شناسه خبر : 78861
یکشنبه 25 آبان 1399 , 16:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ناشناخته، مظلوم، بی‌ادعا و پر قصه و غصه

من سلیمه را روزی شناختم که در کنار برادران و خواهران و پدر و مادرش خانه‌ای را، محله‌ای را و منطقه‌ای به وسعت شهر پیر را هر جا که توانستند، همراهی کردند...

فاش نیوز - سلیمه؛ نامی که از یک دختر پاک جوان ایرانی سخت‌کوش و زحمت‌کشیده در جایی بسیار دوردست از پایتخت ایران به گوش می‌رسد.
من سلیمه را مصداق بارز دختر فعال مومن و مقاوم ایرانی می‌دانم که اگر صاحب اختیار بود، امثال او را از فرمانداران و بخش‌داران و مدیران فعال منطقه‌ای قرار می‌دادم.

سلیمه در جایی زندگی می‌کند که بیش از دو ساعت‌و‌نیم فاصله‌ی هوایی تا تهران دارد و حدود نیم‌ ساعت فاصله‌ی هوایی تا کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس! اما این نقطه ایران است. مردم آن‌جا را شهر پیر می‌نامند. وقتی به رییس بسیج پزشکان استان فارس زنگ زدم که برای کارهای درمانی جهادی به فکر آن‌جا باشد، گفت: اصلاً چنین جایی در استان فارس نداریم!

شهر فیلم هم مانند سلیمه است و هر دو مانند همه‌ی دختران و پسران و مردان و زنان اهل شهر پیر، ناشناخته و مظلوم و بی‌ادعا و پر قصه و غصه هستند. من سلیمه را روزی شناختم که در کنار برادران و خواهران و پدر و مادرش خانه‌ای را، محله‌ای را و منطقه‌ای به وسعت شهر پیر را هر جا که توانستند، همراهی کردند.

آشنایی من با آن جانباز مدافع حرمی که خیلی وقت‌ها از شدت جراحت، خس‌‌خس نفس‌هایش و خون و جراحت تازه‌اش کربلا را دوباره می‌آفریند؛ نه از کانال مسئولان بود و نه نهادهای مدعی کار برای شهدا. حتی یکی از فرمانداران آن منطقه، با من برخورد کرد که چرا گفتم به این جانباز نمی‌رسند؛ اما سلیمه با سلامت‌‌نفس و مردم‌داری و رزمنده‌شناسی‌اش به مثابه «حاج قاسم سلیمانی» شهر پیر، زینب‌وار پیگیر کار امثال این رزمنده‌ها بود.

عجب زمانه‌ای که فرماندار نظام اسلامی بابت یادآوری رسیدگی به جانباز مدافع‌حرم توبیخ می‌کند تو را و صاحب فروشگاه کوچک پوشاک، می‌شود سازمان حفظ آثار مقاومت در دنیا! همین سلیمه را می‌گویم؛ همان صاحب فروشگاه پوشاک که حتی کفش و دیگر ضروریات مردم شهر پیر را در همین فروشگاه کوچک عرضه می‌کند.
سلیمه نامش مانند حضرت زهرا(سلام الله علیها) است که بر زبان می‌آوری و حتی با فرهنگ جنوبی‌های غیرت‌مند، از بر زبان آوردن نام نامحرم، معنایی جز شیرزنی و جوان‌مردی و اسوه‌ی دیگر زنان، چیزی به ذهن خطور نخواهد کرد.

من در پوشش یک کارگر ساده‌ی کابینت‌ساز و دکورساز در مدت کار در فروشگاه کوچک سلیمه، به خیلی راز و رمزهای اولاد آگاه شدم. اولاد را می گویم، اولاد آلی! من نامی این محله شهر پیر را برای خودم گذاشتم اولاد.

اولا... یا همان اولاد اولی! النبی، اولی بالمومنین! این اولی از همان اولویت می‌آید... یا اولاد عالی! هم قشنگ است. عالی‌ترین مردم ایرانی در اولاد آلی یا همان اولاد اولی یا همان اولاد عالی زندگی می‌کنند. آرامند، ساده‌اند و سلیمند...و سلیمه. مردانی سلیم و زنانی سلیمه.

سلیمه فقط به فکر خانواده‌اش نیست. هرکس هرجای شهر پیر مشکل دارد، خودش و یا با همراهی برادرانش به یاری او می‌شتابند.
حتی برای راه‌اندازی برخی ساختمان‌های اداری دولتی در شهر و برای کمک به آبادانی کشور، طرح دادند که همه زیرساخت‌ها را مردمی در اختیار نظام قرار دهند.

مثلاً گردش کاری کردند که حالا که مردم برای امور اداری و حقوقی و قضایی خود، مثلاً برای گرفتن یک تاییدیه‌ی ساده‌ی حقوقی، مجبورند فرسنگ‌ها راه تا شهر بپیمایند. خودشان زمین و ساختمان و حتی حقوق قضات و پرسنل اداری را به دولت دهند و قوه قضاییه آن‌جا دادگستری بزند. همه‌ی طرح‌ها را مکتوب دیدم. این شهر پیری‌ها خودشان یک پا سیاست گذارند.

رفتم قوه قضاییه، تمام پیگیری‌ها را کردم. بعد دیدم رییس دادگستری وقت فارس که اکنون دادستان تهران است، به معاون راهبردی قوه قضاییه اعلام کرده بود که نیازی نیست برای شهر پیر این کارها بشود، عجب! سلیمه‌ها از رییس دادگستری یک استان هم مدیرتر و تصمیم‌گیرتر و سودمندتر برای محرومین هستند.
برای یکی از مشکلات شهر پیری‌ها از یکی از مدیران استان درخواست کردم که به داد مردم برسد. گفت: سِمت شما؟ گفتم: امر به معروف مسئولان! به فرمان حضرت آقا، بهترین امر به معروف است! از من به اتهام مزاحمت تلفنی شکایت کرد و گفت: تو از رهبری سوء‌استفاده کردی! حالا بروید ببینید این‌که سلیمه‌ها هستند ولی کمتر از توان و ظرفیت بومی آن‌ها برای رتق‌وفتق امور محرومین استفاده می‌شود، چقدر جای کار دارد.

مردم فارس مردمی عجیب‌اند. رتبه‌ی اول مهمان‌نوازی در دنیا را دارند. خون‌گرم‌اند، مردم‌دار هستند، آرام‌اند، مَردند، مردانه‌اند و امثال سلیمه‌ها، حاج قاسم سلیمانی‌هایی هستند که پیام انقلاب را با دستگیری محرومین به دنیا مخابره می‌کنند. خدا می‌داند تقسیم‌بندی حزب‌اللهی و غیرحزب‌اللهی من و تو در آن دنیا چقدر به کار آید؛ وقتی امثال سلیمه‌ها بیش از فرمانداران در همان فروشگاه کوچک پوشاک و کفش، بی‌صدا و بی‌ادعا کار مردم را انجام می‌دهند و کسی هم خبردار نمی‌شود.

شهر پیر، نام منطقه‌ای در جنوب استان فارس است که در منطقه‌ی زرین‌دشت فارس و در بخش ایزدخواست است و با این نام در تقسیمات کشوری شناخته می‌شود. عملاً شهر پیر، مرکز بخش ایزدخواست و زرین‌دشت همان منطقه‌ی حاجی‌آباد فارس است.

| عباس کرمی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi