شناسه خبر : 89099
شنبه 21 اسفند 1400 , 10:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قاضی‌زاده هاشمی سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: فرهنگ ایثار و جهاد یکی از پایه‌های اصلی فرهنگ تشیع است که از امام حسین (ع) به ما رسیده است. امروز محور مقاومت نماد ایثار است و باید با برادران عزیز خودمان که در سراسر جهان به فرهنگ انقلاب پایبند هستند همراه باشیم، این کاری بود که شهید سلیمانی انجام می‌داد و باید ادامه‌دهنده همان راه باشیم.
 
مراجعه به ایثارگران برای ارائه خدمات، نیاز به حضور این عزیزان در بنیاد را منتفی می‌کند/فرهنگ ایثار حتی در تحکیم بنیان خانواده‌ها نیز لازم و ضروری است

 دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز جمعه 20 اسفند در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران ضمن گرامی داشت روز 22 اسفند؛ روز بزرگداشت شهدا گفت: مقام شهید در قرآن و در کلام بزرگان دین و انقلاب ما دارای مرتبه بسیار بلند و رفیعی است و زبان از توصیف عظمت آن قاصر است.
وی با بیان اینکه بنیاد شهید در روز 22 اسفند سال 1358 با دستور امام خمینی (ره) تأسیس شد گفت: بنیاد دارای دو مأموریت اصلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تکریم خانواده‌های شهدا و ایثارگران است. در سال 1383 روز 22 اسفند با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز بزرگداشت شهدا یا روز شهید نامگذاری شد.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: تاکنون بیش از 227 هزار شهید در کشور ما جان خود را برای حفاظت از کشور و انقلاب فدا کرده‌اند. همچنین در طول تاریخ انقلاب اسلامی 601 هزار نفر به درجه جانبازی و 43 هزار نفر به درجه آزادگی رسیده‌اند. جمع کل این عزیزان به همراه خانواده‌های آنان حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر است که البته این آمار رو به افزایش است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت عامل پیروزی و حفظ اقتدار این کشور بوده افزود: این فرهنگ امنیت و سرمایه اجتماعی عظیمی را برای کشور به ارمغان آورده است و این ملت را نسبت به سایر ملل ممتاز کرده است. وجود این ملت متحد دشمنان ما را می‌ترساند و مردم ما در هر حادثه جدیدی در میدان حاضر هستند و به فداکاری می‌پردازند.
قاضی‌زاده هاشمی افزود: این فرهنگ باعث گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی شد و امت‌ها را بیدار کرد. امام خمینی (ره) فرمودند ما در جنگ انقلاب خود را صادر کردیم. فرهنگ ایثار حتی در تحکیم بنیان خانواده‌ها نیز لازم و ضروری است. ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه عمومی و همگانی است و تنها بنیاد شهید و امور ایثارگران نباید در این زمینه فعالیت کند، بلکه همه دستگاه‌ها، تشکل‌های مردمی و شخصیت‌های فرهنگی باید در این حوزه همراه بنیاد باشند.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ ایثار و جهاد یکی از پایه‌های اصلی فرهنگ تشیع است که از امام حسین (ع) به ما رسیده است. امروز محور مقاومت نماد ایثار است و باید با برادران عزیز خودمان که در سراسر جهان به فرهنگ انقلاب پایبند هستند همراه باشیم، این کاری بود که شهید سلیمانی انجام می‌داد و باید ادامه‌دهنده همان راه باشیم و در همین راستا به دنبال ایجاد اتحادیه بنیادهای شهید محور مقامت هستیم که تاکنون به این منظور از سوی لبنان و عراق اعلام آمادگی شده است.
معاون رئیس جمهور در ادامه به ارائه آمارهایی در خصوص خدمات و اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت و گفت: در حال حاضر حدود 12 میلیون سند از آثار مربوط به شهدا و ایثارگران در بنیاد نگهداری می‌شود. 300 هزار دقیقه فیلم در خصوص شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت و 4 سمفونی بزرگ توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران ساخته شده و 1400 باب موزه شهید نیز مشغول به کار هستند. همچنین 937 نفر از والدین معظم چند شهید نشان ملی ایثار دریافت کرده‌اند و تاکنون 739 هزار مراسم فرهنگی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در سراسر کشور برگزار شده است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: 6 میلیون نفر از خدمات آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استفاده کرده‌اند و 3200 نفر از ایثارگران عضو هیئت علمی هستند. بیش از 3 و نیم میلیون نفر از اردوهای سیاحتی و زیارتی بنیاد استفاده کرده‌اند و 650 مدال توسط ایثارگران به دست آمده است. بیش از 9 هزار ایثارگر عضو مرکز نخبگان و 130 تشکل نیز مشغول به همکاری با مرکز تشکل‌های بنیاد هستند. تاکنون 7 میلیون و 200 هزار دیدار با ایثارگران صورت گرفته و 90 مرکز مشاوره نیز از سوی بنیاد مشغول به ارائه خدمات به جامعه ایثارگری هستند. ساماندهی بیش از 16 هزار گلزار مطهر شهدا، پایش سلامت 185 هزار نفر به صورت سالانه، پرداخت حقوق و مستمری به 420 هزار نفر، مراجعه 6 میلیون نفر به میزهای خدمت، مراجعه سالانه 6 هزار نفر به کمیسیون‌های پزشکی، اعزام 7 هزار نفر جهت درمان به خارج از کشور و حضور 359 متخصص پزشکی به منظور درمان ایثارگران در داخل بخش دیگری از آمارهای فعالیت بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند.
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تهیه برنامه جامع تحولی در طول 6 ماه گذشته در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: رویکرد اصلی بنیاد ایجاد عدالت در ارائه خدمات است و در حال حاضر دهک خانواده‌های ایثارگر مشخص شده و در راستای سیاست دولت در جهت حذف فقر مطلق بنا بر تحت پوشش قرار دادن 3 دهک نخست داریم. همچنین در حال حاضر تمام مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اساس فرایندهای مشخص و آزمون‌های لازم انتخاب می‌شوند. به طور کلی باید گفت تصمیم به مراجعه به ایثارگران و ارائه خدمات به آنان داریم تا این عزیزان نیازی به مراجعه به بنیاد شهید و امور ایثارگران نداشته باشند.

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi