شناسه خبر : 76960
چهارشنبه 22 مرداد 1399 , 10:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش خواندنی نیویورک تایمز از بحران‌های عجیبی که آمریکا را احاطه کرده

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» طی یادداشتی با اشاره به بحران‌هایی که این روزها آمریکا را احاطه کرده نوشته: «آمریکا شبیه کشورهای بحران زده غرب آسیا مثل لبنان شده است».

بحران کرونا، رکود شدید اقتصادی، اعتراضات گسترده علیه نژادپرستی و اختلافات شدید سیاسی بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه وضعیت آمریکا را به جایی رسانده که «نیویورک تایمز» با انتشار یادداشتی «شاید» بی‌سابقه نوشته، آمریکا شبیه کشورهای بحران زده غرب آسیا مثل لبنان شده است. «توماس فریدمن»، نویسنده معروف آمریکایی در این یادداشت می‌گوید: «بعد از آنکه اخباری درباره انفجار وحشتناک در بیروت شنیدم و اینکه گمانه‌زنی می‌شد این ممکن است کار چه کسی باشد، ذهنم به سمت ضیافت شام حدودا ۴۰ سال پیش با مالکوم کر، رئیس‌وقت دانشگاه آمریکایی بیروت کشیده شد. در آن میهمانی، شخصی به طوفان تگرگ غیرمعمول در بیروت اشاره کرد که دو شب ادامه داشت. هر کس ایده‌ای درباره تحولات آب و هوایی داشت اما مالکوم ناگهان از حاضران پرسید فکر نمی‌کنید این کار سوری‌ها باشد؟».
در ادامه این یادداشت می‌خوانیم: «او در واقع موضوع پیچیده و عمیقی را درباره جامعه لبنانی بیان می‌کرد که برای آمریکایِ امروز هم صدق می‌کند...آمریکا در حال تبدیل شدن به لبنان و دیگر کشورهای خاورمیانه از دو جنبه است. اول اینکه، اختلافات سیاسی ما به حدی عمیق می‌شوند که دو حزب ما اکنون شبیه فرقه‌های مذهبی در رقابت «مجموع-صفر» برای قدرت هستند. احزاب ما اکنون شبیه قبایل رقیب رفتار می‌کنند که باور دارند یا باید بمیرند، یا حکمرانی کنند.  دوم اینکه، همانند خاورمیانه این موضوع در حال رشد در آمریکاست؛ همه چیز اکنون سیاسی است، حتی آب و هوا، حتی انرژی، حتی ماسک صورت در پاندمی اما یک جامعه و قطعا یک دموکراسی، زمانی که همه چیز سیاسی شود در نهایت می‌میرد. حکمرانی با آن خفه می‌شود این فرایند نه فقط به ما آسیب می‌زند، بلکه ما را می‌کشد».
فرار ترامپ از کنفرانس مطبوعاتی
 خبر دیگر از آمریکا اینکه، دونالد ترامپ، دوشنبه در حالی که مشغول پاسخ به سؤال‌های خبرنگاران بود این کنفرانس را متوقف و به بیرون از اتاق کنفرانس برده شد اما دقایقی بعد بازگشت و به خبرنگاران گفت ماموران سرویس مخفی به یک مظنون مسلح شلیک کرده و او را زخمی کرده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا پس از بازگشت اعلام کرد: «اوضاع تحت کنترل سرویس مخفی است...این فرد که هنوز هویت او و چگونگی مجروح شدنش معلوم نیست، به بیمارستان منتقل شده است». به گفته آسیوشیتدپرس، آتش‌نشانی منطقه کلمبیا نیز اعلام کرده یک نفر به شدت در این تیراندازی آسیب دیده است.
بازداشت 100 نفر در شیکاگو
اما از ادامه اعتراض‌ها در آمریکا گزارش می‌رسد طی دو روز گذشته نیز برخی شهرهای این کشور شاهد درگیری‌های شدید بین مردم و پلیس آمریکا بوده است. سی‌ان‌ان در گزارشی از قول «مقام ارشد اداره پلیس شیکاگو» نوشته: «پس از خشونت‌های دوشنبه شب که در پی تیراندازی پلیس به سوی یک مرد 20 ساله به وقوع پیوست و غارت فروشگاه‌های لوکس و مجلل، نیروهای پلیس حداقل 100 نفر را بازداشت کرده‌اند». 13 مامور پلیس نیز در جریان درگیری‌های شیکاگو زخمی شدند.
پس از حوادث خشونت‌آمیز اخیر در شیکاگو، حضور نیروهای پلیس در سطح شهر کاملا محسوس و رو به افزایش گزارش شده است. در «پورتلند» نیز بازداشت یک زن سیاهپوست فعال جنبش مبارزه با نژادپرستی که سه سال قبل هم مورد حمله یک عنصر نژادپرست سفیدپوست قرار گرفته بود، باعث بسیج هر چه بیشتر فعالیت‌های اعتراضی گروه‌های محلی ضدنژادپرستی و همچنین جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» شده است. گروه‌های حقوق مدنی در پورتلند و اعضای جنبش جان سیاهپوستان مهم است، بازداشت هستر را محکوم کرده و گفته‌اند این شهر محور جنبش اعتراض به بی‌عدالتی نژادی است. «دمتریا هستر»، ۴۶ ساله و ۱۵ تن دیگر در جریان هفتاد و سومین شب متوالی اعتراض‌ها در پورتلند دستگیر شدند. رئیس‌جمهور آمریکا درباره این اعتراضات توئیت زد: «پورتلند از کنترل خارج شده است».
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi