شناسه خبر : 86249
پنجشنبه 06 آبان 1400 , 11:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حجت الله فیروزی، نماینده مردم فساو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

مجلس آماده همکاری با بنیاد برای رفع موانع واگذاری خودرو به جانبازان است

نمایندگان مجلس از همکاری با بنیاد شهید برای تنظیم سازوکاری به منظورتأمین خودرو جانبازان...

فاش نیوز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آمادگی مجلس برای ایجادسازو کار واگذاری خودرو به جانبازان از طریق تولید داخلی یا واردات در سالجاری را خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، حجت الله فیروزی، نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با اشاره به قانون واگذاری خودرو به ایثارگران در بودجه سال 1400 بر ضرورت همکاری دولت و مجلس برای ایجاد سازو کارهای نحوه و چگونگی واگذاری خودروی جانبازان تاکید کرد و اظهار داشت: به نظر من دست اندرکاران این موضوع اعم از مجلس، دولت و بنیاد شهید و امور ایثارگران در وهله اول باید بنشینند و یک ساز و کاری را تعریف کنند که آیا خودروی جانبازان باید فقط از طریق تولید داخلی تامین شود، یا اینکه آن را وارد کنند و اگر قرار است وارد کنند منابع ارزی آن باید از کجا تامین شود؛ چرا که بحث واگذاری خودروی جانبازان با بحث واردات خودرو یک مقدار متفاوت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با اشاره به سخنان قاضی زاده هاشمی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص احتمال واردات خودرو برای واگذاری به جانبازان یادآور شد: با توجه به صحبتی که رییس بنیاد شهید در خصوص خودروی جانبازان داشت و اعلام کرد که حجم قابل توجهی از خودرو باید وارد کنیم، به نظر می رسد که صحبت ایشان یک صحبت مقدماتی در این زمینه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی متذکر شد: پیشنهاد من این است که خود بنیاد شهید به عنوان متولی این موضوع جلسه ای با خودرو سازان داشته باشد؛ و اگر آقای قاضی زاده هاشمی هم به کمیسیون صنایع تشریف بیاورند ما از ایشان استقبال خواهیم کرد تا ان شاءالله راهکاری برای این موضوع پیدا کنیم که در چارچوب آن بتوان اجرای قانون را عملی کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس درخصوص افزایش قیمت خودرو ها و ناتوانی جانبازان در پرداخت قیمت تمام شده اظهار داشت: من در این مورد عرض کردم که چون رییس جدید بنیاد تازه بر مسند مدیریت آن مستقر شده است و از طرف دیگر محمل قانونی آن آماده است، منحصرا باید ساز و کارها مورد بحث قرار بگیرد تا ببینیم چه سازو کاری می تواند اجرایی گردد؛ که هم قانون رعایت شود و هم ایثارگران بتواند از این ظرفیت بوجود آمده در قانون استفاده کنند.

حجت الله فیروزی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به افزایش سرسام آور قیمت خودرو و در نظر گرفتن اقساط سنگین، یک ایثارگر قادر به پرداخت قسط در شرایط کنونی نیست. بنابر این باید یک سازوکاری ایجاد شود که حداقل بخشی از آن از محل مطالبات ایثارگران - که بعضا بر زمین مانده و سنواتی شده-  پرداخت و مستهلک شود. یا اینکه در قالب کمک های دیگر یا سهام هایی که در شرکت های دیگر دارند تامین شود. چون به نظر می رسد بحث سازو کار است که در حوزه دولت است و باید ببینیم که چه می شود انجام داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در خصوص مصوبه واردات خودرو و جایگاه وارداتی خودروی جانبازان توضیح داد: قانون خوبی برای واردات خودرو در قانون بودجه 1400 پیش بینی و تصویب شده است. در این مصوبه به گونه ای عمل شده است که تولید داخل صدمه ای نبیند و ساز و کار واردات خودرو به گونه ای تعریف شده که ارزی از کشور خارج نشود. به طور کلی  مصوبه به گونه ای است که مصوبه تبعیض آمیزی برای کسانی که واردات دارند نباشد.

نماینده مردم استان فارس در مجلس یازدهم با اشاره به نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: این مصوبه دو ابهام داشت که شورای نگهبان به آنها معترض بود اما الحمدالله شورای نگهبان ایراد قانون اساسی یا ایراد شرعی - که وظیفه شورای نگهبان است-  به این مصوبه نگرفته است. بر اساس این ابهامات، در مصوبه مجلس آمده بود که "سایر مقررات را دولت بنویسد"  که سوال کرده بودند منظور از سایر مقررات چیست؟

فیروزی اضافه کرد: موضوع دوم این بود که گفته بودیم "واردات از محل ارزی باشد که این ها به دولت تعهدی نداشته باشند" که سوال آنها این بود که منظور چیست؟ در حقیقت آنها اصل این مصوبه را رد نکردند بلکه در صدد رفع ابهام بودند. بر این مبنا دو جلسه کارشناسی با حضور دولت، بانک مرکزی، مرکز پژوهش ها و قطعه سازها برای رفغ ابهام، در کمیسیون صنایع برگزار کردیم. در جلسه دوم نیز که قرار بود با حضور وزیر صمت برگزار شود، ماموریتی برای ایشان پیش آمد. ولی در نهایت این جلسه در هفته گذشته در مجلس برگزار شد و امیدواریم جمع بندی و نتیجه آن بزودی به صحن علنی مجلس ارائه گردد تا در صورت تصویب در صحن علنی، مجددا به شورای نگهبان ارسال شود.

وی در مورد ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام در این رابطه اظهار داشت: به نظر می رسد در این مرحله، ورود مجمع به این مصوبه محمل قانونی نداشته باشد؛ همچنانکه نقطه نظراتی توسط برخی از اعضای مجمع مطرح شد که آن هم به گونه ای در کمیسیون صنایع مجلس اصلاح شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در جمع بندی سخنان خود خاطرنشان کرد: درخواست ما این است که مصوبه ای به این مهمی که هم اثرات اقتصادی و اجتماعی دارد و هم مطالبه بخش عظیمی از جامعه است، اگر از سوی مجمع یا برخی از اعضا ابهامی دارد، کمیسیون و به خصوص طراحان طرح این آمادگی را دارند که به ابهامات پاسخ دهند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: آنچه که من می توانم با قاطعیت به آن پاسخ دهم این است که واردات خودرو هیچ صدمه ای به تولید داخلی نخواهد زد . ضمن اینکه ما الان در بحث از رده خارج  کردن خودروهای فرسوده به شدت عقب هستیم. یعنی اگر خودروسازها توان تولیدشان چند برابر این مقداری که هست هم باشد ما می توانیم دربحث از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزین کردن آنها فعال تر شویم. در حقیقت دیگر جای نگرانی به معنای اینکه به تولید داخلی صدمه وارد شود وجود ندارد.  

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اولویت های جامعه ایثارگری در لایحه بودجه 1401متذکر شد: یکی از مشکلات عمده جامعه ایثارگری مطالبات آنها است. چرا که بخشی از جامعه ایثارگری مطالباتی دارند که پس از سال ها همچنان بر زمین مانده است. همچنین بخشی از جامعه ایثارگری در بحث درمان مشکلات فراوانی دارند؛ سن و سال آنها بالا رفته است و بسیاری از عوارض جبهه و جنگ، خود را نشان داده است. متاسفانه در این حوزه هزینه ها بسیار بالا رفته است. بنابر این در این مورد باید یک فکر اساسی شود. از طرف دیگر مشکلات جامعه ایثارگری به فرزندان ایثارگران برمی گردد که هیچ نسخه ای برای آن تا کنون پیدا نشده است. همچنین مباحث رفاهی و معیشتی در این حوزه وجود دارد که به نظر من باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

| معرفی

اینستاگرام
با سلام .بنیاد شهید خودش متولی واردات خودرو شود یا ارگانی را متولی کند که به ان اعتماد داشته باشد.ما جانباز هستیم می خواهیم ون بریلیانس هایس ثبت نام کنیم.
با سلام
لازم دانستم این نکته را متذکر شوم که دادن خودرو به جانبازان عزیز بار مالی چندانی ندارد و بنیاد شهید و امور ایثارگران حدود140 شرکت فعال اقتصادی دارد که میتواند از طریق شرکت های زیر مجموع خود برای حدود 5000هزار جانباز( قطع نخاع70درصد و دوپا قطع70درصد) از طریق واردات خودرو مناسب را برای این عزیزان وارد کرده و برای 7هزار جانباز هفتاد درصد دیگر و جانبازان 25 درصد تا 69 درصد با تشخیص کمیسیون بنیاد از طریق خودرو سازان داخلی با دادن خودرو های اتوماتیک این کار را انجام دهد
جناب فیروزی با فشار های زندگی له شدیم.رمقمان تمام شد و عمرمان با سخت ترین مشکلات زندگی پایان یافت.بسیاری از ایثارگران آرزوی یک خودروی معمولی داشتند و دولت و مجلس و بنیاد هرگز نگاهی منصفانه به این قشر نداشت.خیلی آرزو داشتیم با پیکر نیمه جان زن و فرزندان را در ماشینی معمولی بگذاریم و پایان عمر پر از مشقت یک دلخوشی در کنار خانواده داشته باشیم.هرگز این آرزو برآورده نشد.ایکاش این سه نهاد (دولت و مجلس و بنیاد)در آخرین سالیان باقیمانده عمرمان خودرویی قسطی به جانبازان تحویل میداد.قیمت یک خودروی معمولی کمتر از ۲۳۰میلیون تومان نیست و حداقل ۲۰سال طول میکشد یک هموطن اگر بتواند پس انداز داشته باشد این خودرو را خریداری کند اما بسیاری از هموطنان از جمله جانبازان هرگز نتوانستن و بردن آرزو به گور گناهش با برنامه ریزان کشور است که خودشان در ناز و نعمت زندگی میکنند و به فکر اقشار بی درآمد و کم درآمد نیستن و فاصله طبقاتی در ایران بیداد میکند و دین ابزاری بالاترین شغل برای آنان شده،هر چند با این روشها اصالت و ارزش های دینی را هم نابود کردن و اعتماد عمومی را باید دیگر در کتابها بخوانیم.توکل به خدای رحمان
خدایا شکرت که یه نرمه رو به پیشرفتیم :
بالاخره بعد از مدت های مدیدی یک نفر پیدا شد که نگفت باید فلان کرد باید بهمان کرد
گفته آماده نعامل و همکاری هستیم
جاداره از شدت خوشحالی ....
تا همون خودروی داخلی رد هم شرکت گرون نکرده بدین بهمون. این دست دست کردنا برا اینه ک قیمت های جدید اعلام بشه و با اون قیمت ها واگذار کنند. جای تأسف داره
آقاجان نخواستیم خودروخاجی همین خودروایرانی اتومات پارس تیوفایوپلاس، یادناپلاس، ازهمین هابصورت ۱۰۰ماهه بدیدمادیگه عمری برامون نمونده اکثرجانبازان ۷۰٪هاکه به همرزم شهیدانشان پیوستند بعضی ازجانبازان ۵۰ الی ۶۹درصدهم بهدلایلهای مختلف رفتندآنقدرانتظارکشیدندکه بنیادداره خودرومیده سالها گذشت اما هنوزخودرودرراهه چطوربه نماینده گان هر۴سال میان مجلس یه خودرومیدهنداما به جانبازان که میرسندبارمالی دار والله وبلاهی هیچ بارمالی نداردچون دولت مفت که نمیده پولشو میگره
باید سازو کاری در نظر گرفته سود که چه خودروی وارداتی و چه ساخت داخل فقط جهت استفاده جانباز وخانواده اش باشد نه اینکه مجبور شود حال یا بدلیل عدم تمکن مالی در تهیه هزینه اولیه و یا دیگر مشکلات زندگی خودرو و یا حواله آن را واگذار نماید پ در نهایت بدون وسیله نقلیه بماند .
مگربرای خودروجانبازان قانون نداریم؟!
بای قانون جدیدوضع شود.برای خودروهای داخلی و وارداتی جانبازان25تا49%...
والسلام
باور کنید بخوان ظرف ۳ روز سازوکارش رو آماده میکنن بارمالی کجا بود مگه چقدر هزینه میخواد
حیف اقازاده ها بهشون برمیخوره که کمتر بچاپن والا به شماجانبازان مخصوصا نخاعی ها هم خودرو میدادن
سلام طاعات وعبادات قبول ۹۹ رفت ۴۰۰ هم رفت ۴۰۱ هم !!! من که اگر خودرو نداش،ته باشم یک قدم از خانه نمی توانم بی رون برم تورا به خدا هرچه زودتر بنیاد مجلس دولت اجرایی کنید دههقان از خوزستان
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi