شناسه خبر : 77187
شنبه 01 شهريور 1399 , 16:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تصاویر زیبا از مدافعان سلامت

خبرنگار یا عضوی از جامعه‌ی بهداشت؟!

برای تقویت روحیه‌ی مسئولیت‌پذیری و تعهد اجتماعی در اعضای جامعه باید بیشتر از وجود جانبازان صدیق و متعهدی بهره بگیریم که تعهدپذیری را نسبت به سلامت و امنیت هم‌وطنان خود با بذل جان و سلامتی‌شان ثابت کرده‌اند...

فاش نیوز -  مرداد، ماه شورانگیزی است برای قلم‌به‌دستان. در تقویم شمسی 17 مرداد ‌به‌خاطر شهادت محمود صارمی، شهید عرصه‌ی خبر، بهعنوان روز خبرنگار نام نهاده شده است. 28 مرداد، روز عکاس نام‌گذاری شده است؛ گرچه خیلی‌ها این روز را معتبر نمی‌دانند ولی اهالی عکس و خبر معتقدند برای احترام و تکریم  قلم و اندیشه باید روزهای زیادی ساخت که یکی همین روز عکاس است در مردادماه.

29 مرداد که می‌رسد، اوج شکوه کار یک قلم به‌دست است؛ زیرا می‌کوشد تا انسانیت جهان انسانی را که دیده تبیین کند. همه‌ی این تلاش‌ها وقتی اثرگذار است که یک خبرنگار می‌کوشد از دریچه‌ی کوچک دوربینش دنیای بزرگی از بزرگ‌منشی‌ها را به تصویر بکشد.

گرچه پنج سال است که خواننده‌ی گزارش‌هایم هستید، اما من خبرنگار نیستم و عضو کوچکی از جامعه‌ی بهداشت و درمانم که در هجوم سپاه نامرئی کرونا، رهبر معظم انقلاب ما را مفتخر به مدال مدافعان سلامت کردند. آخرین باری که دوربین به‌دست گرفتم، دیدم چه انسان‌های بزرگ‌منشی به میدان آمده‌اند و برای سلامتی جان همنوعان خود تلاش می‌کنند.

زیباترین صحنه‌هایی که عکس گرفتم، مربوط به تلاش و کوشش یک جانباز نخاعی بود برای تولید ماسک با کیفیت، تا آن را به‌دست همرزمان جانبازش و پدر و مادر شهدا برساند.

هر بار که به مرکز توانبخشی جانبازان نخاعی خوزستان می‌رفتم جانباز نخاعی،«سیروس عاقلی» را می‌دیدم که با جدیت در حال کار است. تا امروز (28 مرداد 99) من سه نمونه ماسک در کارگاه تولید ماسک مرکز جانبازان نخاعی خوزستان دیده‌ام که با مدیریت جانباز عاقلی و همکارانش به بهره‌برداری رسید. احساس مسئولیت‌پذیری در وی چنان تبلور یافته بود که مرا نیز ترغیب کرد تا با کمک همکارانم برای بیمارانی که به مرکز درمانی دارالشفاء حضرت فاطمه‌الزهرا(س) اهواز می‌آیند، ماسک بدوزیم و به‌صورت رایگان به افراد کم‌بضاعت و سالمندان بیمار هدیه کنیم. او وقتی از الگوگیری ما برای دوخت ماسک مطلع شد، ساده و بی تکلف گفت: «رسالت ما جانبازان که از قافله شهدا جا ماندیم، همین است.»

بررسی متون علوم اجتماعی گویای این واقعیت است که کمال آدمی‌ به کمال مسئولیت‌پذیری اوست. گلسر(1931)، بیان می‌کند عدم توجه به نیازها و خواسته‌های دیگران، روابط اجتماعی را تخریب می‌کند؛ روابطی که انسان‌ها برای مسئولیت‌پذیری به‌عنوان شاخص بهزیستی روانشناختی، هم در معنای فردی و هم در معنای اجتماعی به آن نیاز دارند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت جانبازان انقلاب اسلامی‌ ایران که نه بر پایه‌ی توان خود، بلکه همواره طبق درک و فهم خود از شرایط پا به میدان گذاشته‌اند، نمونه‌ای از انسان‌های باکمال هستند. آنها با وجود عوارض شدید مجروحیت چندین ساله همچنان بر تعهد خود پای‌بند هستند و در مسایل اجتماعی حضوری فعال دارند. هرگز یادمان نمی‌رود که خیلی از شهدای مدافع حرم، از جمله شهید حبیب جنت‌مکان، از جانبازان هشت سال دفاع مقدس بودند.

تعهد اجتماعی یکی از ارکان مهم نظام اجتماعی محسوب می‌شود که شرایط تنظیم امور را فراهم کرده و می‌تواند باعث ایجاد نظم در جامعه و قابلیت پیش‌بینی امور را فراهم کند. در شرایطی که کرونا سلامت اجتماعی جامعه‌ی ایران اسلامی‌ را به خطر انداخته بود، عده‌ای با زیر پا گذاشتن تعهد اجتماعی و انسانیت، اقدام به گران‌فروشی و احتکار ماسک و الکل طبی نمودند و نشان دادند که بویی از روابط اجتماعی نبرده‌اند؛ اما در همان حال یک جانباز، در عرصه‌ی مبارزه با هجوم کرونا، با نمایش ارزشی تعهد اجتماعی‌اش سعی در تولید انواع ماسک‌های با کیفیت می‌کند. این نشان می‌دهد که برای تقویت روحیه‌ی مسئولیت‌پذیری و تعهد اجتماعی در اعضای جامعه باید بیشتر از وجود جانبازان صدیق و متعهدی بهره بگیریم که تعهدپذیری را نسبت به سلامت و امنیت هم‌وطنان خود با بذل جان و سلامتی‌شان ثابت کرده‌اند. 

جعفری

اینستاگرام
سلام فکر کنم باید تیتر این گزارش با آنچه در متن آمده چیز دیگری می شد ؟ فاش نیوز نگو که حوصله نداشتید برای تیتر فکر اساسی تری کنید !
آفرین به جانباز عاقلی
آفرین به مدافعان سلامت
سلام صبح بخیر آنچه در این تصاویر نمایان است
عزم و اراده یک جانباز نخاعی
مدیریت انقلابی یک مدیر
فعالیت تشکیلاتی مددنظر مقام معظم رهبری
زیبایی کار این است که هر جا نیروهای ارزشی وارد کار شده اند در هر پست و سمتی باشند تمام هم و غم خود را برای برطرف کردن مشکلات و‌کمبودها بکار می برند .دوخت ماسک توسط پرسنل درمانی در کنار انجام وظایف پزشکی و تخصصی ارزش کار مدافعان سلامت و مجموعه مدیریتی آن مرکز را نشان می دهد که بارها فعالیتهای درمانی اش در عرصه های مختلف مورد تقدیر قرار گرفته است .
تولید سه نمونه ماسک توسط یک مرکز زیر نظر یک جانباز نخاعی نشان می دهد پویایی در جامعه نیروهای ارزشی بیش از آن است که در اذهان وجود دارد .
زبان و قلم قاصر است از بیان زیبایی آنچه در این تصاویر وجود دارد .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi