شناسه خبر : 82031
پنجشنبه 26 فروردين 1400 , 14:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تغذیه و روزه‌داری؛ سلامتی و کرونا

ماه خدا فرا رسیده و امسال نیز متاسفانه در هجوم موج کرونا بر سر سفره الهی می نشینیم اما چه خوب است که هیچ چیز ما را از نزدیک شدن به خدا جز اعمال خودمان نمی تواند دور کند...

سعیده نام آور (کارشناس علوم تغذیه و دکتری مشاوره)- ماه خدا فرا رسیده و امسال نیز متاسفانه در هجوم موج کرونا بر سر سفره الهی می نشینیم اما چه خوب است که هیچ چیز ما را از نزدیک شدن به خدا جز اعمال خودمان نمی تواند دور کند.

کرونا از هم دورمان کرده اما خدا مثل همیشه نزدیک است و در این ماه، نزدیک تر و فقط همین حالمان را خوب می‌کند.

روزه داری همیشه باعث تقویت روح و جسم بوده و یک ماه استراحت به گوارش داده شده و دیواره معده و روده ترمیم می شوند و بدن آرام می گیرد و تمامی هورمون ها و آنزیم ها تنظیم می شوند.


 روزه گرفتن برای افراد بیمار یا دارای ممانعت پزشکی، مجاز نیست. البته گاها" برخی پزشکان به راحتی می گویند که روزه نگیرید. اگر مثلا فرد خودش می داند که به تازگی دچار دیابتی خفیف شده و میتواند داروهایش را در سحر و افطار بخورد و روزه هم بگیرد و دچار افت قند هم نمی شود، بهتر است که بگیرد. با توجه به توانایی خودتان و توجه به اینکه آیا در اثر روزه گرفتن عوارضی در بدن شما تشدید می شود یا نه و سوال از دکتر برای تنظیم داروها در افطار و سحر، به این امر مبادرت بورزید. برای برخی یک روز درمیان یادو روز درمیان یا به اندازه وسع خود. البته فراموش نکنیم که کمی بی حالی یا سر درد نزدیک افطار طبیعی ست و این مانع روزه نمی شود!

ایثارگرانی که دارای فشار خون، سنگ کلیه، دیابت، بیماری قلبی و... هستند یا داروهایی دارند که ضروری ست بین روز مصرف شوند، روزه گرفتن بر ایشان واجب نیست. مثلا افرادی که کم آبی برایشان ضرر بسیار دارد، نباید روزه بگیرند.


 اگر در روزهای معمولی زندگی مان پرخوری می کنیم، روزه فرصتی ست برای اینکه معده از تحمل این حجم غذای زیاد کمی فارغ شود و نفسی بکشد...

اگر اسید معده بالاست، با وارد نشدن چند ساعته غذا به معده، میزان ترشح اسید معده کاهش می یابد و معده ما فرصت می کند کمی دیواره خود را ترمیم کند و اگر در معرض زخم یا التهابی قرار گرفته، کمی آرام بگیرد.

اگر مواد غذایی پرچربی را درطول روز انتخاب می کردیم، حال با حذف آنها هم معده ما برای هضم این مواد سنگین کمی استراحت می کند و هم کبد ما برای جذب آنها.

اگر دائما" انسولین و قند خون خود را با خوردن انواع منابع غذایی قنددار بالا و پایین می کردیم، حالا لوزالمعده ما فرصتی برای استراحت دارد و بدن از دست نوسان قند کمی راحت می شود.

کبد و کلیه فرصت پیدا می کنند یکسری سموم بدن را دور بریزند، آنزیم ها و هورمون ها خودشان را دوباره تنظیم و تعدیل می کنند و بدن تا حد امکان از چربی های اضافه ذخیره شده در بدن استفاده می کند...

 که همه این موارد به نفع سلامتی ماست... البته به شرطی که فرد فلسفه روزه را فراموش نکند و در ایام روزه داری بدخوری نکند!

کسانی هستند که بعد از ماه مبارک رمضان یا خیلی چاق شده اند یا خیلی ضعیف! باید بگوییم که هر دوی اینها نادرست است و این فرد حقیقتا" نتوانسته برنامه درستی را برای تغذیه خود در ایام روزه داری رعایت کند.

اگر بخواهیم برای قوی تر بودن و سالم روزه گرفتن و یک روزه داری با فواید بسیار و بدون عوارض، قواعدی را رعایت کنیم، چه کار کنیم بهتر است!


- مهم ترین نکته امسال رعایت بهداشت موادغذایی و شست و شوی حتمی دست ها برای شروع افطار است تا از دچار شدن به ویروس کرونا جلوگیری شود.

- با توجه به طولانی بودن ایام روزه داری، پس برای سالم ماندن و راحت روزه گرفتن، نه کم آبی درست است و نه گرسنگی کشیدن بیش از حد!

-  در سحری کالری و انرژی مورد نیاز را به بدن برسانیم. در احادیث به خوردن سحری خیلی توصیه شده، برای اینکه فرد در طول روز انرژی کافی داشته باشد نه اینکه همواره بی حال باشد و زندگی اش مختل شود!

- در افطار نیز درست نیست که انقدر از تشنگی مایعات بخوریم که جایی برای غذا نماند! اینگونه افراد پس از چند روز مریض و ضعیف می شوند! سعی کنیم افطار مانند صبحانه غذایی سبک باشد و تا حد امکان شام را جدا بخوریم. فراموش نکنیم نه کم خوری بیش از حد در خوردن افطار و سحر و نه کم خوری. کسانی که به جبران طول روز زیاد غذا می خورند، بدانند که هر غذای کاملی به هرحال 4ساعت در معده می ماند و بعد معده خالی می شود. پس با پرخوری فقط وزن شان پس از ماه رمضان زیاد خواهد شد، همین!

- افراد کم اشتها هم فقط به خوردن مایعات اکتفا نکنند! سعی کنند اول یک لیوان مایع گرم بخورند بعد کمی نان و پنیر، یا پیاله کوچکی آش یا عدسی یا تخم مرغ یا ... بدن خود را آهسته آهسته به غذا برسانند تا بدن بپذیرد ولی از خوردن غذا صرف نظر نکنند.

- آب کافی نزدیک به 8 لیوان یا دو لیتر باید در فاصله افطار تا سحر روز بعد، نوشیده شود. سعی کنید لیوان لیوان و با فاصله آب بخورید. البته افطار به هیچ وجه با آب یا مایع سرد باز نشود! چون معده منقبض می شود و درد می گیرد. حتما" معده خشک خود را با مایع ولرم یا گرم باز کنید. خوردن شربت آبلیمو به رفع تشنگی در روزه داری فصل گرم بسیار کمک می کند. خاکشیر و تخم شربتی هم برای تشنه نشدن و خاصیت ملینی برای جلوگیری از یبوست بسیار موثر است.


- چای را به هیچ وجه مایع حساب نکنید. چای ادرارآور است و به کم آبی کمک می کند. هرکس می خواهد در این ماه رمضان کمتر تشنه شود، تا حد امکان چای ننوشد. میتوانید افطار را با آب جوش یا شیر گرم یا دمکردنی های گیاهی دیگر باز کنید. البته یک استکان چای بسیار بسیار کمرنگ را میتوان پذیرفت اما در کل روز دیگر چای نخورید. پس آنهایی که پس از افطار دائم چای می خوردند، بدانند چای درظاهر رفع عطش می کند و دارند برای روزهای بعد خود را تشنه تر می کنند!

- عادت خوردن چای در سحری را هم ترک کنید. چای سحری نه علتی دارد و نه فایده ای! نوشیدن یک لیوان آب نزدیک به اذان صبح و با کمی فاصله از سحری، کار مفیدتری ست. یادمان باشد، آب را هم نمیتوان در سحری زیاد نوشید چون در این صورت غذا در معده شناور شده و دچار سوء هاضمه می شویم. ترش می کنیم و عوارض گوارشی پیدا می کنیم. نمونه های زیادی بوده اند که با کنار گذاشتن چای و به حداقل رساندن آن به یک فنجان، به ادعای خودشان خیلی کمتر تشنه شده اند و در گرمای ماه رمضان امسال اذیت شده اند!... امتحان کنید. این شاید فرصت خوبی برای ترک چای برای معتادها به چای هم هست!

- هر چقدر میتوانید در افطار و سحر سبزیجات بخورید. هرچه سبزیجات بیشتر، احساس تشنگی کمتر و البته جلوی یبوست هم گرفته می شود. سبزیها به دلیل فیبر خود، آب را در بدن حفظ می کنند. سبزیجات به شکل سالاد، سبزی خوردن و سبزی های خرد شده و کاهو و هویج باشد.

- خوردن هندوانه، گوجه و خیار به همراه پنیر یا سبزی و گردو توصیه بسیار خوبی ست.

- پس از افطار بسته به وزن و نیاز بدن خود 2 تا 4 میوه حتما" بخورید. میوه  قند، آب، فیبر و ویتامین لازم را به بدن ما می رساند. هرکس در ایام روزه داری، فقط آب یا غذا بخورد و میوه دریافت نکند، دچار عوارض روحی و جسمی ناشی از کمبود ویتامین ها خواهدشد.

- فراموش نکنیم روزه داری یعنی امساک و پرهیز نه خودکشی در شیرینی ها!

سعی کنید یکی از شیرینی های مرسوم ماه رمضان سر سفره مان باشد و مصرف کنیم. شله زرد، کاچی، حلوا، فرنی، خرما، زولبیا و بامیه، شربت و ...همه این مواد حاوی قند و شکر است. مراقب قند و وزن خودمان باشیم. خیلی پذیرفته نیست که فرد بعد از ماه روزه داری، چاق تر شود!


- غذاهای پرچرب و پرنمک نخوریم. نمک زیاد باعث تشنگی بیشتر ما می شود مخصوصا" در وعده سحری! چربی زیاد هم وزن ما را بالا میبرد و هم باعث رفلاکس یا برگشت اسیدمعده و ترش کردن می شود. پس برای اینکه اذیت نشویم به هیچ وجه در سحری غذایمان پرچرب نباشد.همه چیز را کم چرب تر درست کنیم.

- سیگار و چای یکی از علت های بزرگ رفلاکس و ترش کردن و زیاد شدن اسیدمعده هستند. یادمان باشد وقتی روزه هستیم سوزش معده یا سوزش مری و گلویمان در اثر ترش کردن، خیلی آزاردهنده است. پس وقت خوبی ست که بدن ما در این دوران، از اسراف های ما کمی نفس بکشد!

- شیر و لبنیات را فراموش نکنیم. حتما سعی کنیم در فاصله افطار و سحر، 2 تا 3 لیوان لبنیات خود را بخوریم. لبنیات هم قند خوبی به بدن می رساند، هم پروتئین کافی و عالی و هم کلسیم کافی و هم ملین خوبی ست. پس لطفا لبنیات از قلم نیفتد.

- بدانیم که زیاده روی در خرما اصلا" کار مفیدی برای بدن نیست. روزانه برای هر فرد 2 تا 3 عدد خرما بیشتر توصیه نمی شود. بیش از این تنها باعث افزایش وزن می شود.


- حتما" تخم مرغ و تخم بلدرچین، پروتئین خوب و کافی از انواع گوشت ها استفاده کنید

از یاد نبرید که بدن با پروتئین کافی و منابع آهن دار بسیار قوی می شود.

- نکته مهم دیگر اینکه پس از افطار برخی سفره خود را تا دو ساعت باز می گذارند و انواع غذاها را میل می کنند. به یاد داشته باشیم که خوردن چندین نوع غذا آن هم گاها" زیاد و درهم، مشکلات گوارشی ایجاد می کند. با معده ای که قرار است استراحت کند، این طور رفتار نکنیم و سعی کنیم که معده مان را در این ماه سبک نگه داریم.

- از خوردن تمامی منابع کافئین دار حتی الامکان در روزه داری پرهیز کنیم. کافئین ها که در قهوه و چای و نسکافه و نوشابه مشکی رنگ هستند، هم محرک معده و ضربان قلب هستند و هم عامل کم آبی.
- روزه داری باعث بداخلاقی نمی شود! یادتان باشد اگر کم حوصله و کم تحمل شدید، بدن شما به شدت کم آب است. آب و مایعات بنوشید، مشکل شما حل خواهد شد.

 ایثارگران عزیز و خانواده هایشان ما را در سر سفره های افطار خود دعا کنند و ما هم برای سلامتی ایشان دعا و تلاش می کنیم.

اینستاگرام

...
رشته خوشکار
را باید از جایی بخرید که
آرد از برنج ایرانی خوب باشد .
و گرنه مثل لاستیک و بد خوراک است.
مواد داخل خوشکار را باید خودتان
در خانه درست کنید .
مغز گردوی خوب را خوب آسیاب و له کنید
و شکر بزنید
و پودر دارچین
و پودر هل
بزنید .
و با خودتان به مغازه رشته فروشی ببرید.
( مواد مغازه بدرد نمی خورد)
و جلوی چشمان شما یک قاشق از این
مخلوط را داخل رشته بریزد .
و مواظبت کنید .
حالا یک رشته خوشکار واقعی خوشمزه
دارید .
...

من اصلا از اینا که می گویید در افطار نمی خورم . اون سینی اولی هست . اگه دقت کنید بیشتر وقتها افطاری من از آنهاست . امروز هوس کردم اندازه آن سینی افطاری ام باشد ولی بعضی خوردنی ها معلوم نیست چیه ؟ اگه کسی بگه ممنونش می شم .
خرما هم خیلی دوست دارم . بعد در سحر هم مدتیه ارده و شیره انگور یا خرما می خورم . توی این شش ماه هم بیشتر غذام حبوبات بود . ذایقه ام عوض شد . هر چند وقت یکبار هم می رفتم از رستورانمون کباب و مرغ می گرفتم که پروتئین بدنم کم نشه . شیر برنج هم زیاد می خورم . اما زولبیا و از این چیزای چرب دوست ندارم .
آدم با کلاسها و خوشبخت ها از این چیزها زیاد دوست دارند . چون اینا رو نمی خوردم که فکر کنند منم با کلاس هستم هر چه غم بود از نوع جزغاله و خاکسترش چپوندن تو حلقم ... خداییش وقتی یادم می افته به کتک خوردن آن جانباز کتک خوردن خودم یادم می ره ... چقدر خوبه با هم هستیم . احساس دردام کمتر میشه .
اصلا ولش کن . انگار بازم می خوام گریه کنم .
میگم حواست باشه قند و چربی ات نزنه بالا مثل آن دفعه ...
سلام دکتر جان
تو رو خدا بذار این یکی رو خودمون بخوریم . تا حالا که هر چه غصه عالم بود بخوردمون دادن ... هیچی نمیشه ...
اگه منو ببینی ؟،
تو شش ماه شدم یه تیکه استخوان ؟
درد اینکه به اسم دین این بلاها سرت بیارن از خوردن 4 تا خرما و زولبیا بیشتر ، مریض ترت می کنه ...
شش ماه فکر کردم چکار کردم رسیدم اینجا ... چرا نتیجه مهربانی جواب عکس داده ؟
یهو خبر رسید یه جانباز نخاعی را صربه فنی کردن ؟
چقدرم مامور دست بزنی به خودش می بالید که می دید همه دارن ازش فیلم می گیرن ... یه اعتراضی نکرد ؟
بقران من که اول باور نکردم ... فکر کردم دوربین مخفیه ...
خب خانم دکتر که مشاوری توانا هم هستید
کدام وضع برای سلامتی ما خطرناکتره ... فکر کردن به غصه بی کسی و بی پناهی و کتک خوردن ... یا خوردن 7 و 8 دانه خرما بیشتر ؟
خانم دکتر دیگه دست روی چای، معتادان چای نگذار ...
اونو نخوریم که راست به راستی قاطی می کنیم ... مگه میشه چای سحری را نخورد ؟
میگن‌‌‌ ملانصرالدین، برای اینکه بفهمه چقدر از ماه رمضون گذشته و چقدر مونده، از روز اول ۳۰ تا کشمش میذاره تو جیبش و هر بار وقت افطار یه دونه کشمش میخورده.

زن ملا یه روز اتفاقی دستش به جیب ملا میره و کشمش‌هارو میبینه.
میگه: بمیرم برات نمیدونستم اینقدر کشمش دوست داری!
و دو مشت حسابی کشمش میریزه تو جیب ملا !
بعد از چند روز دوستاش ازش میپرسن
ملا، چقدر مونده به عید فطر؟

اونم دست میکنه تو جیبش و بعد از کمی مکث و تعجب میگه :
والا اگه حساب با حساب کشمش‌ها باشه
امسال عیدی در کار نیست !

حالا وضعیت ما هم همینه ،

اگه حساب با حساب روحانی باشه...
معلوم نیست !

کی کرونا از بین میره
کی بورس درست میشه
کی قیمت خودرو پایین میاد
کی قیمت ارز و دلار پایین میاد
کی قیمت سکه پایین میاد
کی.......................؟؟؟؟؟؟

در ضرب المثل وقتی میگن
اوضاع کشمشیه
منظور همینه

...
رشته و یا خوشکار را کمی در روغن ماهیتابه تفت دهید که کمی پخته و رنگش زرد شود .نسوزانید .
و بعد
در ماهیتابه دیگر شکر زیاد را در آب جوشانده و شربت غلیظ درست کنید.
و بعد:
رشته و یا خوشکار سرخ شده در روغن را
در شربت غوطه ور کنید و بیاورید بیرون .
مانند باقلاوا.
حالا یک شیرینی ؛
رشته خوشکار داغ خوشمزه خوشرنگ
دارید .
میل نمایید .

...
این هم از مهمانی من برای شما .
هر سال باید شما را به صرف شیرینی
دعوت کنم .
نوش جانتان .
...

...
یک خوراکی ارزان مخصوص گیلان .

ربع لیوان آب را با ۴ قاشق شکر بجوشانید .
که شربت شود .
بعد
۲ عدد تخم مرغ را در آن هم زده و بپزید .
ادویه هم بزنید .
حالا
یک غذای شیرین دارید .
و یا یک دسر شیرین خوشمزه .
با نان داغ بخورید .
...
چقدر شما را به غذاهای خوشمزه دعوت کنم .
ماه مبارک رمضان
مهمان من باشید
و دعا یادتان نرود .
نوشِ جان .
...



...
با عذرخواهی از رزمندگان عزیز
و از جانبازان عزیز .

انجمن های فراوان ایثارگری

و انجمن های بسیار زیاد فراوان جانبازان

می توانند

زعفران هم بزنند .

که متداول

هی بخنددند

و بخندند

که دنیا بهشان لبخند زده است .

بخندید و پول بشمارید .
که بخت یارتان بود
که برنده شدید .
مبارک بادا .
این شانس
و این اقبال.
بادا
بادا
مبارک
بادا .
ایشالله
مبارک بادا.
...

...
این گیلانه های دل فریب را در آرشیو

فاش نیوز

همیشگی عادت کنید .

نه خیال اینکه با خبر جدید رفت .

یاد گیرید و زندگی کنید .
...

...
اومدم
نبودید
راستشو بگید
کجا رفته بودید
...
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi