شناسه خبر : 89206
سه شنبه 24 اسفند 1400 , 15:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهیدی از عملیات خیبر

با شروع عملیات خیبر، محمد را دیگر قراری نبود و با پیوستن به بچه های گردان حمزه به فرماندهی سردار شهید زمانی، به قلب دشمن زد و حماسه ای دیگر را خلق کردند...

فاش نیوز - پانزدهم شهریور سال 1342 در محله نظام اباد تهران در خانواده ای مذهبی فرزندی به دنیا آمد که نامش را محمد نهادند. محمد دوران طفولیت و نوجوانی خود را همچون دیگر هم سن و سالانش به بازی و ورزش پرداخت، محمد از همان اوان کودکی به همراه پدر بزرگوارش در مراسم های مذهبی و نماز جماعت در مسجد محل شرکت می کرد.

محمد عزیز که تنها فرزند پسر خانواده بود وظیفه خطیری در کارهای خانواده و کمک به پدر و  مادرش داشت و همواره یار و یاور پدر گرانقدرش آقا محمد ابراهیم بود و در کارها به ایشان کمک  می کرد.

روزها و سال ها گذشت تا اینکه سال 56 فرا رسید؛ نخستین جرقه ها برای اعتراض به جنایات رژیم زده شد. اعتراضات مردم علیه فساد و خیانت سران رژیم ستم شاهی هر روز گسترده تر می شد. محمد هم که تازه با اندیشه های امام خمینی (ره) آشنا شده بود و گویی گمشده خود را پیدا کرده بود، مبادرت به تهیه اعلامیه های حضرت امام و توزیع آن در بین مردم کرد.

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، شهید نظری رسالتی دیگر را برای خود تعریف کرد و آن حراست و حفاظت از انقلاب نوپای اسلامی‌مان بود، شهید نظری با ثبت نام در بسیج مسجد حضرت ابوالفضل (ع) همراه با دوستان بسیجی به دفاع از انقلاب و مبارزه با ضد انقلاب پرداخت. محمد جوان همچنین با مطالعه فراوانی که داشت به روشنگری علیه ضد انقلاب، بویژه گروه های معاند پرداخت.

روزها در پی هم می گذشت تا اینکه شهریور سال 59 رسید. ماشین جنگی ارتش بعثی با حمایت نظامی و تسلیحاتی قدرت های غربی و شرقی به مرزهای جنوبی و غربی‌مان حمله کردند. دفاع آغاز شده بود و مردم برای مقابله با متجاوزان، در ابتدا به صورت خود جوش و سپس به صورت سازماندهی شده به جبهه ها اعزام شدند.

جاویدالاثر عزیزمان محمد نظری هم در سال 60 با پیوستن به سبزپوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، لباس پاسداری را به تن کرده و به همراه پاسداران اعزامی از سپاه تهران (منطقه ده) به جبهه اعزام شد و به همراه لشگر 27 همیشه پیروز، با فرماندهی سردار پرافتخار جاوید الاثر، حاج احمد متوسلیان در عملیات غرور آفرین فتح الامبین شرکت کرد.

 شهید نظری بعد از پایان عملیات به تهران بازگشت و در بخش تبلیغات سپاه تهران (پایگاه تهران) به فرماندهی برادر حسین دهقان به فعالیت پرداخت. شهید نظری با فعالیت شبانه روزی نقش به‌سزایی در پخش و توزیع کتب و مجلات منتشره سپاه پاسداران در بین مناطق مختلف سپاه در شهر تهران داشت و به این خاطر نام برادر محمد نظری نامی آشنا در میان بچه های سپاه تهران شده بود.

شهید نظری در خلال برنامه های فرهنگی به ورزش کردن و خصوصا در رشته فوتبال می پرداخت و در این خصوص با دوستان هم محله ای مبادرت به تشکیل تیم فو تبال جوانان گلسرخ کرد و بارها در مسابقات کاپ قهرمانی که با حضور تیم های مطرح در زمین فوتبال شریعتی واقع در نظام‌آباد، خیابان سبلان شمالی برگزار می شد شرکت کرد.

عملیات های پی در پی سپاهیان اسلام یکی پس از دیگری ضربات مهلک و کاری به دشمن بعثی وارد کرد؛ تا اینکه بهمن سال 1362 فرار رسید. زمزمه آغاز عملیاتی دیگر به گوش می رسید. محمد بار دیگر عزم رفتن به جبهه کرد و در این راستا با دیگر نیروهای اعزامی سپاه تهران در پادگان دوکوهه که محل استقرار دلاورمردان لشگر 27 حضرت رسول (ص) بود رفت و در واحد تبلیغات لشگر به فعالیت پرداخت.

با شروع عملیات خیبر، محمد را دیگر قراری نبود و با پیوستن به بچه های گردان حمزه به فرماندهی سردار شهید زمانی، به قلب دشمن زد و حماسه ای دیگر را خلق کردند. منطقه جفیر و طلائیه که منطقه ماموریت لشگر 27 محمد رسول‌الله بود نقطه ای شد برای آسمانی شدن شهید نظری.

لازم است در اینجا یادی کنیم از شهید بزرگوار منجر - که از بچه های خوب و نازنین سپاه تهران و همیشه همدم و مانوس با شهید محمد نظری بود کنیم؛ که او نیز در این عملیات آسمانی شد.

یاد و خاطره همه شهیدان و به‌خصوص شهیدان عملیات خیبر را گرامی می داریم و یادشان را هیچگاه فراموش نخواهیم کرد.

رزمنده بسیجی - ولی‌الله سلیمانی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi