ناگسستنی است و آنها بر حاکمیت و آزادی و ایمان راسخ به خداوند پافشاری می‌کنند. این پیوند مستحکم ثمربخش بوده و به شکل گیری روابطی راهبردی بین ایران و سوریه و محور مقاومت در برابر تروریسم منجر شده است. به طور قطع، این وضعیت ماحصل سالها کار مشترک و همکاری بین دمشق و تهران است که در واقع امروز در قالب یک همکاری نظامی فراگیر در همه زمینه‌ها به اوج تجلی خود رسیده است.

به نظرم، این همکاری نظامی بزودی نه تنها باعث تولید فاکتورهای قدرت مستحکم‌تر و توانمند‌تر برای مقابله با حملات (دشمنان) خواهد شد بلکه توانمندی‌ها برای حرکت به سمت ابتکارعمل‌های هجومی را افزایش خواهد داد و گزینه‌های اندکی پیش روی این رژیم صهیونیستیِ سست تر از خانه عنکبوت خواهد گذاشت. اولین گزینه پیش روی این رژیم، رفتن از فلسطین و قدس خواهد بود و دومین گزینه این خواهد بود که جایی در سرزمین فلسطین نخواهد داشت. سومین گزینه هم این خواهد بود که از جایی که آمده، به آنجا برگردد .

معنای همه این گزینه‌ها این خواهد بود که رژیم صهیونیستی موجودیتی در این سرزمین نخواهد داشت. برخی دل به این بسته‌اند که آمریکا توانمند است و می‌تواند. بله، آمریکا می‌تواند بدون زیان و تلفات یا کمترین زیان از این جغرافیا خارج شود زیرا اصولا منطقه مخالف حضور آمریکا است و اراده ملت‌های این منطقه به‌دنبال ساختن آینده‌ای جدید برای خاورمیانه‌ایِ عاری از حضور آمریکا است که ما سرور و آقای خود باشیم.

ما دنباله روی آمریکا و نظایر آن نیستم. امروز می توانیم با اطمینان از سطح همکاری راهبردی بین سوریه و ایران تأکید کنیم که این همکاری ادامه خواهد یافت و هماهنگی و همکاری و تبادل تجربیات و توانمندی‌های رزمی و استفاده از این پایداری اسطوره‌ای ملت سوریه روند صعودی خواهد داشت. این ائتلاف مستحکم محور مقاومت در برابر تروریسم برای پایان دادن به تجاوزگری آمریکا است که می‌خواهد به منطقه ضربه بزند. ما در آینده بسیار نزدیک شاهد تحولی راهبردی در روند درگیری خواهیم بود و این تحول با اراده ملت‌های ما در سوریه و ایران محقق خواهد شد.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi