شناسه خبر : 78305
یکشنبه 27 مهر 1399 , 11:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تجهیز «قیام» به مهمات ویژه برای مقابله با پایگاه‌های هوایی دشمن

نصب «کلاهک بارشی» روی موشک‌های کروز ایرانی+عکس

موشک قیام

موشک قیام به عنوان یکی از سلاح‌های مهم ایرانی برای دفع تهدید پایگاه‌های هوایی دشمن در اطراف کشورمان، حالا به مهمات جدیدی مجهز شده که می‌تواند سرعت و گستره فلج کردن این پایگاهها را افزایش دهد.

در سیاست ها و استراتژی های تهدید آمیز آمریکا در منطقه، پایگاه های هوایی این کشور اشغالگر در غرب آسیا نقش مهمی را ایفاء می کنند. این پایگاه ها در هر زمان میزبان گروه های مختلفی از جنگنده ها، بمب افکن ها و هواپیماهای سوخت رسان در کنار تعدادی از نیروهای نظامی هستند. قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ستون اصلی بازدارندگی کشور، سالهاست وظیفه دارد در صورت بروز هر گونه درگیری، اقدام به نابودی این زیرساخت ها و متوقف کردن فعالیت این پایگاه ها کند.

بیشتر بخوانید:

«سیمرغ» مرگبار ایرانی با ۲۰۰ هزار ترکش به میدان بازگشت +عکس

«عماد ایرانی» هم به کلکسیون شکارچیان ناوهای هواپیمابر اضافه شد/ ابتکار مهمی که F-۳۵C را از چرخه تهدید علیه کشورمان خارج کرد +فیلم

«ابابیل» سپاه این بار در دریا به دنبال یاران ابرهه می‌رود/ ترکیب دو کابوس آمریکا برای تکمیل حملات فوجی ندسا +عکس

یادآوری این نکته ضروری است که در جریان جنگ تحمیلی و خصوصا چند ماه اول نبرد، به دلیل مشکلات موجود در خط اول و ضعف واحدهای زمینی، نیروی هوایی ارتش مجبور بود هم بحث حملات عمقی و هم پشتیبانی نزدیک هوایی را در حجم سنگینی به عهده بگیرد. یکی از سلاح های مورد استفاده که خصوصا توسط جنگنده های فانتوم ایرانی در حجم بالا مورد استفاده قرار گرفت، بمب های خوشه ای سری BL۷۵۵ بود.

این بمب نقش مهمی در آسیب زدن و غیر عملیاتی کردن پایگاه های هوایی عراق و همچنین ستون های زرهی و پیاده عراق در طول جنگ تحمیلی داشت. نسل مدرن تر و جدید این بمب هم اکنون با اسم سیمرغ در داخل کشور تولید شده و توسط هواپیماهای سوخو ۲۲ نیروی هوایی سپاه نیز استفاده می شود.

بمب ایرانی خوشه ای سیمرغ

در سالهای بعد از آن، در دنیا مفهومی به اسم ریزمهمات برای موشک‌های بالستیک عمدتا تاکتیکی، راکت های توپخانه ای و حتی موشک های کروز تعریف شد. این ریز مهمات در شکل هوشمند یا ریزش در نقطه ای مشخص مثل بمب های کوچک، بیشتر برای غیر فعال کردن پایگاه های هوایی و نابودی دشمنان در فضای باز و همچنین در مدل های جدیدتر، قرار گرفتن در وضعیت زمان دار مورد استفاده قرار می گرفت. در این وضعیت این بمب های کوچک برای منفجر شدن در زمانی خاص تعیین شده و در صورت تلاش برای خنثی سازی، منفجر می شوند. این حالت به شکل ساده تر در بمب های خوشه ای قدیمی تر مثل همان مدل انگلیسی در خدمت ایران نیز وجود داشته است.

طراحان ایرانی با الگو گرفتن از تجربه موفق نهاجا و بمب های خوشه ای، به سراغ توسعه سرهای جنگی موسوم به بارانی رفتند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید اندیشکده معروف RAND  از سال ۱۹۹۹ میلادی نسبت به قدرت و اهمیت ریز مهمات در موشک های کروز و بالستیک برای پایگاه های هوایی هشدار داده است.

برخی از پایگاه های اطراف ایران دارای آشیانه های مستحکم سازی شده هستند که مشخصا سرهای جنگی بارانی و یا شدید الانفجار معمولی برای نابودی آنها جوابگو نیست. اما اگر نگاهی حتی به تصاویر جدید برخی از این پایگاه ها داشته باشیم خواهیم دید که بسیاری از هواپیماهای کوچک تر (در سایز جنگنده ها) در زیر پوشش آشیانه های موقت قرار دارند که از مواد بسیار سبک ساخته شده و عملا توانی در مقابل ریز مهمات هایی که با سرعت بالا و با زاویه تندی به آنها می خورد، ندارد و صرفا ایجاد چند سوراخ نیز می تواند این پرنده ها را از شرایط پروازی خارج کند.

اف ۳۵ آمریکایی در امارات - به قطر و جنس سقف آشیانه موقت دقت کنید

این مسئله برای هواپیماهای پشتیبانی مثل ترابری ها، سوخت رسان ها و آواکس ها بسیار سخت تر است زیرا که عملا برای این نوع پرنده ها، حداقل در اطراف ایران آشیانه خاصی نیست و در اکثر مواقع در بخشی از رمپ پایگاه و به عبارتی در زیر آسمان پارک می شوند. باید توجه داشت که در جریان یک درگیری، حتی نابودی کامل یک هواپیما نیز لازم نیست بلکه صرفا آسیب به بخش های حساس و اصولا غیر عملیاتی کردن آن می تواند اثرات سنگینی روی توان عملیاتی طرف مقابل ایجاد کند.

بمب افکن بی ۵۲ در قطر در محل پارک در پایگاه هوایی

سوخت رسان های آمریکایی KC-۱۳۵ در قطر

نکته مهم دیگر که شاید برخی از آن غفلت کرده‌اند این است که پرسنل فنی و مستشاران فرامنطقه ای این پایگاه ها نیز اکثرا در این پایگاه ها و در درون چادرها و ساختمان‌هایی با سطح پایین حفاظتی حضور دارند. شاید اطراف این پایگاه در برابر حملات زمینی مستحکم شده باشد ولی وقتی از بالا به سمت این هدف حمله شود مشخصا شرایط کاملا متفاوت خواهد بود.

نمونه ای از چادرهای محل استقرار تروریست‌های سنتکام در منطقه

بمب‌لت‌های ایرانی؛ از راکت‌ها تا موشک‌ها

یکی از اولین مواردی که تصویر واضح و مشخص از سر جنگی بارانی و توسعه این کلاس از سلاح‌ها در کشور منتشر شد مربوط به بازدید معروف فرماندهی معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در اردبیهشت ماه سال ۹۳ است. در آن زمان تصویری از موشک زلزال بارشی منتشر شد که حاوی بمب‌لت‌های مخصوص برای حمله به اهدافی مثل پایگاه‌های هوایی دشمن بود.

سر جنگی زلزال بارشی

شبیه سازی گرافیکی از نحوه جدا شدن و حمله نهایی بمب‌های کوچک ایرانی

اخیرا و در جریان گشایش نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه نیز با چند نمونه از بمب‌لت‌های مخصوص و قابل نصب در سرهای جنگی موشکی رو به رو شدیم که نشان می‌داد این تاکتیک مهم، قابلیت گسترش روی بسیاری از موشک‌های بالستیک ایرانی را پیدا کرده که یکی از این ترکیب‌ها مربوط به سر جنگی موشک قیام است؛ موشکی که بنا به گفته فرماندهان موشکی کشورمان، یکی از اصلی‌ترین سلاح های ایران برای حمله به پایگاه‌های هوایی اطراف کشور است و شهید طهرانی مقدم نیز نگاه ویژه‌ای به طراحی و ویژگی‌های آن برای استفاده سریع به جای نسل‌های قدیمی‌تر همچون شهاب ۲ داشته است.

سر جنگی موشک قیام مجهز به دو نوع بمب‌لت

مدل دیگری از بمب‌لت‌های ساخته شده برای موشک های بالستیک ایرانی

در این نمایشگاه، شاهد حداقل سه مدل "بمب لت" بودیم که در رنگ های آبی، مشکی و قرمز رنگ طراحی و ساخته شده اند. بمب های آبی از همه کوچکتر، مدل های مشکی رنگ در اندازه متوسط و مدل قرمز رنگ از همه بزرگ تر بودند و با توجه به اندازه بمب لت‌های مورد نظر می‌توان این طور تصور کرد که حداقل بخشی از این بمب‌های کوچک (برای نمونه مدل های آبی رنگ) را می‌توان در سر جنگی موشک‌های کوچک‌تر و حتی راکت‌های واحدهای توپخانه‌ای مثل فجر یا زلزال نیز استفاده کرد. ترکیب این بمب‌های کوچک و راکت‌های توپخانه‌ای می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی برای واحدهای عملیاتی میدان نبرد در مقابل نیروهای پیاده و مکانیزه دشمن  و همچنین محل های تجمع در فواصل پشت خطوط اصلی جبهه نبرد باشد.

از دیگر گزینه های قابل طرح برای بمب لت‌های آبی رنگ و کوچک ایرانی، نصب و حمل آن توسط پهپادها و یا موشک‌های کروز است. چیزی که البته هنوز تصویر یا خبری درباره وجود آن منتشر نشده اما از نظر عملیاتی کاملا ممکن است و می‌تواند گزینه‌های بسیار بیشتری را در اختیار فرماندهان نظامی ما قرار دهد. دو مدل بمب لت دیگر را می‌توان در نقش آسیب زدن به خزش‌گاه‌ها، باندهای پروازی، انبارهای سوخت و مهمات و استفاده از آنها در وضعیت زمان دار و ایجاد نوعی از میدان مین در پایگاه های دشمن در نظر گرفت.

اینستاگرام
استفاده از بمب های خوشه ای خلاف قوانین بین الملل مورد پذیرش ایران است.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi