شناسه خبر : 77711
یکشنبه 30 شهريور 1399 , 08:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تشریح عملکرد۱۰۰روزه بنیاد شهیددر دوره جدید

معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح روز شنبه 29 شهریورماه در نشست خبری به مناسبت هفته دفاع مقدس، گزارش عملکرد صدروزه بنیاد در دوره جدید را تشریح کرد.
 
تشریح عملکرد 100 روزه بنیاد شهید و امور ایثارگران در دوره جدید

 مهندس سعید اوحدی در نخستین کنفرانس خبری بعد از انتصاب به‌عنوان رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، تقارن این نشست با بزرگداشت هفته دفاع مقدس را مبارک خواند و گفت: امسال اربعین دفاع مقدس است و به همین مناسبت در بنیاد شهید و امور ایثارگران ویژه‌برنامه‌هایی در حوزه فرهنگی و آموزشی بنیاد طراحی و برنامه‌ریزی شده است.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران بزرگداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس را یک اتفاق بزرگ خواند و اظهار کرد: بزرگداشت هفته دفاع مقدس درواقع یادآور و بزرگداشت چهل سال مقاومت ملت غیور ما و چهل سال حماسه و عبور عزت‌مندانه از بحران‌ها، موانع و مشکلات متعددی است که دشمن برای ما به‌وجود آورده است.
وی افزود: بزرگداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، درواقع بزرگداشت 40 سال پیروزی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، آزادگان و جانبازان صبوری است که حماسه آن‌ها برگ‌های زرین و ماندگاری در تاریخ ایران اسلامی برجای گذاشته است.
اوحدی با گرامیداشت یاد و نام شهدای مدافع حرم، گفت: این هفته بزرگداشت و تجلیل از مدافعان حرم و لشکرهای فاطمیون و حیدریون و زینبیون نیز هست، که با بصیرتی که داشتند، هزار کیلومتر آن طرف‌تر از مرزهای ایران به جنگ داعش برخاستند و از ارزش‌های این انقلاب دفاع کردند. همچنین باید یادی کنیم از شهدای مدافع سلامت که با تأسی به فرهنگ ایثار، حماسه بزرگی آفریدند و در راه حفظ جان همو‌طنان از جان خود مایه گذاشتند که در طول تاریخ ایران سابقه نداشت.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه ضمن تشریح عملکرد صد روزه ریاست خود در بنیاد از اتخاذ رویکردهای جدید به‌عنوان سیاست‌های جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد و گفت: بر اساس اهداف پیش‌بینی شده 10 رویکرد به‌عنوان رویکردهای اصلی بنیاد تعریف شد که اولین آن‌ها اخلاق و تواضع در مقابل جامعه ایثارگری است؛ زیرا اگر هر فعالیت دیگری هم در بنیاد صورت بگیرد؛ اگر پیوست اخلاقی نداشته باشد، حتماً با مشکل و چالش روبه‌رو خواهد شد.
وی پاسخ‌گو بودن به جامعه ایثارگری، تقویت اعتبار و جایگاه بنیاد که برخواسته از اعتبار و قداست جامعه هدف است و مدیریت جهادی و انضباط مالی و اداری در بنیاد را از دیگر رویکردهای جدید مدیریتی بنیاد اعلام کرد و افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران تعدادی شرکت و بنگاه در زیرمجموعه خود دارد، که خیلی وقت‌ها مولد نبوده است که تصمیم داریم نظارت مستقیم و مستمر بر عملکرد این شرکت‌ها داشته باشیم، بنیاد را از فضای بنگاه‌داری خارج کنیم و این شرکت‌ها و بنگاه‌ها به مراکز تولید کننده در راستای اهداف خود جامعه هدف بنیاد تبدیل شوند.
معاون رییس‌جمهور استفاده از ظرفیت‌های دیگر سازمان‌ها و مشارکت‌پذیری را از دیگر رویکردهای بنیاد شهید و امور ایثارگران خواند و اضافه کرد: ما در دولت، مجلس و حتی تشکل‌های ایثارگری ظرفیت‌های عظیمی داریم که بنیاد با استفاده از این ظرفیت‌ها قدم‌های خوبی در جهت رفع مشکلات جامعه ایثارگری برداشته است و در ادامه نیز بر استفاده از این ظرفیت‌ها، تسهیلات قانونی و تفاهم‌نامه‌های همکاری مصمم هستیم.
اوحدی  عدم تمرکزگرایی در بنیاد و تنفیذ اختیار به استان‌ها و مراکز زیرمجموعه بنیاد را یکی دیگر از رویکردهای اصلی جدید بنیاد خواند و گفت: برای به انجام رساندن رویکردهایی که اشاره شد، راهکارهایی را نیز مدنظر قرار داده‌ایم که تشکیل سه شورای راهبردی «اقتصادی»، «اجتماعی و فرهنگی» و «اطلاع‌رسانی» در بنیاد ازجمله آن است که در این شوراها از ظرفیت‌های صاحب‌نظران هر حوزه استفاده شده است.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین از تشکیل پنج کمیته اجرایی «مسکن»، «اشتغال»، «درمان»، «فرهنگی» و «لوایح و قوانین» در ذیل سه شورای راهبردی خبر داد و اضافه کرد: امروز به بررسی و بازنگری جدی قانون جامع خدمات ایثارگری نیاز داریم و مصرانه پیگیر آن هستیم. در این صد روز پنج مصوبه بسیار خوب و مهم هم در دولت داشتیم که اولین مصوبه پرداخت تمام مطالبات به زمین مانده در حوزه ایثارگری تا پایان سال 99 است که البته با لطف و عنایت خداوند تا به امروز بخش عظیمی از آن پرداخت شده است.
وی بازنشستگی پیش از موعد همسران و فرزندان شهدا را دیگر مصوبه دولت در حوزه ایثارگری اعلام کرد و افزود: پرداخت صد هزار فقره وام برای خرید مسکن، تعیین حقوق برای عزیزان ایثارگری که به هر دلیلی شغل خود را از دست داده‌اند و تأمین زمین مسکن برای جامعه ایثارگری هم مصوبات دیگر در دولت بود، همچنین تا به امروز سه جلسه با فراکسیون ایثارگری مجلس داشتیم و نواقص قانونی درباره اشتغال و معیشت جامعه ایثارگری را پیگیری کردیم. امروز اراده جدی ما در بنیاد این است که هیچ بدهی به دولت بعد منتقل نکنیم.
معاون رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به امضای پنج تفاهم‌نامه راهبردی و عملیاتی بنیاد با وزارتخانه‌های مختلف در حوزه مسکن، اشتغال و درمان جامعه ایثارگری اشاره کرد و گفت: یک تفاهم‌نامه جامع خوب با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سه موضوع اشتغال، آموزش و درمان داشتیم که زمینه اجرایی آن هم فراهم شده است. تفاهم‌نامه مهمی هم با وزارت راه و شهرسازی در حوزه تأمین زمین مسکن برای جامعه ایثارگری امضا شده است.
اوحدی همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان دیه کشور خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه تا پایان سال زمینه آزادی عزیزان ایثارگری که به هر دلیل در زندان‌ها گرفتار شده‌اند، فراهم می‌شود. در حوزه فرهنگی هم قدم‌های خوبی برداشته شده است که یکی از آن‌ها امضای تفاهم‌نامه با سازمان صدا و سیما برای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه به برنامه‌ «هر هفته یک استان» در شورای معاونین بنیاد اشاره کرد و افزود: اعتقاد ما این است که مشکل مسکن، اشتغال و ...هر استان باید در خود آن استان پیگیری و حل شود. بر همین اساس، در این ۱۰۰ روزه 11 سفر استانی داشته‌ایم که طی آن، در حوزه مسکن ۴۲ هزار مورد زمین برای تأمین مسکن جامعه ایثارگری و ۳۲ هزار مورد اشتغال تأمین شده است.
وی افزود: در حوزه اشتغال به جز مواردی که اشاره شد، به صورت جدی دنبال ظرفیت‌های قانونی اشتغال جامعه ایثارگری هستیم؛ در همین راستا ترتیبی اتخاذ شده است که تمامی فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد استخدام شوند.
اوحدی همچنین عنوان کرد: با توجه به بیماری کرونا، هماهنگی خوبی با وزارت بهداشت صورت گرفته تا از هفتم مهرماه واکسن آنفولانزا توسط اورژانس در منازل عزیزان جامعه ایثارگری مشمول تحویل و تزریق شود.
در ادامه این نشست سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در تشریح برنامه‌های ویژه بزرگداشت دفاع مقدس گفت: امسال هفته دفاع مقدس در اربعین دفاع مقدس، در آستانه و مصادف با اربعین حسینی است و اعتقاد داریم که این هم‌زمانی موضوعیت و پیام خاص خود را دارد.
سلیمانی دفاع مقدس را سیمای زمینی آیات الهی، قطعه‌ای از بهشت و ذخیره بی‌نظیر و گنج تمام‌نشدنی خواند و اظهار کرد: برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس در چهلمین سالگرد آن؛ برنامه‌های زیاد و متنوعی در سراسر کشور از طریق بنیاد برنامه‌ریزی شده است، اما 40 برنامه محوری با حداقل 4000 اجرا در سراسر کشور در طول هفته دفاع مقدس خواهیم داشت.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد با بیان اینکه امسال برنامه‌های متنوع و گسترده فرهنگی مبتنی بر نگاه تأثیرگذار برنامه‌ریزی شده است، عنوان کرد: برگزاری برنامه «شب‌های پرستاره» در گلزار شهدای تهران و ویژه برنامه «با این ستارگان» در 40 گلزار در سراسر کشور از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای شب‌های هفته دفاع مقدس است.
وی افزود: امسال ویژه برنامه هفته دفاع مقدس را در کنار مزار پاک سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان خواهیم داشت. همچنین زنگ ایثار در گلزار شهدای سراسر کشور نواخته خواهد شد.
سلیمانی برگزاری کنگره ملی همایش لاله‌های سفید، ویژه بزرگداشت شهدای منا در روز دوم مهرماه را از دیگر برنامه‌های محوری بنیاد شهید و امور ایثارگران در هفته دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: روز سوم مهرماه مراسم میهمانی لاله‌ها در گلزار شهدای سراسر کشور با قرائت پیام مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد اضافه کرد: برگزاری تورهای گردشگری خانواده‌های معظم شهدا، اجرای طرح نمادین سپاس و تجلیل جانبازان بالای 70 درصد از کادر درمان، برگزاری کنگره ملی شکوه ایثار، ویژه تجلیل مادران، همسران و دختران شهید، به‌صورت مجازی، رونمایی از 40 عنوان کتاب نشر شاهد و تجلیل از نویسندگان و فعالان مجازی حوزه ایثارگری، تجلیل از 40 رزمنده و 40 کارمند ایثارگر، همایش تجلیل از 40 نفر از نخبگان جامعه ایثارگری و اجرای 40 تئاتر خیابانی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده بنیاد شهید و امور ایثارگران برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس است.
سلیمانی در پایان ضمن اشاره به دیگر برنامه‌های برنامه‌ریزی شده برای هفته دفاع مقدس، از اجرای برخی از این برنامه‌ها بعد از هفته دفاع مقدس و تا پایان سال خبر داد و گفت: دفاع مقدس ذخیره بی‌نظیر و گنج تمام‌نشدنی است؛ تکلیف و ضرورت است که گام هرچند کوچکی برای گرامیداشت آن برداریم.

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi