شناسه خبر : 83647
شنبه 05 تير 1400 , 11:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برگزاری دوره تکمیلی تدوین حماسه لشکر ۱۰ سیدالشهدا

حمید تقی زاده فرمانده گردان علی اکبر (ع) لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) و مدیر پروژه تدوین حماسه این لشکر با اشاره به آخرین وضعیت انجام این پروژه تدوین اظهار داشت: این کار در مقاطع مختلفی در سال‌های گذشته انجام شد و دوره جدید و تکمیلی آن از هشت ماه قبل با مدیریت سردار فضلی آغاز شده است. فرماندهان گردان‌ها و واحد‌ها به صورت مستمر و منظم جلساتی را برگزار می‌کنند. بحث بررسی عملیات والفجر ۸ به اتمام رسیده و در مقطع بررسی شکست استراتژیک دفاع متحرک عراق و عملیات کربلای یک هستیم.

وی درباره چگونگی بهره‌برداری از این تحقیقات و جلسات تصریح کرد: چون کار با همکاری مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس انجام می‌شود، پس از جمع آوری، چند مدل برای انتشارات اطلاعات و اسناد وجود دارد که معمولا به صورت کتاب‌هایی چون حماسه رزم و جمع بندی عملکرد به چاپ می‌رسد. در همین رابطه لشکر ۱۰ سیدالشهدا با برگزاری جلساتی به تحلیل نبرد‌ها و جمع‌آوری صحبت‌های فرماندهان اقدام می‌کند تا در قالب کتاب‌های تحلیلی مشخص شود وضعیت عملکرد در هر یک از عملیات‌ها چگونه بوده است. در این بین خاطراتی از سوی شرکت‌کنندگان در جلسات بازگو می‌شود که خود می‌تواند سوژه چندین کتاب و اثر هنری باشد.

مسئول پروژه تدوین حماسه لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) اضافه کرد: تمامی فیلم‌های جلسات و دستنوشته‌ها و تصاویر باقی مانده از دوران دفاع مقدس پیاده شده و به عنوان مستنداتی که کتاب‌ها و آثار دیگر از آن کمک می‌گیرند، استفاده می‌شود.

تقی‌زاده با بیان این نکته که دفاع مقدس گسترده است و پرداختن به همه ابعاد آن مستلزم صرف زمان و بهره‌گیری از تجربیات میلیون‌ها نفر است، افزود: هزاران و میلیون‌ها ایرانی در دفاع مقدس سهیم بودند و هرکس برداشت و تجربیات خود را دارند. ابعاد کار آنچنان بزرگ است که بعید می‌دانم در صورت بسیج شدن همه توان کشور بتوان تمام صحنه‌ها را نوشت و به تصویر کشید، اما بخش‌هایی که مسوولیت این کار را دارند تمام تلاش خود را می‌کنند تا بیشترین و بهترین ثبت و ضبط صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: بحث ثبت و ضبط با انتشارات جداست. شاید به آن میزان که خاطرات و اسناد جمع‌آوری می‌شود امکان انتشار نباشد و به مرور انتشار آن صورت بگیرد. مقاطعی از تاریخ اسناد زیادی وجود داشته که استفاده از آن برای نگارش کتاب در دوره‌های بعد کار نوشتن را راحت‌تر می‌کند.

تقی زاده با اشاره به مقابله با بحث تحریف در کار تدوین حماسه لشکر ۱۰ بیان داشت: همه این کار‌ها برای مقابله با تحریف صورت می‌گیرد و خود اقدامی ضد تحریف است. یک عده از افراد که اطلاعات کم و دشمنی دارند ممکن است با قصد و غرض مطالبی را تحریف کنند، اما بسیار نادر است و در حجم بالای اطلاعات و مدارک تاثیری ندارد.

وی تاکید کرد: باید نهضت انتشار صوت بگیرد تا از این اطلاعات، فیلم، کتاب و نوشته تولید شود. این صحنه گسترده از رشادت و حماسه برای انتشار نیازمند سال‌ها زمان است. این هنر هنرمندان است که از این ظرف بزرگ استفاده کنند. این دغدغه و نگرانی وجود دارد که با توجه به بزرگی حماسه به نحو مطلوب از آن برای تولید آثار مختلف استفاده شود. بهترین راه تشویق علاقه‌مندان به فعالیت در این زمینه و هنرمندان است. علاقه‌مندان به همکاری می‌توانند به سایت لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنند.

انتهای پیام/

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi