شناسه خبر : 82088
دوشنبه 06 ارديبهشت 1400 , 13:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تعطیلات نوروزی ایثارگران جهادی در یکی از محروم‌ترین روستاهای ایران

هفتمین مرحله سفر گروه جهادی ایثارگران بدون مرز به منطقه بشاگرد به لطف خدا و کمک خیرین و انسان های نوع دوست، در تابستان یا پائیز سال ۱۴۰۰ انجام خواهد شد...

فاش نیوز - گروه جهادی ایثارگران بدون مرز استان بوشهر در ششمین اردوی جهادی در منطقه بشاگرد، نوروز و سیزده بدری متفاوت را در کنار مردمان مهربان و نجیب یکی از دور افتاده ترین روستاهای ایران سپری کردند.

به گزارش خبرنگار ما، در ادامه سلسله سفرهای گروه جهادی ایثاران بدون مرز به منطقه بشاگرد، شمسون، دور افتاده‌ترین روستای بخش گوهران وهممرز با استان سیستان و بلوچستان در نوروز میزبان اعضای گروه بود؛ تا لحظات شاد و به‌یادماندنی، برای مردمان سختکوش و کودکان دوست داشتنی این روستای دور افتاده رقم بخورد. تکمیل و ساخت 24چشمه سرویس بهداشتی و حمام، برگزاری برنامه های شاد و متنوع فرهنگی و ورزشی برای اهالی به ویژه کودکان، برپایی نماز جماعت و کلاس های قرآن و صحیح خوانی نماز، برگزاری مسابقه اذان، ذبح قربانی و توزیع بین ایتام و نیازمندان، حضور اعضای گروه بربالین بیماران روستا، نورافشانی وبالابردن بالون آرزوها توسط کودکان، برپایی آرایشگاه صلواتی، بررسی مشکل کم آبی و حضور در سرچشمه اصلی آب روستا با طی کردن مسیر حدود شانزده کیلومتری و سخت‌گذر در روز سیزده‌بدر، پاک‌سازی محیط روستا از زباله با مشارکت دانش آموزان، خرید محصولات و صنایع دستی تولید شده توسط زنان بلوچ به منظور معرفی و فروش برای آنان، و کمک به توانمند سازی و اقتصاد اهالی روستا، توزیع بسته معیشتی، ظروف آشپزخانه، شیرینی و تخمه شب عید، سیلندرگاز، منبع آب، البسه و دمپایی، حضور در کپر نوزاد تازه متولد شده «در نوروز1400» عادل کریمی‌نیا و تقدیم کادو و هدیه به خانواده، توزیع لوازم موتورسیکلت به عنوان تنها وسیله رفت و آمد اهالی در جاده های سختگذر منطقه بافاصله 140کیلومتر با مرکز بشاگرد، توزیع مواد شوینده، و همچنین توزیع برخی اقلام در دو روستای حاجی آباد دلکی و احمدآباد مونو، از مهمترین برنامه های این سفر دو هفته ای در نوروز 1400 بود،

گفتنی است، متاسفانه علیرغم گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی مردم منطقه بشاگرد در هر سه بخش گوهران، گافر و پارامون، و مرکزی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که رفع آنها نیازمند تلاش و کار جهادی و شبانه روزی و نگاه ملی مسئولان به این منطقه می باشد.

نداشتن جاده و یا صعب العبور بودن مسیر بسیاری از روستاها، نبود زیرساخت کافی ارتباطات، اعم از شبکه موبایل و اینترنت، و تلویزیون، مسکن، خانه بهداشت، فرسوده بودن برخی مدارس و فضاهای آموزشی، نبود سرویس بهداشتی و حمام در برخی روستاها، نبود پارک و فضای بازی کودکان، فقدان زمینه اشتغال جوانان و ضرورت فعال کردن معادن و احیای ظرفیت های کشاورزی و گردشگری، نبود آب سالم و بهداشتی در بسیاری از روستاها، ضرورت نوسازی شبکه برق، از اهم مشکلاتی می باشد که با توجه به ظرفیت های کشور، در یک برنامه کوتاه مدت، به راحتی بخش عمده آن قابل حل می باشد.

همچنین امکان تشرف اهالی روستای شمسون «32خانوار»، به ویژه دانش آموزان به زیارت مشهد مقدس، از در خواست های این روستای شیعه نشین در ورودی خاک سیستان وبلوچستان از تولیت آستان قدس رضوی می باشد.

غفلت در انجام تکالیف توسط دولت ها در سنوات گذشته و اجرایی نشدن برخی مواد قانونی وتکلیفی برنامه های توسعه در مورد روستاها از جمله بند «ج»ماده 137قانون برنامه سوم توسعه و تصریح در تکمیل زیر ساخت روستاها، بویژه روستاهای بالای بیست خانوار و نبود نظارت کافی توسط مجلس شورای  اسلامی در اجرایی شدن قوانین در سنوات گذشته، عدم توجه کافی به سیاست های کلی نظام، ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد مناطق محروم در تدوین و اجرای برنامه های توسعه کشور، از جمله آمایش سرزمین، جمعیت و توازن منطقه ای کشور، موجب گردیده کارهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این منطقه انجام شده و علیرغم ظرفیت های بالقوه بشاگرد، سهم بشاگرد از سفره انقلاب بسیار کوچک باشد.

به نظر می‌رسد با اعتبارات قطره‌چکانی نمی توان غفلت هایی را که در گذشته صورت گرفته جبران نمود. توجه به  اجرایی کردن انتظارات مقام معظم رهبری نسبت به مقوله عدالت و توسعه مناطق محروم کشور، و خطاب قراردادن مسئولان هر سه قوه در بیانیه گام دوم انقلاب در جبران عقب ماندگی ها،، به ویژه در مناطق شرق کشور یک مطالبه جدی از نمایندگان مجلس انقلابی در مدنظر قراردادن این موضوع، بویژه در تدوین برنامه هفتم توسعه می باشد.

امید می رود با سفر رئیس و نمایندگان مجلس به این منطقه دور افتاده و محروم، ضمن تحقق وعده های داده شده و نظارت میدانی، از نزدیک با درد و رنج و مطالبات مردمان نجیب، به ویژه جوانان جویای کار این منطقه آشنا شوند.

بهره مندی از توسعه مناطق پیرامونی سواحل مکران از دیگر مطالبات جدی مردم و مسئولان منطقه بشاگرد می باشد.

در اینجا یادآور می شویم، هفتمین مرحله سفر گروه جهادی ایثارگران بدون مرز به منطقه بشاگرد به لطف خدا و کمک خیرین و انسان های نوع دوست، در تابستان یا پائیز سال 1400 انجام خواهد شد.

متاسفانه عدم توجه و حضور موثر رسانه ها، به ویژه رسانه ملی جهت انعکاس کارهای انجام شده و مطالبه کارهای بزرگ انجام نشده، یکی دیگر از حلقه های مفقوده ای‌ست که موجب تاخیر در توسعه این منطقه و باعث عدم توفیق در جبران غفلت های گذشته شده است.

در پایان از همه ادارات و ارگان ها، نهادها و خیرین و مردم عزیزی که ما را در این سفر خیر یاری و همراهی کردند کمال تشکر را داریم، و انتظار می رود همچون گذشته یاریگر ما دراین مسیر خیرخواهانه باشند.

*شماره کارت بنام گروه جهادی ایثارگران بدون مرز استان بوشهر برای واریز کمک های خیرین:

بانک سپه، انصارسابق 6273817010080723
تومهربانی کن یک شهر مهربان می شود.

منتظر یاری سبزتان هستیم

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi