شناسه خبر : 77541
پنجشنبه 20 شهريور 1399 , 08:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

من آقای گاو هستم!

خشونت ابتدا در ذهن شکل می‌گیرد؛ بعد خود را در زبان نشان می‌دهد و سپس زمینه‌ساز خشونت فیزیکی می‌شود. وقتی رهبر یک گروه سیاسی در جامعه، افراد طرف مقابل را...

فاش نیوز - در یک مدرسه راهنمایی دخترانه کار می‌کردم و چند سالی بود که مدیر شده بودم. چند دقیقه مانده به زنگ تفریح، مردی با ظاهری آراسته وارد دفتر مدرسه شد و گفت: با خانم... دبیر کلاس دوم کار دارم و می‌خواهم درباره‌ی درس و انضباط فرزندم از او سؤال کنم.

از او خواستم خودش را معرفی کند. گفت: من گاو هستم! خانم دبیر بنده را می‌شناسند. بفرمایید گاو آمده؛ ایشان متوجه می‌شوند چه کسی آمده. تعجب کردم و موضوع را به خانم دبیر گفتم. یکه خورد و گفت: ممکن است این آقا اختلال رفتار داشته باشد. یعنی چه گاو؟ من که چیزی نمی‌فهمم! از او خواستم پیش پدر این دانش آموز برود. با اکراه پذیرفت. مرد آراسته، با احترام به خانم دبیر ما سلام داد و خودش را معرفی کرد: من گاو هستم!

معلم پاسخ داد: خواهش میکنم، ولی ...

مرد ادامه داد: شما بنده را به‌خوبی می‌شناسید. من گاو هستم؛ پدر گوساله؛ همان دختر۱۳ساله ای که شما دیروز در کلاس، او را به همین نام صدا زدید... دبیر ما به لکنت افتاد و گفت: آخه، می‌دونید ... 

بله؛ ممکن است واقعاً فرزندم مشکلی داشته باشد و من هم در این مورد به شما حق می‌دهم؛ ولی بهتر بود مشکل انضباطی او را با من نیز در میان می‌گذاشتید. قطعاً من هم می‌توانستم اندکی به شما کمک کنم. خانم دبیر و پدر دانش آموز مدتی با هم گفت‌وگو کردند. 

آن آقا در خاتمه کارتی را به خانم دبیر ما داد و رفت. وقتی او رفت، کارت را با هم خواندیم؛ روی آن نوشته شده بود: دکتر فلانی، عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه ...

خشونت آن‌گونه که ما فکر می‌کنیم فقط محدود به خشونت فیزیکی و بدنی نیست. عموما ما درگیری‌های فیزیکی یا تعرض جنسی را خشونت می‌دانیم؛ ولی واقعیت آن است که دامنه‌ی خشونت حوزه‌های گسترده‌تری دارد؛ از جمله خشونت زبانی.

وقتی توهین می‌کنیم، قومی را مسخره می‌کنیم، صاحبان یک عقیده را تحقیر می‌کنیم، وقتی تهمت یا برچسب می زنیم یا تهدید می‌کنیم، همه‌ی این‌ها خشونت است؛ منتها خشونت زبانی. بدون خون و خونریزی است. خشونت زبانی از درون می‌کُشد. تا حالا کسی را دیده‌اید که به دلیل این‌که مسخره شده و یا فحش خورده باشد، به اورژانس مراجعه‌ کند؟ یا به پلیس شکایت کند؟ قربانیان خشونت زبانی، اثری از جای زخم بر بدن‌شان یا مدرک دیگری ندارند.

 خشونت ابتدا در ذهن شکل می‌گیرد؛ بعد خود را در زبان نشان می‌دهد و سپس زمینه‌ساز خشونت فیزیکی می‌شود. وقتی رهبر یک گروه سیاسی در جامعه، افراد طرف مقابل را احمق، مغرض و فاسد معرفی می‌کند، ما به عنوان طرفداران او آمادگی لازم را پیدا می‌کنیم که در زمان مناسب، با ماشین از روی او رد شویم. چرا؟ چون دیگر او را شایسته‌ی زندگی نمی‌دانیم!  وقتی در یک ورزشگاه صدهزار نفری، طرفداران تیم مقابل را با ده‌ها فحش آبدار و ناموسی می‌نوازیم، زمینه را برای زد و خورد بعد از بازی فراهم می‌کنیم. وقتی ما جریان رقیب را فریب خورده و عامل دست دشمن معرفی می‌کنیم، آنگاه حذف سیاسی و فیزیکی رقیب مشروعیت پیدا می‌کند.

وقتی دختر همسایه را داف خطاب می‌کنیم، راننده کناری را یابو، مشتری را گاو، دانش آموزم را خنگ و فرد قانون‌مدار را اُسکُل، همه این‌ها خشونت‌های زبانی یعنی آمادگی برای خشونت رفتاری در آینده؛ از تعرض جنسی بگیرید تا صدمه‌ی فیزیکی.

چه باید کرد؟ 

اولین کار این است که مهارت گفت‌وگو را بیاموزیم. فقدان مهارت‌های گفت‌وگو باعث می‌شود افراد نتوانند آن‌چه که مدنظر دارند را به‌زبان روشن بیان کنند و ایده و احساس خود را در یک کلام خشن و تند تخلیه می‌کنند. تمرین گفت‌وگو تمرین تخلیه‌ی ذهن و قلب به شیوه‌ای غیرخشونت‌آمیز است.

دومین کار این است که به خودمان بارها و بارها یادآوری کنیمف کشتن آدم‌ها فقط به فرو کردن چاقو در سینه‌ی آنان نیست. دختر یا پسر، زن یا مردی که شخصیتش تخریب شده، شرافتش لکه‌دار شده، عزت نفسش لگدمال شده، دیگر زندگی نرمال نخواهد داشت. به خودم یادآوری کنم که جریان رقیب من، طرفداران تیم مقابل، صاحبان دین و مذهب و اندیشه‌ی متفاوت از من، نه بی‌شعور هستند، نه فاسد، نه احمق، نه هوس‌باز، نه فریب‌خورده نه ... آن‌ها فقط انسان هستند؛ درست و دقیقاً مانند من! آنگاه یاد خواهم گرفت کلمه‌ی گاو را فقط و فقط برای خود گاو به‌کار بگیرم؛ نه کمتر و نه بیشتر.

|محمدرضا سابقی

اینستاگرام
خوب بود خیلی نکات مثبتی داشت . از شما متشکرم .لطفا از این نوع مطالب بیشتر بنویس ...
در ضمن نگفتی توو صف سیگار زر چند سالت بود .
با سلام. متن فاخری بود. بی گمان کنترل خشم را همه علی الخصوص ما جانبازان باید بیاموزیم. این میتواند یکی از کارکردهای زحمتکشان مددکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران باشد؛ که پیش از وقوع برخی ناهنجاری ها با کلاس های رواندرمانگری سطح آگاهی های جامعه هدف را ارتقا بخشند.
ایران وایرانی فرهنگ غنی دارند.
آریایی یعنی فرهنگ درتولدبشریت...
غربی ها ادای با فرهنگ ها را درمیآورند امافرهنگ باطنی ندارند!
بایدبه فرهنگ آریایی برگردیم که مختص آریاییان است وبس***
و...
....!!!!

متاسفانه دیدگاه مسئولین نسبت به مردم...
سلام اینجانب مدت یکسال و نیم در جبهه های غرب کشور
و جزیره مجنون بودم و مسئولیتی که داشتم، به غیر از عملیاتها، تقریبا از دیگر
همرزمان ذره ای بیشتر به این دلیل از کانال یا سنگر بیشتر بیرون بودم و خمپاره و توپهای بیشتری نزدیکم عمل میکرد
و حالا با کوچکترین مشکل از حالت عادی خارج و حرکات
و سخنان ناپسندی میزنم،به ولله نمیدونم چکار کنم بعد پشیمان و شرمنده....به ولله حاضرم خداوند مرگ نصیبم
کند اما این سخنان زشت که زود از حالت عادی خارج میشوم
دیگر نزنم البته معذرت بعضی ها نمی دانند من چی میگم.آرزوی سلامتی برای هموطنان و رزمندگان
پسر جان
این مطلب که دزدی است.
در تاریخ ۹۰/۰۹/۳۱ توسط آقای مهرداد امیری نوشته شده.
بعداً توسط آقای مجتبی لشکر بلوکی (استاد دانشگاه) تجزیه و تحلیل شده و در سایتها و روزنامه‌های مختلف چاپ شده و همه‌ی ما آنرا دیده‌ایم. تو چون اهل مطالعه نیستی آن را تازه دیده‌ای و به خیال باطل اینکه کسی آن را ندیده، آن را به نام خودت چاپ کرده‌ای.
خجالت بکش.
عبارت "من آقای گاو هستم" را در اینترنت جستجو کن و ببین چه سوتی بزرگی داده‌ای پسرجان
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi