شناسه خبر : 89105
شنبه 21 اسفند 1400 , 11:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ادبیات دفاع مقدس قابلیت اقتصادی دارد

یوسف‌زاده با تاکید براینکه آثار فاخر ادبیات دفاع مقدس قابلیت اقتصادی دارند، گفت: بحث نهضت ترجمه با بازیابی برای آثارمان به زبان‌های مختلف باید توسط رایزن‌های فرهنگی دنبال شود تا برای محصولات فرهنگی کشورمان بازاریابی صورت گیرد، چراکه ادبیات دفاع مقدس قابلیت ترجمه و عرضه جهانی دارند.

 

«حبیب یوسف‌زاده» داور بخش زندگینامه داستانی نوزدهمین رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه ادبیات آینه‌ی تمام‌نمای هویتی یک ملت است، اظهار داشت: ادبیات متعهد و خوب انسان‌های خوب و متعهد را خواهد ساخت و اگر در ادبیات ذهنیت‌های مخدوشی داشته باشیم مخاطب را به بی‌راهه خواهد کشاند.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات عرصه حساسی است، گفت: هرقدر در حوزه ادبیات سرمایه‌گذاری جدی صورت گیرد کم است. این عرصه حتی در بُعد امنیتی می‌تواند بازدارنده باشد و در درازمدت می‌تواند به صورت غیرمستقیم برای یک کشور و ملت بازدارندگی ایجاد کند و همان کارکردی که موشک و نیروی نظامی دارد، ادبیات نیز داراست. ملتی که به‌لحاظ فرهنگی غنی است، به بلوغ و رشد فکری و ذهنی می‌‌رسد تا در بزنگاه‌هایی که ملت را دچار تنش و درگیری می‌کند با عقلانیت دور بزند چراکه عقلانیت یک ملت باعث تثبیت جایگاه او خواهد شد.

این نویسنده با تاکید براینکه ادبیات به یک ملت هویت می‌بخشد، افزود: مهم‌ترین ویژگی ادبیات هویت و جمع کردن یک ملت است. داشتن فردوسی برای کشورمان به قدری مهم است که می‌تواند از جایگاه کشورمان دفاع کند.

یوسف‌زاده به کارکرد رویدادهای ادبی اشاره کرد و اظهار داشت: جشنواره‌های ادبی و فرهنگی در کشورمان برگزار می‌شود که در نهایت به سمت مخاطب حرکت می‌کنند و قصد دارند آثاری را برجسته و در معرض دید مخاطب قرار دهند که از نگاه داوران آثار برتر است. در حوزه دفاع مقدس ما آثاری را برتر می‌دانیم که از غنای ادبی و مولفه‌های زیبایی شناختی همراه باشد و توانسته باشند گوشه‌هایی از ادبیات دفاع مقدس را نمایان کرده باشند و زیربافت‌های تاریخی را در خودشان ثبت کرده باشند.

داور انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: تاریخ‌نویسان خیلی کلی به رویدادهای تاریخی می‌پردازند اما ادبیات انعکاس زندگی در مقطعی تاریخی است. وقتی مخاطب رمان دفاع مقدس را مطالعه می‌کند همانند استفاده از شبیه‌ساز خلبانی وارد مقطع تاریخی می‌شود و در کتاب سیر می‌کند و خودش را در آن برهه تاریخی حس می‌کند. همه این‌ها باعث بلوغ فکری و ذهنی مخاطب می‌شود.

یوسف‌زاده در پاسخ به سوالی پیرامون قوت آثار زندگینامه داستانی این رویداد ادبی عنوان کرد: زندگی‌نامه داستانی طی سال‌های گذشته رو به رشد بوده است و در جریان داوری بهترین کتاب دفاع مقدس در بخش زندگی‌نامه آثار به‌قدری خوب بودند که انتخاب اثر برتر با مشکل روبرو بود. نویسنده‌ها خوش قلم شدهن بودند و حضور نویسندگان جوان خیلی دهه 60 و 70 محسوس حس می‌شد.

وی با تاکید براینکه خاطره و داستان می‌تواند مورد اقتبال برای دیگر ژانرهای هنری باشد، گفت: یک زندگی‌نامه داستانی خوب می‌تواند مورد اقتباس برای یک فیلم‌نامه قرار گیرد و در دیگر ژانرها مورد استفاده قرار گیرد.

داور رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس تصریح کرد: هویت مایه وجودی ایرانیان است و بخاطر همین موضوع ایرانی و اسلامی بودن ما در سطح جهان مطرح است. مهم‌ترین وظیفه ادبیات انعکاس واقعیت هویت ملی است و این مسئله همانند موشک‌های دوربرد در دل ملت‌ها نفوذ می‌کند چراکه رمان و ادبیات داستانی به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شود و جایش را پیدا خواهد کرد.

یوسف‌زاده کیفیت‌گرایی را هدف انتخاب آثار فاخر دانست و افزود: دوستان اهتمام داشتند که هر اثری که مطرح می‌کنند دارای ویژگی‌های آثار فاخر باشد. این‌گونه رویدادها باید مانع انحصارگرایی باشند و از ناشران کوچک و نویسندگان مستقل حمایت ویژه داشته باشند. مجموعه‌هایی همچون وزارت ارشاد باید حمایت از نوقلمان و آموزش آن‌ها را جدی بگیرند و بسترهایی را در جهت استعدادیابی فراهم آورند که رویکرد لازمی برای امر کادرسازی در عرصه فرهنگ باشد.

این نویسنده با تاکید بر لزوم حمایت از آثار برگزیده و عرضه در کتاب‌خانه‌های عمومی کشور گفت: آثار برتر انتخاب کتاب دفاع مقدس باید با قوت به مردم معرفی شود. آثار ادبی باید به سمت اقبال سینمایی بروند. بحث نهضت ترجمه با بازیابی برای آثارمان به زبان‌های مختلف باید توسط رایزن‌های فرهنگی دنبال شود تا برای محصولات فرهنگی کشورمان بازاریابی صورت گیرد چراکه ادبیات دفاع مقدس قابلیت ترجمه و عرضه جهانی دارند لذا باید نهادها برای ارزش اقتصادی دارند به این آثار که مروج هویت ملی است، فعالیت کنند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi