شناسه خبر : 87507
سه شنبه 30 آذر 1400 , 10:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ارزش‌های دفاع مقدس از جنس فرهنگ عاشوراست

حدادعادل با بیان اینکه جنس ارزش‌های دفاع مقدس از جنس ارزش‌های عاشورایی است، گفت: ما باید این موضع را به جویبار زلال برای نسل‌های آینده تبدیل کنیم و نباید این ارزش مثل انقلاب مشروطه باشد که کسی آگاهی از آن نداشته باشد.

 

لزوم نشر آثار دفاع مقدس/ ارزش‌های دفاع مقدس از جنس فرهنگ عاشوراستغلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در همایش رونمایی از یکصد عنوان کتاب حوزه جهاد، ایثار و شهادت، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت یاد شهدا اظهار داشت: تقدیر می‌کنم از افرادی که یاد شهیدان را زنده نگه می‌دارند، عنوان سرو که برای این مجموعه آثار انتخاب شده بسیار خوش‌معناست، سرو نماد فرهنگ و تمدن تاریخ ایران است و در نقاشی‌های تاریخی به جا مانده هیچ نمادی به اندازه سرو تکرار نشده است.

وی گفت: از خصوصیات سرو سرسبزی آن در تمام ایام سال است و سرو خزان ندارد از همین رو به آن سرو آزاد می‌گویند. سرو در برابر طوفان‌ها خم می‌شود، اما نمی‌شکند، ایران عزیز ما در طول تاریخ بار‌ها در معرض هجوم طوفان بوده است، اما مانند سرو برپا ایستاده است.

حداد عادل با بیان اینکه وقتی به کتب تاریخ تمدن رجوع می‌کنیم می‌بینیم یکی از فصل‌های اول تاریخ جهان مربوط به تمدن ایران است، گفت: تمدن، چین، مصر، یونان، هند و ایران قدیمی هستند و برخی از این تمدن‌ها منقرض شده‌اند و امروز ادامه ندارند اما تمدن ایران با داشتن پیشینه چند هزار ساله امتداد یافته است و ایران امروز، چند هزار سال است که ایران است و مردم ایرانی چند هزار سال در این سرزمین مستمرا زندگی می‌کنند.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: راز ماندگاری این ملت ایستادگی است، این سرزمین همیشه می‌توانسته افرادی مانند سردار سلیمانی را در دامن خود بپروراند و این افراد حافظان و نگهبانان ارزش‌های الهی در کشور هستند و حفظ یاد و نام آنها وظیفه ماست.

حداد عادل جنگ‌طلبی را محکوم کرد و گفت: اگر جنگ‌ به ملتی تحمیل شد و ملت توانست دشمن را ناکام بگذارد این جنگ منشا برکت خواهد شد. جنگ تحمیلی با همه حوادث تلخش جهات مثبتی داشت و ما باید این خصوصیات را فهرست کنیم. بیش از ۲۰۰ هزار شهید تقدیم کردیم و یک میلیون نفر جانباز شدند، اما این جنگ آثار مثبت داشت و آن هم ظهور ارزش‌های الهی و معنوی بود. جنگ تمام شده است، اما سرمایه‌ای برای ما بر جا گذاشت و ما باید انقلاب اسلامی را به تمدن نوین اسلامی ارتقا ببخشیم و از این سرمایه فرهنگی پدید آمده باید برای رسیدن به آینده بهتر استفاده کنیم.

وی گفت: جنگ و انقلاب اسلامی از هم جدا نیستند و آمریکا همه تلاش خود را برای شکست ملت ایران به کار گرفت و از ارتشیان مزدور منطقه با دلار نفتی برای انتقام از ملت گام برداشتند و جنگ تاوان پیروزی در انقلاب اسلامی بود.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه ایران جنگ صحنه فداکاری بوده است، افزود: در آن دوران حتی پیرزن روستایی هم به جبهه کمک می‌کرد و سربازان از جان خود برای دفاع از وطن گذشتند و ما باید ببینیم برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس چقدر منبع داریم. از فرماندهان تا سربازان و نیرو‌های تدارکات، کادر درمان و خانواده شهدا منابع دفاع مقدس هستند.

حداد عادل با بیان اینکه جنس ارزش‌های دفاع مقدس از جنس ارزش‌های عاشورایی است، گفت: ما باید این موضوع را مانند جویبار زلال برای نسل‌های آینده تبدیل کرده و به نسل جوان منتقل کنیم. نباید این ارزش مثل انقلاب مشروطه باشد که کسی آگاهی از آن نداشته باشد و منجمد شود. راه تحقق این هدف نشر آثار دفاع مقدس است.

وی با اشاره به انتشار یکصد عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس گفت: این کتاب‌ها می‌توانند منجر به تولید فیلمنامه شوند و باید این موضوع را ادامه داد. ما باید کتاب‌های دفاع مقدس را به کتابخانه‌های سراسر کشور اهدا کنیم تا فرهنگ دفاع مقدس زنده بماند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi