شناسه خبر : 88887
دوشنبه 09 اسفند 1400 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رونمایی از دستاورد‌های علمی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، از برگزاری آیین رونمایی از دستاورد‌های علمی پژوهشی این پژوهشگاه خبر داد.

 

آیین رونمایی از دستاورد‌های علمی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار می‌شود سردار «هادی مرادپیری» معاون هماهنگ‌کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در تشریح مأموریت این پژوهشگاه اظهار داشت: مهمترین مأموریتی که برای پژوهشگاه در ساختار جدید تدوین و ابلاغ شده است؛ مرجعیت علمی، نظریه‌پردازی و انجام پژوهش‌های سطح راهبردی در حوزه‌های دفاع مقدس، جبهه مقاومت، امنیت داخلی غیرمسلحانه که در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی اجتماعی، فرهنگی و امنیتی است و امنیت داخلی مسلحانه شامل جنگ‌های نامنظم و توسعه پدافند داخلی می‌شود.

معاون هماهنگ‌کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در تشریح ساختار پژوهشگاه خاطرنشان کرد: متناسب با حوزه‌های مأموریتی پژوهشگاه، چهار پژوهشکده به نام‌های دفاع مقدس، جبهه مقاومت، امنیت داخلی، جنگ‌های نامنظم و توسعه پدافند داخلی ساختار این پژوهشگاه را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه دایرةالمعارف دفاعی امنیتی انقلاب اسلامی در سه حوزه دفاع مقدس، امنیت و جبهه مقاومت تدوین خواهد شد تصریح کرد: در این دایرةالمعارف، پیرامون شهدای شاخص، شهرها، عملیات‌های دوران دفاع مقدس، رخداد‌ها و اتفاقات و سایر موضوعات در این سه حوزه که اشاره کردم، مداخلی وجود دارد.

سردار مرادپیری افزود: خوشبختانه شیوه‌نامه این دایرةالمعارف نوشته شده و به تصویب سردار سرلشکر باقری رسیده و به پژوهشگاه نیز ابلاغ شده است و هم‌اکنون مداخل آن در حال جمع‌آوری است.

معاون هماهنگ‌کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان اینکه این پژوهشگاه موافقت اصولی وزارت علوم را گرفته است، افزود: ما ارتباط تنگاتنگی با وزارت علوم داریم و علاوه بر قوانین ستاد کل نیرو‌های مسلح، از قوانین وزارت علوم هم پیروی می‌کنیم. مثلاً اعضای هیئت علمی ما بر اساس ضوابط وزارت علوم جذب می‌شوند. تأییدیه‌های علمی را از وزارت علوم اخذ کرده‌ایم و موفق شدیم مجوز موافقت اصولی دو ساله را از وزارت علوم اخذ کنیم.

وی تأکید کرد: خوشبختانه بر اساس همان ساختار و سازمانی که ما قبلا پیشنهاد داده بودیم، چهار پژوهشکده ما مصوب شد در حقیقت ساختار مصوب ما در ستاد کل با ساختار ما در وزارت علوم تطبیق دارد که این یک نقطه عطف در فعالیت‌های علمی پژوهشگاه به شمار می‌رود.

سردار مرادپیری با اشاره به برگزاری آیین رونمایی از دستاورد‌های علمی پژوهشگاه در حوزه‌های دفاع مقدس، جبهه مقاومت، امنیت داخلی و جنگ‌های نامنظم که فردا در موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود افزود: در این مراسم از ده‌ها پروژه راهبردی، کتاب‌های چاپ شده و نمایه‌ها در حوزه‌های دفاع مقدس، جبهه مقاومت، امنیت داخلی و جنگ‌های نامنظم که طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس انجام شده، با حضور شخصیت‌های برجسته لشکری و کشوری رونمایی خواهد شد.

معاون هماهنگ‌کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با اشاره به اولویت‌ها و چارچوب کاری پژوهشگاه گفت: عمده کاری که در اینجا انجام می‌دهیم تقریبا روی چهار حوزه متکی است، یکی اینکه سطحش راهبردی باشد. دوم اینکه حتما سازمان‌های کاربر داشته باشیم، برای این کار ما معمولاً از سازمان‌های کاربر نیازسنجی می‌کنیم، سپس عناوین مشخص می‌شود و بعد از جلسات متعدد در پژوهشگاه، خدمت ریاست محترم ستاد کل گردشکار می‌شود و بعد از تصویب ایشان کار پروژه آغاز می‌شود.

وی افزود: نکته بعدی این است که این پروژه‌ها باید کاربردی باشد. خروجی پروژه‌ها در اختیار کاربران مختلف قرار داده می‌شود و از همه مهمتر این است که ما بتوانیم این پروژه‌ها را در زمان خودش به کار بگیریم.

سردار مرادپیری با تأکید بر کاربردی بودن پژوهش‌ها خاطرنشان کرد: تلاش پژوهشکده‌های ما این است که کاری که انجام می‌شود، کاربردی باشد و مانند برخی از تحقیقات که انجام می‌شود و در نهایت داخل کتابخانه می‌رود، نباشد. ما به دنبال این هستیم که حتماً پروژه‌هایی که انجام می‌شود، مورد بهره‌برداری سازمان‌های کاربر قرار بگیرد.

معاون هماهنگ‌کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با تأکید بر اهمیت انجام فعالیت‌های علمی در حوزه امنیت داخلی گفت: در حوزه امنیت داخلی، ما مسائل امنیتی که در ابتدای انقلاب در منطقه غرب، شمال‌غرب، در منطقه جنوب شرق و جنوب غرب یا حتی مناطقی از تهران داشتیم، از چه مدل و تاکتیکی برای مقابله با این‌ها استفاده کردیم؟ بسیاری از این بحران‌ها مسلحانه بوده به‌خصوص در مناطق شمال‌غرب و حتی در منطقه جنوب‌غرب که بحران‌ها تبدیل به جنگ مسلحانه شد.

وی افزود: آن تاکتیک و مدلی که ما در آن دوران استفاده کردیم چه بوده است؟ این را باید تدوین و به نسل آینده منتقل کنیم و بتوانیم از این تجارب، راهبرد‌ها و آیین نامه‌ها و کتاب‌های آموزشی را تبیین کنیم.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi