شناسه خبر : 85964
شنبه 24 مهر 1400 , 11:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فراز و فرود تشکیل اولین قرارگاه جنگ در پادگان گلف

سردار غلامپور با بیان خاطراتش به شرح چگونگی تشکیل اولین قرارگاه جنگ در پادگان گلف اهواز با حضور فرماندهان و شهدای شاخص دفاع مقدس پرداخت.

 

ماجرای تشکیل اولین قرارگاه جنگ در پادگان گلف سردار «احمد غلامپور» از فرماندهان نام‌آشنای دفاع مقدس است که با شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ به سپاه اهواز و سپس سپاه سوسنگرد رفت و مسوول واحد عملیات شد.

او در طول هشت سال دفاع مقدس فرماندهی بخش‌های مختلفی را بر عهده گرفت و در عملیات‌های مهمی همچون کربلای ۵ و والفجر ۸ فرماندهی قرارگاه کربلا، مهمترین قرارگاه عمل‌کننده را برعهده داشت و در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر فرمانده قرارگاه قدس بود. او در خاطرات شفاهی خود به شکل گیری ستاد عملیات جنوب اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانید.

«بعد از گذشت مدتی از جنگ، وضعیت سیاه تثبیت و تیم جدیدی در پایگاه منتظران شهادت که همان گلف بود، مستقر شد و تیم قبلی که داوود کریمی مسئولش بود، از رده هدایت و مدیریت خارج شد. از جمله افراد تیم جدید، سرلشکر صفوی از محور دارخوین، سرلشکر رشید از دزفول، شهید حسن باقری از تهران، معینیان و جعفر اسدی بودند. البته محسن رضایی قبلا حسن باقری را به عنوان مسئول اطلاعات جنوب به اهواز مأمور کرده بود. باقری قبل از آقا رحیم و رشید، در کنار داوود کریمی کار اطلاعات را به همراه معینیان انجام می‌داد. قبل از آمدن این سه نفر، تیم حجازی در کنار داوود کریمی در محور فارسیات - اهواز، اعزام نیرو را سازماندهی می‌کردند، ولی وقتی آن‌ها در گلف مستقر شدند، به جای حجازی و کریمی، جعفر اسدی به این محور رفت. در واقع اعضای تیم جدید، افراد شناخته شده و فعال محور‌های دیگر بودند.

افراد این مجموعه، در گلف یا همان پایگاه منتظران شهادت جلسات هفتگی تشکیل می‌دادند. در این جلسات، کیانی از آبادان، محمد جهان آرا از خرمشهر، کلاه کج از اهواز، رئوفی از دزفول، بقایی از شوش و من از سوسنگرد شرکت می‌کردیم. البته بعضی از فرماندهان محور‌های مستقل مثل حسین خرازی از محور خط شیر دارخوین، مرتضی قربانی و احمد کاظمی از محور فیاضیه و ایستگاه هفت هم بودند. آن‌ها هفته‌ای یک بار دور هم جمع می‌شدند و گزارش می‌دادند و مسائل و مشکلاتشان را می‌گفتند.

گمان می‌کنم این جابه جایی اواخر دی ماه، بعد از عملیات نصر ارتش انجام شد. به هر حال تا پیش از شکل گیری تیم جدید، داوود کریمی تنها بود، اما بعد از آن، یکی مسئول عملیات شد و یکی مسئول اطلاعات؛ مثلا معینیان اصلی‌ترین عنصر در شکل گیری اطلاعات و ساختار اطلاعاتی و همچنین گزارش نویسی بود. حسن باقری هم مسئول اطلاعات بود، اما عرصه کاری او وسیع بود و مدام به جبهه‌های مختلف رفت و آمد می‌کرد. در واقع همه یک تیم شده بودند. رشید مسئول عملیات بود، اما در طراحی و مهندسی و پشتیبانی هم وارد می‌شد. در مجموع تیم سه نفره باقری، رشید و آقا رحیم در همه امور وارد می‌شدند و با هم همکاری می‌کردند. با شکل گیری ساختار و سازمان جدید، کار‌ها از طریق قرارگاه جنوب انجام می‌شد. حتى اعزام نیرو به محور‌های مختلف هم بر عهده این قرارگاه بود و بنا بر نیاز هر محور، به آن نیرو داده می‌شد.

اولین کاری که انجام شد این بود که مجید بقایی به عنوان نماینده سپاه، به اتاق جنگ ارتش در لشکر ۹۲ در اهواز رفت. پس از آن، ارتش قرارگاه مقدمی را در زرگان اهواز تشکیل داد و نماینده ما هم به آنجا منتقل شد. بعدا داوود کریمی هم به آنجا رفت تا اینکه شمخانی از محمود احمدپور که آن زمان جزو نیرو‌های شرکت نفت بود، خواست محلی برای ستاد جنوب پیدا کند. او تحصیل کرده انگلیس بود و بعدا مسئول قرارگاه پشتیبانی جنوب در سپاه پاسداران و بعد جانشین وزیر سپاه شد. پس از درخواست شمخانی، احمد پور گلف را که برای شرکت نفت و قبل از آن در اختیار انگلیسی‌ها بود، پیشنهاد داد. داوود کریمی هم به آنجا رفت و پایگاه منتظران شهادت شکل گرفت.»

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi