شناسه خبر : 85702
شنبه 10 مهر 1400 , 12:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رزمندگان قزوین در دوران دفاع مقدس خوش درخشیدند

امیر سرلشکر «موسوی» گفت: رزمندگان ارتشی استان قزوین در تمام عملیات‌های دوران دفاع مقدس خوش درخشیدند.

 

 از قزوین، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازدید از غرفه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لشکر 16 زرهی قزوین که در محوطه سازمان «حادم» نیروی زمینی ارتش برگزار شد، اظهار داشت: جانفشانی و دلاورمردی رزمندگان قزوین در دوران دفاع مقدس مثال‌زدنی است و این مهد شهادت و ایثار محسوب می شود. قزوین با داشتن شهدای بزرگی همچون؛ شهید سرلشکر خلبان «عباس بابایی»، شهید سرلشکر «حسین لشگری»، شهید «ابوترابی» و ... کارنامه زرینی در هشت سال دفاع مقدس دارد.

وی گفت: امیر «سیروس لطفی» فرمانده لشکر 16 زرهی قزوین یکی از فرماندهان پر افتخار و کهنه کار ارتش در دوران دفاع است که همواره مانند ستاره ای در کارنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران می درخشد. عملیات های بزرگ دوران دفاع مقدس همچون،نصر، والفجر، بیت المقدس و ده ها عملیات دیگر توسط نیروهای توانمند لشکر 16 زهری قزوین و تیپ 116 قزوین انجام شده که نشان از صلابت و اقتدار رزمندگان ارتشی این استان دارد.

فرمانده کل ارتش با قدردانی از تلاش های واحد امور ایثارگران و مدیریت حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس لشکر 16 زرهی و تیپ 116 مکانیزه هجومی قزوین ابراز کرد: قطعا همیت و زحمات مسئولان در به ثبت رساندن آثار شهدا و ایثارگران و همچنین ساخت کلیپ های مختلف از  بزرگان ارتش در این استان بر کسی پوشیده نیست و استان قزوین در این عرصه بخوبی عمل کرده است.

در پایان سرلشکر موسوی از خدمات ارزنده امیر سرتیپ دوم ستاد «مرادعلی بیژنوند» و سرهنگ «علی زمانی» فرمانده تیپ 116 مکانیزه هجومی قزوین در حوزه نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قدردانی کرد.

سرتیپ «محمد رضا فولادی» رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش، سرتیپ «نوذر نعمتی» جانشین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرهنگ «محسن صادق نیا» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سروان «منوچهر جوادیان» مدیریت حادم لشکر 16 زرهی قزوین در این بازدید فرمانده کل ارتش را همراهی کردند.

جمع آوری آثار شهدا و رزمندگان لشکر 16 زرهی و تیپ 116 قزوین

سرهنگ «شهرام حاجی زاده» رییس امور ایثارگران تیپ 116 مکانیزه هجومی قزوین در ادامه این مراسم گفت: این مجموعه با همراهی حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس لشکر 16 زرهی برنامه های متعددی در جهت جمع آوری اسناد مکتوب و شفاهی و همچنین چاپ کتب با همکاری سایر ارگان های استان قزوین داشته است. چاپ عملیات های مهم لشکر 16 زرهی در دوران دفاع مقدس و ساخت کلیپ های رزمندگان تیپ 116 در هشت سال جنگ تحملیل از جمله تولیدات امور ایثارگران تیپ 116 و حادم لشکر 16 زرهی قزوین است.

حاجی زاده با اشاره به شمه ای از تاریخچه لشکر 16 زرهی قزوین، بیان داشت: ل۱۶زرهی در سال۱۳۴۲ با تعداد چند یگان که از تیپ اصفهان و تیپ مراغه و تیپ کرمانشاه منتزع شده تشکیل شد و درسال 1349 با واگذاری ادوات و تجهیزات، لشگر ۱۶زرهی قزوین بصورت رسمی تاسیس می شود. لشکر 16 زرهی و تیپ 116 مکانیزه هجومی قزوین در ۲۴ عملیات دوران دفاع مقدس شرکت داشته است.

مسئول امور ایثارگران تیپ 116 مکانیزه هجومی قزوین خاطرنشان کرد: اولین شهید ارتش در استان قزوین، سرگرد «اسماعیل معصومی» است که در تاریخ چهارم خرداد یکهزار و سیصد و پنجاه و نه در گردنه خان به شهادت رسید و آخرین شهید لشکر در دوران دفاع مقدس شهید «محرم علی رویتوند غیاثوند» جمعی گردان تانک تیپ 116 مکانیزه هجومی قزوین است که پس از سال ها پیکر این شهید والامقام در سال 1398 با حضور باشکوه مردم قزوین در زادگاهش شهر الوند به خاک سپرده شد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi