شناسه خبر : 82379
جمعه 10 ارديبهشت 1400 , 09:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رونمایی تابلوهای جدید مزین بنام شهدا در قم

تابلوهای جدید مزین به نام شهدا در قم رونمایی شد

قم ـ ایرنا ـ طرح جدید تابلوها کوچه‌های مزین به نام شهدا در قالب طرح «کوچه‌های آسمانی» رونمایی شد.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا، این آیین رونمایی با حضور سعید اوحدی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، سید مرتضی سقاییان نژاد شهردار قم و تعدادی از مسئولان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حسینیه امام خامنه‌ای گلزار شهدا علی ابن جعفر(ع) قم برگزار شد.

در تابلوهای جدید کوچه‌های شهدا علاوه بر انتشار عکس شهید، چهار اطلاعات مرتبط شامل محل شهادت، تاریخ شهادت، سن و عضویت نیز به همراه کد QR برای معرفی بیشتر شهدای استان قم در نظر گرفته ‌شده و به‌ نوعی زندگینامه شهدا به ‌صورت هوشمند توسط شهروندان قابل دریافت است.

 

تابلوهای جدید کوچه‌های شهدا در قم نمادی از تعلق‌خاطر به شهداست  

مدیر حوزه‌های علمیه در این مراسم، با تقدیر از اقدام شورای اسلامی شهر و شهرداری قم در طراحی تابلوهای جدید نامگذاری شهدا گفت: این طرح بسیار زیبا و جذاب نمادی از تعلق‌خاطر به شهدای سرافزار بوده و سبب تحکیم مبانی فرهنگی ایثار و شهادت می‌شود.

آیت‌الله علیرضا اعرافی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تکریم خانواده معظم شهیدان و ایثارگران افزود: در حوزه شهدا ۲ رکن بیشتر نیست؛ میدان و فرمانده میدان که امام و نایب او است، این آن خط روشنی است که برخی دقیق نمی‌فهمند و این در حالی است که خط می‌تواند مایه حیات، نجات، آزادی و تعالی شود.  

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به اتکای خون شهیدان پیام‌آور راه نو و اندیشه جدید تمدنی برای دنیاست، افزود: سختی‌ها و مشکلات می‌گذرد و انتقادات و مشکلات وارد است، اما این خط روشن به سمت ظهور امام عصر(عج) و قله‌های بلند تمدن اسلامی پیش می‌رود و مبارک باد بر خانواده شهدا، بر خادمان دستگاه‌ها و نهادهایی که در راه شهدا قدم برمی‌دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: شهدا بزرگانی هستند که بالاترین انرژی و عزیزترین توان خود را که حیات مادی خودشان بوده است را پای درخت تنومند اسلام و پای تعالی معنوی خود ریختند.

عضو فقهای شورای نگهبان یادآور شد: در هر جا که حاضر باشیم از پول، مقام، آبرو، امکانات، وقت، خواب، خوراک، فرزندمان و هرچه تعلقات دنیایی است برای آرمان‌های بزرگ الهی و برای انقلاب و خدمت به این ملت بزرگ به همان میزان ارزش دارد باید بگذریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه مردم قم پیشگامان شهدای انقلاب هستند؛ اضافه کرد: زنده نگه‌ داشتن یاد شهدا، به دلیل اینکه شهید هویت‌ساز بوده برای خود ما سودمند است و باید از این مهم صیانت شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید فرهنگ شهادت، مقاومت، ایثار و مردان میدان را به کلاس آموزش و پرورش، دانشگاه، کلاس و حوزه، کوچه و بازار، عمق خانواده‌ها و اعماق قلب جوانانمان ببریم.

رئیس حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: کار حوزه و مسئولان و اصحاب فرهنگ این است که نمادهای شهادت و ایثار را پیش ببرند و به آن‌ها عمق ببخشند.

 

۲۰۰۰ تابلو جدید کوچه‌های شهدا در قم نصب می‌شود  

همچنین شهردار قم در این مراسم، با اشاره به اجرای طرح جدید تابلوهای مزین به نام شهدا گفت: در فاز نخست این طرح ۲ هزار تابلو با امکاناتی از جمله دستیابی به زندگینامه، وصیت‌نامه و عکس شهیدان در معابر شهری قم نصب می‌شود.

 سقاییان نژاد؛ در مورد تابلوهای جدید شهری که قرار است با عنوان شهدا بر سرکوچه‌ها نصب شود، افزود: مجهز شدن آن به کد QR سبب می‌شود، هر فردی که وارد کوچه می‌شود و بخواهد اطلاعاتی در رابطه با شهید آن کوچه داشته باشد، به ‌راحتی از طریق این کد به سامانه مرتبط دستیابی پیدا کند.

وی همچنین اظهار داشت: امروز فرهنگ ایثار و شهادت همانند عصاره‌ای است که سبب تحرک در جامعه شده؛ نه تنها در جامعه ما، بلکه در صدر اسلام این مباحث جاری بوده و سبب شده است، به سمت این فرهنگ حرکت کنیم.

 

طراحی تابلوهای جدید شهدا برای نخستین بار در قم

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم نیز، با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان برای حذف نام و یاد شهدا در شهرها گفت: در این زمینه طرحی برای ماندگاری بیشتر نام و یاد شهدا در شهر در دستور کار شورای شهر و شهرداری قرار گرفت.

سید مجتبی سبحانی ثابت افزود: این اقدام برای نخستین بار در شهر قم در دست اقدام بوده و با پیگیری‌های انجام‌شده امیدواریم به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و این تابلوها در تمامی کشور در معرض عموم قرار گیرد.

وی همچنین از تدوین سند هویتی نامگذاری کوچه‌های شهدا و ارایه به خانواده‌های شهدا خبر داد و افزود: در فاز نخست این پلاک‌ها برای کوچه‌های یک و یا نهایتا ۲ شهید نصب می‌شود.

کنگره ملی شهدا، شورای اسلامی شهر، شهرداری، اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های اسلامی و سازمان زیباسازی شهرداری قم در اجرای این طرح مشارکت دارند.

در انتهای این مراسم به‌ صورت نمادین تابلوهای جدید کوچه‌های شهدا در مناطق هشت‌گانه به ‌صورت برخط رونمایی شد، همچنین سند هویتی این تابلوها به تعدادی از خانواده‌های شهدا اهدا شد.

استان قم بیش از ۶ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده‌ است./

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi