دوشنبه 25 بهمن 1400 , 16:05
مدیر کمیسیون ماده ۱۶ فعالیتهای این کمیسیون را تشریح کرد
دکتر جلیلی درپایان این نشست از جذب نیروهای پروژه ای، تبدیل آرا از شیوه دست نویس به الکترونیکی و کاهش زمان رسیدگی به پرونده های شکایات در کوتاه مدت خبر داد...
فاش نیوز - مدیر کمیسیون ماده 16 در نشستی با حضور اصحاب رسانه که در ساختمان شهید سلیمانی بنیاد شهید برگزار شد فعالیت های این کمیسیون را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار ما، دکتر "نرگس جلیلی"، رئیس کمیسیون ماده 16 در حضور خبرنگاران با تبریک ایام الله دهه فجر و میلاد امام جواد(ع) و حضرت امیرالمومین علی(ع)، برای آشنایی بیشتر اصحاب رسانه با فعالیت های این کمیسیون، اظهار داشت: کمیسیون ماده 16 از یک جایگاه قانونی و مرجع شبه قضایی برخوردار است که همانند سایر مراجع قضایی قادر به صدور رأی است و آرای آن طبق قانون برای همگان لازم الاجرا می باشد. در این کمیسیون در مقایسه با سایر مراجع قضایی، به جای یک نفر، اعضای یک کمیسیون تصمیمگیری می کنند که درحقیقت قانونگذار با این روش، در برخورد با شکایت ایثارگران، موضوع را از تصمیمگیری محض یک نفر، به اجماع اعضای کمیسیون موکول می کند.
وی در ادامه گفت: این کمیسیون شامل دو بخش می باشد که بخش نخست دبیرخانه کمیسیون است که توسط رییس بنیادشهید انتخاب می شود و بخش دوم، کمیسیون است که اعضای آن مستقل از بنیادشهید هستند که منشا آن تسهیلات استخدام اجتماعی جانبازان می باشد که درسال 74، شامل 20 ماده قانونی تصویب و هدف قانونگذار رسیدگی به شکایات ایثارگران بود و از آنجایی که قوانین ایثارگران به نفع جامعه هدف به تصویب قانونگذار رسیده بود، لذا تصمیماتی که آرای کمیسیون ماده 16 در بسیاری از موارد در قانون بود، جنبه حمایتی داشته و کلیه ایثارگران مشمول طبق مقررات می توانستند با طرح شکایت، از عدم اجرای صحیح قانون به کمیسیون 16 پناه برده و پیگیر حق و حقوق خود باشند.
جلیلی در توضیحات بیشتر خود در این خصوص اضافه کرد: کمیسیون ماده 16 با 6 عضو که شامل نماینده ای از سازمان های اداری و استخدامی کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت دفاع و پشتیبانی و یک نماینده از دستگاه نیروهای مسلح و 2 نماینده از بنیادشهید و امور ایثارگران و طرف شکایت با ارایه مدارک و مستندات لازم تشکیل می شود که فرایند تشکیل پرونده شکایات در کمیسیون ماده 16 از دو درگاه یعنی دیوان عدالت اداری و مراجع قضایی می تواند شکایت را به کمیسیون ارجاع دهد. همچنین نمایندگان استانی کمیسیون ماده 16 نیز پس از تشکیل پرونده، شکایات ایثارگران را به کمیسیون ماده 16 ارجاع می دهند که در زمان رسیدگی به پرونده با حضور نماینده سازمان طرف شکایت از حقوق ایثارگر در چهارچوب قانون دفاع و منجر به صدور رای می شود. سپس این رای به دستگاه اجرایی مربوطه اعلام و ظرف مدت 3ماه باید اجرایی شود و اگر رای اجرایی نشد اخطاریه ای از سوی کمیسیون صادر و پس از آن نیز بعد از یک ماه در صورت استنکاف دستگاه مربوطه، حکم صادره جهت اجرا به دادگستری استان ارجاع می شود.
وی دربخش دیگری از این نشست، همچنین در باره کثرت تعداد پرونده های موجود به این کمیسیون نیز تصریح کرد: 70 هزار پرونده در این کمیسیون تشکیل شده که متاسفانه به دلیل تکثر قوانین و عدم کارشناسی در تدوین برخی از قوانین و یا برداشت های متفاوت دستگاههای مختلف از این قونین، باعث شده بخشی از حقوق ایثارگران توسط دستگاه های اجرایی تامین نشود که به همین دلیل آمار شکایت ایثارگران افزایش یافته است.
وی با ارایه آماری در این زمینه اظهار داشت: آمار ورودی به این کمیسیون روزانه به طور متوسط 10 پرونده شکایت است که 3500 پرونده را در سال شامل می شود. بنابراین حجم بالای پرونده ها منجربه انباشته شدن می شود که در بسیاری از موارد و علی رغم مسوولیت های اجرایی اعضای کمیسیون در سازمان های خود، از هفته ای یک جلسه به دوجلسه در هفته افزایش یافته است.
وی ادامه داد: براساس تصمیمات اتخادشده از حدود 2300پرونده انباشته شده، حدود 1300 پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته که امیدوار هستیم به زودی شاهد اتمام رسیدگی به این پرونده ها باشیم.
دکتر جلیلی درپایان این نشست از جذب نیروهای پروژه ای، تبدیل آرا از شیوه دست نویس به الکترونیکی و کاهش زمان رسیدگی به پرونده های شکایات در کوتاه مدت خبر داد.
وی در خصوص برنامه های درازمدت کمیسیون نیز از رایزنی با قوه قضاییه در خصوص کسب ضمانت اجرایی آرای صادره از سوی کمیسیون، امضای تفاهم نامه با شورای مشاورین وزرا در امور ایثارگران به منظور فعال شدن مشاور امور ایثارگران در زمینه احقاق حقوق ایثارگر در کمیسیون ماده 16 و پیگیری اصلاح برخی قوانین مربوط به ایثارگران خبر داد و راه اندازی کمیته های تخصصی برای بررسی دقیق و سریع پرونده های خارج از ظرفیت کمیسیون، بررسی آنلاین سیستم ثنا، تنظیم لوایح دفاعیه در رابطه با پرونده های ارجاعی از دیوان عدالت اداری و الکترونیکی کردن صدور رای از جمله برنامه های این کمیسیون برای ارائه خدمات به ایثارگران را نیز از دیگر برنامه های این کمیسیون عنوان کرد.
درخصوص کمیسیون ماده 16 صحبت زیاد است و درد دل ایثارگران هم به قدری انباشته شده که بیان آن در این متن ناممکن است.
بنده فقط چند نکته عرض می کنم:
جلسات کمیسیون ماده 16آنقدر دیر برگزار میشود که شاکی ایثارگر یادش میرود برای چه چیزی شاکی بوده است ونتیجه هم زمانی می رسد که ایثارگر یا فوت شده یا فراموش کرده چی به چی بوده واز خیر آن می گذرد.
با وجود مشکلات ناشی از بیماری کرونا وحساس بودن جامعه ایثارگری دراین زمینه چرا وبه چه دلیل شکایت به کمیسیون ماده 16هنوز حضوری است!؟
چرا دیوان عدالت اداری با آن سابقه وحجم کاری ونیاز مدارک ومستندات در زمینه های مختلف وکثرت شاکیان ِشکایت را کامل غیرحضوری نموده وشکایت ها بصورت الکترونیکی قابل عرضه است؟! ولی این موضوع درکمیسیون ماده16 مغفول مانده است؟؟!!
برای کمیسون ماده16 که فقط با یک قشر خاص (ایثارگران ) طرف می باشد و شرایط این قشر هم ازهر لحاظ ویژه می باشد نمیتواند یک سایت را طراحی وشکایات را الکترونیکی نماید؟ تا هم خودشان وهم ایثارگران کمتر به زحمت بیافتند وهم کارها سرعت بیشتری بیابد.
سوال مهم این است:
چرا کمیسیون ماده16 یک کارشناسی یا دفتر بررسی اولیه شکایات را ایجاد نمی کند تا دربدو ورود شکایات ودرصورت بدیهی بودن حق شاکی با مکاتبات لازم وتوجیه طرفین قضیه را حل وخاتمه دهد.
باور بفرمایید بسیاری از شکایات درهمان مراحل اولیه قابل حل وفصل بوده ونیازمند به طی پروسه طولانی کمیسیون ماده 16 نیستند.
جدای از این:
پیشنهاد میشود علاوه برالکترونیکی کردن شکایات وغیرحضوری نمودن آن ترتیبی اتخاذ شود که: دربدو ورود شکایت یک کارشناس خبره از بنیاد یا... شکایت را بررسی نموده ودر صورت تشخیص (رد یا تایید) شکایت ظرف مدت خیلی کوتاهی به صورت پیامک یا ... به شاکی اطلاع رسانی گردد وتاکید شود که درصورت عدم قبول نظر کارشناس اعلام گردد تا پرونده در سیر کمیسیون ماده 16 قرار گیرد. بنابراین نظر بدوی کارشناس درکاهش تعداد پرونده ها بسیار موثر خواهد بود.
این کارشناس بدوی میتوان دربنیاد هراستان مورد شکایت باشد.
یک مثال:
بنده الان شاکی از دستگاه دولتی محل خدمتم مبنی بر عدم اجرای قانون کسر ساعت کاری جانبازان بالای 25درصدهستم .دستگاه متبوع می گوید فقط باید به مرخصی ساعتی در طول روز کاری برویدوصورت دیگر را قبول ندارد(این یک واقعیت است که مثال زدم).واینکه مانده مرخصی استفاده نشده ی بنده در طول یک سال به سنوات خدمتی افزوده شود یا اضافه کار ساعتی را پرداخت نمایند به هیچ وجه قبول نمی نمایند. وحتی به صراحت می گویند برو به کمیسیون ماده 16شکایت کن اگر کمیسیون مارا ملزم به اجرای آن قانون کرد آن وقت اجرا می کنیم!! حالا: بااین روند طولانی کمیسیون ماده 16 که خیلی خوشبین باشیم تا 2سال طول می کشد چه باید کرد؟! سال گذشته ودستگاه هم نپذیرفته وکمیسیون هم رای نداده وحق من نوعی ازبین می رود. حالا اگر نظر فوری کارشناس اولیه برروی شکایت اعمال گردد قطعا؛ این مشکل درهمان ابتدا حل میشود.
مورد دیگر اینکه: حق بررسی وصدور رای بدوی به کمیسیونهای ماده16دراستانها به عنوان کمیسیون بدوی داده شود تا بار پرونده ها ازنظر حجم وزمان کاهش یابد وکمیسیون ماده16 مرکز در حکم تجدیدنظر اقدام نماید.
جهت یادگاری برای تابلو اعلانات پس توچرا بودجه هزینه جنگ ارتش را غارت می کنی بودجه را برگردان به صندوق نیروهای مسلح اصلا هیچ کس با بنیاد شما ومسولین تان کاری ندارند۰ خود ارتش حق وحقوق مجروحین جنگ خودش را بلده بده دیگه نیاز به اعتراض جانبازان درکمسیون ماده ۱۶ هم لازم نیست و رای دیوان را هم نمی خواهد چون نیروهای مسلح مدارک مجروحیت رزمندگان رابرای خودشان احراز میکنند ۰دریک کلام حیف است بگویم بنیاد شهید بنیاد ظالمین است الان هفت سال است از سال ۹۴ پرونده جانبازی من دارای درصد ورای ماده ۱۲۰ ارتش در بنیاد بدلیل ایراد واهی از دادن درصد خوداری میکنند می گویند مدارک هم زمان بیاور بابا اون موقع بیمارستان بقیه الله و۰۰۰۰۰ نبود بیمارستانش بهداری صحرایی بود ساختمانش هم سوله بود اکثرا مجروحین بصورت سرپایی توسط پزشکان درمان می شدند ومدارک مجروحیت موجود هم به تایید کمسیون پزشکی ارتش رسیده است ای بی درد به دریا افتاده میداند طوفان بلا چیست ۰با توجه رای۱۷۱۴ قانون دیوان عدالت پرونده های جانباز انی که دارای درصد از نیروهای مسلح میباشند و قبل از برنامه ششم مدارک جانبازی شان به بنیاد شهید ارسال شد بنیاد را موظف به دادن ۵درصد ویا بیشتر واگر درصد بالاتری هستند می بایست درصد جانبازی شان را تایید واقدام کنند و بدلیل اتلاف وقت نیازی به تشکیل دوباره پرونده از ماده ۸۷ نمی باشد پس چرا مارا سرگردان میکنند و از طرفی براساس برنامه ششم رزمندگان ماده ۸۷ مربوطه به رزمندگانی است که از طریق خود اظهاری مجروحیت پس ازتاییدوسیر مراحل اداری مشمول ۵ درصد میشوند این مطلب مثل چراغ نور روشن است اما خفاشان طاقت دیدن نور راندارندچه کنیم باید بسازیم وبسوزیم وقتی یک نادان کشتی بان بشود عاقبت مسافرانش جز مرگ چیز دیگری نصیب شان نیست خانم دکتر
وقتی برای من که زنده هستم منفعتی گیر من نیاد بدرد نمیخوره پس فعالیت کنید زودتر رسیدگی فرمائید ممنون
باسلام دعای خیر
احتراما اینجانب ابراهیم امینی سیوچ به استحضار می رساند جلوگیری از تضییع حقوق اینجانب جانباز ازکارافتادگی کلی و بسیج فعال و پیرو خط رهبری مدظل العالی معاون بازرسی پایگاه شهید حسنی می باشم را بعنوان احدی از شهدای زنده این مملکت اسلامی خواستارم نظر به اینکه اینجانب در شهرستان بانه که درفاصله ۲۰کیلومتری از نقطه صفر مرزی با کشور عراق واقع و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام راحل حضرت امام خمینی ره و حضور ایادی آمریکای جنایتکار همواره محل درگیری نیروهای مخلص نظام با آمریکای جهانخوار بوده است زندگی می نمایم در منطقه بانه در مورخه 1365/2/24 حین درگیری نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ضدانقلاب که بر اثر اصابت تیر دشمن مجروح شدم و دچار مصدومیت گردیدم وبه درجه جانبازی نائل شدم....
حقوق حالت اشتغال قطع نمی شود(۳)
یوسف مجتهد - تمام جانبازانی که در گذشته به دلیل اشتغال و دریافت حقوق از این بابت، حقوق حالت اشتغالشان قطع شده است با اصلاح تبصره۲ ماده۳۹، بنیاد موظف است نسبت به برقراری مجدد حقوق آنان اقدام کند جانبازانی که از ابتدا مشمول قانون حالت اشتغال شده واز حقوق حالت اشتغال استفاده کرده اند سپس در یک دستگاه استخدام شده یا خواهند شد و متقاضی استفاده همزمان از حقوق حالت اشتغال و حقوق اسخدا می هستند براساس تبصره ۲ ماده ۳۹ در صورتی که جانباز حالت اشتغال که براساس قانون حقوق حالت اشتغال می گیرد در دستگاهی شاغل شود (از زمان اصلاح تبصره ۲ماده ۳۹حقوق حالت اشتغال وی در دستگاهی که حالت اشتغال شده قطع نمی گردد وهم در مورخه 1396/1/19به دیوان عدالت اداری شکایت کردم دیوان رای مثبت داده که حقوق حالت اشتغال بنده برقرار شود ودر مورخ 02/11/1397 با موضوع ارسال پرونده به جهت عدم صلاحيت (برون سازماني) و گیرنده «بنياد شهيد و امور ايثار گران كشور اداره كميسيون ماده 16» ثبت گردید و هنوز هیچ جوابی داده نشده
بنده جانباز۳۰ درصد حالت اشتغال بنیاد شهیدمنطقه ۲ اصفهان با کد ۱۸۱۹۲۱۴۶۷۲ ،طبق قوانین مصوب و رای کمیسیون ماده ۱۶ جزءجانبازان ماده ۳۸ میباشم درصورتی که بنده را تبصره یک قرار داده اند.خواهشمندم بنده را در جهت حل این مشکل یاری بفرمایید.متشکرم.
کاش تصمیمی اتخاذ تا در استانها این کمیسیون برگزار شود تا زودتر پاسخ تقاضا ها رسیدگی شود بسیاری از مدیران معاند که از این روند طولانی مطلعند تعمدا به این کمیسیون ارجاعمان می دهند و می فرمایند بروید و شکایت کنید . و تا زمانیکه شکایت بررسی و جواب داده شود یا دیگر به درد نمیخواد یا کلی حق و حقوقات ایثارگران از بین می رود
لطفا فکری بحال تسریع این روند بفرمایید این یک مشکل جدی و قابل اعتراض می باشد
ممنون