شناسه خبر : 77735
یکشنبه 30 شهريور 1399 , 11:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سینمای دفاع مقدس مظلوم باقی مانده است

یادداشت| سینمای دفاع مقدس مظلوم باقی مانده است

جبار آذین؛ منتقد و مدرس سینمای ایران در یادداشتی به بررسی وضعیت سینمای ایران در پرداختن به حماسه دفاع مقدس پرداخته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جبار آذین؛ منتقد و مدرس سینمای ایران در یادداشتی به بررسی وضعیت سینمای ایران در پرداختن به حماسه دفاع مقدس پرداخته است.

متن این یادداشت بدین شرح است:

"مهم‌ترین دستاورد سینمای ایران در سال‌های پس از انقلاب در عرصه تولید فیلم، شکل‌گیری گونه‌ای از فیلم، ژانر و سینما با عنوان "دفاع مقدس" و در ادامه "مقاومت" است؛ گونه‌ای که به دلیل مؤلفه‌ها و ویژگی‌های ملی، میهنی و دینی، با باورها، اعتقادها، ارزش‌ها، آرمان‌ها و فرهنگ و ادبیات خاص دوران دفاع مقدس و رزمندگان درهم آمیخته و همین خصوصیات و وجود یک مشخصه متمایز؛ خداباوری، مبارزه و شهادت در راه خدا، آن را به‌رغم بستر، موضوعات و رخدادهای جنگی از سینمای متداول جنگی جهان متمایز و ممتاز کرده است.

سینما , سینمای ایران , هفته دفاع مقدس , دفاع مقدس ,

سینمای دفاع مقدس می‌توانست تبدیل به گونه محوری و شاخص در سینمای کشور شود و در این راه هم بعضی سینماگران و مدیران، گام‌هایی برداشتند و آثاری خوب و مانا نیز در این زمینه ساخته شد، اما به علت تأثر، دخالت و سلطه سیاست، تجارت و رفاقت، به مرور از راهی که پیش‌رو داشت، دور شد. آنچه این نوع فیلم و سینما را دچار انحراف کرد، کلیت، ساختار، مدیریت و اجرا را هم در سینمای کشور دگرگون ساخت و مانع از حرکت متعالی و بالنده سینما و سینماگران کشور، برای ایجاد سینمای ملی ایران شد.

باآنکه نگاه ابزاری برخی سیاسیون به فرهنگ و سینما، سینمای دفاع مقدس را از درون تهی و از واقعیت‌ها، صداقت، سلامت و باور دور کرد و فیلم‌هایی هم به تقلید از سینمای جنگی جهان در ایران ساخته شد که از منظر مضمون و محتوا، ربطی به دفاع مقدس نداشتند، اما به همت گروهی از سینماگران و چند مدیر باورمند وعلاقه‌مند، هنوز هم کم و بیش فیلم دفاع مقدس ساخته می‌شود.

سینما , سینمای ایران , هفته دفاع مقدس , دفاع مقدس ,

گرچه فیلم‌هایی هم درمیان کشاکش فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مسئولان دولتی و ارگانی سینما،  به هر شکل و قیمت تحت عنوان فیلم‌های دفاع مقدس تولید شده است، اما اغلب حادثه‌ای، متوسط و ضعیف بوده و حاصل باور، تعهد، دانش، تجربه و شناخت دفاع مقدس و سینمای دفاع مقدس نیست؛ بلکه ماحصل رقابت‌ها، حسادت‌ها و کشمکش‌ برخی گروه‌های سیاسی و کاسبی کسانی‌ است که در سینما فقط به دنبال موقعیت، شهرت، قدرت، صندلی و ثروت‌اند.

درهرحال سینمای دفاع مقدس که می‌تواند از ارکان اصلی سینمای ملی ایران باشد، با هزاران شخصیت دراماتیک دفاع مقدس و هزاران سوژه و حماسه دفاع مقدسی، علی‌رغم داشتن ده‌ها دستگاه و تشکل که مدعی دفاع و حمایت از دفاع مقدس‌اند، محروم، مظلوم و مغفول مانده است. این در حالی است که سینماگران متعهد وحرفه‌ای و کاربلد در انتظار دعوت و همکاری مسئولان برای تولید فیلم‌های خوب دفاع مقدس هستند."

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
از کارگردان های گمنام که حتی ایده خوبی هم دارند هیچ حمایتی نمی شود. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گاها به فیلم های غیر ارزشی کمک مالی میکند ولی به فیلم نامه های ارزشی اگر آشنا نداشته باشی کمکی نمی کند.موسسه اوج هم فقط به کارگردانان مشهور مانند حاتمی کیا بها می دهد و به کارگردانان بسیجی تاکنون بها نداده است و حتی نمی شود مدیر این موسسه را ملاقات کرد. جا دارد موسسه اوج و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم نامه های ارزشی حمایت کافی کنند. انشالله
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi