شناسه خبر : 81984
چهارشنبه 25 فروردين 1400 , 09:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دولت جوان حزب اللهی و الزامات انتصاب مدیران در گام دوم انقلاب

فاش نیوز - امام خامنه ای(مد ظله العالی): به نظر من علاج مشکلات کشور، دولت جوان حزب‌اللهی و جوان مؤمن است که می‌تواند کشور را از راه‌های دشوار عبور بدهد.

 دولت سیزدهم درحالی کار خویش را آغاز می‌کند که برای تحققِ عدالت اجتماعی و بهبود وضعیتِ معیشت مردم راهی دشوار و طاقت فرسا در پیش رو دارد. این دولت باید بتواند ضمن ترمیم نارسایی‌ها و خلاءهای موجود که در دولت‌های گذشته گریبان کشور گردیده است؛ تحولی بنیادین در مدیریت اجرایی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی ایجاد نماید. به طوری که به واقع بتواند دولتی جهادی و جوان در تراز انقلاب اسلامی و آرمان های متعالی آن باشد. دولتی که از آفت های مرسوم و رایج، دوری گزیده و بتواند طرح و برنامه ای برای اصلاحِ روند زندگی مردم داشته باشد.

به کاندیدای محترم ریاست جمهوری توصیه می شود تیم کاری خود را در دوران تبلیغات انتخاباتی معرفی نمایند. مردمان عزیز کشورم باید به این تیم کاری با دقت نگاه کنند و رای بدهند. رئیس جمهور یک نفر است ولیکن آن چیزی که کاندیدای ریاست جمهوری را متمایز می سازد داشتن برنامه برای اداره کشور و تیم کاری برای اجرای برنامه می باشد. اکنون و پس از گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی و در گام دوم انقلاب؛ در دولت سیزدهم بدنه مدیریتی کشور باید انقلابی و جهادی باشد؛ کارگزارنی که دارای ایمان قوی و عزم جزم، اراده مستحکم، تخصص و تجربه لازم جهت انتصاب در مشاغل مدیریتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند.

 تعداد شهدای دفاع مقدس، شهدای حوادث تروریستی و شهدای مدافع حرم تقریباً ۲۲۰ هزار نفر ایرانی در عمر ۴۲ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیده‌اند وتعداد پست های مهم کشوری و استانی را تا 3000 شغل سازمانی عنوان کرده اند.اگر تعداد شهدا را بر این آن تقسیم کنیم در خواهیم یافت که برای هر صندلی مسؤولان به طور متوسط به تعداد شهدای کربلا، شهید وجود دارد. به عبارتی برای هر صندلی که مسؤولان ارشد کشوری و استانی بر آن تکیه زده اند، یک کربلا به پا شده است و چه بد مردمانی هستند اگر بر آن کرسی ها تکیه بزنند و یادشان برود که پایه‌های میزها و صندلی‌هایشان سرخ رنگ است و برای همان صندلی که رویش نشسته اند، 72 نفر به خونشان غلتیده اند.

مردم به عنوان ولی‌نعمتان انقلاب اسلامی حق دارند که:

  • مدیرانی از جنس خودشان داشته باشند. در وصیت نامه شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی خطاب به مسئولین آمده است: در دوره حکومت و حاکمیت خود در هر مسئولیتی، احترام به مردم و خدمت به آنان را عبادت بداند و خود خدمتگزار واقعی، توسعه گر ارزش‌ها باشد، نه با توجیهات واهی، ارزش‌ها را بایکوت کند.
  • مدیرانی که در جنگ نابرابر با دشمن همانند هشت سال دفاع مقدس و به مانند عملیات های دفاع مقدس در فکر طرح وبرنامه باشند و به مانند شب های عملیات با فرماندهی واحد به میدان جنگ بروند و شوق پیروزی در عملیات لحظه ای آنها را از خصم دشمن غافل نکند.
  • مدیرانی که بدانند مناصبشان محل امتحان آنهاست.امام خمینی(ره): هر کس در هر مقامی که هست و هر مسئولیتی که دارد همان مقام و همان مسئولیت امتحان اوست. امتحان مثلا رئیس محترم جمهور، همان ریاست جمهورش است که آیا در این مقامی که هست چه می‌کند، افکار او چیست، اخلاق او در این زمینه چیست و اعمال او چیست و حتی خطرات قلب چیست، چیزهایی که در قلبش عبور می‌کند و می‌گذرد اینها چیست.
  • مدیرانی که مانند شهید والامقام حسن طهرانی مقدم افق های بلند را ببیند و به فکر کادر سازی برای آینده انقلاب باشند.
  • مدیرانی می خواهند که مصلحت نظام را بر هر چیزی ترجیح دهند و اختلاف داخلی را به درون مردم نکشند
  • مدیرانی می خواهند که به مانند شهید عزیزمان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی؛ مرد میدان باشد چه در عرصه دفاع از کشور و چه در عرصه سازندگی کشور. هر چه گشتیم و گشتیم نتوانستیم یه عکس از حاج قاسم پشت میز اتاقش پیدا کنیم.
  • مدیرانی می خواهند که به فکر پایین ترین رده سازمانی خود باشند. از خصوصیات بارز و نیکوی مدیران و مسئولان این است که از مشکلات کارکنان خود غافل نمانند. در نامه 53،امام علی (ع) جهت رسیدگی به امور زیردستان به مالک اشتر فرموده اند: « آنگاه به حد وافی نیازمندی های آنان را تامین کن که این خود امکان می دهد که در اصلاح خویش بکوشند و از تصرف در اموالی که در اختیارشان می باشد بی نیاز گردند، حجت را بر آنها تمام می کند که عذری برای مخالفت با امر تو یا خیانت به امانت تو نداشته باشند». همچنین حضرت در ادامه می فرمایند: «رحمت بر رعیت و محبت و لطف به آنان را به قلبت قابل دریافت ساز و هرگز درنده ی خون آشام بر آنان مباش که خوردن آنان را غنیمت شماری»

مردم بیزارند از:

  • مدیرانی که به دنبال سهم خود از سفره انقلاب باشند و در حسرت ویلای لاکچری لواسان و باستی هیلز باشند.
  • مدیرانی که تسبیح به دست بگیرند و ذکر بگویند و کاری برای مردم انجام ندهند
  • مدیرانی که برای دریافت حق ماموریت ارزی از این کشور به آن کشور میروند و عایدی برای کشور نداشته باشند.
  • مدیرانی که مشاغل متعدد مدیریتی را تجربه می کند بی آنکه در شغل قبلی موفق بوده باشند
  • مدیرانی که وقت خود را به جای خدمت به مردم در تویتر و اینستاگرام میگذرانند.
  • مدیرانی که فیش نجومی می گیرند و به فکر افزایش حقوق خود از طریق افزایش مزایای غیر مستمر باشند.
  • مدیرانی که از اتاق مدیریتی خودشان خارج نمی شوند و ترس بیرون رفتنن دارند.

 

ویژگی مدیران جهادی در دولت جوان حزب اللهی:

بهره گیری از مدیران جهادی جوان مستلزم دانستن این موضوع است که افرادی در مشاغل مدیریتی می بایست منصوب گردند که ضمن داشتن تعهد،تخصص و تجارب ارزنده دارای توانمندی بالا و ایده های نو باشند. یعنی فردی به بخشداری منصوب گردد که پتانسیل فرماندار شدن دارد و نه بخشداری منصوب گردد که توانایی اداره یک دهیاری هم ندارد. فرمانداری منصوب گردد که توانایی استاندار شدن را دارد، در اینصورت است که نظام اداری کشور برای بلند مدت بیمه می گردد و برای آینده انقلاب مدیرانی جهادی تربیت می گردند. شهید سلیمانی در وصیت نامه خویش خطاب به سیاسیون می فرماید: به‌کارگیری افراد پاکدست و معتقد و خدمتگزار به ملّت، نه افرادی که حتی اگر به میز یک دهستان هم برسند خاطره‌ی خان‌های سابق را تداعی می‌کنند.

از جمله ویژگی های مدیران در تراز انقلاب، جهت انتصاب در مشاغل مدیریتی دولت سیزدهم می توان موارد زیر را بر شمرد:

ایمان و تقوا:

همه اعمال نیک بشر از ایمان کامل ناشی می شود.مدیر نیز باید از مومنان باشد. خداوند در آیه 8 سوره فصلت می فرماید:إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ: کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏ اند آنان را پاداشى بى‏پایان است.

خداوند ناظر بر همه اعمال انسان است.یقین داشتن به حضور خداوند در همه حالات وشرایط از مراتب بالای ایمان است.مدیر باید در مقابل خدا تسلیم باشد. خداوند در آیه 4 سوره حدید می فرماید: یَعْلَمُ مَا یَلِجُ فِی الْأَرْضِ وَمَا یَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا یَعْرُجُ فِیهَا وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ: آنچه در زمین درآید و آنچه از آن برآید و آنچه در آن بالارود [همه را] مى‏ داند و هر کجا باشید او با شماست و خدا به هر چه مى ‏کنید بیناست.

حضرت علی (ع) اوصاف متقین را در خطبه 184 به همّام دربارة پرهیزکاران چنین معرفی می فرمایند: تقوا پیشگان، فضیلتی خاص دارند: گفتارشان از روی صداقت و راستی است، در لباس و پوشاک و زندگی اعتدال و میانه رو هستند، راه رفتنشان با تواضع و فروتنی است، ازآنچه خداوند برایشان حرام دانسته، چشم می پوشند...تنها پروردگار در نزدشان بزرگ و غیر او پیش چشمشان بی مقدار و پست کوچک است.

روشن است اگر مدیر خود تقوا نداشته باشد و گرفتار هواهای نفسانی و امیال و غرایز حیوانی باشد، نمی تواند افراد زیر مجموعه خود را ارشاد و هدایت نماید.

ولایتمداری:

قطعا سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بهترین شاخص ولایتمداری و انقلابی گری است. شهید در مقدمه وصیت‌نامه خود می‌نویسد: «خداوندا تو را شکرگزارم که پس از عبد صالحت خمینی عزیز، مرا در مسیر عبد صالح دیگری که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش، مردی که حکیم امروز اسلام و تشیع و ایران و جهان سیاسی اسلام است، خامنه‌ای عزیز- که جانم فدای او باد- قرارداده‌ای.

شهید سلیمانی فرمانبردار و مطیع ولی فقیه بود و این تابعیت و ولایت مداری را در میدان عمل با داشتن بصیرت و اقدام به موقع و سریع نشان داده بود؛ شهید سلیمانی رمز موفقیت در تمامی عرصه ها را "ولایت مداری" و "ولایت پذیری" می دانست و ایشان ولایت را شناخته و درک کرده بود به گونه ای که همیشه سخنان رهبر معظم  انقلاب را فصل الخطاب می دانست و دائما چشمش به دهان این حکیم فرزانه بود تا به سعادت حقیقی دست یافت.

شهید در وصیتنامه خویش اولین اصل را به سیاسیون متذکر می گردد: اعتقاد عملی به ولایت فقیه است؛ یعنی این که نصیحت او را بشنوید، با جان و دل به توصیه و تذکرات او به عنوان طبیب حقیقی شرعی و علمی، عمل کنید. کسی که در جمهوری اسلامی می‌خواهد مسئولیتی را احراز کند، شرط اساسی آن [این است که]اعتقاد حقیقی و عمل به ولایت فقیه داشته باشد. من نه می‌گویم ولایت تنوری و نه میگویم ولایت قانونی؛ هیچ یک از این دو، مشکل وحدت را حل نمی‌کند؛ ولایت قانونی، خاصّ عامه مردم اعم از مسلم و غیر مسلمان است، اما ولایت عملی مخصوص مسئولین است که می‌خواهند بار مهم کشور را بر دوش بگیرند، آن هم کشور اسلامی با این همه شهید.

اخلاص:

امام صادق (ع) می فرماید: الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِی لَا تُرِیدُ أَنْ یَحْمَدَکَ عَلَیْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ؛ عمل خالص آن است که در انجام آن متوقع نباشی که احدی غیر از خدا ترا سپاس گوید و تحسین و تمجید نماید.

اخلاص آن است که انسان فقط به خداوند تکیه کند و هدایت،حمایت را فقط از خداوند انتظار داشته باشد،مدیر جامعه اسلامی نباید به خاطر هر کاری که انجام می دهد،هر قدر هم برای گروهی یا مردمی مفید باشد،منت بگذارد.

جملات بسیار زیبا شهید عزیزمان سپهبد قاسم سلیمانی در وصف این موضوع است: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم! آنکس که باید ببیند، می‌بیند...!

بصیرت:

مدیر باید دو ویژگی تحلیل و تشخیص موقعیت داشته باشد تا بتواند راه حق بپیماید. حضرت علی (ع) در خطبه 172 نهج البلاغه می فرماید: وَ لایَحْمِلُ هذَا الْعَلَمَ اِلاّ اَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَواضِعِ الْحَقِّ: پرچم (مدیریت وفرماندهی) را بدوش نمی کشد مگر کسی که صاحب بصیرت و استقامت و داناى به موارد حق باشد.

خداوند در آیه 96 سوره اعراف می فرماید: إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ: پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه‌های شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می‌افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را می‌بینند و) ناگهان بینا می‌گردند.

تجربه و تخصص:

حضرت علی (ع) در نامه 53 به مالک اشتر می فرمایند: اندیشه و نظر هر فرد به اندازه تجربه اوست و ان کس که تجربه ها را حفظ کند و به موقع از انها بهره گیرد کارهایش به نتیجه می رسد.

در سوره «یوسف» نیز قرآن کریم علم و آگاهى را به عنوان ملاک شایستگى در تصدى وظایف اجتماعى بیان مى‏کند. هنگامى که حضرت یوسف علیه‏السلام از زندان بیرون آمد، عزیز مصر از وى براى اداره کشور مصر درخواست کمک نمود. حضرت یوسف علیه‏السلام از میان مناصب گوناگون، مسئولیت خزانه‏دارى را به عهده گرفت. قرآن کریم معیار پذیرش این مسئولیت را از زبان حضرت یوسف علیه‏السلام، علم و تخصص وى بیان مى‏کند.

از شهید گرانقدر دکتر چمران پرسیدند تعهد بهتر است یا تخصص؟ وی در جواب گفت: میگویند تقوا از تخصص لازمتر است، آن را میپذیرم. اما میگویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را میپذیرد، بیتقواست.

عدالت:

حضرت علی (ع) در نامه 27 نهج البلاغه می فرمایند: « از این رو مدیر مسلمان باید همیشه حرکات، برخوردها و رفتار خود را زیر نظر داشته باشد، تا اینگونه نباشد که عده ای را با آغوش باز بپذیرد و با آنان خلوت کند، اما عده ای دیگر را با بی میلی و بی مهری نابجا از خود دور و مایوس نماید

قرآن در آیه 58 سوره نسا می فرماید: إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ:خداوند به شما انسان ها، فرمان می دهد که امانت را به اهلش واگذار کنید و اگر در میان مردم به حکومت برگزیده شده اید، باید بر اساس «عدل » حکم کنید.

امانتداری:

قرآن کریم در سوره «قصص» داستان استخدام حضرت موسى علیه‏السلام را در دستگاه حضرت شعیب علیه‏السلام نقل مى‏کند. در آیه 26 این سوره، دو شاخص مهم براى تأیید صلاحیت و شایستگى استخدام حضرت موسى علیه‏السلام بیان شده که عبارتند از: «توانایى» و «امانت‏داراى».

حضرت علی (ع) در نامه ای که به اشعث بن قیس کارگزار خود در آذربایجان فرستاده چنین می فرمایند: مدیریت و حکمرانی برای تو طمعه نیست، ولی آن مسئولیت در گردن تو امانت است و کسی که از تو بالاتر است از تو خواسته که نگهبان آن باشی. همچنین حضرت در نامه ی خود می فرمایند: کسی که امانت را خوار شمارد و دست به خیانت آلاید و خویشتن و دینش را از آن منزه نسازد، درهای خواری و رسوایی را در دنیا به روی خود گشوده است و در آخرت خوارتر و رسواتر خواهد شد.

شهید سلیمانی خطاب به سیاسیون می فرماید: مقابله با فساد و دوری از فساد و تجمّلات را شیوه خود قرار دهند.

 

و در پایان، انتصاب مدیران در هر مسئولیتی در جامعه اسلامی، علاوه بر بار سنگین مسئولیت بر دوش آنها، جوابگویی آنان را در پیشگاه چندین مقام و موقعیت قرار می دهد:

در پیشگاه خداوند قادر متعال: در دوران مسئولیت خود چه قدمی در راه خدا و چه خدمتی به خلق خدا انجام داده است؟

در پیشگاه پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(ص): برای دین و امت پیامبر(ص) چه کرده است؟

در پیشگاه آن امام منتظر، صاحب العصر و زمان، مهدی فاطمه(عج): برای تحقق ظهور و آماده سازی جامعه چه کرده است؟

در پیشگاه نائب بر حق امام زمان و رهبر معظم انقلاب: برای پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق حکومت اسلامی و اطاعت از رهنمودهای معظم له چه کرده است؟

دربرابر قطره قطره خون شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،شهدای مدافع حرم،شهدای وطن: که از جان خود برای حفظ انقلاب خمینی کبیر(ره) و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گذشتند و پرچم آزادمردی را به مسئولین و دولتمردان سپرده اند چه کرده اند؟

در برابر جامعه: در مقابل امکانات و رفاهی که جامعه به او داده است و اعتمادی که مردم به او کرده است، چه کاری کرده است؟

در برابر نفس خویش: برای آخرتش چه کاشته و چه توشه ای جمع کرده است؟

 

علی صیاد قبادی (کارشناس ارشد مدیریت و پژوهشگر حوزه اداری و استخدامی)

اینستاگرام
باسلام این بیانیه بسیار دقیق ودرست بوده ونشانه های مدیریت در حوضه اجرای وبا نیروهای جوان شروع شده است ودر بخشهای مدیریتی باید جوانگرای شود وایکاش خیلی زودتر باید شروع میشد وباید اعتماد میکردن نه اینکه یک نفر چند مسعولیت داشته باشد وخودمحوری حاکم شود در بخشهای اجرای مدیریتی بایدجوانان راجذب ووارد عرصه کرد
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi